How-To: Caravan aanpassen voor motorfiets

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.408
35.824
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Dit jaar (2014) heb ik besloten mee te gaan rijden in de ZomerAvondCompetitie (ZAC) en wou daarbij graag comfortabel(er) overnachten dan een klapperende/bijna wegwaaiende paddocktent.
Dus met behulp van dit topic (Klik) heb ik een caravan gekocht en aangepast om de motor erin te kunnen zetten. Bij deze een uitleg over het hoe en wat met dank aan bluepower en M.A.N.S. voor de foto’s en instructies.

Even heel duidelijk vooraf. METEN, METEN, WETEN! Zeker in de caravan kan je niet fout zagen want je kan het er niet weer aanplakken als je fouten maakt ;)

Benodigdheden:
3 dagen tijd (als je een beetje door kan gaan)
+- 100-125 euro totale materiaal kosten voor het maken van de deur
Caravan (No shit Sherlock)
Oude caravan deur met buiten profiel/kozijn (Ik had er 1 voor 75 euro)
IJzerzaag (voor de profielen)
Verstek bak
Waterpas
Tape (iets wat weer makkelijk los te halen is zonder resten)
Decoupeerzaag met ijzerzaagje (Ik moest door een paar spijkers, anders zou het zelfs met een houtzaagje kunnen)
Kit pistool/spuit
Kit om alu en hout te verlijmen + om in de profielen ter afdichting te spuiten
Hout ter opvulling (20/24mm dikte even meten dus)
Boormachine
Popnagels (of schroeven, afhankelijk van hoe de scharnieren eerst zaten)
Inrijklem
Rubber (om het waterdicht te maken daar waar je door je vloer boort)



Goed, we beginnen!

De caravan:
Het beste is er 1 met een rechte of in ieder geval hoekige achterkant. Rond zou misschien wel gaan, maar zal véél meer moeite zijn om de deur achter mooi te laten aansluiten. En een raam achter, al zou je ook voor een compleet dichte wand kunnen gaan, maar dan heb je meer profiel nodig)
full

(Ik heb zelf bewust gekozen voor de volgende opstelling: Bed/zithoek voor en achter, keukenblok en kast in het midden. Dit omdat ik nu met de motor erin het voorste bed nog gewoon kan gebruiken, voor de langere afstanden naar een circuit.)
Denk ook aan het laadvermogen. Mijn Chateau 380 mag 350kg laden en die heb je ook wel nodig. Een weg motor weegt nat tenslotte al snel 200-230kg en dan wil je ook nog wat bagage en onderdelen meenemen.
Edit (12-8-2014): Inmiddels heb ik de caravan gewogen en het is allemaal toch een stuk zwaarder als gedacht! Mijn caravan heeft een leeggewicht van 504kg en een maximaal gewicht van 850kg. Met alles erin (beetje bagage, eten en drinken voor 2 dagen, motor en alle aanpassingen aan de caravan zorgen ervoor dat hij al 950kg op de weegschaal zet! Ik kwam er later achter dat drooggewicht en rijklaar gewicht ook bij caravans anders is, reservewiel/koelkast/eventuele watertanks ed. tellen hier allemaal niet voor mee namelijk. Als je dus een caravan zoekt is 350kg laadvermogen het minimale!

De oude caravandeur:
Als volgende heb je een oude caravandeur met buiten profiel/kozijn nodig. Let op, een oude! Deze zijn namelijk geschroefd in plaats van gelijmd en dus makkelijker uit elkaar te halen. Hiervan gebruik je namelijk de profielen, scharnieren en eventueel het slot en handvat.
Draai alles uit elkaar tot je de 2 profielen (die van om de deur en degene die in de caravan komt) los hebt. Dan zaag je hem aan de korte (onder/boven) in het midden door en aan de lange kant op een dusdanige hoogte dat je genoeg hebt om in de caravan van onder tot je raam te komen maar ook zodat je een recht stuk overhoud wat je onderin bij kan plaatsen omdat jouw motor ingang natuurlijk breder word als de deur standaard is. Dit doe je bij zowel het binnen als buiten profiel en dan heb je uiteindelijk dit (nadat je hem aangepast hebt voor je caravan:
full


De zaag erin:
Dan is nu de caravan zelf aan de beurt. Ga uitmeten waar het luik moet komen en teken en plak alles af. Denk eraan dat als je met de decoupeerzaag over de caravan gaat je makkelijk de verf eraf schaaft dus plak het af! Zorg dat de caravan echt waterpas staat als je het luik aftekent want des te rechter je alles aftekent/zaagt des te makkelijk word het om de deur op maat te maken.
full

Je weet zeker dat je goed zit? Dan met de decoupeerzaag er op af. Bij mij zaten er aan de onderkant spijkers waar ik door heen moest, hier zijn zaagjes voor. Het alu en binnenwerk verder kan zelfs met een houtzaagje. Hou ook bekabeling van de verlichting in de gaten, doorzagen kan maar dan heb je niets om het weer aan elkaar te maken.
Goed, dan heb je nu een gat aan je caravan en een stuk wat je deur word.
full


Versteviging:
Zoals je nu ziet stelt een caravan geen ruk voor, houten latjes, piepschuim en wat alu. De ruimtes die geen hout zijn in zowel deur als caravan moeten opgevuld worden want hier schroef je straks je profielen en scharnieren in. Hier gebruik je de kit voor, zodat het er ook goed vast in komt te zitten. Als dat is opgevuld en verlijmd is kan je dat mooi even laten uitharden.
full


Profiel caravan plaatsen:
Die in de caravan zelf zijn nog relatief vlot gedaan, pak de 2 lange stukken met bocht die je hebt en kijk hoe je uitkomt. Als je zoals ik een knik in de caravan hebt zal je het profiel in die knik moeten inzagen en om de caravan buigen zodat het wel mooi 1 geheel blijft. Is zowel steviger als netter en beter waterdicht straks. Dan heb je naar het raam toe nog een stuk over en 1 van die stukken maak je weer op maat om onderin de ruimte tussen de bochten op te vullen. Schroef alles er even in en kijk of hij recht zit en of de ruimte zowel onder als boven even breed is, dit is makkelijker straks met het luik op maat maken. Als dat het geval is haal je het weer los en kit je in de hoek van het profiel zodat bij het opnieuw plaatsen dit een waterdichte rand vormt. Je kan nu al uitmeten waar je scharnieren moeten komen en die vast plaatsen zodat je die straks op het luik alleen hoeft af te tekenen en het bovenste deel dus op het luik schroeft.
full
full

full


Profiel deur plaatsen:
Nog maar eens… METEN, METEN, WETEN! Liever 3x te weinig zagen als 1x teveel want dan krijg je het nooit meer goed dicht. Je kan nu van links naar rechts opmeten hoe breed je deur incl. geplaatste profielen moet zijn. (Breedte deur = Ruimte caravan – profiel dikte deur) Hiervoor geldt dus als je alles recht heb kan je gewoon de deur links en rechts zo af tekenen dat je de juiste maat overhoud en het restant afzagen. Pas hem dan nog even en als je denkt dat je goed zit plaats je de deur profielen en pas je hem nog eens. Nog steeds alles goed? Dan nu de profielen ook weer met een kit rand in de hoek van het profiel plaatsen zodat ook de deur waterdicht is.
full

full


Deur afhangen:
Dan zijn we er bijna! Hou de deur op zijn plek en markeer waar je scharnier moet komen, deur er weer uit, scharnier vast en je deur kan erin. Wil je het helemaal compleet maken zou je ook het slot uit de oude deur erin kunnen zetten of gewoon wat clips monteren. Maak wel sowieso onder en boven goede trekkende sluitingen zodat het luik na verloop van tijd niet gaat uitzakken. Ook kan je nu de hoek opmeten die de gesloten deur maakt en links en rechts een strip monteren zodat hij zijn vorm beter houd. Omdat je oprijplaat op het alu profiel in de caravan zelf kan rusten of bij het eruit rijden een je profiel trekken heb ik er nog een alu latje achter gemaakt zodat de krachten op de vloer in plaats van op het profiel zal komen, bijkomend voordeel is dat je er je verlichtingskabels door kan laten lopen.
full

full

full

full


Motor(steun) plaatsen:
Zo, je deur is nu geheel klaar nu de motor er nog in. Persoonlijk zou ik proberen de motor zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen want des te minder kogeldruk je nu hebt (Wat je max is staat in het instructieboek van je auto, dit verschilt) des te meer kan je straks in je disselbak proppen!
Zet dus de inrijklem in de caravan, doe je deur dicht en ga passen waar je klem moet komen. Hou wel rekening met het feit dat niet elke motor even lang is dus zet hem niet té krap naar achteren.
Als je de locatie van de klem weet moet je op zoek naar je chassis balken. Ik zelf moest hem toch geheel voorin plaatsen dus ik heb een L steun tegen de banken door de chassisbalken gemonteerd en zet de klem hier los tegenaan want je wil vooral remkrachten opvangen, zijdelings zal hij niet verschuiven en zo kan je de steun makkelijk weg halen als de motor er weer uit is. Daar waar de bouten door het chassis gaan heb ik ook gelijk mijn ogen gemaakt. Zo kan je de vloer in je enthousiasme ook niet krom trekken. Helaas zitten de chassisbalken links wat te ver achter het keukenblok, dit heb ik opgelost door een gaatje in het profiel te boren waar ik mijn spanband dus gewoon in haak. Achter is dit in mijn ogen minder belangrijk, omdat ik hem hier alleen zeker tegen het opzij verspringen zeker en er dus veel minder krachten erop zet. Denk er hier ook aan wat rubber tussen de vloer en de moeren te doen zodat er geen water bij het gat kan komen en de vloer kan gaan rotten.
full

full

full

full


Dan is het enige dat je nu nog moet doen gewichtsverdeling. Zoals gezegd, er is een maximale kogeldruk en je wil sowieso alle zware delen laag houden. Ik zelf moet redelijk wat zwaar spul achterin pakken omdat mijn Opel Combo maar 50kg kogeldruk mag hebben, misschien dat het handig kan zijn een klem aan te schaffen waar je achterwiel in past maar dat is een kwestie van kijken hoe je dus met je gewicht (kogeldruk) uitkomt.

Succes en veel plezier ervan!
 
Laatst bewerkt:
Haha, wij hebben gewoon de decoupeerzaag in de achterkant van de caravan gezet (onder het raam), de caravan zelf hebben we afgewerkt met wat aluminium hoekprofieltjes, en we plaatsen elke keer de originele achterkant weer terug (met wat bouten en vleugelmoeren).
Op de vloer hebben we 4 hijsogen geschroefd, en binnenin kunnen met wat passen en meten 2 bromfietsen geplaatst worden (we gebruiken de caravan voor FS1 meetings)
 
Haha, wij hebben gewoon de decoupeerzaag in de achterkant van de caravan gezet (onder het raam), de caravan zelf hebben we afgewerkt met wat aluminium hoekprofieltjes, en we plaatsen elke keer de originele achterkant weer terug (met wat bouten en vleugelmoeren).
Op de vloer hebben we 4 hijsogen geschroefd, en binnenin kunnen met wat passen en meten 2 bromfietsen geplaatst worden (we gebruiken de caravan voor FS1 meetings)

Dat kan ook, maar je kan het ook netjes doen.
 
Ach, het ding was gratis, mag niet te veel kosten ;) inmiddels hebben we er ook eens tapelbed ingebouwd en een normale koelkast i.p.v. zo'n klein klote caravankoelkastje :P (nu kunnen er tenminste fatsoenlijke hoeveelheden bier in). Dit is 'm :P

550778_10150988151848968_897884300_n.jpg
 
ik zou ook denken aan :

uitsnede van het raam verder doorzagen naar onder
wanden overal terug dichtmaken
allu t-profiel tegen de caravan
uitgezaagde stuk er terug in leggen (vastmaken met enkele klemmen aan de binnenkant

klaar :D
 
Ach, het ding was gratis, mag niet te veel kosten ;) inmiddels hebben we er ook eens tapelbed ingebouwd en een normale koelkast i.p.v. zo'n klein klote caravankoelkastje :P (nu kunnen er tenminste fatsoenlijke hoeveelheden bier in). Dit is 'm :P

[afbeelding]

Ja idd, een oudje maakt het niet uit. Die van mij is dan weliswaar van 1985 maar in zeer goede staat en moet nog een hele poos mee kunnen :)

ik zou ook denken aan :

uitsnede van het raam verder doorzagen naar onder
wanden overal terug dichtmaken
allu t-profiel tegen de caravan
uitgezaagde stuk er terug in leggen (vastmaken met enkele klemmen aan de binnenkant

klaar :D

Euh? Wat bedoel je???
 
gewoon uitsnijden, en het deel dat je uitsnijdt terug monteerbaar maken dmv allu profieltjes...
Moet je het wel uitnemen, ipv open draaien.

ipv een hele constructie met een deur en zo :d
 
Ach, het ding was gratis, mag niet te veel kosten ;) inmiddels hebben we er ook eens tapelbed ingebouwd en een normale koelkast i.p.v. zo'n klein klote caravankoelkastje :P (nu kunnen er tenminste fatsoenlijke hoeveelheden bier in). Dit is 'm :P

[afbeelding]


Hoe zwaar is die motor? overschrijd je hiermee niet het maximale laadvermogen? :?

Volgens mij kun je (tenzij hele lichte motor) zoiets alleen doen als je een dubbelasser met aangepaste verzekering hebt. -O-
 
Hoe zwaar is die motor? overschrijd je hiermee niet het maximale laadvermogen? :?

Volgens mij kun je (tenzij hele lichte motor) zoiets alleen doen als je een dubbelasser met aangepaste verzekering hebt. -O-
Tom gebruikt de caravan voor FS1 meetings. Een Yamaha FS1 is een brommer. Zal wel loslopen dus...
 
Idd. Zo'n ding weegt, pak hem beet, 80 kg ofzo?

gewoon uitsnijden, en het deel dat je uitsnijdt terug monteerbaar maken dmv allu profieltjes...
Moet je het wel uitnemen, ipv open draaien.

ipv een hele constructie met een deur en zo :d
Precies, zo hebben wij het dus ook. Het losse deel zet je vast met wat bouten en vleugelmoeren
 
gewoon uitsnijden, en het deel dat je uitsnijdt terug monteerbaar maken dmv allu profieltjes...
Moet je het wel uitnemen, ipv open draaien.

ipv een hele constructie met een deur en zo :d

Ah zo, zoals gezegd dat kan ook. Dit is nog wat netter, steviger en beter waterdicht.
Ieder zo zijn keuze.

Hoe zwaar is die motor? overschrijd je hiermee niet het maximale laadvermogen? :?

Volgens mij kun je (tenzij hele lichte motor) zoiets alleen doen als je een dubbelasser met aangepaste verzekering hebt. -O-

Meeste laadvermogen wat ik ben tegen gekomen is idd rond de 350kg anders kom je in een hele andere (prijs)categorie caravans. Voor motoren idd rekening mee houden, zie dat FS1 een licht ding is.

[afbeelding]
Ik heb deze bevestigings ogen gebruikt. Daar kan je de ogen van verwijderen zodat je er niet in blijft hakken met je tenen. :Z

Is idd een goeie. Ik kijk nog ff of ik ze uit de weg kan plaatsen maar zal ze in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan