How to carburateurs synchroniseren Yamaha r1 uit 2000

Borgmoertje

MF'er
29 mrt 2015
126
1
Winschoten
How to Carburateurs synchroniseren yzfr1 2000

In deze how to vertel ik je hoe je je carburateurs synchroniseert in dit geval mijn R1 uit 2000.

Nodig:
*Gereedschap om je tank en kappen los te halen.

*Synchronisatiemeter ik heb zelf een carbtune pro aangeschaft maar je hebt anderen in de handel je kunt ze ook zelf maken door middel van een lange slang en vloeistof (mocht je daar in geïnteresseerd zijn hoor ik het wel)

*1 meter transparante slang 12/16 mm en connector 12 mm bij de Intratuin of petsplace of elke andere zaak dat aquariumbenodigdheden verkoopt hebben ze connectoren en aquariumslang te koop binnenmaat 12 mm deze past precies in je benzineslang.
eventueel een nood tank ( zie foto verderop voor een eenvoudige zelfgemaakte tankje)

*Erg korte kruiskop schroevendraaier om bij de stelschroeven te kunnen komen.

*Inbus 5 voor de boutjes in de inlaatspruitstuk

*6 mm schroefdraadnippels (bijgeleverd bij de carbtune pro)

*Eventueel een grote ventilator om als rijwindkoeling te fungeren(soms kan het wat langer duren)

*Dosis Veel zin

Voordat je begint met synchroniseren raad ik je aan om eerst een compressietest te doen.
Omdat je voor het beste resultaat zeker moet zijn dat je kleppen goed zijn.
Je kan beter ook de carburateurs schoonmaken en alle versleten delen en pakkingen even meevervangen.



Het synchroniseren zelf:

Stap 1:
Laat de motor even kort warm draaien en ook hier geldt niet te warm je moet immers sleutelen en je vingers houden niet van hitte. Denk aan watertemperatuur 40 graden ofzo.


Stap 2:
Verwijder de tank en zijkappen vergeet niet je benzinekraan dicht te doen (tip: markeer je slangen als je bang bent dat je vergeet welke slang waar moet).


Stap 3:
Sluit de noodtank aan of zet je benzinetank op een verhoging (tank moet wel net zo hoog staan als normaal of hoger) en sluit deze met een lange slang aan op je benzineslang met een connector .



full

Hier zie je mijn motor met de noodtank en de ventilator als koeling tegen oververhitting en een bult zooi op de achtergrond (nog druk aan het verbouwen)




Stap 4:
Verwijder de boutjes in je inlaatspruitstuk en plaats de nippels met het juiste schroefdraad in de gaatjes van deze boutjes. (sommigen hebben er al nippels zitten in dit geval haal je je dopjes er af. Op de r1 uit 2000 zit er op de meest linker spruitsuk al een nippel met een slang van het AIS systeem)
Let trouwens wel erop dat je de koperen waaiers of andere afdichtingen niet laat vallen. Een paar extra koperen waaiertjes zijn dan geen overbodige luxe, voor de r 1 uit 2000 zijn dat waaiers m6 (is heel vervelend als je een uur extra bezig bent met vissen zoals ik al heb
ondervonden).


full

Hier heb ik de draadnippels al gemonteerd(rode cirkels) en de stelschroeven heb ik aangegeven met de gele pijlen ,links is stelschroef carb 1&2 te synchroniseren, rechts is stelschroef 3&4 te synchroniseren, midden is de stelschroef om 1&2 met 3&4 te synchroniseren



Stap 5:
Sluit je synchronisatie meter aan let er wel op dat je het op volgorde aansluit dus linker cilinder op linker meter 2e cilinder op de volgende kolom enz. Dit is makkelijker om het te synchroniseren.
Ikzelf heb daarom de kolommen van mijn carbtune pro genummerd en de slangen ook genummerd.

Stap 6:
Nu ga je de motor starten en stel je je stationar toerental af op ongeveer 1200-1500 toeren.
Vervolgens ga je aflezen hoe je carburateurs synchroon staan staan ze allemaal gelijk hoef je niks te doen staan ze niet gelijk ga verder met afstellen.
Het afstellen doe je d.m.v 3 stelschroeven tussen de carburateurs in heb geen goede foto daarvan maar ik zal ze aangeven met een pijl op de foto.
Het is de bedoeling dat je eerst de carburateurs 1&2 gaat synchroniseren en 3&4 dus 1 moet gelijk staan aan 2 en 3 gelijk aan 4.
Als je dat voor elkaar hebt ga je 1&2 aan 3&4 synchroniseren.
Ik heb op de foto hierboven aangeven welke schroef je waar vind.

Geef na elke wijziging aan de stelschroeven even gas (niet volgas denk aan 4000 toeren ongeveer)

Nou.. gefeliciteerd je hebt zojuist je carburateurs gesynchroniseerd en nu kan je je motor weer in elkaar zetten vergeet niet je benzinekraan weer open te zetten !!

Ik zou ook even een controle uitvoeren door de motor even uit te doen en daarna weer aan om te kijken of de waardes dan alsnog synchroon zijn.

Laat de nippels liever niet zitten tenzij je koperen nippels hebt dan kun je ze voor een latere meting laten zitten vergeet ze dan niet af te doppen je wilt geen valse lucht aanzuigen.

full

Dit is de startmeting zoals je ziet staan de carbs redelijk synchoon maar we willen perfectie natuurlijk....



full

Hier heb ik hem naar mijn inzicht goed synchroon staan 8)

mochten er vragen,opmerkingen of aanmerkingen zijn.... hoor ik ze wel!


Groeten Borgmoertje

LET OP IK EN DIT FORUM ZIJN NIET AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE SCHADE DIE JE AANBRENGT AAN DE HAND VAN HET GEBRUIK VAN DEZE HOW TO.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan