How to.....De Benzinekraan....

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
149
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Kleine simpele 'dingetjes' die zo gewoon lijken te werken, maar waar , vooral de wat oudere motoren, soms hoofdbrekens van komen.

Dit is een veel gebruik type benzinekraan, welke bediend wordt middels een vacuumklep en de standen 'ON' / 'PRI' / en 'RES' kent.

Soms zitten klep en kraan wel eens apart.

full
 
Hele goede uitleg hoor. Ik heb net mijn kraantje gerenoveerd, en deze uitleg was heel erg handig. Met name die foto's zijn goed. Die mis ik toch wel in mijn werkplaatshandboek. Ik heb trouwens de nieuwe rubber ringetjes ingevet met een klein beetje vaseline. Kon nergens lezen of dat moet, maar het lijkt me dat ze anders zo snel uitdrogen.

Maar hartstikke bedankt voor dit topic!!! :}
 
Een zeer duidelijke omschrijving.
Nog een kleine aanvulling.
bij mij lekt de kraan iets door.
dit komt door een beschadiging van het rubberplaatje.
Hierdoor sijpelt de benzine van af de pri zijde naar de uitgang richting de carburateurs.


Hallo oma :)

Bovenstaande heb ik dus ook, ik had een geshceurd membraam en dus een revisie setje gemonteerd. Kraan ging niet goed dicht. Dus het veertje van het vacuum deel wat opgerekt zodat de druk van de nieuwe O-ring op het conische vlak wat groter werd, en inderdaad, het lekken werd minder. Irritant als je carbs geen overloopslangen hebben. Dan kan de benzine bij lekkende vlotters zo je cilinder in lopen. Ik wilde dus eigenlijk een kraan die gewoon een keiharde OFF-stand heeft, en als je even naar de kraan-uitholling kijkt weet je wat je dicht moet maken om van de PRI een OFF te maken. Dat dus gedaan :
Foto-TM4XJKZP.jpg

Dan is de vacuumklep helemaal afgesloten maar nu lekt ie dus nog. Langs het vlakke rubber.....
 
Hallo oma :)

Bovenstaande heb ik dus ook, ik had een geshceurd membraam en dus een revisie setje gemonteerd. Kraan ging niet goed dicht. Dus het veertje van het vacuum deel wat opgerekt zodat de druk van de nieuwe O-ring op het conische vlak wat groter werd, en inderdaad, het lekken werd minder. Irritant als je carbs geen overloopslangen hebben. Dan kan de benzine bij lekkende vlotters zo je cilinder in lopen. Ik wilde dus eigenlijk een kraan die gewoon een keiharde OFF-stand heeft, en als je even naar de kraan-uitholling kijkt weet je wat je dicht moet maken om van de PRI een OFF te maken. Dat dus gedaan :
[http://www.mijnalbum.nl/Foto-TM4XJKZP.jpg (afbeelding)]
Dan is de vacuumklep helemaal afgesloten maar nu lekt ie dus nog. Langs het vlakke rubber.....


Ondanks een revisie setje lekt hij nog iets door.
Want het veertje is iddd ook iets te slap.
Eerst maar eens een nieuw/zwaarder veertje monteren.
Als hij sterk genoeg is krijg je vanzelf een aan/uit kraan want het vacuumgedeelte trekt hem dan niet meer open
 
hallo ik ben willem en zoek zo een membraam waar kan ik z'n membraam bestellen
bij voorbaat dank.


groetjes willem.


Ik heb alleen de rubbers behorend bij de kraan in een setje kunnen krijgen.
Het veertje, mocht deze kapot zijn.....zul je deze apart moeten bestellen.

Op Kawasaki.com kun je voor vrijwel elk model kawasaki tekeningen opvragen met daar in opgenomen alle bestelnummers (ook lijst).

voorbeeld
KZ 750
2193595_100530_010741_2253.png


adres kawasaki zoeklijsten,.."owner info" / "parts diagrams"/ <motorcycle>[continue] / ...scroll door de lijst rechts onder het kopje "marketing names"....


@buffel/willem.....ik lees dat je ook een KZ hebt, heb je er vragen over dan kun je me ook een pb'tje sturen. ( bovenste regel "Voorkeuren"aan klikken en dan de derde regel "Privéberichten toestaan?" activeren...)
 
Laatst bewerkt:
Nog ff een aanvulling....
Dat de kraan in de 'Pri'-stand gaat lekken.......waarom?
In die stand is de vrije loop v/d benzine,...maar passeert wel een opening, welke in verbinding staat met de ruimte waarin de benzine tegen het eerste(binnenste) membraan aandrukt.....
En daarom rook ik dus ook de benzine-lucht en zag de lekkage bij de kraan.

( geel/groene pijl = waar benzine ook heen kan, gele cirkel = waar dan het overloop zit v/d membraan-klep....)




full
Leuk en mooi artikel. Goed uitgelegd alleen heb ik een kleine aanvullinv ontdekt. Op het puntje van het 4e pijltje (vanaf boven) zit nog een keerklep. Als je op het messing pijpje zuigt, trek je er lucht door, zo ontstaat het vacuum normaal, maar je kan er dus nietvdoor blazen. Dan slaat hij dicht, als het goed is natuurlijk. Als die vervuild is werkt je vacujm dus niet of slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan