How to.....De Benzinekraan....

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
149
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Kleine simpele 'dingetjes' die zo gewoon lijken te werken, maar waar , vooral de wat oudere motoren, soms hoofdbrekens van komen.

Dit is een veel gebruik type benzinekraan, welke bediend wordt middels een vacuumklep en de standen 'ON' / 'PRI' / en 'RES' kent.

Soms zitten klep en kraan wel eens apart.

full
 
De andere kant (vacuumzijde) van het membraam, waar... (bij lekkage van het membraam aan de benzinekant),...de benzine eerst heen moet sijpelen....( dus over het randje van het witte kunststof tussenstuk)..., om dan in het overloopgaatje te verdwijnen en opgemerkt te worden door de neusvleugels van de eigenaar van de betreffende motor...

full
 
De 'loop' in de 'ON'-stand......
benzine komt via filter binnen in benzinekraan-huis,......daar wordt het tegengehouden door de klep van het membraam. ( rubber "O"-ring welke op het conische vlak de boel afsluit..), zodra deze in werking gebracht wordt, stroomt de benzine een stapje lager, meteen door naar de uitgang.

full
 
In de reserve-stand, worden beide aanvoeren van de kraan benut en gekoppeld, echter blijft hier de goede werking van de klep en het membraam van belang, omdat de 'primaire' doorvoer ( het onderste gat aan de kraan-kant), afgesloten is en alle benzine via de klep moet stromen.


Om terug te komen op die overloop, van het membraam.
Ik ben hiermee begonnen, omdat m'n brikkie ineens slechter ging lopen als ik door de stad heen reed......inhouden...smoren.
Waarna ik het gas verder opendraaide en dan wat beter respons kreeg.
Toen ik de kraan maar eens rijdendeweg verdraaide op de 'pri'-stand, liep de motor weer perfect,.....alleen rook ik ( dacht ik) benzine!!

Motor langs de kant en uit.
En inderdaad,.....er sijpelde/druppelde langs de kraan, benzine weg....
Toen ik'em weer op 'ON' zette was hield het op!
( bij motor uit geen vacuumklep open..)

Ik zag toen ook het miniscule gaatje, van die membraamklep!
En wist toen al vrij zeker dat het membraam lek was.
Dus ...werk aan de winkel.
Starten,....kraan gewoon op "ON", ....en op huis aan.

8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan