How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Opa,
Haal bij de specialist een din-cup maatje 4
dincup1_retouched.jpg


Bij 20 graden celsius is de ideale viscositeit 17 seconden, dus vinger onderaan het trechtertje vullen tot de rand stopwatch erbij vinger weg en dan hoort ie in 17 seconden leeg te zijn.
Dit geld alleen voor de basecoat (de kleurlaag) de blanke lak mag iets dikker zijn aangezien die langer doorvloeit ong. 19 sec. dincup 4 20 graden.

Afstellen van je spuitpistool:
lege beker haan helemaal ingeknepen en de druk op 2,2 a 2,5 bar is ook een beetje afhankelijk van de dikte van je lak.
De profi spuiten hebben drie instelmogelijkheden
1: vlak of rondstraal op de kop van de spuit zitten 2 vleugels met een gaatje erin als je de knop vlak of rondstraal gaat gebruiken komt er naar mate je richting vlakstraal gaat steeds meer lucht uit de gaatjes die als het ware een ronde straal verf plat gaat drukken aan beide kanten dit gebruik je voor grote vlakken en kruislings spuiten, rondstraal gebruik je voor ronde buis frame werk gaaswerk etc.
2: de naald instelling. uitgangspunt is helemaal ingedraaid, dan de haan overhalen en langzaam je naald naar buiten stellen totdat je een mooi wolkerig patroon krijgt op je proefpapier (vlakstraal)
3: luchtfijnafstelling deze kan je gebruiken om tijdens het spuiten je luchttoevoer nog iets fijner af te regelen, uitgangspunt is een wolkerig patroon zonder dikke strepen aan de kanten van je vlakstraal je stelt net zolanfg door totdat de dikke strepen aan de zijkanten verdwenen zijn.

knop 3 zit alleen op de profi spuiten de beun de haas spuiten hebben deze fijnregeling niet.
als je meer wilt weten mail me dan maar, heb pas 21 jaar spuitervaring.
 
Opa,
Haal bij de specialist een din-cup maatje 4 [afbeelding]

Bij 20 graden celsius is de ideale viscositeit 17 seconden, dus vinger onderaan het trechtertje vullen tot de rand stopwatch erbij vinger weg en dan hoort ie in 17 seconden leeg te zijn.
Dit geld alleen voor de basecoat (de kleurlaag) de blanke lak mag iets dikker zijn aangezien die langer doorvloeit ong. 19 sec. dincup 4 20 graden.

Afstellen van je spuitpistool:
lege beker haan helemaal ingeknepen en de druk op 2,2 a 2,5 bar is ook een beetje afhankelijk van de dikte van je lak.
De profi spuiten hebben drie instelmogelijkheden
1: vlak of rondstraal op de kop van de spuit zitten 2 vleugels met een gaatje erin als je de knop vlak of rondstraal gaat gebruiken komt er naar mate je richting vlakstraal gaat steeds meer lucht uit de gaatjes die als het ware een ronde straal verf plat gaat drukken aan beide kanten dit gebruik je voor grote vlakken en kruislings spuiten, rondstraal gebruik je voor ronde buis frame werk gaaswerk etc.
2: de naald instelling. uitgangspunt is helemaal ingedraaid, dan de haan overhalen en langzaam je naald naar buiten stellen totdat je een mooi wolkerig patroon krijgt op je proefpapier (vlakstraal)
3: luchtfijnafstelling deze kan je gebruiken om tijdens het spuiten je luchttoevoer nog iets fijner af te regelen, uitgangspunt is een wolkerig patroon zonder dikke strepen aan de kanten van je vlakstraal je stelt net zolanfg door totdat de dikke strepen aan de zijkanten verdwenen zijn.

knop 3 zit alleen op de profi spuiten de beun de haas spuiten hebben deze fijnregeling niet.
als je meer wilt weten mail me dan maar, heb pas 21 jaar spuitervaring.


:Y Juist ja, jij bent goed bezig hier kan ik wat mee. Dank u voor deze waardevolle tips.
Ik heb deze 2 spuiten.

full
 

Ai sinasappelhuidje '(
Mijn ervaring is niet zo groot, en luxe spulletjes had ik zeker niet: de waslijn van ma en een simpel spuitje en alleen spuiten na een regenbui als de lucht schoon was :) Maar ook daarmee lukte het na wat spelen met verdunner en druk wel om een strakke laag te krijgen met 2K. Niet te veel willen in 1x, dus veel dunne lagen, dat vond ik wel een belangrijke les. Metallic lak vond ik wel erg lastig.

Wel grappig trouwens dat de kwaliteit op nieuwe personenauto's ook niet altijd even super is. Ik zie daar ook regelmatig sinasappelhuidjes. Maar dat zal wel snel en goedkoop moeten.

Misschien is het ook wel interessant om te lezen wat de ervaringen zijn van de MF-ers met verschillende lakmerken. Ik gebruikte veelal 2K lak van De Beer. Maar dat was nog in de niet-op-waterbasis-tijd.

edit: in de datasheets op die website geven ze ook wel info over viscositeiten ed.
 
Laatst bewerkt:
dat zijn zeker heel goede tips bikevouwer, ik spuit zelf ook wel eens wat en loop vaak te klooien met naald- en luchtafstellingen maar hier kan ik wat mee. @TS:leuk topic,altijd interesant om te zien en horen hoe anderen het doen. trouwens die zelfbouw spuitcabine ziet er goed uit, enne die sinaasappelhuid waarover gesproken wordt heb ik zelf ook regelmatig last van met 2k pu lak. volgens mij toch een temperatuur kwestie. maar mss. heeft bikevouwer hier ook nog tips voor?
 
Opa,
Haal bij de specialist een din-cup maatje 4 [afbeelding]

Bij 20 graden celsius is de ideale viscositeit 17 seconden, dus vinger onderaan het trechtertje vullen tot de rand stopwatch erbij vinger weg en dan hoort ie in 17 seconden leeg te zijn.
Dit geld alleen voor de basecoat (de kleurlaag) de blanke lak mag iets dikker zijn aangezien die langer doorvloeit ong. 19 sec. dincup 4 20 graden.

Afstellen van je spuitpistool:
lege beker haan helemaal ingeknepen en de druk op 2,2 a 2,5 bar is ook een beetje afhankelijk van de dikte van je lak.
De profi spuiten hebben drie instelmogelijkheden
1: vlak of rondstraal op de kop van de spuit zitten 2 vleugels met een gaatje erin als je de knop vlak of rondstraal gaat gebruiken komt er naar mate je richting vlakstraal gaat steeds meer lucht uit de gaatjes die als het ware een ronde straal verf plat gaat drukken aan beide kanten dit gebruik je voor grote vlakken en kruislings spuiten, rondstraal gebruik je voor ronde buis frame werk gaaswerk etc.
2: de naald instelling. uitgangspunt is helemaal ingedraaid, dan de haan overhalen en langzaam je naald naar buiten stellen totdat je een mooi wolkerig patroon krijgt op je proefpapier (vlakstraal)
3: luchtfijnafstelling deze kan je gebruiken om tijdens het spuiten je luchttoevoer nog iets fijner af te regelen, uitgangspunt is een wolkerig patroon zonder dikke strepen aan de kanten van je vlakstraal je stelt net zolanfg door totdat de dikke strepen aan de zijkanten verdwenen zijn.

knop 3 zit alleen op de profi spuiten de beun de haas spuiten hebben deze fijnregeling niet.
als je meer wilt weten mail me dan maar, heb pas 21 jaar spuitervaring.


Wow onder indruk van je verhaal :} respect :}
 
:Y Juist ja, jij bent goed bezig hier kan ik wat mee. Dank u voor deze waardevolle tips.
Ik heb deze 2 spuiten.

[afbeelding]

Ok de spuiten die ik daar zie zitten in de middenklasse, zeg maar tussen profi en beun de haas in.
de knop bij de luchtaansluiting onder in het pistool is je luchtfijnafstelling
de knop op de zijkant van je pistool is de vlak of rondstraal instelling
de andere aan de achterkant is de naaldinstelling.

Nu spuit een nieuw spuitpistool nooit in een keer goed aangezien de naald nog moet inslijten in de nozzle, met schoonmaken van je spuit ook ontzettend voorzichtig zijn met de naald (wel altijd eruit halen en schoonpoetsen) als de punt van de naald ook maar een klein tikje krijgt kan je een mooi spuitpatroon gelijk vergeten.

OJA HEEL BELANGRIJK PLAATS EEN OLIE EN WATERAFSCHEIDER TUSSEN JE LUCHTLEIDING !!!
gecomprimeerde lucht bevat nl ontzettend veel vocht wat meegespoten gaat worden in je spuitwerk, en ook je compressor wil er nog wel eens een druppeltje olie aan toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je waarschijnlijk gelezen heb gebruik ik 2K lak, daar komt nog verharder bij en verdunner, geld dan nog steeds die 17 sec, of is daar een andere spelregel voor ?

Dat scheelt eraan wat voor verf je gebruikt en hoe zwaar de bestanddelen zijn die erin zitten.\
Kortom je begint je proefstukje even met dincup 4 20 graden en een viscositeit van 20 seconden, dan ga je de verf met een seconde naar beneden stellen totdat je proefstukje een mooi resultaat geeft. die gegevens chrijf je op en maak een lijstje wat je in de cabine hangt, dan hoef je de volgende keer niet meer uit te vogelen maar kijk je op je lijstje en zie je dat 2k zwart een viscositeit van 18 seconden moet hebben.
 
dat zijn zeker heel goede tips bikevouwer, ik spuit zelf ook wel eens wat en loop vaak te klooien met naald- en luchtafstellingen maar hier kan ik wat mee. @TS:leuk topic,altijd interesant om te zien en horen hoe anderen het doen. trouwens die zelfbouw spuitcabine ziet er goed uit, enne die sinaasappelhuid waarover gesproken wordt heb ik zelf ook regelmatig last van met 2k pu lak. volgens mij toch een temperatuur kwestie. maar mss. heeft bikevouwer hier ook nog tips voor?


Nope is geen temperatuur kwestie maar meer een kwestie van teveel verf in 1 keer opbrengen icm met een te dikke viscositeit.
Je kunt beter met iets dunnere verf spuiten en dan niet gelijk alles dekkend proberen te spuiten maar even een dunne laagje opbrengen, dan even de verf laten zetten dan weer een dun laagje enz. enz totdat het spul dekkend gespoten is.

de merken verf waar ik het liefste me spuit zijn

Herbertz (absoluut de top maar stervensduur)
PPG ( benadert Herbertz erg close)
Deltron

iets anders gebruik ik eigenlijk niet omdat ik met deze verven gewoon ontzetten goede resultaten krijg.
 
Laatst bewerkt:
Nope is geen temperatuur kwestie maar meer een kwestie van teveel verf in 1 keer opbrengen icm met een te dikke viscositeit.
Je kunt beter met iets dunnere verf spuiten en dan niet gelijk alles dekkend proberen te spuiten maar even een dunne laagje opbrengen, dan even de verf laten zetten dan weer een dun laagje enz. enz totdat het spul dekkend gespoten is.

de merken verf waar ik het liefste me spuit zijn

Herbertz (absoluut de top maar stervensduur)
PPG ( benadert Herbertz erg close)
Deltron

iets anders gebruik ik eigenlijk niet omdat ik met deze verven gewoon ontzetten goede resultaten krijg.
bedankt voor alle heldere uitleg,ik moet nog veel oefenen hoor ik wel, verdunnen deed ik altijd op de gok maar dat is toch geen doen voor een goed resultaat hoor ik wel. toch maar eens een dincupje aanschaffen.
 
leuke spuitcabine :Y
die van mij is wel ietsje minder mooi -O-
kijk maar
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


... ;) ...je griptang is iig wel mooi geworden.... _O-

Denk dat we veelal hetzelfde doen hoor,....
een (plastic) "hok" fabriceren in een ander hok....
Ik stook de boel dan nog ff op met een kachel...tbv goed vloeien en drogen
en de één heeft een spuitpistool met atributen en de ander een spuitbus!
8-)
als het resultaat maar mooi is..................... en dat dan ook ff blijft B|
[me=]( ik had na een paar dagen op m'n gemakkie spuiten/laten drogen etc.., een mooie groene kawa-tank, :) , heel even , B| , 't zat nog géén dag gemonteerd,...laat "muts" haar fiets uit haar tengeltjes vallen,....
:W dááág mooie verf....)
[/me=]-O-

en daar gingen we weer...........
 
Vandaag nog maar eens een stukkie geprobeerd, helaas wederom mislukt :?
Het lijken wel mini-kraters.
Het lijkt erop dat er iets van vet/olie spetters op zitten, heb geen idee waar dit nu weer vandaan komt.
Aan de verfspuit kan het haast niet liggen want dan had er gisteren ook op gezeten.

Wat heb ik anders gedaan dan gisteren, heb vandaag de spuitcabine aan de binnenkant nat gemaakt met een plantenspuit met zo'n pompje erop, omdat ik er gisteren teveel stofspikkels op had zitten.

En ik heb vandaag een wonderdoekje gebruikt om het stofvrij te maken met thinner voor het spuiten.

En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.

full
 
... ;) ...je griptang is iig wel mooi geworden.... _O-

Denk dat we veelal hetzelfde doen hoor,....
een (plastic) "hok" fabriceren in een ander hok....
Ik stook de boel dan nog ff op met een kachel...tbv goed vloeien en drogen
en de één heeft een spuitpistool met atributen en de ander een spuitbus!
8-)
als het resultaat maar mooi is..................... en dat dan ook ff blijft B|
[me=]( ik had na een paar dagen op m'n gemakkie spuiten/laten drogen etc.., een mooie groene kawa-tank, :) , heel even , B| , 't zat nog géén dag gemonteerd,...laat "muts" haar fiets uit haar tengeltjes vallen,....
:W dááág mooie verf....)
[/me=]-O-

en daar gingen we weer...........


:? Dat is inderdaad balen als al dat werk op deze manier verprutst wordt.
 
*O* Het wordt toch nog een leuk topic, veel bruikbare tips kom ik hier tegen. *O*


Ik volg al een tijdje je topic over het zandstralen, maar deze is nu ook mijn favoriet geworden.
Zelf hou ik ook van een stukje (hobby) spuiten maar heb niet zoveel ruimte om een spuitcabine te maken (permanent).

Alle tips die ik hier tegen kom zijn zeker de moeite waard om te lezen/onthouden.

Ga zo door :}
 
...na 5 jaar rij ik nog steeds met m'n eigen creatie/baksel-brikkie in de rondte....
...de glans is er nu wel een beetje af hoor....
..kan ook niet anders ná al die pekelritten van de afgelopen jaren...
..als er nu een fiets tegenaan valt/staat boeit't me niet....
O-)
Maar d'r staat weer een "nieuwe" klant te wachten....
...dus tzt/binnenkort/buitenlang moet ik maar weer ff een "hokkie" inmekaar zetten...

Plóatje van m'n --> brikkie
 
Vandaag nog maar eens een stukkie geprobeerd, helaas wederom mislukt :?
Het lijken wel mini-kraters.
Het lijkt erop dat er iets van vet/olie spetters op zitten, heb geen idee waar dit nu weer vandaan komt.
Aan de verfspuit kan het haast niet liggen want dan had er gisteren ook op gezeten.

Wat heb ik anders gedaan dan gisteren, heb vandaag de spuitcabine aan de binnenkant nat gemaakt met een plantenspuit met zo'n pompje erop, omdat ik er gisteren teveel stofspikkels op had zitten.

En ik heb vandaag een wonderdoekje gebruikt om het stofvrij te maken met thinner voor het spuiten.

En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.

[afbeelding]
Lijken inderdaad wel putjes van iets vettigs.
Waar je heel erg mee op moet passen is siliconen (bijv. siliconenspray en andere producten met siliconen erin), dat spul blijft in de lucht hangen en is niet of nauwelijks weg te krijgen.
Qua wonderdoekjes heb je ook verschillen, er zijn er speciaal voor het spuiten maar een pluisvrije katoenen poetslap met thinner is goed genoeg.
Wat de temperatuur betreft is een spuittemperatuur van rond de 35˚ en een uithardingstemperatuur van 80˚ ideaal (wel oppassen dat bij kunststof de temperatuur mogelijk lager moet om vervorming te voorkomen)
Voor de verhoudingen (kleur, verdunner en harder) kan je een kijken of je microfishes kan vinden op het internet. Dan heb je wel een weegschaal nodig die grammen kan wegen want de tabellen geven hoeveelheden in grammen aan.
Dit is ook handig (en belangrijk) als je meerdere delen moet spuiten maar niet op 1 dag (of in 1 keer) kan want die verhoudingen kunnen ook kleurverschil bepalen. Voordeel is dat je dan ook meteen diverse kleuren maken aan de hand van die tabellen.
(dat werkt met zoveel gram van die kleur en zoveel van die met zoveel gram harder en zoveel thinner).
 
Lijken inderdaad wel putjes van iets vettigs.
Waar je heel erg mee op moet passen is siliconen (bijv. siliconenspray en andere producten met siliconen erin), dat spul blijft in de lucht hangen en is niet of nauwelijks weg te krijgen.
Qua wonderdoekjes heb je ook verschillen, er zijn er speciaal voor het spuiten maar een pluisvrije katoenen poetslap met thinner is goed genoeg.
Wat de temperatuur betreft is een spuittemperatuur van rond de 35˚ en een uithardingstemperatuur van 80˚ ideaal (wel oppassen dat bij kunststof de temperatuur mogelijk lager moet om vervorming te voorkomen)
Voor de verhoudingen (kleur, verdunner en harder) kan je een kijken of je microfishes kan vinden op het internet. Dan heb je wel een weegschaal nodig die grammen kan wegen want de tabellen geven hoeveelheden in grammen aan.
Dit is ook handig (en belangrijk) als je meerdere delen moet spuiten maar niet op 1 dag (of in 1 keer) kan want die verhoudingen kunnen ook kleurverschil bepalen. Voordeel is dat je dan ook meteen diverse kleuren maken aan de hand van die tabellen.
(dat werkt met zoveel gram van die kleur en zoveel van die met zoveel gram harder en zoveel thinner).


:? 35 graden? jeetje dan ga ik van m'n stokkie.

:? Misschien toch nog een olieafschijder er tussen zetten, een vocht afschijder heb ik er al tussen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog maar eens een stukkie geprobeerd, helaas wederom mislukt :?
Het lijken wel mini-kraters.
Het lijkt erop dat er iets van vet/olie spetters op zitten, heb geen idee waar dit nu weer vandaan komt.
Aan de verfspuit kan het haast niet liggen want dan had er gisteren ook op gezeten.

Wat heb ik anders gedaan dan gisteren, heb vandaag de spuitcabine aan de binnenkant nat gemaakt met een plantenspuit met zo'n pompje erop, omdat ik er gisteren teveel stofspikkels op had zitten.

En ik heb vandaag een wonderdoekje gebruikt om het stofvrij te maken met thinner voor het spuiten.

En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.

[afbeelding]

wat je daar hebt is oliespettertjes in je verf Opa
siliconen geeft een heel ander patroon.
nogmaals het is superbelangrijk om je perslucht droog en vetvrij te hebben.
het volgende ga je ook krijgen als je grote oppervlakten gaat doen, je eigen spuitnevel word niet afgezogen en blijft rondhangen en slaat naderhand weer neer op je spuitwerk, resultaat is een ruw en mat oppervlak wat je alleen met schuren weer glad kan krijgen.
verder neem ik nooit maar dan ook nooit af met thinner dat spul is gewoonweg veel te agressief. Je hebt speciale verdunningen is de handel waarmee je kan ontvetten,(spirit wipe) daarmee haal je vele malen meer mee weg als met thinner en is stukken minder agressief.
Het mooiste is als je er een badstof handdoek aan gaat opofferen tesamen met spirit wipe en als het even kan proberen of je overduk kan krijgen in je cabine.met overdruk vertrekt de nevel nl naar buiten ipv te blijven hangen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan