How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Ach zit niet te miereneuken, dat spuitwerk ziet er super uit! *O*

Dit wordt trouwens mijn spuitcabine, het is nu nog een lelijke ouwe container, maar met een beetje werk is er wel iets van te maken denk ik. Met mijn laatste motorproject heb ik het spuitwerk uitbesteed, dit was duur en ik was er ook niet echt tevreden over.



full
 
ja prima toch...even afzuiging en blaas apparatuur erin,dan de boel isoleren en helemaal afkitten dan nog een paar lampen om van iedere hoek hetzelfde licht te hebben en dan in de ene hoek een airco(het kan wel 70 graden worden in zo`n container) en andere kant een verwarming(kan ook wel min 5 worden in zo`n container)erin!
dan nog een systeem bedenken om toch nog een lucht werveling te hebben als je hem afsluit(ander slaat al je lak dicht) en dan ben je er...!!!!!!!!
p.s. volgens mij ben je dan een paar duizend euro verder..???!!!
wel foto`s plaatsn graag
 
ja prima toch...even afzuiging en blaas apparatuur erin,dan de boel isoleren en helemaal afkitten dan nog een paar lampen om van iedere hoek hetzelfde licht te hebben en dan in de ene hoek een airco(het kan wel 70 graden worden in zo`n container) en andere kant een verwarming(kan ook wel min 5 worden in zo`n container)erin!
dan nog een systeem bedenken om toch nog een lucht werveling te hebben als je hem afsluit(ander slaat al je lak dicht) en dan ben je er...!!!!!!!!
p.s. volgens mij ben je dan een paar duizend euro verder..???!!!
wel foto`s plaatsn graag


_O-

(al klopt het wel, temperatuur, luchtstromingen en wervelingen kunnen je spuitwerk aantasten)

@Olof: jullie forum is vrij rustig :P
 
Laatst bewerkt:
ja klopt had ik erbij maar eigenlijk nooit wat mee gedaan,misschien maar eens verwijderen...
zal zo eens kijken erop!!

en by the way scientizt:laat je niet ontmoedigen,maar probeer aan zoveel mogelijk dingen te werken voor een optimaal resultaat..!
 
dat moet nog wel gaan,maar warmer dan droogt je verf te snel!
Oja bedankt Olof. Ineens nu je het zegt daagt me ook iets dat je verf dan droog kan slaan nog voor het je spuitobject raakt, of direct wanneer het je object raakt. waardoor je nooit glad kan spuiten omdat het 0,0 vloeit. Wordt wel ff iets om rekening mee te houden deze extreem hete dagen.
 
ik ben van de week op zoek gegaan naar een kunstof primer, maar die zijn alleen nog maar transparant verkrijgbaar! Dat suckt, want ik wil een primer met kleur zodat ik nog nat kan schuren voor de lak erop gaat. Wie weet waar ik deze kan krijgen??
 
Je haalt 2 zaken door elkaar. Primer is hier niet hetzelfde als grondlak. Kunststofprimer is meestal 1k en kleurloos en dient als hechtlaag voor het vervolg. En daar kun je een gekleurde grondlak voor nemen, bij voorkeur een 2k, die je na droging kunt schuren.
Ja, maar die schuur je nooit nat toch? omdat je dan veel te fijn schuurt zodat het te glad wordt en de basislak vervolgens niet optimaal hecht toch?
En als je een 2k grondlak neemt, heb je dan geen kans dat het gaat reageren met je basislak of eventuele effectlak die daarover komt?
 
Ja, maar die schuur je nooit nat toch? omdat je dan veel te fijn schuurt zodat het te glad wordt en de basislak vervolgens niet optimaal hecht toch?
En als je een 2k grondlak neemt, heb je dan geen kans dat het gaat reageren met je basislak of eventuele effectlak die daarover komt?
Voorheen schuurde iedereen z'n grondverf nat (eerrst machinaal aftoppen en dan met WP800 naschuren.
Tegenwoordig schuurt 80 tot 90% in de schade z'n grondverf droog.

Hoe kom je erbij dat 2K grondverf met je kleur kan reageren??
Kleur reageerd juist snel op 1K grondverf.
 
ik ben van de week op zoek gegaan naar een kunstof primer, maar die zijn alleen nog maar transparant verkrijgbaar! Dat suckt, want ik wil een primer met kleur zodat ik nog nat kan schuren voor de lak erop gaat. Wie weet waar ik deze kan krijgen??
Zoals al gezegd is, kunststof primer is bijna altijd transparant.

Je spuit eerst een dun laagje kunststof primer, ff laten aantrekken en dan de gewone grondverf/filler er over in 2 of 3 lagen.
Dan laten drogen en dan schuren.
 
Nou er stond me iets van bij. Kan in dit forum geweest zijn maar weet het niet zeker meer. Dat je basislak kan reageren met de verharders in een 2k primer. Maar jij bent de pro dus als jij zegt dat dat niet erg waarschijnlijk is (we zeggen nooit nooit ;) ) dan neem ik dat zeker van jou aan!

Ik heb ff een filmpje gemaakt van het teststukje dat ik heb gespoten. Deze kameleonkleur wordt mijn Honda binnenkort dus.
http://www.youtube.com/watch?v=tfcTmlGjnN0
Net ff naar de bouwmarkt geweest en een aantal hardboard platen besteld welke woensdag worden bezorgd. Kan ik de cabine mooie stevige wanden geven. Frame staat er nu toch al :) dan nog iets met de toegevoerde lucht doen, denk cross-flow. En dan beginnen met schuren. Ook ff wat geprobeerd met een andere luchtkap en nozzle op mijn GTI die ik nog van een JGA had liggen. Maar vind de 110 luchtkap echt vele malen fijner. een 1.1 nozzle met de 110 luchtkap ging ook wel fijn trouwens.(gebruik normaal 1.4)
 
Laatst bewerkt:
Zoals al gezegd is, kunststof primer is bijna altijd transparant.

Je spuit eerst een dun laagje kunststof primer, ff laten aantrekken en dan de gewone grondverf/filler er over in 2 of 3 lagen.
Dan laten drogen en dan schuren.

hm das ook raar dan krijg je 4 lagen.. kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gedaan maarja :)

en bij metaal? (de tank) heb nu een witte primer op de tank gespoten, maar die kan ik dus niet schuren?

en als je de grondlak gaat schuren, kan dat toch gewoon met WP 800-1000? of droog? maar met welke korrel dan?
 
'( flip flop, het is toch geen scooter bluewolf ;( heb je die lak toevallig bij "stephan-design" gehaald?
Hahaha wat grappig dat je hem noemt. Dat is een kennis van me :P Nee ik heb deze lak al n jaar staan hoor. Stephan is pas sinds kort ermee bezig. Maar hoezo moet kameleonlak alleen op een scooter? ik vind het retecool waar dan ook op. en het lijkt me erg gaaf op zo'n grote motor staan.
 
hm das ook raar dan krijg je 4 lagen.. kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gedaan maarja :)

en bij metaal? (de tank) heb nu een witte primer op de tank gespoten, maar die kan ik dus niet schuren?

en als je de grondlak gaat schuren, kan dat toch gewoon met WP 800-1000? of droog? maar met welke korrel dan?
De lagen niet helamaal oplaten drogen.
Dus laag spuiten, aan laten drogen en de volgende.
Voorheen deed men het met 240/320 droog en dan 800 nat.
Tegenwoordig zie je 240/320 droog en dan 400/500 droog na.
 
De lagen niet helamaal oplaten drogen.
Dus laag spuiten, aan laten drogen en de volgende.
Voorheen deed men het met 240/320 droog en dan 800 nat.
Tegenwoordig zie je 240/320 droog en dan 400/500 droog na.


ok maar ik zal de witte primer op de tank toch moeten schuren, aangezien ik hem met een spuitbusje in een stoffige schuur gespoten heb :)
droog met 500 dus?
 
Laatst bewerkt:
Hahaha wat grappig dat je hem noemt. Dat is een kennis van me :P Nee ik heb deze lak al n jaar staan hoor. Stephan is pas sinds kort ermee bezig. Maar hoezo moet kameleonlak alleen op een scooter? ik vind het retecool waar dan ook op. en het lijkt me erg gaaf op zo'n grote motor staan.
vind het zo kitserig staan op een motor O-) ga je de lak bij hem halen? heb eens op z'n site gekeken en blijf me maar afvragen hoe het kan dat die lak bij hem zo goedkoop is :? 99 euro voor een liter parelmoer :? :? :?
 
vind het zo kitserig staan op een motor O-) ga je de lak bij hem halen? heb eens op z'n site gekeken en blijf me maar afvragen hoe het kan dat die lak bij hem zo goedkoop is :? 99 euro voor een liter parelmoer :? :? :?
Nee dat zei ik al ik heb mn eigen kanaal. Maar ik ken stephan zelf goed, ben vanmiddag nog bij hem geweest. Heeft goede lak hoor! kan ook alles krijgen trouwens. fluor, neon, chrome, pearl, flopflop de hele kermis.
En ik begrijp wat je bedoelt met dat het kitscherig staat, je moet er ook een beetje van houden. Maar zoek eens op youtube die R1 in chameleon dat is zooo gaaf. dus het KAN heel mooi zijn en het is de bedoeling dat het dat ook wordt bij mij *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan