How To: Demper korter maken (ZXR 400)

Greppel

MF veteraan
8 okt 2009
1.855
0
Nes (Friesland)
Hier is een kleine 'How To' van mij over het korter maken van de demper, het is niet heel moeilijk maar je weet nooit wie het wil weten ;)

Om te beginnen is het een orginele demper van een Kawasaki ZXR 400, zelf heb ik op Marktplaats en 2de hands demper gekocht, zodat je als de korte demper toch niet bevalt de orginele weer erop kunt zetten.

Eerst haal je de koker die om de demper heen zit eraf, deze zit met popnagels vast, dan bepaal je hoeveel korter je wilt maken. Ik heb gekozen voor 12 cm. korter.
full


Trek je een lijn om de demper heen. Leg je demper in een bankschroef en flex dat stuk eraf.
full


Nu leg je de ingekorte demper naast de koker neer die erom zat. Hou de koker iets langer(11 cm. eraf ongeveer), omdat die het zicht van de moertjes straks bedekken. Zaag dan ook dat stuk van de koker af.
full


Nu ga je de demper weer in elkaar zetten, dit doe je ook weer met hoe het vast zat, met popnagels dus. Zelf heb ik ook nog wat kit op de bevestigings plaat gedaan zodat het niet gaat lekken.
full


Ik hoop dat sommige misschien er wat aan hebben. :P

(P.S. ik heb een fout gemaakt met de bevestigings beugel, die hoort even hoog te zitten als de orginele. Daarom heb ik ook NOG geen foto van hoe het er uit ziet, mijn excuus)
 
Laatst bewerkt:
Hier is een kleine 'How To' van mij over het korter maken van de demper, het is niet heel moeilijk maar je weet nooit wie het wil weten ;)

Om te beginnen is het een orginele demper van een Kawasaki ZXR 400, zelf heb ik op Marktplaats en 2de hands demper gekocht, zodat je als de korte demper toch niet bevalt de orginele weer erop kunt zetten.

Eerst haal je de koker die om de demper heen zit eraf, deze zit met potnagels vast, dan bepaal je hoeveel korter je wilt maken. Ik heb gekozen voor 12 cm. korter.
[afbeelding]

Trek je een lijn om de demper heen. Leg je demper in een bankschroef en flex dat stuk eraf.
[afbeelding]

Nu leg je de ingekorte demper naast de koker neer die erom zat. Hou de koker iets langer(11 cm. eraf ongeveer), omdat die het zicht van de moertjes straks bedekken. Zaag dan ook dat stuk van de koker af.
[afbeelding]

Nu ga je de demper weer in elkaar zetten, dit doe je ook weer met hoe het vast zat, met potnagels dus. Zelf heb ik ook nog wat kit op de bevestigings plaat gedaan zodat het niet gaat lekken.
[afbeelding]

Ik hoop dat sommige misschien er wat aan hebben. :P

(P.S. ik heb een fout gemaakt met de bevestigings beugel, die hoort even hoog te zitten als de orginele. Daarom heb ik ook NOG geen foto van hoe het er uit ziet, mijn excuus)

en hoe klinkt tie dat is natuurlijk wel het belangrijkste :+
maar waarom heb je de buitenste huls en de popnagels aan de ingang van je demper ook los geboord :? ik heb laatst ook mijn demper een stukje in gekort maar ik heb alleen maar de popnagels bij de uitgang los geboord en gewoon de slijptol er in gezet :9
 
en hoe klinkt tie dat is natuurlijk wel het belangrijkste :+
maar waarom heb je de buitenste huls en de popnagels aan de ingang van je demper ook los geboord :? ik heb laatst ook mijn demper een stukje in gekort maar ik heb alleen maar de popnagels bij de uitgang los geboord en gewoon de slijptol er in gezet :9

Hij zit er nog niet op, ik heb namelijk een foutje gemaakt. Die bevestigings beugel moet hoger komen te zitten, net zo hoog als de orginele. Dus daarom zit er nog niet op.

Netjes :Y ,laat je de kawa ook nog afstellen?
ik heb eens bij superpole vernomen dat je met een kortere demper wat koppel kunt winnen.

Zou het echt schelen? Als ik hem laat afstellen, ik ben al blij als ie iets ander geluid geeft :9
 
Ligt eraan,als je minder weerstand(bv dempings materiaal verwijderd) hebt zou(ik zeg zou)het kunnen dat je motor te arm gaat lopen,wat weer niet goed is voor je blok.
Je zou een run op een bank(kosten ca 35 euro) kunnen laten doen om te kijken of alles netjes staat.
 
Ik heb ook mijn demper ingekort, een carbon zonder binnenkoker. Ik heb 'm al even getest en hij lekt een klein beetje bij de aansluiting van het carbon op de metalen eindstukken.

Wat voor kit kan ik het best gebruiken om dit de dichten? (Ik bedoel te zeggen: Welke heb jij gebruikt? ;) )

De metalen ring met popnagels komt nog, maar ik vraag me af of ik die er strak genoeg omheen krijg.



Uiteraard volgen er foto's en filmpjes als het af is. })
 
Ik heb ook mijn demper ingekort, een carbon zonder binnenkoker. Ik heb 'm al even getest en hij lekt een klein beetje bij de aansluiting van het carbon op de metalen eindstukken.

Wat voor kit kan ik het best gebruiken om dit de dichten? (Ik bedoel te zeggen: Welke heb jij gebruikt? ;) )

De metalen ring met popnagels komt nog, maar ik vraag me af of ik die er strak genoeg omheen krijg.



Uiteraard volgen er foto's en filmpjes als het af is. })

volgens mij heb ik gewoon 007 kit gebruikt :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan