eddy0497
MF veteraan
Hier even een “how to” over hoe de gasschuiven te synchroniseren ( in dit geval,van een X11 of blackbird motorfiets )
X11
Blackbird
Met een Carbtune proII
Dit dient te gebeuren met motor op bedrijfstemperatuur . Let wel op dat deze niet overhit geraakt tijdens de werkzaamheden. Extra ventilator op de grond, of manueel motorventilator laten aanspringen, zijn mogelijkheden om de motor extra koeling te geven als je door de één of andere reden lang bezig bent.
Beginnen met het losmaken van de benzinetank, door de 2 bouten los te draaien en de tank naar achter te trekken, zodat de vergrendel rubbers vooraan uit de sleuf gehaald worden. Eens deze los is, moet ze niet verwijderd worden.
Ze kan volledig omhoog gekanteld worden en gestut worden door een balkje.
Voor het synchroon stellen, moeten de pair reed valves afgesloten zijn. Hier heb je twee mogelijkheden voor. Je knelt ze af met een lijmtang of iets dergelijks, of je haalt de darmen eraf en zet er een stop op.
Ik koppel liever alles af, daar ik het niet zo heb, met dat afknijp gedoe.
Ouder wordende leidingen, zijn gevoeliger voor scheurvorming wanneer ze vervormd en afgekneld worden.
Ik demonteer het luchtfilter huis, waardoor ik gemakkelijk bij de valves kom.
Leidingen eraf en stop erop.
Luchtfilterhuis terugplaatsen. Niet vergeten de IAT sensor terug te plaatsen, anders krijg je hem niet gestart.
Nu de vacuümschroeven losdraaien
De vier aansluitnippels in de plek draaien. Enkel handvast draaien, zodat ze nadien gemakkelijk terug uitgedraaid kunnen worden, zonder beschadiging.
Cil1-aansluiting1, cil2-aansluiting2 enz. Hang de meter, terwijl je bezig bent, op een plaats iets hoger, zodat je hem goed kan zien en de slangen vrij van blokkeringen zijn.
Nu kan je de motor starten en op bedrijfstemperatuur laten komen. Zie ook dat je stationair toerental op ongeveer 1100-1200 rpm staat. Zodat je motor niet afslaat tijdens afstelling. Ook zal je dit moeten blijven opvolgen tijdens de afstellingen, daar dit mee kan veranderen naargelang hoeveel je bijregeld aan de synchronisatie. Nu kan je op je meeteenheid gaan kijken voor dewelke hoeveel er moet geregeld worden. In mijn geval moeten 1-2 en 4 gesteld worden op 3, dewelke een vaste waarde heeft en dusdanig ook niet aan geregeld wordt. Het bijregelen doe je met de stelschroeven in of uit te draaien, met korte klikjes.
Eens je denkt, dat er één goed staat, moet je is een paar korte gasrukjes geven en kijken dat de waarden onveranderd blijven. Dan kan je doorgaan naar de volgende en wederom controle doen op het behoud van de vorige instellingen, tot ze allen gedaan zijn, met gelijk resultaat.
Herhaal dit sowieso na het afstellen van de kleppen, omdat dit een invloed heeft op de synchronisatie.
X11
Blackbird
Met een Carbtune proII
Dit dient te gebeuren met motor op bedrijfstemperatuur . Let wel op dat deze niet overhit geraakt tijdens de werkzaamheden. Extra ventilator op de grond, of manueel motorventilator laten aanspringen, zijn mogelijkheden om de motor extra koeling te geven als je door de één of andere reden lang bezig bent.
Beginnen met het losmaken van de benzinetank, door de 2 bouten los te draaien en de tank naar achter te trekken, zodat de vergrendel rubbers vooraan uit de sleuf gehaald worden. Eens deze los is, moet ze niet verwijderd worden.
Ze kan volledig omhoog gekanteld worden en gestut worden door een balkje.
Voor het synchroon stellen, moeten de pair reed valves afgesloten zijn. Hier heb je twee mogelijkheden voor. Je knelt ze af met een lijmtang of iets dergelijks, of je haalt de darmen eraf en zet er een stop op.
Ik koppel liever alles af, daar ik het niet zo heb, met dat afknijp gedoe.
Ouder wordende leidingen, zijn gevoeliger voor scheurvorming wanneer ze vervormd en afgekneld worden.
Ik demonteer het luchtfilter huis, waardoor ik gemakkelijk bij de valves kom.
Leidingen eraf en stop erop.
Luchtfilterhuis terugplaatsen. Niet vergeten de IAT sensor terug te plaatsen, anders krijg je hem niet gestart.
Nu de vacuümschroeven losdraaien
De vier aansluitnippels in de plek draaien. Enkel handvast draaien, zodat ze nadien gemakkelijk terug uitgedraaid kunnen worden, zonder beschadiging.
Cil1-aansluiting1, cil2-aansluiting2 enz. Hang de meter, terwijl je bezig bent, op een plaats iets hoger, zodat je hem goed kan zien en de slangen vrij van blokkeringen zijn.
Nu kan je de motor starten en op bedrijfstemperatuur laten komen. Zie ook dat je stationair toerental op ongeveer 1100-1200 rpm staat. Zodat je motor niet afslaat tijdens afstelling. Ook zal je dit moeten blijven opvolgen tijdens de afstellingen, daar dit mee kan veranderen naargelang hoeveel je bijregeld aan de synchronisatie. Nu kan je op je meeteenheid gaan kijken voor dewelke hoeveel er moet geregeld worden. In mijn geval moeten 1-2 en 4 gesteld worden op 3, dewelke een vaste waarde heeft en dusdanig ook niet aan geregeld wordt. Het bijregelen doe je met de stelschroeven in of uit te draaien, met korte klikjes.
Eens je denkt, dat er één goed staat, moet je is een paar korte gasrukjes geven en kijken dat de waarden onveranderd blijven. Dan kan je doorgaan naar de volgende en wederom controle doen op het behoud van de vorige instellingen, tot ze allen gedaan zijn, met gelijk resultaat.
Herhaal dit sowieso na het afstellen van de kleppen, omdat dit een invloed heeft op de synchronisatie.