"how to" gasschuiven synchroniseren

eddy0497

MF veteraan
28 jul 2009
3.360
3
werkplaats achter in de tuin
Hier even een “how to” over hoe de gasschuiven te synchroniseren ( in dit geval,van een X11 of blackbird motorfiets )

X11

full


Blackbird

full


Met een Carbtune proII

full


Dit dient te gebeuren met motor op bedrijfstemperatuur . Let wel op dat deze niet overhit geraakt tijdens de werkzaamheden. Extra ventilator op de grond, of manueel motorventilator laten aanspringen, zijn mogelijkheden om de motor extra koeling te geven als je door de één of andere reden lang bezig bent.

Beginnen met het losmaken van de benzinetank, door de 2 bouten los te draaien en de tank naar achter te trekken, zodat de vergrendel rubbers vooraan uit de sleuf gehaald worden. Eens deze los is, moet ze niet verwijderd worden.

full

full


Ze kan volledig omhoog gekanteld worden en gestut worden door een balkje.

full


Voor het synchroon stellen, moeten de pair reed valves afgesloten zijn. Hier heb je twee mogelijkheden voor. Je knelt ze af met een lijmtang of iets dergelijks, of je haalt de darmen eraf en zet er een stop op.
Ik koppel liever alles af, daar ik het niet zo heb, met dat afknijp gedoe.
Ouder wordende leidingen, zijn gevoeliger voor scheurvorming wanneer ze vervormd en afgekneld worden.
Ik demonteer het luchtfilter huis, waardoor ik gemakkelijk bij de valves kom.

full


Leidingen eraf en stop erop.

full


Luchtfilterhuis terugplaatsen. Niet vergeten de IAT sensor terug te plaatsen, anders krijg je hem niet gestart.

full


Nu de vacuümschroeven losdraaien

full

full


De vier aansluitnippels in de plek draaien. Enkel handvast draaien, zodat ze nadien gemakkelijk terug uitgedraaid kunnen worden, zonder beschadiging.

full


Cil1-aansluiting1, cil2-aansluiting2 enz. Hang de meter, terwijl je bezig bent, op een plaats iets hoger, zodat je hem goed kan zien en de slangen vrij van blokkeringen zijn.

full


Nu kan je de motor starten en op bedrijfstemperatuur laten komen. Zie ook dat je stationair toerental op ongeveer 1100-1200 rpm staat. Zodat je motor niet afslaat tijdens afstelling. Ook zal je dit moeten blijven opvolgen tijdens de afstellingen, daar dit mee kan veranderen naargelang hoeveel je bijregeld aan de synchronisatie. Nu kan je op je meeteenheid gaan kijken voor dewelke hoeveel er moet geregeld worden. In mijn geval moeten 1-2 en 4 gesteld worden op 3, dewelke een vaste waarde heeft en dusdanig ook niet aan geregeld wordt. Het bijregelen doe je met de stelschroeven in of uit te draaien, met korte klikjes.

full


Eens je denkt, dat er één goed staat, moet je is een paar korte gasrukjes geven en kijken dat de waarden onveranderd blijven. Dan kan je doorgaan naar de volgende en wederom controle doen op het behoud van de vorige instellingen, tot ze allen gedaan zijn, met gelijk resultaat.

full


Herhaal dit sowieso na het afstellen van de kleppen, omdat dit een invloed heeft op de synchronisatie.
 
Mijn excuses voor het omhoog kicken!!!!

Even 2 vraagjes betreffende het balanceren van de carbs.

Ik heb mijn ZXR750 van '92 gesynchroniseerd. Het synchroniseren opzich is geen punt, eerst carb 1 op carb 2 synchen, dan 3 op 4 en dan 1&2 op 3&4. Voor mijn motor geld dat dit allemaal binnen de 2cm HG moet zitten en dat is gelukt, de motor loopt ook erg lekker vind ik eigenlijk, maarrrrr.... Nu heb ik er een profactory kit in gemeubeld en de pilot screws 2 slagen uitgedraaid om mee te beginnen (dit alles op aanraden van de Profactory distributeur (oftewel Kevinblade ;)).

Dus vraag 1: Ik heb natuurlijk geen CO meter staan, maar hoe weet je nou wanneer de pilot screws goed staan?

En vraag 2: Voor mijn ZXR wordt geen basiswaarde voor de vaccuum gegeven, je stelt het vacuuum toch af op hoe de motor loopt? Mijn motor heeft namelijk geen vaste afstelling op 1 van de carbs waar je de rest op kunt afstellen. Ik kon iniedergeval merken dat als je op een bepaald punt ankwam (door het draaien van de stelschroef) de motor goed loopt. Als je dan de stelschroef uit- of indraait gat ie erg slecht lopen.

2e5tpxe.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mengsel afstelling is of met de meter of op gevoel. Eerst moet je de basis weten. draai de schroeven stuk voor stuk in tot ze vast zitten (niet te hard aandraaien). Dit getal schrijf je op (bv. 1,5 slag uitgedraaid of 2 slagen uitgedraaid. Zet de stelschroef daarna terug.

Afhankelijk van het type schroef (luchtschroef of mengselschroef) is uitdraaien armer of rijker gaan lopen. bij de meeste nieuwere types en injectie is uitdraaien verarmen van het mengsel. Bij Bing CV is uitdraaien rijker bv.

Als je draait aan de stelschroef vanaf een basisafstelling merk je als het goed is dat de motor eerst iets meer toeren gaat draaien en daarna minder. Nu ben je te ver. Halve slag terug is meestal voldoende (90 graden) om op het ideale mengsel uit te komen. Liever iets te rijk in het mengsel dan te arm.
 
Mengsel afstelling is of met de meter of op gevoel. Eerst moet je de basis weten. draai de schroeven stuk voor stuk in tot ze vast zitten (niet te hard aandraaien). Dit getal schrijf je op (bv. 1,5 slag uitgedraaid of 2 slagen uitgedraaid. Zet de stelschroef daarna terug.

Afhankelijk van het type schroef (luchtschroef of mengselschroef) is uitdraaien armer of rijker gaan lopen. bij de meeste nieuwere types en injectie is uitdraaien verarmen van het mengsel. Bij Bing CV is uitdraaien rijker bv.

Als je draait aan de stelschroef vanaf een basisafstelling merk je als het goed is dat de motor eerst iets meer toeren gaat draaien en daarna minder. Nu ben je te ver. Halve slag terug is meestal voldoende (90 graden) om op het ideale mengsel uit te komen. Liever iets te rijk in het mengsel dan te arm.

90 graden voor een halve slag?
ik neem aan dat je of:
90 graden is een kwart slag
180 graden is een halve slag
bedoeld?
 
Nee, bij carbs spreek je vaak over een slag van 180 graden. Een halve slag is dan dus 90 graden.

De handboekjes zijn er ook nooit helemaal duidelijk over. Het ene boek spreekt over (turns) van 180 graden, de andere van 360. Ik heb het vroeger ooit geleerd met 180 graden per slag.
 
Pilot screws staan allemaal op de basisinstelling (2 slagen uit, volgens haynes moeten de pilot screws 1 3/4 uitgedraaid worden, maar volgens de profactory kerel moeten zxr's altijd iets rijker lopen dus staan ze nu allemaal 2 slagen uit) en het synchroniseren heb ik daarna gedaan. Zo als ik al zei hij loopt best mooi, alleen plofte ie wel een keer uit de inlaat (denk dat het tijdens starten is), is dit een teken van te rijk lopen?

Ik ga morgen nog even proberen om de pilot screws wat anders in te stellen, kijken wat ie dan doet.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij voegen veel referentiewerken al een halve slag aan de fabriekswaarde toe, om een fijner lopende motorfiets te krijgen. ;)

720 tot 1440 graden is gangbaar in mijn ervaring.

Bron: Gewerkt in een motorzaak
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook wel eens gelezen inderdaad, iets rijker dan origineel, omdat ze fabriek af vaak iets te arm staan vanwege emissie eisen. Met auto's is dat ook zo volgens mij.

Ik heb ze nu allemaal 2 slagen uit staan en ik meen te merken (ook al loopt ie verder best lekker) dat het toerental na flink gasgeven ietsiepietsie langzaam weer inzakt, dus dan zou ie iets te arm staan. Zal zo eens even wat gaan proberen. Is het ook zo dat je een motor beter net iets te rijk kan hebben staan dan te arm, want te rijk wordt het te heet en dus meer slijtage?

Verder nog even over die slagen, hoe moeilijk wil je het maken hehe :P. Bij mij als simpele ziel met logisch boerenverstand is een slag gewoon 360 graden en een halve slag 180. En Als in mijn Haynes dus bijvoorbeeld staat 2 slagen uit, dan wil dat dus zeggen 720 graden uit draaien (dus rijker) zoals part 66 ook al zegt.
 
Nee, bij carbs spreek je vaak over een slag van 180 graden. Een halve slag is dan dus 90 graden.

De handboekjes zijn er ook nooit helemaal duidelijk over. Het ene boek spreekt over (turns) van 180 graden, de andere van 360. Ik heb het vroeger ooit geleerd met 180 graden per slag.

Begrijpelijk, is wat je afspreekt. Maar als iemand die die voor het eerst hiermee te maken krijgt dit leest bestaat het risico dat er rare dingen gebeuren :)
 
synchroniseren doe je op basis van kabelspelingen en vlinderkleppen/gaskleppen, zorgen dat alles gelijk staat qua vacuum en gelijk blijft bij gas openen en bij een bepaald toerentaal (wat de leverancier opgeeft. Mengsel afstellen doe je met de stelschroeven. Niet alle stelschroeven worden rijker bij uitdraaien. Hangt ervan af of het een lucht of mengselschroef is en van het type gashuis/carburateur wat je afstelt.
 
Zooo hij loopt weer als een naaimachientje!! Zojuist de meng schroeven van de carbs afgesteld, nogmaals gesynchroniseerd en stationair toerental afgesteld en hij loopt prachtig, wel lekker rauw, maar dat hoort bij een echte Kawa 8-). Hij staat iets rijker dan voorgeschreven in Haynes (halve slag), maar hij loopt heerlijk soepel }). Nu weer opbouwen en straks een ritje doen!
 
Laatst bewerkt:
Even een kick:

Heb van de week mijn kleppen gesteld op een yamaha dragstar 650.
Vervolgens gestart, alleen bij koude motor loopt ie stationair niet meteen helemaal lekker. Ik moet de choke er langer op laten dan voorheen. Hij reageert verder goed op het gas, het rijden gaat prima. Vlak na het starten kán ie uitvallen als ik gasgeef, maar als ie iets warmer is niet meer. Maar voorheen was het na het starten zonder problemen lopen.

2 jaar terug kleppen gesteld op mijn honda cbr125r 1-cilinder. Die liep na het stellen merkbaar veel beter en synchronisatie was natuurlijk niet van toepassing.

Kan het zijn dat bovenstaand probleem verholpen wordt door synchroniseren??
 
Pas op..., bij sommige modellen moeten eerst softwarematig plunjers in een positie gezet worden alvorens begonnen mag worden met synchroon stellen..., ergens ongeveer vanaf 2010 zijn sommige modellen/merken daarmee begonnen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan