How to:Goedkoop kettingsmeersysteem maken(semi-automatisch)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Als pakket nu te koop bij mij met een design roestvrijstalen reservoir, voor 35 euro (inclusief verzendkosten)

Kettingsmeersysteem/ketting-olier voor €35,-

Aangezien mijn kettingsets versleten als sneeuw voor de zon, wilde ik zelf een kettingsmeersysteem bouwen.

Benodigdheden:

1x opzetpompje
1x klein flacon,
1x opzuignaald
1x klem
1x 2,5 meter doorzichtige stuk flexibel slang met een binnendiameter van 4 mm
1x een sterk maar buigzaam stuk ijzer of koperdraad
1x tubetje secondelijm
1x isoleertape of goed ducttape :}
6x ofzo tyr-raps :}

Het in elkaar zetten (al gedaan bij het pakket dat bij mij te koop is):
1. Knip het eerste 5mm (en 5 mm brede) sproeistukje van het pompje. Het sproeistukje heeft namelijk een te klein gaatje om het dikkere olie er makkelijk doorheen te pompen, doe op de rest een druppeltje secondelijm en schuif de flexibele slang eroverheen... (deze stap hoeft niet gedaan te worden bij het roestvrijstalen vaatje. Daar kan de flexibele slang gewoon strak overheen geschoven worden)
2. knip aan de onderkant van het pompje het buisje dat in de flacon gaat, af totdat hij helemaal in het flaconnetje past (al gedaan in het pakket)
3. gebruik het afgeknipte stukje buis van het pompje om aan het andere eind van de flexibele slang de naald te monteren, ook de buitenkant van het buisje weer een druppeltje op en schuif hem in de slang...Laat het plastic buisje nog een klein stukje uitsteken... (al gedaan in het pakket)
4. ook op dit uitstekende uiteinde een druppeltje secondelijm...en schuif de opzuignaald erover heen. (ook al gedaan in het pakket)
5. Maak nu het uiteinde van de slang, inclusief opzuignaald eerst vast aan het ijzerdraad d.m.v. isoleertape (meegeleverd) of ductape (niet meegeleverd). (Deze stap dient de motorrijder zelf te doen)
6. Monteer en buig het ijzerdraad met slang met tyraps aan de motor, zodat de naald met de opening op de tandwiel terechtkomt, en de flexibele slang nergens in de weg zit van bewegende delen
7. monteer het reservoir d.m.v. de klem aan de motor, waar de berijder er tijdens het rijden makkelijk bij kan, zonder zijn ogen van de weg te hoeven halen....

en hopla je eigen kettingoliesysteem:




Tip van de dag: i.p.v. het bovengetoonde plasticreservoir, wordt met het pakket dit robuuste RVS reservoir meegeleverd:

 
Laatst bewerkt:
TIP VAN DE DAG!:
Leer eerst eens plaatjes verkleinen voor je ze post :W
EDIT: gedaan!

En als ik die band zo eens bekijk dan vrees ik dat ik daar niet graag mee de bocht door zou willen "glibberen" :+
zoals ik al schreef: 1x indrukken bij het wegrijden is genoeg,
Maar ik smeer iets meer! Ik weet dat ik minder moet smeren...maar soms heb ik liever wat meer olie op mijn achtervelg, dan zand in mijn ketting...maar dit is met mijn systeem totaal aan te passen aan je eigen wensen. Wil je geen olie op je achtervelg? ff wat minder pompen O-)
 
Laatst bewerkt:
Leuk gemaakt, Niet als kritiek bedoeld maar .......nog geen vette achterband gehad?
Een zeepdispenser (tenminste die ik heb) geeft in 1 keer een scheut, hoe houd je dat onder controle?

Ik typ weer te langzaam , tis ook al laat na een lange dag van noeste arbeid :+
 
Laatst bewerkt:
Maar het forum verkleint toch automatisch de foto's? bij mij tenminste wel...ik wil ze wel ff verkleinen als jullie het lastig vinden..
De afmetingen worden verkleind, maar het zijn 5 foto's van ieder ca. 3 Mb die iedere keer dat deze pagina geopend wordt geladen moeten worden. Dat is knap vervelend voor mensen met (relatief) traag internet.

zelfs met een 20Mb verbinding duurt het nog even voor de foto's geladen worden :X
 
't Idee is natuurlijk érg goed, alleen vrees ik dat de uitvoering in dezen even wat mnder is. OSCO is zo'n systeem met een gelijkwaardig idee maar dan wél goed uitgevoerd.

Volgens mij kán TS met een beetje knutselen wel beter :Y
 
Laatst bewerkt:
Agh ... Ik smeer m'n ketting gewoon met een pot vet en een kwast van de Gamma als dat nodig is terwijl ik m'n fiets bij thuiskomst met een warme ketting op een paddockstand zet. Pot vet van een halve liter doe ik ruim 30.000 Km. mee .... en de ketting & kettingwielen overleven de pot vet.

M'n vorige R6 heb ik ingeruild met 50.000 Km. op de klok terwijl de orginele set er nog op lag.... En rustig rijden is niet 't devies.
 
Laatst bewerkt:
't Idee is natuurlijk érg goed, alleen vrees ik dat de uitvoering in dezen even wat mnder is. OSCO is zo'n systeem met een gelijkwaardig idee maar dan wél goed uitgevoerd.

Volgens mij kán TS met een beetje knutselen wel beter :Y


http://www.chainoiler.co.uk/

net als TS wilde deze man geen 150+ euro uitgeven.

Voor 20 euro kun je het dus zelf doen.
Vervangingsonderdelen worden tegen verzendkosten opgestuurd.
 
http://www.chainoiler.co.uk/

net als TS wilde deze man geen 150+ euro uitgeven.

Voor 20 euro kun je het dus zelf doen.
Vervangingsonderdelen worden tegen verzendkosten opgestuurd.
Voordeel van mijn systeem t.o.v. het loobman-systeem:
1. Het loob-systeem werkt d.m.v. knijpen in een flesje = niet goed doseerbaar.
2. het loobman systeem werkt via de zwaartekracht, en alles in je slang loopt via de zwaartekracht naar beneden...zodat alles op je velg en band terechtkomt...en blijft nadruppen terwijl hij op de stoep staat.
3. het reservoir van Loobman moet altijd hoog gemonteerd worden..soms erg hoog.
4. Loobman-systeem ziet er altijd el-cheapo uit.

Mijn systeem werkt via een hand-pomp. Je dosering is dus voor elke keer pompen gelijk (en in principe gelijk aan de genoemde osco oiler) en je kan dus zelf de dosering aanpassen aan je eigen wensen en rijstijl...wat voorkomt dat het op je band komt...Ook blijft de rest van de olie gewoon in de slang zitten. Verder kan je zelf het systeem aanpassen aan je eigen wensen, voor wat de uitvoering en stijl betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel potentie in het offroad gebeuren, daar krijgt de ketting alleen aan het begin van de rit wat olie, tijdens de rit in principe nooit . Als de keuken klaar is gaan we zeker zoiets bouwen, zegt hij die een Scotoiler op zijn boldor heeft :$

Misschien moet ik wel iets aan de achterrem koppelen om het regelmatig te laten pompen.
Tijdens Offroad rem je toch regelmatig met de achterrem.

Thx voor het idee.
 
Ik zie wel potentie in het offroad gebeuren, daar krijgt de ketting alleen aan het begin van de rit wat olie, tijdens de rit in principe nooit . Als de keuken klaar is gaan we zeker zoiets bouwen, zegt hij die een Scotoiler op zijn boldor heeft :$

Misschien moet ik wel iets aan de achterrem koppelen om het regelmatig te laten pompen.
Tijdens Offroad rem je toch regelmatig met de achterrem.

Thx voor het idee.
Dat vind ik wel een goed idee en iets om eens over na te denken, waarvoor dank. :}
 
Ik kan het wel verfraaien, maar vind dat voor mijzelf niet nodig...maar ja...het is ook goedkoop...en snel! Je mag het zelf zo duur maken als je zelf wilt, met montage onderdelen en alles.

Verder heb ik nu gewoon ff snel een foto gemaakt van mijn achterband, terwijl ik van mijzelf weet dat ik nu veel ste veel x gesmeerd heb. Bij normaal gebruik, blijft ook bij mij de velg en de band schoon. Als je met die osco-oiler ook veel keer pompt, krijg je net zoveel olie op je achtervelg... :Y

De dosering met mijn systeem is vergelijkbaar met die van de osco-oiler...Ook ongeveer 2cc per x pompen. Dus zou je om de 350km smeren met mijn systeem, dan heb je ook nergens last van. Maar omdat je toch niet wil rijden met droge ketting raad ik aan: 1x per begin van elk ritje van 50 km.



Ik heb heel wat kilometers gemaakt met een Osco en had er ook kettingzaagolie in, je moet na het rijden smeren. Niet ervoor! Dat verklaart die smeerboel,...het slingert er direkt weer vanaf. Bij warme ketting vloeien al die minidruppeltjes op de rolletjes uit. Osco gebruikt trouwens een druppelaar boven het achterkettingwiel. (waar je kettingbeschermertje vaak zit)

Wel een ontzettend goed idee met dat zeeppompje! *O* *O*
 
Hhhmm ik ga je idee rippen ;)

Heb vast nog wel ergens zon aanloophandeltje voor een puch maxi liggen, dat op een van mijn framebuizen, kabel naar weggewerkt pompje met een hevel, dan zie ik het pompje niet zitten en kan ik terwijl ik de motor de garage inrij voorzichtig pompen :)

Als ik hem af heb post ik wel foto's, nu eerst zorgen dat het blok weer in elkaar gaat!
 
full

full


Met eenvoudige middelen een automatisch systeem. Duurste onderdeel is de tweeweg-klep (normaal gesloten) 12 Volt ca. € 35,--. Daarnaast een industrieel smoorventieltje.
en klaar is Cees.

Zie voor kant en klaar:

http://www.uweslobo.de.vu (www.uweslobo.de.vu)

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan