How-to: GPS Tracker in je motor bouwen

DaffieDaffie

MF'er
27 jul 2012
92
0
Ik werd zo verdrietig van al die mooie fietsen die als gestolen staan in het 'gestolen motoren' topic, dat ik maar een HOW-TO heb gemaakt hoe je je eigen GPS tracker in je motor bouwt.

1. Inhoudsopgave
  1. Inhoudsopgave
  2. Wat kan het
  3. Wat heb ik nodig
  4. Wat kost het
  5. Hoe maak ik dat

2. Wat kan het
Vooropgesteld, hangt het er van af welke GPS tracker je precies hebt. Ik zal mij in deze HOW-TO beperken tot de GPS Tracker die ik heb gebruikt. Deze GPS tracker kan verschillende dingen:
- Heeft een batterij waar hij even op kan werken (geen idee hoe lang);
- Met GPS óf GPRS zijn locatie bepalen;
- Alles is met SMS commando's in te stellen:
- Na het versturen van een SMS, stuurt hij een SMSje terug met de locatie en snelheid, en nog wat dingen;
- De tracker is in te stellen dat hij een SMS stuurt naar een bepaald nummer als hij zich buiten x meter van zijn oorspronkelijke locatie begeeft (GeoFence);
- Je kunt ook een SMS commando sturen dat de tracker gedurende X minuten, elke Y seconden de positie moet sturen;

Er zijn nog wel meer opties, maar daarvoor verwijs ik je naar het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt.


3. Wat heb ik nodig
Als allereerst natuurlijk een GPS Tracker. Zoals gezegd zijn er gigantisch veel verschillende trackers beschikbaar. Verschillende soorten, maten, functionaliteit, en dan is er ook nog verschil in hoe 'compleet' een advertentie is. Ik heb een paar verschillende besteld, gewoon om het eens te proberen, en wat me opviel is dat erg veel trackers alleen op GPRS werken. De R is van Roaming, wat betekend dat er ook gebruik gemaakt wordt van de internet verbinding die je hebt met je SIM kaart. Dit is iets wat je vaak niet wilt hebben want je wil je niet scheel betalen aan datakosten. Uiteindelijk kwam ik er bij een terecht die wat dat betreft voldeed aan die eis (dus ook gewoon met GPS werkt), maar wel iets meer werk vereist qua inbouwen. Want sommige trackers worden geleverd met een stroomdraadje die je zelf kunt solderen aan je accu of wat dan ook en dan ben je meteen klaar. Maar bij deze moet je daar zelf wat handigs voor verzinnen.



Daarnaast is er (althans voor deze tracker) nog het een en ander nodig. De gekozen tracker werkt met een USB kabel, dus 5 volt. De accu van de motor levert 12 volt, daar moet dus iets voor komen. Gelukkig kun je o.a. op eBay erg goedkoop adapters kopen.



Niet heel onbelangrijk is dat er ook een SIM kaart in moet voor de verbinding met de buitenwereld. Ik heb verschillende opties bekeken en kwam uiteindelijk uit bij Pre-paid van Simyo. De reden hiervoor is dat zij op het KPN netwerk zitten, wat qua telefoonbereik nog altijd het beste is van alle netwerk operators. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop qua SMS kosten (dat is hetgene wat je eigenlijk uitsluitend gaat doen), is je tegoed onbeperkt houdbaar (mits je per half jaar minstens 1x belt of 1x een SMS stuurt), hebben ze een fijne website, goede app, kun je je tegoed makkelijk online upgraden zonder daarvoor iets met je SIM kaart te hoeven doen, en krijg je een beetje voordeel als je de SIM kaart besteld. Bestel je bijvoorbeeld het €15,- pakket dan krijg je meteen €22,50 tegoed. Als je er dan vanuit gaat dat een SMSje (wat je nogmaals uitsluitend gaat gebruiken) €0,10 kost kun je dus 225 SMSjes sturen met je initiele bundel.



Verder is er nog wat kleinmateriaal nodig en uiteraard wat gereedschap.
Hieronder een complete lijst van wat er nodig is:

Onderdelen
- GPS Tracker;


- 12 Volt naar 5 Volt adapter;


- SIMkaart;


- Kabel waar stroom doorheen kan. Speakerkabel kan ook. Deed ik ook;
lsp-010%20luidsprekerkabel%20rood%20-%20zwart.jpg


- 2 kabeloogjes waarmee je de kabels op je accu kunt aansluiten;
fyoxx.jpg


- Krimpkous van ~5mm en ~2,5mm om de gesoldeerde delen te isoleren.
3pka-krimpkous-tbv-kabelschoenen-b.jpg




Gereedschap
- Gereedschap om je motor uit elkaar te halen voor zover nodig;
- Soldeerbout;
- Tin, bij voorkeur met harskern;
- Combinatietang;
- Striptang of stanleymes;
- Aansteker.


4. Wat kost het

- De GPS tracker die ik heb is er in verschillende smaken. Allemaal zijn ze op eBay verkrijgbaar. Sommige zijn erg uitgebreid en krijg je 2 batterijen, een lader, USB kabeltje, etc. Sommigen zijn een stuk kariger waarbij je alleen de unit, een batterij en een kabel krijgt.
In principe is dat laatste ook al voldoende, dus zou zoiets als dit al volstaan:
http://www.ebay.com/itm/SPY-Vehicle...880?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58be4d7738
$19,99 met gratis verzending.

- Maar dan ben je er nog niet, om hem ook op de motor aan te sluiten moeten we nog wat dingen hebben. Het belangrijkste is misschien nog wel de SIM kaart.
Zoals gezegd heb ik voor Simyo gekozen, afhankelijk van welk 'pakket' je kies kost dat tussen de €5 en €25, waarbij hoe meer je betaalt hoe meer bonus tegoed je krijgt.

- De 12 volt naar 5 volt adapter heb je ook in verschillende vormen en maten maar degene die ik had was deze:
DC DC Step Down Converter Buck 12V to 5V 3A 15W output voltage regulator 751195400150 | eBay
$2,60 met gratis verzending.

- Kabeloogjes kosten €4,50 bij Brezan, of je moet ze al hebben liggen da's mooi meegenomen
- Een (stroom)kabel kost ook wat maar ik heb geen idee wat. Ik heb gewoon speakerkabel gebruikt wat ik nog had liggen :)

Totaal:
- ~€18,60 voor de tracker
- ~€2,40 voor de adapter
- €5,- voor de SIM kaart
- €(geen idee) voor de kabel
- €4,50 voor kabeloogjes
- €4,50 voor krimpkous 4,8 - 2,4 mm, 2 meter lang
- €3,85 voor krimpkous 2,4 - 1,2 mm, 2 meter lang
------------------------------------------------------------------ +
€ 38,85



5. Hoe maak ik dat

En nu het leukste deel! Het in elkaar zetten.

Stap 1
SIMkaart voorbereiden en GPS tracker opladen
Gooi de GPS tracker met de meegeleverde kabel aan je laptop/PC of als je een adaptertje hebt aan het stopcontact. Het gaat er maar om dat het ding stroom krijgt.


De SIMkaart moet eerst voorbereid worden. Zodra je je SIMkaart binnen hebt en alle benodigde stappen hebt doorlopen om hem te 'activeren' (welke stappen dat precies zijn is per TelCo verschillend maar zo lastig is het niet), moet je de PIN code van de SIMkaart verwijderen. Dit is een vereiste van het apparaatje. Het beste kun je de SIMkaart in je eigen toestel doen, hem opstarten (kun je gelijk checken of hij ook daadwerkelijk is geactiveert en werkt door even te bellen naar een ander nummer), en via je toestel de SIM PINcode verwijderen.
Op een iPhone kun je dit doen door naar Instellingen > Telefoon > Simpincode te gaan, en daar de slider uit te zetten.
Op Android (4.4) ga je naar Instellingen > Onder het kopje 'Persoonlijk' > Beveiliging > Onder het kopje 'SIMkaart vergrendeling' > SIMkaart vergrendeling instellen > Vinkje uitzetten
Let er overigens wel op dat als je dit op een smartphone doet en je hebt geen WiFi dat je telefoon dan wel eens data zou kunnen gaan verbruiken. Dus bij voorkeur eerst tel opstarten, Airplane modus aanzetten, en dan SIMkaart erin.
Als dit is gelukt en de SIMkaart werkt verder naar behoren, kun je je eigen SIMkaart terugdoen.

Stap 2
GPS tracker in elkaar zetten
Klinkt groots maar dat is het niet. Haal even de kabel uit de GPS tracker, verwijder het kapje (heeft wat kracht nodig, maar je moet hem gewoon horizontaal naar achteren kunnen schuiven), verwijder de batterij en doe het SIM laatje omhoog.




Stop de SIMkaart er op de juiste manier in, klap het klepje weer dicht en shuif de SIM tray een stukje omhoog zodat deze 'lockt'. Dan kun je de batterij er weer in doen en het kapje dichtdoen. Doe de stroom er weer op, en druk op het ON/OFF knopje. Het blauwe LEDje wat er in zit brand héél flauw, dus je moet echt goed kijken, maar als het goed is zie je deze nu langzaam knipperen. Leg de GPS tracker nu bij voorkeur bij een raam of in ieder geval op een plek met goed GPS ontvangst. Deze kun je nu hier laten liggen terwijl je aan de motor bezig bent.






Stap 3
'Custom' lader fixen voor de GPS tracker
Pak de 12Volt naar 5Volt adapter erbij. Meet in je motor op hoeveel afstand je ongeveer wilt overbruggen, waar je de adapter wilt laten, en waar je de GPS tracker wilt laten. Ook hiervoor geld dat je deze het beste ergens langs de kappen kan wegwerken met zo weinig mogelijk ijzerwerk in de buurt wat het GPS signaal kan verstoren.

Als eerst gaan we het stukje kabel wat tussen de accu en de adapter zit maken. Ik heb zoals gezegd hier speakerkabel voor gebruikt wat veel dikker is dan nodig, maargoed dit had ik liggen dus zonde om nieuw spul te kopen :P
Voor mij was er niet superveel afstand nodig, dus ik kwam op zo'n stukje uit. Strip van beide einden een stukje kabel, en vertin één kant van beide kabels. De andere kant stop je in de kabeloogjes en knijp je vast met een tang. Ik heb er voor de zekerheid ook nog wat krimpkous overheen gedaan.





Strip nu ook van de 12v/5v adapter een stuk van de 12 Volt-kabels af. Dit is de zwarte en gele kabel. Vertin deze ook. Schuif nu een stuk krimpkous alvast er overheen, en soldeer de uiteinden van deze kabel met de kabel die je net hebt gemaakt waar de kabeloogjes aan vast zitten. Als dit netjes gesoldeerd is, schuif je de krimpkous er overheen en verhit je deze zodat het vastkrimpt.





Pak nu de kabel die je bij de GPS tracker hebt gekregen erbij. Dat betekend dat je GPS tracker niet meer kan opladen, tenzij je nog zo'n kabel had. Knip nu aan de kant van de USB-aansluiting de kabel in twee. Je ziet hier nu 4 dunne draadjes. Wij gaan alleen de rode en de zwarte gebruiken. Strip deze een stuk en vertin ze.



Pak nu van de 12V/5V adapter de andere twee kabels (de zwarte/rode). Hier weer hetzelfde truucje; stukje strippen en vertinnen. Schuif nu weer een stuk krimpkous erover heen, en soldeer de GPS tracker USB kabel aan de 12v/5v adapter kabel. Als dit netjes is gelukt schuif je het krimpkous erover heen en verhit je deze zodat de aansluitingen mooi dicht zitten. Wat je eventueel ook kan doen is vóórdat je het vast soldeert niet alleen de dunne krimpkous maar ook de dikke er overheen schuiven, zodat je ook de twee niet gebruikte aders van de USB kabel kunt wegwerken. Ik kwam hier iets te laat achter dus heb het met isolatietape gedaan.


Het geheel ziet er dan zo uit:



Stap 4
Spulletjes inbouwen!
Dan nu naar de motor. Verschaf je zelf op de een of andere manier toegang tot je accu. Bij mijn Z1000 moest ik de buddy seat en driver seat losmaken, één kapje verwijderen en daarna kon ik een stuk ijzer losmaken wat de accu op z'n plek houdt. Nadat je toegang hebt tot je accu, schroef je de bouten los die op je + en - pool zitten. Doe de kabelogen om de boutjes heen en schroef het weer terug. Uiteraard opletten dat je de plus kabel op de + pool aansluit en andersom

Nu kun je de 12V/5V adapter ergens wegwerken, de GPS tracker pakken en deze aansluiten op de USB kabel. Met een beetje geluk heb je nu ook al GPS ontvangst.





Als je de alles hebt kunnen wegwerken in je motor ben je in principe klaar!




Stap 5
testen!
Nu gaan we testen of het geheel werkt. Pak je telefoon erbij, en sla het telefoonnummer van je GPS tracker op in je telefoon zodat je hier later makkelijk een SMS naar kunt sturen.
Zoals gezegd is de GPS tracker geheel met SMS commands te beheren. Je kunt de GPS tracker zodanig instellen dat deze allen SMSjes terugstuurt naar bepaalde nummers. In het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt staat uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zal me hier dan ook beperken tot de standaard functionaliteit.

GPS tracker initialiseren
SMS: "#begin#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord: "begin ok!". Dit commando 'reset' de GPS tracker naar standaard waarden.

Locatie opvragen
SMS: "#smslink#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord met informatie.
Indien je GPS tracker nog geen GPS signaal heeft krijg je zo'n antwoord:



Maar zodra je signaal hebt, krijg je een antwoord zoals dit:




Gefeliciteerd, je hebt nu een werkende GPS tracker waarmee je je motor altijd kunt tracken! Tenzij je GPS tracker stuk gaat. Of de batterij leeg is, of de bekabeling stuk is, of de accu van je motor leeg is, of je geen ontvangst hebt, of je beltegoed op is, of....
Punt is duidelijk lijkt me, het werkt op zich heel prima maar dit is geen garantie dat je je motor terugvind als hij weg is.

Als je vragen hebt dan stel ze gerust in dit topic, ik zal proberen z.s.m. te reageren. Misschien dat ik uiteindelijk een FAQ maak en in de OT zet.
 
Dat gaar koken zal hij wel tegen beveiligd zijn denk ik. Al met al zal een batterij een x hoeveelheid ladingen aan kunnen en dan minder gaan worden. Als je een beetje handig bent kun je een batterij meestal wel op het internet scoren dus dat mag geen probleem zijn. Als ik aan een nieuwe batterij toe ben in een gadget dan ben ik meestal ook aan een nieuwe gadget toe ;-)

Houdt met het sturen van berichten bij beweging e.d. wel rekening met het max aantal mailtjes wat je dagelijks via een smtp server mag versturen. Een vriend van me liet mailtjes sturen door zijn IP cam bij beweging en die werd na 600 mailtje geblokt door Ziggo. Duurde zo'n twee dagen en kostte een paar boze telefoontjes om weer online te komen.
 
Zal best. Maar dat geld voor alles. Je kunt je motor nog wel met een 25cm dikke ketting aan een mega-verankerde paal vastleggen, maar er bestaan vást dieven die zelfs dat nog gestolen krijgen.

Het is zoals conducteur en V-Twin-Kevin al zeggen, je legt in ieder geval de lat wat hoger voor de huis-tuin-en keukenboefjes. Als je echt zo'n mooie fiets hebt dan is alleen zo'n redelijk goedkope GPS oplossing natuurlijk niet toereikend.Is zeker een idee ja. Heb alleen geen idee welke. Maar misschien dat ik dat alsnog even uitzoek en wat foto's toevoeg :)

Heb je uiteraard ook weer 100% gelijk in.

Kleine "tip van flip" overigens: Gebruik iets met een herkenbare maat als referentie op de foto's zodat de grootte van de componenten makkelijk in te schatten is door de lezer(s).

A Banana for reference..... })
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren de voeding al binnen gehad, echt superklein en makkelijk weg te werken. Met een schakelaartje onder de buddyseat heb ik em aangesloten, dat ik de voeding ook kan uitzetten.
Wanneer ik de motor in de winter toch binnen heb, staat ie echt ingebakerd, met 2 sloten, en een Stafford Terriër in huis met een zero-tolerance attitude 8-)

Nu ben ik even aan het meten geweest, maar die voeding trekt slechts 10 mA uit de accu, dus dat is nihil. Bij een accu van 8400 mAh zou dat in theorie.... 8400/10= 840 uur = 35 dagen zijn voordat de accu plat gaat. Even marge inbakken, wanneer langer dan 2,5 tot 3 weken, even druppellader erop zetten.
Nu heb ik ook meteen mijn cradle op mijn kroonplaat voor mijn iphone op deze voeding geknoopt en ook een female USB aansluiting onder de buddy verwerkt (voor als ik een keer iets onderweg moet opladen, cardo rider oid)

De symio simkaart is ook al in tha house, nu nog even wachten op de tracker zelf. Zodra die erop zit, ga ik nogmaals de lekstroom meten, maar als die binnen de 10 tot 15 mA blijft, ben ik heel tevreden.
 
Nu ben ik even aan het meten geweest, maar die voeding trekt slechts 10 mA uit de accu, dus dat is nihil. Bij een accu van 8400 mAh zou dat in theorie.... 8400/10= 840 uur = 35 dagen zijn voordat de accu plat gaat. Even marge inbakken, wanneer langer dan 2,5 tot 3 weken, even druppellader erop zetten.
Een motoraccu mag, als startaccu, tot max. 50% van de max. capaciteit ontladen worden en moet daarna weer geladen worden om sulfateren tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Deels ben ik het wel met je redenering eens, Jaap. Maar in mijn theorie moet je enkel de diepte ontlading tegen gaan met lood- of calcium accu's.
Sulfateren doet een een accu door slijtage, en is een on-omkeerbaar proces.
Wat jij -denk ik- bedoeld is stratificeren. Dan is er sprake van diepte ontlading (dus beneden de 12,2 volt) en dient de accu met een hogere aanlegspanning weer actief worden gemaakt.
Vandaar ook mijn keuze voor die schakelaar, zodat ik zelf ook invloed heb en het ding niet continu aan de stroom heb staan.
Er wordt namelijk ook een sms bericht verstuurd wanneer de interne batterij van de tracker leeg begint te raken. Dan kun je dus simpel even de schakelaar omzetten om dit op te lossen.

Een andere mogelijkheid zou nog zijn om een gel of agm accu te plaatsen, maar het nadeel van die accu's is dat je met een laadspanning van meer dan 14,5 volt moet laden om ze vol te krijgen. En dat red je met een motorfiets niet.
 
Vandaag heb ook ik de tracker netjes ingebouwd en zoals beloofd zou ik nog even een meting gaan doen van de lekstroom wanneer de tracker op de voeding is aangesloten.
Ahum* 80mA :+

Wanner ik de tracker van de voeding afhaal, zakt deze weer naar 10mA

80mA is natuurlijk veel te veel, zou inhouden bij een accu van 8Ah, dat deze leeg is na 8000/80= 100 uur

Ben zeer benieuwd naar de praktijkervaring van de TS hierin, wanneer je de motor 3 a 4 dagen laat staan, is volgens bovenstaande theorie starten niet meer mogelijk, tenzij je em continu aan de druppelaar hangt natuurlijk.

Nu heb ik een schakelaartje verwerkt onder de buddyseat, waarmee ik de voeding aan- en uit kan zetten. als de motor thuis staat, hoef ik geen actieve tracker, daar loopt een actieve hond :P
Maar als de batterij van de tracker leeg begint te raken, gaat volgens de handleiding het ding nog vaker sms-en dan een tienermeid met haar vriendinnen _O- Dan ben ik zo door mijn beltegoed heen whahaha
Uitzetten kan ook niet echt, tenzij ik de halve motor uit elkaar haal om erbij te komen. Wel is het zo, dat wanneer de tracker helemaal uitstaat, en er komt voeding op het ding meteen aan springt, dus als ik het voor elkaar kan krijgen om die sms-regen voor het leegraken van de batterij uit kan schakelen, ik weer een stukje verder ben met het werken naar een oplossing.
 
Deels ben ik het wel met je redenering eens, Jaap. Maar in mijn theorie moet je enkel de diepte ontlading tegen gaan met lood- of calcium accu's.
Sulfateren doet een een accu door slijtage, en is een on-omkeerbaar proces.
Wat jij -denk ik- bedoeld is stratificeren. Dan is er sprake van diepte ontlading (dus beneden de 12,2 volt) en dient de accu met een hogere aanlegspanning weer actief worden gemaakt..
Op deze site wordt halverwege de pagina het verschil en de oorzaak van sulfateren en stratificatie uitgelegd:

Accu techniek - Het Accuwarenhuis
 
Laatst bewerkt:
Je vergelijkt GPS met GPRS maar deze twee zaken hebben helemaal niks met elkaar te maken. GPS is Global Positioning System en GPRS is General Packet Radio Service. de eerste doet positie bepaling en de tweede is een uitbreiding op de GSM standaard waarmee eenvoudiger data kan worden uitgewisseld. Jouw systeem gebruikt alleen SMS waarvoor dus geen GPRS nodig is. Ik zou echter altijd een module MET GPRS nemen omdat deze vaak ook als optie het gebruik van SMS toestaan.

Wat jij bedoelt is A-GPS oftewel Assisted GPS, een systeem waarmee die triangulaire verbindingen met GSM zenders mee te nemen de gebreken of eventuele gebrekkige ontvangst van je GPS. Dat kot idd data en is meestal uitschakelbaar.

Verder een goeie en behulpzame tutorial!
:^
En ook als toevoegsel dat je draden waar je een oog op knijpt niet vertint, tenzij het soldeerogen zijn, maar dan hoef je weer niet te knijpen
 
Weer een stapje verder en ik lijk een oplossing te hebben gevonden voor het lekstroom verhaal.
Na wat meer gemeten te hebben, blijkt dat de lekstroom van de eerder gemeten 80mA af te nemen tussen de 20 en de 25 mA wanneer de batterij van de tracker helemaal vol geladen is. Maar is nog steeds te veel in mijn ogen.

Dan kun je er natuurlijk continu een druppellader aanhangen, maar praktijk leert dat de accu daar niet beter van wordt. Normaal gesproken hoef ik eigenlijk nooit een lader te gebruiken, ook niet als de motor een maand of 4 niet wordt gebruikt, dus ik wou een alternatief, waarbij de accu buiten schot blijft.

Wat ik dus heb gedaan is de voeding -die TS in de OP heeft gebruikt- geschakeld middels een eenvoudige aan- uit schakelaar onder de buddyseat, zodat ik zelf kan bepalen om deze aan- of uit te zetten. Ik heb namelijk buiten de tracker, ook een female usb connector gemonteerd voor het opladen van accessoires zoals een telefoon of mijn cardo rider.

Na de schakelaar heb ik een extra aansluiting gemaakt zodat ik van buitenaf met een externe spanningsbron de voeding van stroom kan voorzien wanneer de schakelaar uit is. Dan is de voeding dus actief, waardoor de tracker wordt opgeladen en staat de accu van de motor daar dus geheel los van.

Aan dit draadje voor externe voeding heb ik een female 3,5mm jackplug gemaakt, die op een makkelijk te bereiken plek zit.
Vervolgens heb ik een 12 adapter gepakt die kan 12V met max 2A leveren, gewoon een ding die ik nog ergens had liggen en die zo in het stopcontact past.
Aan die adapter heb ik een kabel gemaakt met een male 3,5mm jackplug en kan dus zo op de motor worden aangesloten. En dan om te zorgen dat de accu van de tracker niet continu staat te laden, een schakelklok gebruikt die iedere nacht gedurende 2 uur de externe voeding aan zet.
Zo blijft de tracker altijd 100% geladen, raakt de tracker-accu niet overladen, heb ik de motor-accu geheel buiten het proces gelaten en is het bovendien geautomatiseerd waardoor ik er niet steeds over na hoef te denken.

De tracker-accu houd het met gemak een dag of 4 uit op de interne batterij, dus hoef ik voordat ik de motor ga gebruiken, enkel even die 3,5mm jackplug eruit te trekken voordat ik de motor naar buiten rij.
Lijkt me een mooie oplossing zo :Y
 
Ik werd zo verdrietig van al die mooie fietsen die als gestolen staan in het 'gestolen motoren' topic, dat ik maar een HOW-TO heb gemaakt hoe je je eigen GPS tracker in je motor bouwt.

1. Inhoudsopgave
  1. Inhoudsopgave
  2. Wat kan het
  3. Wat heb ik nodig
  4. Wat kost het
  5. Hoe maak ik dat

2. Wat kan het
Vooropgesteld, hangt het er van af welke GPS tracker je precies hebt. Ik zal mij in deze HOW-TO beperken tot de GPS Tracker die ik heb gebruikt. Deze GPS tracker kan verschillende dingen:
- Heeft een batterij waar hij even op kan werken (geen idee hoe lang);
- Met GPS óf GPRS zijn locatie bepalen;
- Alles is met SMS commando's in te stellen:
- Na het versturen van een SMS, stuurt hij een SMSje terug met de locatie en snelheid, en nog wat dingen;
- De tracker is in te stellen dat hij een SMS stuurt naar een bepaald nummer als hij zich buiten x meter van zijn oorspronkelijke locatie begeeft (GeoFence);
- Je kunt ook een SMS commando sturen dat de tracker gedurende X minuten, elke Y seconden de positie moet sturen;

Er zijn nog wel meer opties, maar daarvoor verwijs ik je naar het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt.


3. Wat heb ik nodig
Als allereerst natuurlijk een GPS Tracker. Zoals gezegd zijn er gigantisch veel verschillende trackers beschikbaar. Verschillende soorten, maten, functionaliteit, en dan is er ook nog verschil in hoe 'compleet' een advertentie is. Ik heb een paar verschillende besteld, gewoon om het eens te proberen, en wat me opviel is dat erg veel trackers alleen op GPRS werken. De R is van Roaming, wat betekend dat er ook gebruik gemaakt wordt van de internet verbinding die je hebt met je SIM kaart. Dit is iets wat je vaak niet wilt hebben want je wil je niet scheel betalen aan datakosten. Uiteindelijk kwam ik er bij een terecht die wat dat betreft voldeed aan die eis (dus ook gewoon met GPS werkt), maar wel iets meer werk vereist qua inbouwen. Want sommige trackers worden geleverd met een stroomdraadje die je zelf kunt solderen aan je accu of wat dan ook en dan ben je meteen klaar. Maar bij deze moet je daar zelf wat handigs voor verzinnen.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_42.jpg"]afbeelding~][/url]


Daarnaast is er (althans voor deze tracker) nog het een en ander nodig. De gekozen tracker werkt met een USB kabel, dus 5 volt. De accu van de motor levert 12 volt, daar moet dus iets voor komen. Gelukkig kun je o.a. op eBay erg goedkoop adapters kopen.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_54.jpg"]afbeelding~][/url]


Niet heel onbelangrijk is dat er ook een SIM kaart in moet voor de verbinding met de buitenwereld. Ik heb verschillende opties bekeken en kwam uiteindelijk uit bij Pre-paid van Simyo. De reden hiervoor is dat zij op het KPN netwerk zitten, wat qua telefoonbereik nog altijd het beste is van alle netwerk operators. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop qua SMS kosten (dat is hetgene wat je eigenlijk uitsluitend gaat doen), is je tegoed onbeperkt houdbaar (mits je per half jaar minstens 1x belt of 1x een SMS stuurt), hebben ze een fijne website, goede app, kun je je tegoed makkelijk online upgraden zonder daarvoor iets met je SIM kaart te hoeven doen, en krijg je een beetje voordeel als je de SIM kaart besteld. Bestel je bijvoorbeeld het €15,- pakket dan krijg je meteen €22,50 tegoed. Als je er dan vanuit gaat dat een SMSje (wat je nogmaals uitsluitend gaat gebruiken) €0,10 kost kun je dus 225 SMSjes sturen met je initiele bundel.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_48.jpg"]afbeelding~][/url]


Verder is er nog wat kleinmateriaal nodig en uiteraard wat gereedschap.
Hieronder een complete lijst van wat er nodig is:

Onderdelen
- GPS Tracker;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_42.jpg"]afbeelding~][/url]

- 12 Volt naar 5 Volt adapter;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_54.jpg"]afbeelding~][/url]

- SIMkaart;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_48.jpg"]afbeelding~][/url]

- Kabel waar stroom doorheen kan. Speakerkabel kan ook. Deed ik ook;
[afbeelding]

- 2 kabeloogjes waarmee je de kabels op je accu kunt aansluiten;
[afbeelding]

- Krimpkous van ~5mm en ~2,5mm om de gesoldeerde delen te isoleren.
[afbeelding]



Gereedschap
- Gereedschap om je motor uit elkaar te halen voor zover nodig;
- Soldeerbout;
- Tin, bij voorkeur met harskern;
- Combinatietang;
- Striptang of stanleymes;
- Aansteker.


4. Wat kost het

- De GPS tracker die ik heb is er in verschillende smaken. Allemaal zijn ze op eBay verkrijgbaar. Sommige zijn erg uitgebreid en krijg je 2 batterijen, een lader, USB kabeltje, etc. Sommigen zijn een stuk kariger waarbij je alleen de unit, een batterij en een kabel krijgt.
In principe is dat laatste ook al voldoende, dus zou zoiets als dit al volstaan:
http://www.ebay.com/itm/SPY-Vehicle...880?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58be4d7738
$19,99 met gratis verzending.

- Maar dan ben je er nog niet, om hem ook op de motor aan te sluiten moeten we nog wat dingen hebben. Het belangrijkste is misschien nog wel de SIM kaart.
Zoals gezegd heb ik voor Simyo gekozen, afhankelijk van welk 'pakket' je kies kost dat tussen de €5 en €25, waarbij hoe meer je betaalt hoe meer bonus tegoed je krijgt.

- De 12 volt naar 5 volt adapter heb je ook in verschillende vormen en maten maar degene die ik had was deze:
DC DC Step Down Converter Buck 12V to 5V 3A 15W output voltage regulator 751195400150 | eBay
$2,60 met gratis verzending.

- Kabeloogjes kosten €4,50 bij Brezan, of je moet ze al hebben liggen da's mooi meegenomen
- Een (stroom)kabel kost ook wat maar ik heb geen idee wat. Ik heb gewoon speakerkabel gebruikt wat ik nog had liggen :)

Totaal:
- ~€18,60 voor de tracker
- ~€2,40 voor de adapter
- €5,- voor de SIM kaart
- €(geen idee) voor de kabel
- €4,50 voor kabeloogjes
- €4,50 voor krimpkous 4,8 - 2,4 mm, 2 meter lang
- €3,85 voor krimpkous 2,4 - 1,2 mm, 2 meter lang
------------------------------------------------------------------ +
€ 38,85



5. Hoe maak ik dat

En nu het leukste deel! Het in elkaar zetten.

Stap 1
SIMkaart voorbereiden en GPS tracker opladen
Gooi de GPS tracker met de meegeleverde kabel aan je laptop/PC of als je een adaptertje hebt aan het stopcontact. Het gaat er maar om dat het ding stroom krijgt.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_35.jpg"]afbeelding~][/url]

De SIMkaart moet eerst voorbereid worden. Zodra je je SIMkaart binnen hebt en alle benodigde stappen hebt doorlopen om hem te 'activeren' (welke stappen dat precies zijn is per TelCo verschillend maar zo lastig is het niet), moet je de PIN code van de SIMkaart verwijderen. Dit is een vereiste van het apparaatje. Het beste kun je de SIMkaart in je eigen toestel doen, hem opstarten (kun je gelijk checken of hij ook daadwerkelijk is geactiveert en werkt door even te bellen naar een ander nummer), en via je toestel de SIM PINcode verwijderen.
Op een iPhone kun je dit doen door naar Instellingen > Telefoon > Simpincode te gaan, en daar de slider uit te zetten.
Op Android (4.4) ga je naar Instellingen > Onder het kopje 'Persoonlijk' > Beveiliging > Onder het kopje 'SIMkaart vergrendeling' > SIMkaart vergrendeling instellen > Vinkje uitzetten
Let er overigens wel op dat als je dit op een smartphone doet en je hebt geen WiFi dat je telefoon dan wel eens data zou kunnen gaan verbruiken. Dus bij voorkeur eerst tel opstarten, Airplane modus aanzetten, en dan SIMkaart erin.
Als dit is gelukt en de SIMkaart werkt verder naar behoren, kun je je eigen SIMkaart terugdoen.

Stap 2
GPS tracker in elkaar zetten
Klinkt groots maar dat is het niet. Haal even de kabel uit de GPS tracker, verwijder het kapje (heeft wat kracht nodig, maar je moet hem gewoon horizontaal naar achteren kunnen schuiven), verwijder de batterij en doe het SIM laatje omhoog.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_57_41.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_57_52.jpg"]afbeelding~][/url]


Stop de SIMkaart er op de juiste manier in, klap het klepje weer dicht en shuif de SIM tray een stukje omhoog zodat deze 'lockt'. Dan kun je de batterij er weer in doen en het kapje dichtdoen. Doe de stroom er weer op, en druk op het ON/OFF knopje. Het blauwe LEDje wat er in zit brand héél flauw, dus je moet echt goed kijken, maar als het goed is zie je deze nu langzaam knipperen. Leg de GPS tracker nu bij voorkeur bij een raam of in ieder geval op een plek met goed GPS ontvangst. Deze kun je nu hier laten liggen terwijl je aan de motor bezig bent.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_06.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_19.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_58.jpg"]afbeelding~][/url]



Stap 3
'Custom' lader fixen voor de GPS tracker
Pak de 12Volt naar 5Volt adapter erbij. Meet in je motor op hoeveel afstand je ongeveer wilt overbruggen, waar je de adapter wilt laten, en waar je de GPS tracker wilt laten. Ook hiervoor geld dat je deze het beste ergens langs de kappen kan wegwerken met zo weinig mogelijk ijzerwerk in de buurt wat het GPS signaal kan verstoren.

Als eerst gaan we het stukje kabel wat tussen de accu en de adapter zit maken. Ik heb zoals gezegd hier speakerkabel voor gebruikt wat veel dikker is dan nodig, maargoed dit had ik liggen dus zonde om nieuw spul te kopen :P
Voor mij was er niet superveel afstand nodig, dus ik kwam op zo'n stukje uit. Strip van beide einden een stukje kabel, en vertin één kant van beide kabels. De andere kant stop je in de kabeloogjes en knijp je vast met een tang. Ik heb er voor de zekerheid ook nog wat krimpkous overheen gedaan.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_46_56.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_52_38.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_59_01.jpg"]afbeelding~][/url]


Strip nu ook van de 12v/5v adapter een stuk van de 12 Volt-kabels af. Dit is de zwarte en gele kabel. Vertin deze ook. Schuif nu een stuk krimpkous alvast er overheen, en soldeer de uiteinden van deze kabel met de kabel die je net hebt gemaakt waar de kabeloogjes aan vast zitten. Als dit netjes gesoldeerd is, schuif je de krimpkous er overheen en verhit je deze zodat het vastkrimpt.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_00_50.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_05_42.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_09_01.jpg"]afbeelding~][/url]


Pak nu de kabel die je bij de GPS tracker hebt gekregen erbij. Dat betekend dat je GPS tracker niet meer kan opladen, tenzij je nog zo'n kabel had. Knip nu aan de kant van de USB-aansluiting de kabel in twee. Je ziet hier nu 4 dunne draadjes. Wij gaan alleen de rode en de zwarte gebruiken. Strip deze een stuk en vertin ze.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_13_29.jpg"]afbeelding~][/url]


Pak nu van de 12V/5V adapter de andere twee kabels (de zwarte/rode). Hier weer hetzelfde truucje; stukje strippen en vertinnen. Schuif nu weer een stuk krimpkous erover heen, en soldeer de GPS tracker USB kabel aan de 12v/5v adapter kabel. Als dit netjes is gelukt schuif je het krimpkous erover heen en verhit je deze zodat de aansluitingen mooi dicht zitten. Wat je eventueel ook kan doen is vóórdat je het vast soldeert niet alleen de dunne krimpkous maar ook de dikke er overheen schuiven, zodat je ook de twee niet gebruikte aders van de USB kabel kunt wegwerken. Ik kwam hier iets te laat achter dus heb het met isolatietape gedaan.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_18_44.jpg"]afbeelding~][/url]

Het geheel ziet er dan zo uit:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_21_06.jpg"]afbeelding~][/url]


Stap 4
Spulletjes inbouwen!
Dan nu naar de motor. Verschaf je zelf op de een of andere manier toegang tot je accu. Bij mijn Z1000 moest ik de buddy seat en driver seat losmaken, één kapje verwijderen en daarna kon ik een stuk ijzer losmaken wat de accu op z'n plek houdt. Nadat je toegang hebt tot je accu, schroef je de bouten los die op je + en - pool zitten. Doe de kabelogen om de boutjes heen en schroef het weer terug. Uiteraard opletten dat je de plus kabel op de + pool aansluit en andersom

Nu kun je de 12V/5V adapter ergens wegwerken, de GPS tracker pakken en deze aansluiten op de USB kabel. Met een beetje geluk heb je nu ook al GPS ontvangst.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_32_1.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_36.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_42.jpg"]afbeelding~][/url]


Als je de alles hebt kunnen wegwerken in je motor ben je in principe klaar!
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_51_56.jpg"]afbeelding~][/url]



Stap 5
testen!
Nu gaan we testen of het geheel werkt. Pak je telefoon erbij, en sla het telefoonnummer van je GPS tracker op in je telefoon zodat je hier later makkelijk een SMS naar kunt sturen.
Zoals gezegd is de GPS tracker geheel met SMS commands te beheren. Je kunt de GPS tracker zodanig instellen dat deze allen SMSjes terugstuurt naar bepaalde nummers. In het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt staat uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zal me hier dan ook beperken tot de standaard functionaliteit.

GPS tracker initialiseren
SMS: "#begin#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord: "begin ok!". Dit commando 'reset' de GPS tracker naar standaard waarden.

Locatie opvragen
SMS: "#smslink#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord met informatie.
Indien je GPS tracker nog geen GPS signaal heeft krijg je zo'n antwoord:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_23_39.jpg"]afbeelding~][/url]


Maar zodra je signaal hebt, krijg je een antwoord zoals dit:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_18_14_40.jpg"]afbeelding~][/url]



Gefeliciteerd, je hebt nu een werkende GPS tracker waarmee je je motor altijd kunt tracken! Tenzij je GPS tracker stuk gaat. Of de batterij leeg is, of de bekabeling stuk is, of de accu van je motor leeg is, of je geen ontvangst hebt, of je beltegoed op is, of....
Punt is duidelijk lijkt me, het werkt op zich heel prima maar dit is geen garantie dat je je motor terugvind als hij weg is.

Als je vragen hebt dan stel ze gerust in dit topic, ik zal proberen z.s.m. te reageren. Misschien dat ik uiteindelijk een FAQ maak en in de OT zet.


Of koop een lumia 435 voor 69 euro, batterij blijft 40 dagen stand by staan en dan kun je gewoon bij microsoft inloggen en op "find my phone" klikken. :+

Ook zal hij van de laatste x dagen alle bewegingen bijhouden die je makkelijk op kaart kan terugvinden.
 
Laatst bewerkt:
En het dataverbruik van die telefoon is gratis? :+
je kan dat instellen bij nokia,

Enkel via sms op verzoek, of om de x tijd,

sowieso is het dataverbruik (als je dit ipv sms zou verkiezen) van een telefoon die niet gebruikt wordt (met uitzondering van gps doorsturen) 0.0.

Mobile vikings kaartje er in, 10 euro voor en na 1 maand 10 cent per mb betalen...

Dan ben je al wel een half jaar verder.
 
Laatst bewerkt:
Even los van al het andere, waar haal je vandaan dat die 40 dagen stand-by aankan? Volgens deze website is dat 21 dagen.

Maargoed, zo'n Lumia is inderdaad een alternatief. Lekker simpel, je hoeft eigenlijk alleen een USB kabeltje door te knippen en ergens op aan te sluiten (of je doet dat helemaal niet en je neemt de tel gewoon mee naar binnen als je hem moet laden). Maar het is wel bijna dubbel zo duur als deze oplossing.
Voor ieder wat wils toch? :)
 
ja idd,

Wat het voor mij ook interessant maakt is het 'move' commando, zodat je een bericht met locatie doorkrijgt, zodra je motor door onbevoegden wordt verplaatst.
Maw je wordt dus gealarmeerd, zodra die van zijn plek gaat en zo kom je er niet pas na uren achter dat ie weg is.

Het idee met de telefoon is opzicht best een goed alternatief, maar ruim 2 keer zo duur en je wordt niet gealarmeerd op het moment dat je dat juist wel wil.
 
Zo, even een berichtje van mijn kant, n.a.v. de vragen over hoe lang je dat ding 'unattended' aan de accu kan laten.

Ik heb een accu van ongeveer 2 maanden oud. Best nieuw dus. Heb hem sinds vorige week vrijdag (12 juni) niet meer gebruikt. Wilde net (20 juni 's avonds) starten. Hij had nog nét genoeg puf voor één slag, maar daarna was het KRRRRRRRRRR...... Niet meer genoeg spanning.

Het lijkt er dus op alsof de berekening van Jeroen4300 wel klopt :+
 
Toch even opnieuw bumpen heb nu een soortgelijke tracker in mijn motor zitten doch deze:

GMT100 - Moto, boot, ...

Hij is vrij prijzig ja maar heeft een grote interne batterij en wordt geleverd met een simkaart men 1 jaar krediet (voor heel Europa en ook een pak landen daarbuiten. Geen angst voor hoge kosten!). Ik heb ook het tracking platform waardoor ik nu perfect kan volgen waar mijn moto overal is geweest en waar hij stilstond enzo. Je kan een noodknop koppelen aan het toestel en ook je motor stilleggen vanop afstand. Van beiden maak ik nog geen gebruik.

Ik moet die relais nog eens laten aansluiten bij de dealer. Daar durf ik niet zelf aan beginnen :)

Toestel heeft in tegenstelling van het toestel hierboven alle goedkeuringen die het zou moeten hebben.

Het toestel hierboven heeft zelfs geen CE goedkeuring :/ . Ik vertrouw het niet om zoiets in te bouwen. Wat als het in brand schiet omdat het brak in elkaar is gezet?

De website geosat.be heeft ook een soortgelijk toestel aan dat van hierboven GP102 - Mini GPS maar dan wel met de nodige goedkeuringen. Dat toestel vond ik wat te basis voor mezelf.

Edit: Blijkbaar heeft het toestel ook al zo'n omvormer meegeleverd voor op de autobatterij. ;)

Het inbouwen van een telefoon in mijn moto vind ik helemaal idioot. Gevoeligheid van die GPS is ook niet om over naar huis te spreken :/
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu ondertussen een tijdje verder.
Hoe zijn de ervaringen ondertussen.
Geen storingen opgetreden?
Wat zijn de ervaringen met de accu, hier ondertussen problemen mee gehad?
Etc.

Ik zit er zelf ook aan te denken om er eentje in te bouwen zoals deze how-to, top uitgelegd! 😊


Ik werd zo verdrietig van al die mooie fietsen die als gestolen staan in het 'gestolen motoren' topic, dat ik maar een HOW-TO heb gemaakt hoe je je eigen GPS tracker in je motor bouwt.

1. Inhoudsopgave
  1. Inhoudsopgave
  2. Wat kan het
  3. Wat heb ik nodig
  4. Wat kost het
  5. Hoe maak ik dat

2. Wat kan het
Vooropgesteld, hangt het er van af welke GPS tracker je precies hebt. Ik zal mij in deze HOW-TO beperken tot de GPS Tracker die ik heb gebruikt. Deze GPS tracker kan verschillende dingen:
- Heeft een batterij waar hij even op kan werken (geen idee hoe lang);
- Met GPS óf GPRS zijn locatie bepalen;
- Alles is met SMS commando's in te stellen:
- Na het versturen van een SMS, stuurt hij een SMSje terug met de locatie en snelheid, en nog wat dingen;
- De tracker is in te stellen dat hij een SMS stuurt naar een bepaald nummer als hij zich buiten x meter van zijn oorspronkelijke locatie begeeft (GeoFence);
- Je kunt ook een SMS commando sturen dat de tracker gedurende X minuten, elke Y seconden de positie moet sturen;

Er zijn nog wel meer opties, maar daarvoor verwijs ik je naar het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt.


3. Wat heb ik nodig
Als allereerst natuurlijk een GPS Tracker. Zoals gezegd zijn er gigantisch veel verschillende trackers beschikbaar. Verschillende soorten, maten, functionaliteit, en dan is er ook nog verschil in hoe 'compleet' een advertentie is. Ik heb een paar verschillende besteld, gewoon om het eens te proberen, en wat me opviel is dat erg veel trackers alleen op GPRS werken. De R is van Roaming, wat betekend dat er ook gebruik gemaakt wordt van de internet verbinding die je hebt met je SIM kaart. Dit is iets wat je vaak niet wilt hebben want je wil je niet scheel betalen aan datakosten. Uiteindelijk kwam ik er bij een terecht die wat dat betreft voldeed aan die eis (dus ook gewoon met GPS werkt), maar wel iets meer werk vereist qua inbouwen. Want sommige trackers worden geleverd met een stroomdraadje die je zelf kunt solderen aan je accu of wat dan ook en dan ben je meteen klaar. Maar bij deze moet je daar zelf wat handigs voor verzinnen.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_42.jpg"]afbeelding~][/url]


Daarnaast is er (althans voor deze tracker) nog het een en ander nodig. De gekozen tracker werkt met een USB kabel, dus 5 volt. De accu van de motor levert 12 volt, daar moet dus iets voor komen. Gelukkig kun je o.a. op eBay erg goedkoop adapters kopen.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_54.jpg"]afbeelding~][/url]


Niet heel onbelangrijk is dat er ook een SIM kaart in moet voor de verbinding met de buitenwereld. Ik heb verschillende opties bekeken en kwam uiteindelijk uit bij Pre-paid van Simyo. De reden hiervoor is dat zij op het KPN netwerk zitten, wat qua telefoonbereik nog altijd het beste is van alle netwerk operators. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop qua SMS kosten (dat is hetgene wat je eigenlijk uitsluitend gaat doen), is je tegoed onbeperkt houdbaar (mits je per half jaar minstens 1x belt of 1x een SMS stuurt), hebben ze een fijne website, goede app, kun je je tegoed makkelijk online upgraden zonder daarvoor iets met je SIM kaart te hoeven doen, en krijg je een beetje voordeel als je de SIM kaart besteld. Bestel je bijvoorbeeld het €15,- pakket dan krijg je meteen €22,50 tegoed. Als je er dan vanuit gaat dat een SMSje (wat je nogmaals uitsluitend gaat gebruiken) €0,10 kost kun je dus 225 SMSjes sturen met je initiele bundel.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_48.jpg"]afbeelding~][/url]


Verder is er nog wat kleinmateriaal nodig en uiteraard wat gereedschap.
Hieronder een complete lijst van wat er nodig is:

Onderdelen
- GPS Tracker;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_42.jpg"]afbeelding~][/url]

- 12 Volt naar 5 Volt adapter;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_54.jpg"]afbeelding~][/url]

- SIMkaart;
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_56_48.jpg"]afbeelding~][/url]

- Kabel waar stroom doorheen kan. Speakerkabel kan ook. Deed ik ook;
[afbeelding]

- 2 kabeloogjes waarmee je de kabels op je accu kunt aansluiten;
[afbeelding]

- Krimpkous van ~5mm en ~2,5mm om de gesoldeerde delen te isoleren.
[afbeelding]



Gereedschap
- Gereedschap om je motor uit elkaar te halen voor zover nodig;
- Soldeerbout;
- Tin, bij voorkeur met harskern;
- Combinatietang;
- Striptang of stanleymes;
- Aansteker.


4. Wat kost het

- De GPS tracker die ik heb is er in verschillende smaken. Allemaal zijn ze op eBay verkrijgbaar. Sommige zijn erg uitgebreid en krijg je 2 batterijen, een lader, USB kabeltje, etc. Sommigen zijn een stuk kariger waarbij je alleen de unit, een batterij en een kabel krijgt.
In principe is dat laatste ook al voldoende, dus zou zoiets als dit al volstaan:
http://www.ebay.com/itm/SPY-Vehicle...880?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58be4d7738
$19,99 met gratis verzending.

- Maar dan ben je er nog niet, om hem ook op de motor aan te sluiten moeten we nog wat dingen hebben. Het belangrijkste is misschien nog wel de SIM kaart.
Zoals gezegd heb ik voor Simyo gekozen, afhankelijk van welk 'pakket' je kies kost dat tussen de €5 en €25, waarbij hoe meer je betaalt hoe meer bonus tegoed je krijgt.

- De 12 volt naar 5 volt adapter heb je ook in verschillende vormen en maten maar degene die ik had was deze:
DC DC Step Down Converter Buck 12V to 5V 3A 15W output voltage regulator 751195400150 | eBay
$2,60 met gratis verzending.

- Kabeloogjes kosten €4,50 bij Brezan, of je moet ze al hebben liggen da's mooi meegenomen
- Een (stroom)kabel kost ook wat maar ik heb geen idee wat. Ik heb gewoon speakerkabel gebruikt wat ik nog had liggen :)

Totaal:
- ~€18,60 voor de tracker
- ~€2,40 voor de adapter
- €5,- voor de SIM kaart
- €(geen idee) voor de kabel
- €4,50 voor kabeloogjes
- €4,50 voor krimpkous 4,8 - 2,4 mm, 2 meter lang
- €3,85 voor krimpkous 2,4 - 1,2 mm, 2 meter lang
------------------------------------------------------------------ +
€ 38,85



5. Hoe maak ik dat

En nu het leukste deel! Het in elkaar zetten.

Stap 1
SIMkaart voorbereiden en GPS tracker opladen
Gooi de GPS tracker met de meegeleverde kabel aan je laptop/PC of als je een adaptertje hebt aan het stopcontact. Het gaat er maar om dat het ding stroom krijgt.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_35.jpg"]afbeelding~][/url]

De SIMkaart moet eerst voorbereid worden. Zodra je je SIMkaart binnen hebt en alle benodigde stappen hebt doorlopen om hem te 'activeren' (welke stappen dat precies zijn is per TelCo verschillend maar zo lastig is het niet), moet je de PIN code van de SIMkaart verwijderen. Dit is een vereiste van het apparaatje. Het beste kun je de SIMkaart in je eigen toestel doen, hem opstarten (kun je gelijk checken of hij ook daadwerkelijk is geactiveert en werkt door even te bellen naar een ander nummer), en via je toestel de SIM PINcode verwijderen.
Op een iPhone kun je dit doen door naar Instellingen > Telefoon > Simpincode te gaan, en daar de slider uit te zetten.
Op Android (4.4) ga je naar Instellingen > Onder het kopje 'Persoonlijk' > Beveiliging > Onder het kopje 'SIMkaart vergrendeling' > SIMkaart vergrendeling instellen > Vinkje uitzetten
Let er overigens wel op dat als je dit op een smartphone doet en je hebt geen WiFi dat je telefoon dan wel eens data zou kunnen gaan verbruiken. Dus bij voorkeur eerst tel opstarten, Airplane modus aanzetten, en dan SIMkaart erin.
Als dit is gelukt en de SIMkaart werkt verder naar behoren, kun je je eigen SIMkaart terugdoen.

Stap 2
GPS tracker in elkaar zetten
Klinkt groots maar dat is het niet. Haal even de kabel uit de GPS tracker, verwijder het kapje (heeft wat kracht nodig, maar je moet hem gewoon horizontaal naar achteren kunnen schuiven), verwijder de batterij en doe het SIM laatje omhoog.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_57_41.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_57_52.jpg"]afbeelding~][/url]


Stop de SIMkaart er op de juiste manier in, klap het klepje weer dicht en shuif de SIM tray een stukje omhoog zodat deze 'lockt'. Dan kun je de batterij er weer in doen en het kapje dichtdoen. Doe de stroom er weer op, en druk op het ON/OFF knopje. Het blauwe LEDje wat er in zit brand héél flauw, dus je moet echt goed kijken, maar als het goed is zie je deze nu langzaam knipperen. Leg de GPS tracker nu bij voorkeur bij een raam of in ieder geval op een plek met goed GPS ontvangst. Deze kun je nu hier laten liggen terwijl je aan de motor bezig bent.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_06.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_19.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_15_58_58.jpg"]afbeelding~][/url]



Stap 3
'Custom' lader fixen voor de GPS tracker
Pak de 12Volt naar 5Volt adapter erbij. Meet in je motor op hoeveel afstand je ongeveer wilt overbruggen, waar je de adapter wilt laten, en waar je de GPS tracker wilt laten. Ook hiervoor geld dat je deze het beste ergens langs de kappen kan wegwerken met zo weinig mogelijk ijzerwerk in de buurt wat het GPS signaal kan verstoren.

Als eerst gaan we het stukje kabel wat tussen de accu en de adapter zit maken. Ik heb zoals gezegd hier speakerkabel voor gebruikt wat veel dikker is dan nodig, maargoed dit had ik liggen dus zonde om nieuw spul te kopen :P
Voor mij was er niet superveel afstand nodig, dus ik kwam op zo'n stukje uit. Strip van beide einden een stukje kabel, en vertin één kant van beide kabels. De andere kant stop je in de kabeloogjes en knijp je vast met een tang. Ik heb er voor de zekerheid ook nog wat krimpkous overheen gedaan.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_46_56.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_52_38.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_16_59_01.jpg"]afbeelding~][/url]


Strip nu ook van de 12v/5v adapter een stuk van de 12 Volt-kabels af. Dit is de zwarte en gele kabel. Vertin deze ook. Schuif nu een stuk krimpkous alvast er overheen, en soldeer de uiteinden van deze kabel met de kabel die je net hebt gemaakt waar de kabeloogjes aan vast zitten. Als dit netjes gesoldeerd is, schuif je de krimpkous er overheen en verhit je deze zodat het vastkrimpt.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_00_50.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_05_42.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_09_01.jpg"]afbeelding~][/url]


Pak nu de kabel die je bij de GPS tracker hebt gekregen erbij. Dat betekend dat je GPS tracker niet meer kan opladen, tenzij je nog zo'n kabel had. Knip nu aan de kant van de USB-aansluiting de kabel in twee. Je ziet hier nu 4 dunne draadjes. Wij gaan alleen de rode en de zwarte gebruiken. Strip deze een stuk en vertin ze.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_13_29.jpg"]afbeelding~][/url]


Pak nu van de 12V/5V adapter de andere twee kabels (de zwarte/rode). Hier weer hetzelfde truucje; stukje strippen en vertinnen. Schuif nu weer een stuk krimpkous erover heen, en soldeer de GPS tracker USB kabel aan de 12v/5v adapter kabel. Als dit netjes is gelukt schuif je het krimpkous erover heen en verhit je deze zodat de aansluitingen mooi dicht zitten. Wat je eventueel ook kan doen is vóórdat je het vast soldeert niet alleen de dunne krimpkous maar ook de dikke er overheen schuiven, zodat je ook de twee niet gebruikte aders van de USB kabel kunt wegwerken. Ik kwam hier iets te laat achter dus heb het met isolatietape gedaan.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_18_44.jpg"]afbeelding~][/url]

Het geheel ziet er dan zo uit:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_21_06.jpg"]afbeelding~][/url]


Stap 4
Spulletjes inbouwen!
Dan nu naar de motor. Verschaf je zelf op de een of andere manier toegang tot je accu. Bij mijn Z1000 moest ik de buddy seat en driver seat losmaken, één kapje verwijderen en daarna kon ik een stuk ijzer losmaken wat de accu op z'n plek houdt. Nadat je toegang hebt tot je accu, schroef je de bouten los die op je + en - pool zitten. Doe de kabelogen om de boutjes heen en schroef het weer terug. Uiteraard opletten dat je de plus kabel op de + pool aansluit en andersom

Nu kun je de 12V/5V adapter ergens wegwerken, de GPS tracker pakken en deze aansluiten op de USB kabel. Met een beetje geluk heb je nu ook al GPS ontvangst.
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_32_1.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_36.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_46_42.jpg"]afbeelding~][/url]


Als je de alles hebt kunnen wegwerken in je motor ben je in principe klaar!
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_51_56.jpg"]afbeelding~][/url]



Stap 5
testen!
Nu gaan we testen of het geheel werkt. Pak je telefoon erbij, en sla het telefoonnummer van je GPS tracker op in je telefoon zodat je hier later makkelijk een SMS naar kunt sturen.
Zoals gezegd is de GPS tracker geheel met SMS commands te beheren. Je kunt de GPS tracker zodanig instellen dat deze allen SMSjes terugstuurt naar bepaalde nummers. In het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt staat uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zal me hier dan ook beperken tot de standaard functionaliteit.

GPS tracker initialiseren
SMS: "#begin#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord: "begin ok!". Dit commando 'reset' de GPS tracker naar standaard waarden.

Locatie opvragen
SMS: "#smslink#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord met informatie.
Indien je GPS tracker nog geen GPS signaal heeft krijg je zo'n antwoord:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_17_23_39.jpg"]afbeelding~][/url]


Maar zodra je signaal hebt, krijg je een antwoord zoals dit:
[~[url="https://dl.dropboxusercontent.com/u/26654882/How-to%20GPS%20tracker/resized/foto_20-04-15_18_14_40.jpg"]afbeelding~][/url]



Gefeliciteerd, je hebt nu een werkende GPS tracker waarmee je je motor altijd kunt tracken! Tenzij je GPS tracker stuk gaat. Of de batterij leeg is, of de bekabeling stuk is, of de accu van je motor leeg is, of je geen ontvangst hebt, of je beltegoed op is, of....
Punt is duidelijk lijkt me, het werkt op zich heel prima maar dit is geen garantie dat je je motor terugvind als hij weg is.

Als je vragen hebt dan stel ze gerust in dit topic, ik zal proberen z.s.m. te reageren. Misschien dat ik uiteindelijk een FAQ maak en in de OT zet.
 
Een kleine kanttekening, ik zou persoonlijk de kabeloogjes laten voor wat het is, en de draden ergens in de kabelboom solderen, als je motor gestolen wordt, en ze openen het zadel, zien ze direct dat er "accesoires" aan gekoppeld zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan