How to: hoe je een ABS kuipdeel moet of kan repareren

TimFiz

MF veteraan
3 sep 2006
4.673
0
Een ABS kuipdeel is goed te repareren. Van krassen en scheuren tot een complete puzzel van stukje. Zelfs het repareren van een stuk uit een kuip zonder het bijbehorende stuk is goed te doen. Hiervoor heb je allen wel goed gereedschap, gevoel voor techniek en een vaste hand voor nodig.

Benodigdheden:
ABS kuipdeel met schade natuurlijk
Soldeerbout min 80 of 100Watt met steun
Verschillende staafjes voor de bout
Schuurmachine in de vorm van een mouse o.i.d. met fijne korrel schuurpapier
Schuurpapier 220, 400, 800, 1400 korrel
Epoxyhars/Polyethyleen
Vezels
Harder
2k spuitplamuur
2k plamuur
2k primer
Donor ABS of roerstaafjes voor de koffie
Plamuurmessen groot en klein
Kwast
Berg bakjes voor hars (niet gaan schoonmaken)
Hammerite kwastencleaner (sterker dan gewone en je doet er langer mee)
Verhoogd werkbankje voor je rug.


Beschadigd kuipdeel:
22022007215.jpg

22022007216.jpg

22022007218.jpg

22022007219.jpg

22022007220.jpg

22022007222-1.jpg


Hier begonnen met het dichtsmelten van de scheuren:
23022007226.jpg

23022007228.jpg

23022007229.jpg

23022007232.jpg

23022007233.jpg


Vervolgens heb ik kuipen ontdaan van alle vettigheid en stickers. Het ontvetten heb ik gedaan met wasbenzine en de stickers verhit en eraf getrokken. De lijm verwijder ik altijd met benzine. Werkt beter dan alle andere middeltjes en tast het ABS niet aan. Lak blijft zelf in tact. Ik heb echt van alles geprobeerd.

De dichtgesmolten scheuren helemaal vlak geschuurd met 220 korrel. Vervolgens de hele kuip met 400 korrel schuren. Dit zorgt ervoor dat de blankelak laag helemaal verdwijnt of dat de 2k lak lekker ruw wordt. Hierna de kuip afspoelen en droog maken. Vervolgens de kuip in de spuitplamuur zetten. De overgebleven lasnaden vullen met plamuur of de epoxyhars Ik gebruik hars, want dan druipt het in alle gaten. Zelfs de kleinste.

Hierna de overtollige hars met nat 400 korrel weg schuren totdat de naad helemaal glad is. Voor het mooie nog even een laagje spuitplamuur waar de schade heeft gezeten en dan de hele kap schuren met 800 korrel. Kun je zien of alle gaatjes weg zijn. Wel nat schuren. Als het goed is en je hebt de hele kuip geschuurd, dan hou je alleen maar de orginele lak over met allemaal krassen welke gevult zijn met het spuitplamuur. (de krassen als gevolg van schade, gebruik en het schuren met grove korrel) Van de bovenstaande kappen heb ik geen foto, maar wel van een andere.

03072007565.jpg


Dus helemaal schuren totdat ie helemaal glad is. Hierna spuitklaar schuren met 1400 korrel met water om alle krassen weg te schuren. Je polijst de kuip als het ware.

Vervolgens de achterzijde bij de naad goed ruw maken door te schuren en hier de epoxyhars op doen. Vervolgens de vezels erop leggen en daarna met een kwast en hars de "matjes" nat maken.

Hierna de kuip laten spuiten in de primer. Alles voor de laatste keer nalopen en daarna in de 2k lak of basiclak met blanke laag erover spuiten. Klaar is kees.

Gespoten in de primer:
18032007284.jpg

Rechterbinnenzijde1.jpg

Rechterkuipdeel1.jpg


Eindresultaat:
30032007322.jpg

23052007394-001.jpg


Deze motor heb ik zelf volledig gerepareerd en gespoten. Was voor een vriendin van de Fzrclub.

Na het spuiten was er totaal niets meer van de schade zichtbaar.

Ik ga binnenkort mijn eigen kuipdelen repareren, daar mijn fiets helemaal gerestaureerd gaat worden. Valschade door de vorige eigenaar.

Betreft een Fzr 1000 uit 1991 met 129.891 km op de teller. Hij loopt nog als een zonnetje met alleen een hoog olieverbruik wat ik heb kunnen indammen met dikkere olie. Tijdens het repareren van deze kuipen zal ik echt alles op foto zetten. Nu heb ik van alles maar een paar foto's.

Hier nog een aantal reparaties:
Zelf een ophangpunt gemaakt. Hier het resultaat.
02072007562.jpg

02072007558.jpg

03072007564.jpg

03072007566.jpg


28062007545.jpg

28062007547.jpg

29062007552.jpg

01072007555.jpg

01072007557.jpg


Succes allen met repareren.
 
Ha die Tim, ik zeg jij bent heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed bezig!! Ik zie dat je mijn kuipfotootjes hebt gebruikt. Vandaag bij je mijn kuipdeel opgehaald waar dus o.a. het ophangpunt er beroerd aan toe was. Ik ben weer helemaal blij met het resultaat, voor die onkosten vergoeding had ik nooit nieuw kunnen kopen!!
Ga lekker door zo en hoop dat je je FZR ook weer 100% krijgt! ;)
 
He TimFiz,

heb jij een regelbare soldeerbout? Ik heb ook barsten in een kuipdeel gerepareerd met een stukje ABS en soldeerbout, daar had ik het probleem dat het ABS erg snel verkoolde, en zodoende geen sterke verbinding wordt gevormt?
 
Robert,

Hier had ik in het begin ook problemen mee, maar ik heb daar een methode op gevonden. Neem de scheur. Puntlas deze vast op meerdere punten. ALs je een platte kop op de bout hebt als een schroevendraaien, dan steek je deze van bovenaf in de scheur en haal je hem er weer uit zodat op die plek het ABS is gesmolten. Vervolgens doe je dit over de gehele scheur. In uit in uit etc. Dit zorgt ervoor dat het niet te hard wordt, maar flexibel blijft. Vervolgens pak je een stuk donor ABS. Gebruik de platte kant en smeer de ABS over de scheur. De gesmolten ABS vindt zich een weg in alle gatjes en smelt alles aan elkaar.

Wel het platte gedeelte haaks op de scheur zetten en niet in de richting van de scheur. Anders blijft de scheur zichtbaar en smelt deze niet goed aan elkaar.

Voor mij heeft deze methode altijd gewerkt.

Sorry antwoord op je vraag: Ik heb geen regelbare soldeerbout. Dit zijn veel te duur. Kan kun je net zo goed een nieuwe kuip kopen. ALs je tenminste helemaal niets van bovenstaand lijstje heb liggen.

Daarom verstevig ik de scheur ook met matten aan de achterkant. Probeer het eens op mijn manier en wees niet zuinig met ABS. Las de scheur aan beide kanten en probeer de scheur eens te breken als alles mooi is weggewerkt. Als je het goed is, breek het pas bij veel kracht net als heel ABS. Zo heb ik dit gecheckt bij een donorkap.
 
Laatst bewerkt:
Robert,

Hier had ik in het begin ook problemen mee, maar ik heb daar een methode op gevonden. Neem de scheur. Puntlas deze vast op meerdere punten. ALs je een platte kop op de bout hebt als een schroevendraaien, dan steek je deze van bovenaf in de scheur en haal je hem er weer uit zodat op die plek het ABS is gesmolten. Vervolgens doe je dit over de gehele scheur. In uit in uit etc. Dit zorgt ervoor dat het niet te hard wordt, maar flexibel blijft. Vervolgens pak je een stuk donor ABS. Gebruik de platte kant en smeer de ABS over de scheur. De gesmolten ABS vindt zich een weg in alle gatjes en smelt alles aan elkaar.

Wel het platte gedeelte haaks op de scheur zetten en niet in de richting van de scheur. Anders blijft de scheur zichtbaar en smelt deze niet goed aan elkaar.

Voor mij heeft deze methode altijd gewerkt.

Sorry antwoord op je vraag: Ik heb geen regelbare soldeerbout. Dit zijn veel te duur. Kan kun je net zo goed een nieuwe kuip kopen. ALs je tenminste helemaal niets van bovenstaand lijstje heb liggen.

Daarom verstevig ik de scheur ook met matten aan de achterkant. Probeer het eens op mijn manier en wees niet zuinig met ABS. Las de scheur aan beide kanten en probeer de scheur eens te breken als alles mooi is weggewerkt. Als je het goed is, breek het pas bij veel kracht net als heel ABS. Zo heb ik dit gecheckt bij een donorkap.

Ok, als ik misschien nog is een keer een barst moet repareren (hopelijk niet :9 ), zal ik deze manier eens proberen! Verstevigen met matjes heb ik niet gedaan, dat is ook een goed idee :) Bedankt.
 
Hey een interessant onderwerp, van mijn kuipdelen zijn vooral veel ophangogen afgebroken. Zouden die ook te repareren zijn? Sommige staan haaks op de kuip, dus zitten maar met een dun randje vast. (Tenminste die paar die nog heel zijn).
Maar mijn vraag is dus, is dat ook goed met epoxy te repareren denken jullie?
 
Nee ophangpunten kun je niet van epoxy maken omdat het in die vorm niet hecht aan ABS. Je zult van donor ABS een nieuw ophangpunt moeten smelten zoals op mijn foto zichtbaar van de Thunderace kap. Hoe? Kwestie van doen en door ervaring krijg je er steeds meer feeling voor.

Succes
 
OK dank je TimFiz, lees ik nu bovenaan dat roerstaafjes voor de koffie van ABS gemaakt zijn? Weet je misschien nog iets uit de dagelijkse praktijk dat van ABS gemaakt is, of hoe kom ik anders aan donormateriaal?

Dit wordt nog een leuk klusje, maar lijkt me wel geinig om te proberen op en paar regenachtige dagen. (Kan dus meteen beginnen :-) )
 
Mooi werk Timfiz, al ben ik het niet eens met het plakken van die matjes. Da's zelfs geen overkill, want ze laten gewoon los...... Als het ABS goed is gerepareerd (dus niet te veel hitte bij het smelten gebruikt, dat zie je aan het "bubbelen" van de kunststof) dan wordt de las net zo sterk als de rest van het kuipdeel. Ik gebruik een soldeerrevolver met zo'n smelthulpstukje er op, een plat stukje metaal.

Wat je moet doen is een V-vormige groef slijpen in de scheur, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Dat zorgt zowel voor een goede hechting maar ook dat er voldoende materiaal in de scheur komt.
Om te lassen moet je hetzelfde kunststof gebruiken als het kuipdeel zelf (dus bv. ABS op ABS, PE op PE) omdat een andere kunststof niet zal hechten. Ben je niet zeker, smelt dan een klein stukje op een niet zichtbare plek. Kun je dat stukje daarna zonder moeite wegvegen, dan is het de verkeerde soort.

Afwerken zoals al aangegeven.

Ik heb gelezen dat sommigen de kunststof oplossen in een goedje genaamd MEK en het dan in de scheuren smeren ipv het in de scheur te smelten met een soldeerpistool. Ik weet niet of dat net zo sterk wordt, maar misschien is dat ook een optie.
 
JanB,

Ik heb wel goede ervaringen met Epoxyhars. Ik heb zelf een kap voor mezelf gerepareerd en de matjes zitten er nogsteeds op en zijn echt niet los te krijgen. Zelfs niet met een beitel eronder. De ondergrond goed ruw gemaakt en smeren maar, zodat de hars op het ruwe hecht. Op een gladde ondergrond krijg ik het er zelfs niet af.

Dit is mijn ervaring. Ik weet dat gewoon polyesterhars niet werkt, want ik weet dat dit wel los laat.

Gr Tim
 
Is zoiets ook toepasbaar als een deel van het kuipwerk volledig is afgebroken? :?

Zo ja, dan heb ik wellicht met enig prutswerk nog een reservekuipdeel liggen voor m'n motor, zo nee, dan istie vast wel te gebruiken als donormateriaal.

Heb inmiddels al een tweedehands stukje plastic op de motor geschroefd, maar het besbetreffend deel is redelijk moeilijk te vinden geloof ik (dus altijd handig om zelf te hebben)
 
Is zoiets ook toepasbaar als een deel van het kuipwerk volledig is afgebroken? :?

Zo ja, dan heb ik wellicht met enig prutswerk nog een reservekuipdeel liggen voor m'n motor, zo nee, dan istie vast wel te gebruiken als donormateriaal.

Heb inmiddels al een tweedehands stukje plastic op de motor geschroefd, maar het besbetreffend deel is redelijk moeilijk te vinden geloof ik (dus altijd handig om zelf te hebben)

Niets in onmogelijk, maar als je nou ff een foto plaatst, dan ff zien of eea te repareren is.
 
Niets in onmogelijk, maar als je nou ff een foto plaatst, dan ff zien of eea te repareren is.
Ziet er nu zo uit:

DSC_2689Medium.jpg


DSC_2690Medium.jpg


DSC_2691Medium.jpg


DSC_2692Medium.jpg


DSC_2693Medium.jpg



Zie net dat ik nog een deel mis :? Onderweg verloren dus, kwam namelijk bij het motorpoetsen tot de ontdekking dat de boel kapot was.

Als het niet te fixen is bewaar ik de kuip wel als donormateriaal.
 
Nou, vandaag begonnen met repareren van een oog dat los was maar dat ik nog wel had. Ik heb een plastic mes gebruikt die je wel bij de BBQ gebruikt. Het platte stuk was heel makkelijk te smelten met de soldeerbout en ik kon telkens een klein stukje materiaal bijsmelten op de verbinding. Nu zit het oog muurvast maar het past niet precies op de motor. Morgen moet het dus weer lossmelten en een stukje verschuiven. Pfff wat een priegelwerk maar het gaat dus wel!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan