How to: hoe je een ABS kuipdeel moet of kan repareren

TimFiz

MF veteraan
3 sep 2006
4.673
0
Een ABS kuipdeel is goed te repareren. Van krassen en scheuren tot een complete puzzel van stukje. Zelfs het repareren van een stuk uit een kuip zonder het bijbehorende stuk is goed te doen. Hiervoor heb je allen wel goed gereedschap, gevoel voor techniek en een vaste hand voor nodig.

Benodigdheden:
ABS kuipdeel met schade natuurlijk
Soldeerbout min 80 of 100Watt met steun
Verschillende staafjes voor de bout
Schuurmachine in de vorm van een mouse o.i.d. met fijne korrel schuurpapier
Schuurpapier 220, 400, 800, 1400 korrel
Epoxyhars/Polyethyleen
Vezels
Harder
2k spuitplamuur
2k plamuur
2k primer
Donor ABS of roerstaafjes voor de koffie
Plamuurmessen groot en klein
Kwast
Berg bakjes voor hars (niet gaan schoonmaken)
Hammerite kwastencleaner (sterker dan gewone en je doet er langer mee)
Verhoogd werkbankje voor je rug.


Beschadigd kuipdeel:
22022007215.jpg

22022007216.jpg

22022007218.jpg

22022007219.jpg

22022007220.jpg

22022007222-1.jpg


Hier begonnen met het dichtsmelten van de scheuren:
23022007226.jpg

23022007228.jpg

23022007229.jpg

23022007232.jpg

23022007233.jpg


Vervolgens heb ik kuipen ontdaan van alle vettigheid en stickers. Het ontvetten heb ik gedaan met wasbenzine en de stickers verhit en eraf getrokken. De lijm verwijder ik altijd met benzine. Werkt beter dan alle andere middeltjes en tast het ABS niet aan. Lak blijft zelf in tact. Ik heb echt van alles geprobeerd.

De dichtgesmolten scheuren helemaal vlak geschuurd met 220 korrel. Vervolgens de hele kuip met 400 korrel schuren. Dit zorgt ervoor dat de blankelak laag helemaal verdwijnt of dat de 2k lak lekker ruw wordt. Hierna de kuip afspoelen en droog maken. Vervolgens de kuip in de spuitplamuur zetten. De overgebleven lasnaden vullen met plamuur of de epoxyhars Ik gebruik hars, want dan druipt het in alle gaten. Zelfs de kleinste.

Hierna de overtollige hars met nat 400 korrel weg schuren totdat de naad helemaal glad is. Voor het mooie nog even een laagje spuitplamuur waar de schade heeft gezeten en dan de hele kap schuren met 800 korrel. Kun je zien of alle gaatjes weg zijn. Wel nat schuren. Als het goed is en je hebt de hele kuip geschuurd, dan hou je alleen maar de orginele lak over met allemaal krassen welke gevult zijn met het spuitplamuur. (de krassen als gevolg van schade, gebruik en het schuren met grove korrel) Van de bovenstaande kappen heb ik geen foto, maar wel van een andere.

03072007565.jpg


Dus helemaal schuren totdat ie helemaal glad is. Hierna spuitklaar schuren met 1400 korrel met water om alle krassen weg te schuren. Je polijst de kuip als het ware.

Vervolgens de achterzijde bij de naad goed ruw maken door te schuren en hier de epoxyhars op doen. Vervolgens de vezels erop leggen en daarna met een kwast en hars de "matjes" nat maken.

Hierna de kuip laten spuiten in de primer. Alles voor de laatste keer nalopen en daarna in de 2k lak of basiclak met blanke laag erover spuiten. Klaar is kees.

Gespoten in de primer:
18032007284.jpg

Rechterbinnenzijde1.jpg

Rechterkuipdeel1.jpg


Eindresultaat:
30032007322.jpg

23052007394-001.jpg


Deze motor heb ik zelf volledig gerepareerd en gespoten. Was voor een vriendin van de Fzrclub.

Na het spuiten was er totaal niets meer van de schade zichtbaar.

Ik ga binnenkort mijn eigen kuipdelen repareren, daar mijn fiets helemaal gerestaureerd gaat worden. Valschade door de vorige eigenaar.

Betreft een Fzr 1000 uit 1991 met 129.891 km op de teller. Hij loopt nog als een zonnetje met alleen een hoog olieverbruik wat ik heb kunnen indammen met dikkere olie. Tijdens het repareren van deze kuipen zal ik echt alles op foto zetten. Nu heb ik van alles maar een paar foto's.

Hier nog een aantal reparaties:
Zelf een ophangpunt gemaakt. Hier het resultaat.
02072007562.jpg

02072007558.jpg

03072007564.jpg

03072007566.jpg


28062007545.jpg

28062007547.jpg

29062007552.jpg

01072007555.jpg

01072007557.jpg


Succes allen met repareren.
 
ziet er netjes uit allemaal hoor:)

Alleen zou je niet eerst de boel om je las netjes kaal halen, en dan pas met de soldeerbout aan de gang gaan?

En voor schuren heb je geen korrel 1400 nodig;)....dan ben je eeuwen bezig.

Ooit wel eens een sticker van een kuip gehaald welke bijna uit elkaar ligt. Niet te spreken over de lijm...........Nee dus O-)

1400 korrel. Er zijn mensen in spuiterijen welke 2500 korrel gebruiken. Het is ook niet de bedoeling dat met 1400 korrel er wat wordt afgescheurd. In tegendeel. Het is juist de bedoeling dat er niets af gaat, maar wel glad wordt gepolijst.

En bedankt voor je compliment.
 
Nou het oog nog een keer losgesmolten en nu past het wel, nog een beetje extra ABS erbij smelten en alles zit weer muurvast. Nu heb ik nog een paar ogen die voor de helft weg zijn en ook vrij dun (3,5 mm ongeveer).
Maar een beetje klooien met die koffielepeltjes (en mn vingers branden toen ik puntjeprecies de soldeerbout wilde geleiden op het hete gedeeltje, twee blaren dus) en het moet gaan lukken, best leuk werkje eigenlijk, en je kuip wordt er beter van.
Als die ogen zitten dan stop ik tot de winter, dan gaan de kuipdelen geschuurd en gespoten worden. Ik zag een CBR1000F als de mijne (nu dus roze!!) die matzwart was gemaakt (behalve de tank die was glimmend), ik denk dat ik ook zoiets ga doen dan.
Of heeft iemand betere ideeën voor de kleur van mijn fiets?
full
 
Kijk, dit is waardevolle informatie ! :}

voor als je je motor hebt laten omdonderen |(


Ben zelf ook met een soldeerpistool aan de slag gegaan, en dat werkt perfect. Wel maar kort verwarmen inderdaad, want het spul smelt hard. Maar een scheur is er prima mee te dichten.

In dit geval heb ik trouwens alleen de achterkant gesoldeerd. De scheur is nu nog alleen als een streep te zien. De rest van de krassen is de volgende uitdaging ... O-)

full
 
Ja, een beetje huisvlijt, en je kunt een hoop dingen zelf doen...

Mijn geval een VFR750F..
Zo zag ie er uit toen ik hem ging ophalen.
rightsidedamagevw5.jpg


Beetje schade aan het kuipwerk:
damage1ae2.jpg

damage2te8.jpg

damage4gg4.jpg


Het kontje hing er een beetje scheef aan, hier maar eens de boel gericht met dit als eindresultaat:
dscf5574iu7.jpg


Ook stond het voorkuipje er scheef op. Ook hier de boel gericht alleen no wat aandacht nodig voor het voorspartbord. Het kunstof wat met polyester is geplakt heb ik maar weer "gebroken". De scheuren maar weer met ABS kunstof aan elkaar gelast. Aan het eind wel ff een nieuw matje ter versterking/ ondersteuning van het laswerk aangebracht, echter het zat al goed, nu is het weer echt sterk.
dscf5570dq0.jpg


Het resultaat van een dagje en een avondje klungelen mag er zijn:
dscf5569ax7.jpg



Ik ben tevreden met het eindresultaat. Ja, dit jaar is er een barstje ontstaan in de lak op een plaats waar ik alleen met spuitplamuur een klein scheurtje heb weggewerkt. een les voor de volgende keer. Even een V-tje erin slijpen en vullen met de soldeerbout. Daarna vlakschuren en wegwerken met spuitplamuur....

ABS kun je zelf lassen, belangrijk is de temperatuur. Niet te heet... Het moet net vloeien, maar niet gaan branden... Als het te warm wordt, dan wordt het broos en breekt zo weer af. Mijn, tot voor het doel aangewezen bout, heb ik via een dimmer aangesloten op het lichtnet opdat ik de temperatuur een beetje in de hand kan houden..
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Ik geef echter toch de voorkeur aan reparatie met MEK. Daar heb je het probleem met een te warme soldeerbout niet. Voor de rest zijn mijn ervaringen het zelfde. ABS is best goed zelf te repareren en minstens net zo stevig als voorheen. Je moet er uiteraard wel wat tijd aan besteden maar het resultaat is er dan ook wel naar.
 
Als er sprake is van ABS kun je ook nog een andere techniek toepassen.
Men neme een beetje aceton en lost daar vervolgens LEGO blokjes (=ABS) in op tot je een enigzins stevig papje hebt, smeer dit in scheur die dan ook wat verweekt door de aceton in het papje (dit geeft dan een goede hechting) Na droging opschuren en eventueel spuiten. Je kunt de reparatie uitvoeren in kleur door meerdere legoblokjes van verschillende kleuren te mengen. Let wel dit gaat alleen op voor ABS.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Als er sprake is van ABS kun je ook nog een andere techniek toepassen.
Men neme een beetje aceton en lost daar vervolgens LEGO blokjes (=ABS) in op tot je een enigzins stevig papje hebt, smeer dit in scheur die dan ook wat verweekt door de aceton in het papje (dit geeft dan een goede hechting) Na droging opschuren en eventueel spuiten. Je kunt de reparatie uitvoeren in kleur door meerdere legoblokjes van verschillende kleuren te mengen. Let wel dit gaat alleen op voor ABS.

grtz,

Cees

Klinkt goed! Dit wil ik nog wel proberen om de naad nog goed te krijgen. Hoeveel aceton mag je gebruiken? (ofwel, hoe stevig moet het papje zijn?) Want ik moet natuurlijk niet hebben dat het goedje uiteindelijk mijn kuipdeel opvreet. :9
 
Is afhankelijk van hoe snel de aceton verdampt. Even een beetje aanmaken en kijken hoeveelverwerkingstijd je hebt. Aceton verdampt erg snel (zit ook in nagellak) , mede afhankelijk van temperatuur en luchttoevoer (bijv. fohn). Blijft toch een beetje expirementeren.

grt,

Cees
 
Gebruik MEK in plaats van Aceton. Dat gebruikt de fabrikant van het ABS spul ook. Verkrijgbaar bij de schildersgroothandel.

Ik heb het dit weekend geprobeerd. MEK kon ik helaas niet zo snel krijgen, maar een potje aceton was geen probleem. Dus toch maar daarmee geprobeerd.

Laagje aceton in een potje, blokje lego erin en.. vrijwel niks gebeurt.
Blokje lego er weer uit, kapot brokkelen en opnieuw in aceton leggen. Ah, nu werkt het wel. :P

Roeren, uurtje wachten en jawel, een mooi zwart soepje en geen stukje lego meer te bekennen. Opsmeren, nachtje uitharden en klaar.

Zie hieronder paar plaatjes. De reparatie wordt er niet mooier op, maar het is de binnenkant van m'n kap, dus het hoeft niet mooi. En de breuk is nu wel stukken steviger gerepareerd.

Ik kan me voorstellen dat het met MEK misschien wat sneller was gegaan. Maar ook hiermee best tevreden :Y

full
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, dit is wel handig, zit zelf ook met gebroken ophangpunt, waar ik al een tijdje gek van wordt en verschillende dingen bedacht hoe ik dat ging oplossen (stukken ijzer erachter en weet ik veel wat)

Maar dit is veel makkelijker.

Moet dit nog op de How-To pagina?
 
Kijk eens aan, dit is wel handig, zit zelf ook met gebroken ophangpunt, waar ik al een tijdje gek van wordt en verschillende dingen bedacht hoe ik dat ging oplossen (stukken ijzer erachter en weet ik veel wat)

Maar dit is veel makkelijker.

Moet dit nog op de How-To pagina?

Wat mij betreft verdient topicstarter een ereplek op de How-to pagina :)
Maareh, belangrijk is wel dat je materiaal van ABS is. (Dat staat vaak ergens in het materiaal gedrukt.). Bij ander kunststof werkt het denk ik niet.
 
Even een vraag: weet je zeker dat koffie-roerstaafjes van ABS zijn? Weggooi koffiebekers zijn namelijk van PE i.p.v. ABS.

Dit heeft net zo'n gehalte als: je zegt dat een band van rubber is, maar weet je dat wel zeker, een stuur is van metaal..... :X

Het is trouwens heel simpel te controleren. Neem zo'n staafje en leg dat op je werkstuk, op een niet zichtbare plek liefst. Smelten tot er een klontje plastic op je werkstuk ligt. Veeg je dat klontje weer zo weg zonder enige kracht, dan zijn het twee verschillende soorten kunststof. Zit het daarentegen goed vastgesmolten, dan heb je het goeie spul.

Maar die lepeltjes zijn wel degelijk van ABS.
 
Ik kan ook bevestigen dat ze van ABS zijn, heb me zadel-ophangpunt gelast, zit weer als een huis!


(nog even een testrit over drempels maken en dan nog maar eens zien)


Ik heb ook een nieuw stuk gemaakt van koffiestaafjes, door er 5 op elkaar te plakken, en die weer aan me kap te "monteren" Er was namelijk al 1 afgebroken toen ik hem kocht, en nu hopen dat dit beetje blijft zitten.

Ziet er beetje beun uit, maar alst werkt, werkt het :) (en anders smelten we het gewoon weer weg)
 
Blijft ABS niet aan de punt van je soldeerbout kleven? De meeste "plastic" soorten blijven nl aan de punt van de bout kleven. Ik heb bij mijn soldeerbout een plastic bakje met een sponsje om de punt schoon te kunnen vegen en soms komt de punt tegen het bakje.....

Je resultaten zijn werkelijk fantastisch.
 
Blijft ABS niet aan de punt van je soldeerbout kleven? De meeste "plastic" soorten blijven nl aan de punt van de bout kleven. Ik heb bij mijn soldeerbout een plastic bakje met een sponsje om de punt schoon te kunnen vegen en soms komt de punt tegen het bakje.....

Je resultaten zijn werkelijk fantastisch.

Het plakt idd, maar beetje eraf tikken. Ik heb na het gebruiken toen hij nog warm tot heet was met een doek afgenomen is nu weer lekker schoon. Dus ken wel.

Ben zelf tevreden met wat ik ervan gebakken heb, maar hoop dat het over 1k er nog zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan