TimFiz
MF veteraan
- 3 sep 2006
- 4.673
- 0
Een ABS kuipdeel is goed te repareren. Van krassen en scheuren tot een complete puzzel van stukje. Zelfs het repareren van een stuk uit een kuip zonder het bijbehorende stuk is goed te doen. Hiervoor heb je allen wel goed gereedschap, gevoel voor techniek en een vaste hand voor nodig.
Benodigdheden:
ABS kuipdeel met schade natuurlijk
Soldeerbout min 80 of 100Watt met steun
Verschillende staafjes voor de bout
Schuurmachine in de vorm van een mouse o.i.d. met fijne korrel schuurpapier
Schuurpapier 220, 400, 800, 1400 korrel
Epoxyhars/Polyethyleen
Vezels
Harder
2k spuitplamuur
2k plamuur
2k primer
Donor ABS of roerstaafjes voor de koffie
Plamuurmessen groot en klein
Kwast
Berg bakjes voor hars (niet gaan schoonmaken)
Hammerite kwastencleaner (sterker dan gewone en je doet er langer mee)
Verhoogd werkbankje voor je rug.
Beschadigd kuipdeel:
Hier begonnen met het dichtsmelten van de scheuren:
Vervolgens heb ik kuipen ontdaan van alle vettigheid en stickers. Het ontvetten heb ik gedaan met wasbenzine en de stickers verhit en eraf getrokken. De lijm verwijder ik altijd met benzine. Werkt beter dan alle andere middeltjes en tast het ABS niet aan. Lak blijft zelf in tact. Ik heb echt van alles geprobeerd.
De dichtgesmolten scheuren helemaal vlak geschuurd met 220 korrel. Vervolgens de hele kuip met 400 korrel schuren. Dit zorgt ervoor dat de blankelak laag helemaal verdwijnt of dat de 2k lak lekker ruw wordt. Hierna de kuip afspoelen en droog maken. Vervolgens de kuip in de spuitplamuur zetten. De overgebleven lasnaden vullen met plamuur of de epoxyhars Ik gebruik hars, want dan druipt het in alle gaten. Zelfs de kleinste.
Hierna de overtollige hars met nat 400 korrel weg schuren totdat de naad helemaal glad is. Voor het mooie nog even een laagje spuitplamuur waar de schade heeft gezeten en dan de hele kap schuren met 800 korrel. Kun je zien of alle gaatjes weg zijn. Wel nat schuren. Als het goed is en je hebt de hele kuip geschuurd, dan hou je alleen maar de orginele lak over met allemaal krassen welke gevult zijn met het spuitplamuur. (de krassen als gevolg van schade, gebruik en het schuren met grove korrel) Van de bovenstaande kappen heb ik geen foto, maar wel van een andere.
Dus helemaal schuren totdat ie helemaal glad is. Hierna spuitklaar schuren met 1400 korrel met water om alle krassen weg te schuren. Je polijst de kuip als het ware.
Vervolgens de achterzijde bij de naad goed ruw maken door te schuren en hier de epoxyhars op doen. Vervolgens de vezels erop leggen en daarna met een kwast en hars de "matjes" nat maken.
Hierna de kuip laten spuiten in de primer. Alles voor de laatste keer nalopen en daarna in de 2k lak of basiclak met blanke laag erover spuiten. Klaar is kees.
Gespoten in de primer:
Eindresultaat:
Deze motor heb ik zelf volledig gerepareerd en gespoten. Was voor een vriendin van de Fzrclub.
Na het spuiten was er totaal niets meer van de schade zichtbaar.
Ik ga binnenkort mijn eigen kuipdelen repareren, daar mijn fiets helemaal gerestaureerd gaat worden. Valschade door de vorige eigenaar.
Betreft een Fzr 1000 uit 1991 met 129.891 km op de teller. Hij loopt nog als een zonnetje met alleen een hoog olieverbruik wat ik heb kunnen indammen met dikkere olie. Tijdens het repareren van deze kuipen zal ik echt alles op foto zetten. Nu heb ik van alles maar een paar foto's.
Hier nog een aantal reparaties:
Zelf een ophangpunt gemaakt. Hier het resultaat.
Succes allen met repareren.
Benodigdheden:
ABS kuipdeel met schade natuurlijk
Soldeerbout min 80 of 100Watt met steun
Verschillende staafjes voor de bout
Schuurmachine in de vorm van een mouse o.i.d. met fijne korrel schuurpapier
Schuurpapier 220, 400, 800, 1400 korrel
Epoxyhars/Polyethyleen
Vezels
Harder
2k spuitplamuur
2k plamuur
2k primer
Donor ABS of roerstaafjes voor de koffie
Plamuurmessen groot en klein
Kwast
Berg bakjes voor hars (niet gaan schoonmaken)
Hammerite kwastencleaner (sterker dan gewone en je doet er langer mee)
Verhoogd werkbankje voor je rug.
Beschadigd kuipdeel:
Hier begonnen met het dichtsmelten van de scheuren:
Vervolgens heb ik kuipen ontdaan van alle vettigheid en stickers. Het ontvetten heb ik gedaan met wasbenzine en de stickers verhit en eraf getrokken. De lijm verwijder ik altijd met benzine. Werkt beter dan alle andere middeltjes en tast het ABS niet aan. Lak blijft zelf in tact. Ik heb echt van alles geprobeerd.
De dichtgesmolten scheuren helemaal vlak geschuurd met 220 korrel. Vervolgens de hele kuip met 400 korrel schuren. Dit zorgt ervoor dat de blankelak laag helemaal verdwijnt of dat de 2k lak lekker ruw wordt. Hierna de kuip afspoelen en droog maken. Vervolgens de kuip in de spuitplamuur zetten. De overgebleven lasnaden vullen met plamuur of de epoxyhars Ik gebruik hars, want dan druipt het in alle gaten. Zelfs de kleinste.
Hierna de overtollige hars met nat 400 korrel weg schuren totdat de naad helemaal glad is. Voor het mooie nog even een laagje spuitplamuur waar de schade heeft gezeten en dan de hele kap schuren met 800 korrel. Kun je zien of alle gaatjes weg zijn. Wel nat schuren. Als het goed is en je hebt de hele kuip geschuurd, dan hou je alleen maar de orginele lak over met allemaal krassen welke gevult zijn met het spuitplamuur. (de krassen als gevolg van schade, gebruik en het schuren met grove korrel) Van de bovenstaande kappen heb ik geen foto, maar wel van een andere.
Dus helemaal schuren totdat ie helemaal glad is. Hierna spuitklaar schuren met 1400 korrel met water om alle krassen weg te schuren. Je polijst de kuip als het ware.
Vervolgens de achterzijde bij de naad goed ruw maken door te schuren en hier de epoxyhars op doen. Vervolgens de vezels erop leggen en daarna met een kwast en hars de "matjes" nat maken.
Hierna de kuip laten spuiten in de primer. Alles voor de laatste keer nalopen en daarna in de 2k lak of basiclak met blanke laag erover spuiten. Klaar is kees.
Gespoten in de primer:
Eindresultaat:
Deze motor heb ik zelf volledig gerepareerd en gespoten. Was voor een vriendin van de Fzrclub.
Na het spuiten was er totaal niets meer van de schade zichtbaar.
Ik ga binnenkort mijn eigen kuipdelen repareren, daar mijn fiets helemaal gerestaureerd gaat worden. Valschade door de vorige eigenaar.
Betreft een Fzr 1000 uit 1991 met 129.891 km op de teller. Hij loopt nog als een zonnetje met alleen een hoog olieverbruik wat ik heb kunnen indammen met dikkere olie. Tijdens het repareren van deze kuipen zal ik echt alles op foto zetten. Nu heb ik van alles maar een paar foto's.
Hier nog een aantal reparaties:
Zelf een ophangpunt gemaakt. Hier het resultaat.
Succes allen met repareren.