HOW-TO inbouw Bi-xenon voor meerdere lamp types (bijv H7)

votivebram

MF veteraan
9 jul 2011
1.848
3
Haarlem
HOW-TO: inbouw Bi-Xenon Projectoren (Honda cbr600F4i)

Ik heb voor mijn motor D2S lampen gebruikt. Verder is de mogelijkheid om de projectoren op je huidige reflectoren te plaatsen. In mijn geval paste dat net niet en vond ik dit minder mooi. Als oplossing heb ik plaatjes laten snijden die de projectoren vervangen. (wordt later in de how-to duidelijk)

Met deze projectoren kan je meerdere lamp types als Bi-xenon uitvoeren. Dus H4 lamp is niet de enige oplossing voor Bi-xenon.

Mijn inbouw is ook voorzien van angel-eyes. Dus voor de gene die dit niet wil zal aangeven welke stappen specifiek voor de angel-eyes bestemd zijn. Deze kan je dan overlaan.

Je hoeft niet in je originele bedrading te knippen of te snijden.

Neem je tijd voor het inbouwen en blijf je handelingen plannen zodat je goed in gedachten hebt wat je wilt gaan doen.

Alle spullen die ik nodig had (lampen, projectoren etc) heb ik gekocht bij www.motorsticker.nl.


Benodigdheden:

2x D2S xenon lampen (ik heb 6000k gebruikt omdat 8000k niet op voorraad was)
2x projectoren
2x shrouds (meerdere ontwerpen beschikbaar)
2x angel eyes + “ ballast”
2x slim ballast voor xenon
2x laser gesneden plaatjes
1x bijbehorende draadboom
Dit heb ik als een(1) pakket bij motorsticker.nl besteld.

Benodigdheden ter afwerking en gereedschap:

Krimphoesjes
Tyraps
Oogjes en connectoren voor bedrading
Aansteker
Isolatietape (zwart)
Ducktape (zwart)
Dubbelzijdigtape (zorg er voor dat deze voor buiten en alle weersomstandigheden kan etc.)
Schilmes/stanleymes
Oven (200 c˚)
Timer
Handschoenen
Visdraad (0,20mm)
Klein boortje (om gaatjes te boren voor het visdraad)

Complete doppenset (gereedschap)

En als je niet weet hoe je kappen en/of je koplamp-unit in elkaar zit. Dan ook een werkplaatshandboek!!!!!!

Mijn set:
Ballasten:
img0168os.jpg


Projectoren:
img0169wm.jpg


Shrouds:
img0170ja.jpg


Xenon lampen:
img0171wp.jpg


Laser gesneden plaatsjes:
img0172gz.jpg



Stap 1:

- Demonteer de kuip met de koplamp-unit.
- Maak de koplamp unit los van de kuip.
- Demonteer de originele draadboom.
- Leg de kuip en de draadboom opzij (deze heb je eerst niet meer nodig).

Demontage van de kuip:
img0175da.jpg

img0173g.jpg



Stap 2:

- Heb vertrouwen!
- Voor verwarm de oven op 200 c˚.
- Haal de afdek rubbers van je lampen er af.
- Haal de halogeen lampen uit je koplamp unit.
- Plaats de koplamp unit in de oven voor 6 minuten.

Tussen het voorste deel en het achterste deel van de koplamp unit zit een soort pasta dat alles bij elkaar houd. Dit wordt door de oven zacht waardoor je zo meteen de twee delen van elkaar af kan krijgen. Je koplamp unit kan deze warmte gewoon aan.


Stap 3:

- Leg een handdoek klaar op tafel en zorg voor handschoen tegen de hitte. Maar zorg wel dat je grip kan krijgen op de koplamp unit.
- Haal na 6 minuten de koplamp unit uit de oven.
- Pak een platte schroevendraaier.
- Druk de bevestiging punten uit elkaar. Let wel op de je deze niet heel erg verbuigt omdat het plastic iets zachter is op zulke dunne stukjes.
- Let op, hij koelt weer af waardoor het na een tijdje niet meer zo soepel gaat


Stap 3,5:

- Wordt het weer lastiger om de unit uit elkaar te krijgen? Plaats hem opnieuw in de oven voor 4 minuten.
- Werk je niet snel genoeg. Dan kan je deze stap herhalen totdat je de voorkant van de achterkant van de koplamp unit hebt gescheiden.


Stap 4 (in mijn geval):

- Draai de huidige reflectoren uit de koplamp unit. Dit doe je doormiddel van de stelschroeven en nog een extra bevestiging schroef los te draaien.
- Op drie hoeken van de reflectoren zitten dopjes met schroefdraad. Zet deze over op de uitgesneden plaatjes.
- Draai de plaatjes in je koplamp op de tegenovergestelde manier hoe je de reflectoren er uit hebt geschroefd.

Resultaat na stap 4:
img0176yi.jpg



Stap 5:

- Plaats de projectoren op de plaatjes (of op de reflectoren als je die laat zitten)
- Draai aan de achterkant de bijgeleverde rubber, plaatjes en bevestiging ring er op. Draai deze goed vast.
- Zorg dat ze er goed in zitten en goed vast zitten.
- Zorg dat het draadje dat aan de projector naar onderen wijst en dat je deze aan de achterkant laat uitsteken. (Dit draadje is voor de schakeling van dim naar groot licht).

Resultaat plaatsen van de reflectoren:
img0177ba.jpg

img0178or.jpg



Stap angel eyes plaatsen (geen angel-eyes? Ga naar stap 6):

- Pas op de angel-eyes zijn erg breekbaar.
- Bekijk hoe het allemaal in elkaar moet voordat je begint te snijden etc.
- Snij in de binnenkant van je shroud 1 centimeter uit zodat de bedrading aan de binnen kant geplaatst kan worden. Bekijk zelf hoe diep jij vind dat dit nodig is. (als je de foto hierboven van de shrouds bekijkt, bedoel ik de rand waar het kleine gat zit.)
- Boor rondom 6 kleine gaatjes aan de bovenkant van de shrouds. (als je de foto hierboven van de shrouds bekijkt, bedoel ik de rand waar het kleine gat zit.)
- Maak het visdraad vast aan de achterkant.
- Leg de angel-eye op de schroud.
- Ga met het visdraad van gaatje naar gaatje en zorg dat je steeds over de angel-eye heen gaat.
- Als je helemaal rond bent trek het visdraad dan voorzichtig strak en maak het visdraad vast.
- Bij de shroud zit een zwarte ring, snij hier ook een stukje uit om de bedrading soepel aan de binnenkant te laten lopen.
- Plaats de ring in de goede positie en druk hem goed aan, maar blijf wel denken om de breekbaarheid van de angel-eyes.
- Mijn angel-eyes vervangen mijn dag rijverlichting, en zal geplaatst worden op deze kabel. (dit is de enige kabel die ik heb versneden van de originele bedrading)


Resultaat plaatsen angel-eyes:
img0179dz.jpg

img0184sb.jpg



- Werk de bedrading netjes weg. Dit is maar net waar je alles wil plaatsen en waarvan jij denkt dat het een goede oplossing is.

Mijn keuze van wegwerken van de bedrading van de angel-eyes:
img0185gvn.jpg



Stap 6:

- Plaats de xenon lampen in de projectoren.
- Sluit alle bedrading aan.
- Test de xenon lampen en angel-eyes of alles werkt.
- Doet hij het niet maar alles is goed aangesloten? Check je zekeringen.
- Koppel alles weer los.
- Haal de xenon lampen er weer uit!


Stap 7:

- Plaats de shrouds (met of zonder angel-eyes) op de reflectoren. (met angel-eyes met de bedrading naar beneden).
- Zorg dat je alles hebt weggewerkt of vast hebt getapt, dat zo meteen aan de binnenkant van je koplamp unit zit. (bijvoorbeeld de bedrading van je angel-eyes en grootlicht switch. Zorg ook dat als je de angel-eyes hebt geplaats ter vervanging van je dag rijverlichting dat je deze gaten afwerkt).
- Controleer of alles goed vast zit en of alles gelijk zit na jou wens.
- Voorverwarm de oven weer op 200 c˚.
- Leg de voor en achterkant los van elkaar op de ovenplaat.
- Leg ze beide in de oven voor ongeveer 5 minuten. Dit maakt de pasta weer zacht zodat je ze weer op elkaar kan drukken.
- Haal ze uit de oven en druk de voor en achterkant weer op elkaar. Zorg dat hij weer goed vast zit.

Zo gaat hij de oven weer in:
img0183sr.jpg


Resultaat na de voor en achterkant weer een samen te hebben gedrukt:
img0186dbt.jpg

img0187sz.jpg



Stap 8:

- Strijdplan maken waar je alle kastjes en bedrading wilt hebben.
- Gezien ik van 2 maal H7 stekker naar 1 maal H4 stekker ging, heb ik het isolatietape van de originele draadboom los gemaakt, om de bedrading naar mijn wens in te delen. Daarna heb ik hem weer netjes ingewikkeld met nieuw isolatietape.
- Gezien de draadboom van de xenon set erg lang is heb ik deze ingekort.

Ingekorte versie van de xenon draadboom:
img0191lf.jpg


- Plaats de xenon draadboom op een strategische plaats. (als je terug kijkt op de foto waar ik mijn angel-eye bedrading heb weggewerkt, zie je daaronder een inham. Mijn xenon draadboom is daaronder geplaats met de bedrading wijzend naar de camera.
- Plaats de + en – van de xenon draadboom samen met de originele draadboom op zijn plek.
- Zet de koplamp unit weer terug in de kuip.
- Plaats alle overige kastjes en kijk of alles past voordat je het vast zet.
- Verbind alles met elkaar zo als het moet zitten straks.


Stap 9:

- Verbind alles met je motor om opnieuw te gaan testen of alles het doet
- Als alles het doet, maak alle vast wat vast moet zitten.
- Zorg dat alles geplaatst is en alles af is om geplaatst te worden op de motor.
- Doet hij het niet maar alles is goed aangesloten? Check je zekeringen.

Ik had alles nog los zitten tijdens mijn test:
img0194xf.jpg

img0195my.jpg

img0196jy.jpg


Hier zit alles bij mij geplaatst en vast zo als hij op de motor gaat:
img0197dy.jpg


Het lijkt een hele bom aan bedrading etc. Dat klopt ook! Daarom is het zo belangrijk om alles in te korten wat je in KAN korten. Mijn ingekorte xenon draadboom zit hier nog achter.


Stap 10:

- Leg de + en – aan van de accu naar de voorkant. Werk dit weer naar wensen weg. Ik ben de originele bedrading gevolgd.
- Tape het uitende van de + even af. Dit voorkomt ongewenste kortsluitingen.

Aanleggen van de + en -
img0198kg.jpg


Hier komen mijn + en – uit op de voorkant.
img0199hf.jpg



Stap 11:

- Plaats de kuip + de hele zooi weer terug op de motor.
- Zorg dat alles goed zit en goed is aangesloten.
- Stel de hoogte en de richting van de xenon koplampen goed af!!!

Mijn eindresultaat:
Angel-eyes:
img0202vqt.jpg

img0204pu.jpg


Alles in werking:
img0200cl.jpg

img0203tey.jpg



Specifiek wat ik gekocht heb:
2x Bi-Xenon projectors voor inbouw in koplamp - Mini H1 Bi-Xenon Projector Auto/Motor kit
 
Ziet er erg goed uit! Maar hoe weet je af de hoogte van je bundel goed is afgesteld en kan je deze nog afstellen?

Dat is een beetje op gevoel. en er zijn vast tabelen voor en anders even langs de garage, die weet er vast ook wel wat over te vertellen. Ik heb ze nu nog iets te hoog. nog geen tijd gehad om ze te verstellen.

Je huidige stelbouten blijven in werking. en je kan ze dus nog steeds stellen.
 
Dat is een beetje op gevoel. en er zijn vast tabelen voor en anders even langs de garage, die weet er vast ook wel wat over te vertellen. Ik heb ze nu nog iets te hoog. nog geen tijd gehad om ze te verstellen.

Je huidige stelbouten blijven in werking. en je kan ze dus nog steeds stellen.

Vergeet niet je projectoren goed af te stellen voordat je de hele teringzooi aan elkaar smelt of de complete unit weer installeert. Als je alle bedrading en meug weggewerkt hebt en je komt tot de ontdekking dat je de unit niet genoeg kunt bijstellen sta je flink te vloeken.

Heb zelf dit probleem, en moet dit nog steeds verhelpen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan