how to (incl. foto's): geoxideerd alu herstellen

criticz

Die hard MF'er
6 nov 2006
583
1
ede
Voor deze extreme alu-make-over heb ik mijn fender genomen, die er nogal beroerd uitziet:
alu00.jpg

Je ziet het, het aluminium is nogal geoxideerd. Niet alleen zitten er vlekken op, maar het is zelfs ruw en bobbelig geworden.

Je hebt nodig:
- Commandant 4
- scotch brite (geen idee waar je dat koopt, ik heb 't bij de autosloop vandaan)
- kwastje
- schuurpapier 1000 en 2000
- Belgom Alu
- minstens 2 zachte poetsdoeken
- WD40
- best wel veel tijd
000.jpg

Als het alu niet alleen wit uitgeslagen is, maar ook ruw en bobbelig, zoals in dit geval, heb je ook nog wat grover schuurpapier nodig. Geen idee wat voor korrel, ik had nog een stukje liggen, dat voldeed prima.

Als het alu alleen wit uitgeslagen is, dan sla je stap 1 over en begin je gelijk met stap 2.

Stap 1: glad maken
Smeer het alu in met Commandant 4.
001.jpg


Schuur het met het grovere schuurpapier en laat het flink zwart worden.
002.jpg


Ga door met schuren totdat het alu glad is, de vlekken hoeven nog niet weg te zijn. Als je de Commandant 4 hebt drooggeschuurd, neem het dan af met een poetsdoek.
004.jpg

Herhaal stap 1 totdat het alu echt glad aanvoelt.

Stap 2: oxidatievlekken weghalen
Neem een klein lapje Scotch Brite.
005.jpg


Smeer het alu weer in met Commandant 4.
006.jpg


Schuur met het Scotch Brite. De Commandant 4 wordt zwart, gewoon doorschuren tot het droger wordt. Als het droger wordt, voorzichtiger gaan schuren zodat je geen krassen maakt.
007.jpg


Neem het alu af met dezelfde doek.
008.jpg


Herhaal stap 2 totdat alle vlekken weg zijn.

Stap 3: glad maken
Knip een stukje schuurpapier 1000 af en ga het glaasje water halen dat ik vergeten ben op de foto te zetten in het begin.
009.jpg


Maak het schuurpapier nat en schuur het alu voorzichtig. De restanten Commandant 4 worden donker en stroef, ga door met schuren totdat alle restanten Commandant 4 weg zijn.
010.jpg


Neem het alu af met een schoon stuk van de poetsdoek. Het zou nu al behoorlijk moeten blingblingen.
011.jpg

(jaja, let op de reflectie van de doek :) )

Neem nu een stukje schuurpapier 2000.
012.jpg


Weer nat schuren, heel zachtjes.
013.jpg


En weer afnemen met een schoon stuk poetsdoek.
014.jpg

Ziet er al een stuk beter uit, toch?

Stap 4: afwerking
Nu heb je Belgom Alu en een nieuwe poetsdoek nodig.
015.jpg


Smeer het alu in met Belgom Alu.
016.jpg


En nu maar poetsen.... :Z
017.jpg


Als de Belgom Alu droog wordt, dan opwrijven met een schoon stuk poetsdoek.
018.jpg

Oi oi oi, wat glimt dat 8-)

Stap 5: bescherming
Tenslotte heb je WD40 en een schoon stukje poetsdoek nodig.
021.jpg


Spuit het alu in met WD40, ook de delen die niet zichtbaar zijn.
022.jpg


Laatste keer goed poetsen.
025.jpg

Misschien dat de glans iets afneemt door de WD40, maar het schijnt wel stukken beter beschermd te zijn. (Sterker nog, als je het niet doet kan je na twee dagen weer overnieuw beginnen).

En klaar...
026.jpg


Final check, de bling bling proef. Weerspiegelt het alu de schroevendraaier?
027.jpg

Euh... nou nee... -O-

Na de make-over...?
028.jpg

Ja! Ja! Ja! *O*

En nog even in de herhaling, zodat je 't kan vergelijken...
Zo was het eerst:
alu01.jpg

En zo is het nu:
alu10.jpg

OK, OK, je ziet nog hier en daar wat vlekjes, mag ik jullie er even op attenderen dat het hier een VT500C uit '83 betreft...

Boven steeds niet-behandeld, onder wel-behandeld...
alu2.jpg


alu20.jpg


alu21.jpg


alu23.jpg


Je moet er een beetje geduld voor hebben, maar ach, met de winter voor de deur... mooi toch?
 
No offence maar als je het jezelf (VEEL) makkelijker wil maken, start je met verfafbijt. Dan hoef je tenminste die oude lakresten niet met veel inspanning weg te schuren.

Ook zie ik de logica niet helemaal van schuren met grof schuurpapier icm commandant. de commandant doet in dat geval niets anders als je schuurpapier verstoppen. Voor het schuren heeft het geen effect, dat doet de korrel van het papier al.
 
Yep, dat had iemand anders ook al tegen me gezegd. Dus ik had 't ook al geprobeerd, Commandant 4 zonder schuurpapier of Scotch Brite en andersom, Scotch Brite zonder Commandant 4. Werkte allebei een stuk minder, dus vandaar...
 
Erg leuk dat je de moeite neemt om het hier neer te zetten mt foto's en zo, maar ik vind dat je erg vlug tevrede bent met het resultaat. Dat aluminium kan veel harder glimmen.
Je moet wat langer schuren beginnende met 240 dan 400, 1000 en tenslotte
eventueel 2000. Daarna polijsten (met een polijstbord in de boormachine gaat het sneller) met belgom of een polijstblok.
 
Ik het motorblok van mijn TX750 ooit eens spiegelglad gekregen door er een lola afwasborsteltje op een boormachine en gedoopt in de Commandant op los te laten. Spettert wel alle kanten op, maar je krijgt geen krasjes zoals nu met dat schuurpapier. Eerst met verfafbijt de blanke lak eraf. Resultaat gegarandeerd.
 
Erg leuk dat je de moeite neemt om het hier neer te zetten mt foto's en zo, maar ik vind dat je erg vlug tevrede bent met het resultaat. Dat aluminium kan veel harder glimmen.
Je moet wat langer schuren beginnende met 240 dan 400, 1000 en tenslotte
eventueel 2000. Daarna polijsten (met een polijstbord in de boormachine gaat het sneller) met belgom of een polijstblok.


:^

1000->1500->2000...-> 2500 *D
 
Netjes hoor..Maar als je er nog ff n blank lakje over spuit ben je voorlopig van t gepoets af..


en glimt het ook niet meer zo mooi. blanke lak hecht slecht op strak gepolijst en als er vocht onder komt wordt het lelijk. wd40 drupt er bij de eerste regen trouwens ook vanaf ;)

hier was ik net met korrel 1500 klaar en even opgepoetst met autosol:

full



later met 2000 en 2500 afgemaakt :9~
 
Wat ik altijd doe is....

Spuit het poetswerk na polijsten in met een dun laagje blanke tectyl.

Blijft flex, droogt wel goed en is vele malen beter bestand tegen steenslag. Lak barst na verloop van tijd en dan krijg je weer corrosie.

Mijn voorpoten waren na een jaar intensief rijden nog als nieuw!

GR
 
Ik zou idd niet met een grove korrel en commandant tegelijk schuren, dat heeft geen enkele nut imo.
Van grof naar fijn schuren bijv. 200, 400, 600, 800, 1000 ( 2000 vind ik zelf overbodig, dat is meer voor het verwijderen van lichte krasjes in lak ).
En daarna een aantal keer poetsen met commandant en wat ik dan doe is nog eens poetsen met belgom of autosol met een lappenschijf op een boormachine en voor extra glans oppoetsen met een wolschijf op een schuurmachine.

Zo te zien zitten er nogal wat krasjes in je werk, maar ik zou niet terug gaan naar een te grove korrel, neem dan 600 of 800 en dan verder....
Lakken zou ik ook niet doen maar dat is mijn mening.
Bij Halfords is een soort van gaatjesdoek te krijgen ( pantyachtig maar dan grover :9 ) en dat vind ik heerlijk poetsen, geen krassen.

Maar verder.. waardering voor je werk hoor *D en als je het lichtjes over gaat doen, veel succes. :P
 
mooiste is natuurlijk om het na het ppolijsten te laten verchromen, maar ik waag me er niet meer aan! 1x een kleppendeksel (auto) gepolijst, 1 week later stond ik alweer te vloeken! :(

wd40 is een leuke tijdelijke vochtverdrijfer, maar het blijft op kerosine-basis dus zal uiteindelijk weer door vocht worden verdreven. er gaan verhalen in de rondte dat simpele diesel van het pompstation ook ideaal werkt, gewoon af en toe met een doekje de delen afnemen!

transparante tectyl is zeker mooi spul, dit kleeft lekker vast en blijft lekker lang zitten. ook deze moet herhaaldelijk gebruikt worden, en is beter om binnen 24 uur niet te rijden. Door de klevigheid wil het stof ook blijven plakken, dus eerst laten opdrogen! ;)
 
tja, ik heb toendertijd ook ooit mijn blok van mijn brommer (honda ss-50 oldtimer) helemaal gepolijst. en nog veeeeeeeeeeel meer, ik stond ook bekend als sander poets.

- schuren met commandant 4 is overbodig
- commandant met een kwastje opdoen, achja ieder zun voorkeur
- scotsbright kan je halen bij de gamma/karwei

Wat ik altijd deed bij heel verrot alluminiumwerk was eerst het schoonschuren met de mouse, lekker grof en het gaat lekker snel. Vervolgens alle hoekjes met p150 gewoon schoonschuren.

- Vervolgens met p400 lekker schuren
- scotsbright(droog) schuren
- scotsbright fijn(met commendant) schuren.
(scotsbright fijn had ik van me broer zun werk, is echt heel fijn)
En daarmee lekker lang schuren met commandant
- mooi poetsen met commendant lekker lang doorwrijven.
- en daarna met een mooie chroompoets het na polijsten, en dan waren ze net als die voorvork poten die ook in dit topic staan.

Ik vind het leuk werk
*D *D *D *D

:W
 
Errug mooi, dat is alu neem ik aan?

denk 1 of andere legering :?

pootjes zagen der eerst heel anders uit:

misc


onderste bevestigingen spatbord afgezaagd, bij de linkerpoot op de foto de puist bovenaf eraf gezaagd en vervolgens alles met de hand geschuurd. begonnen met korrel 50 of 60 om de korrelstructuur eruit te krijgen, eenmaal gladder verder gegaan met 240 ofzo. echt enorm veel werk maar zijn mooi geworden *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan