How to inclusief foto's: motorbok voorkant bouwen

ZXRené

MF veteraan
27 feb 2002
4.939
1
Geertruidenberg
Motorbok voor de voorkant

Beschrijving werkwijze
Hieronder volgt een beschrijving van het bouwen van een bok voor de voorkant van de motor.
De bok wordt door middel van een pin in het balhoofd geplaatst en als de bok omlaag wordt gedrukt hangt het voorwiel los van de grond. Op deze manier is ook het voorwiel gemakkelijk te demonteren voor onderhoud en dergelijke.

Het bouwen

Stap 1: Tekening lezen
Op de hieronder staande tekening staan alle componenten getekend. Je kan alle benodigde maten en hoeken aflezen. Deze is gemaakt met AutoCad LT 2002.
AutoCad tekening motorbok voorkant...dus rechtermuisknop, doel opslaan als en tekenen maar.

Stap 2: Materiaal verzamelen
De profielen en stripmateriaal zijn van gewoon constructie metaal.
Het as materiaal is ook gewoon metaal, soort maakt niet uit. Alu lijkt me niet sterk genoeg.

Dit is wat er nodig is:
- Basis bok
2200 mm Vierkant buis 40x40x2 mm
250 mm Strip 25x5 mm
300 mm As Ø20 mm
6x Stelring inw. Ø20 mm incl. inbus stelschroef M5
2x Zeskant bout M10x100
6x Sluitring M10
6x Zelfborgende zeskant moer M10

- Balhoofd bok
1900 mm Vierkant buis 30x30x2 mm
350 mm Strip 30x5 mm (staat niet op de tekening)
150 mm As Ø30 mm

- Verlengde arm voor het opbokken
100 mm Vierkant buis 35x35x2 mm
450 mm Buis Ø30x3 mm

- Wieltjes
Gemaakt uit hard wit kunststof, staan niet in detail op tekening, dus naar
eigen inzicht te maken. Buitendiameter 70 mm en breedte 40 mm.

Stap 3: Zagen van de delen
Je kan alle delen het beste zagen met een cirkelzaag voor metaal, die je ook in verschillende hoeken kan zetten.

Stap 4: Afstand voorspatbord en topkuip bepalen
Wat ook erg belangrijk is, is de afstand van de buis naar het balhoofd toe. Deze moet natuurlijk ruim tussen het voorspatbord en de topkuip komen. Dit kan je doen door de pin die in het balhoofd gaat zo te maken dat dat bij jou motor het geval is, want dit verschilt natuurlijk per motor. Ook is de balhoofdhoek verschillend maar die paar graden worden wel gecompenseerd als je de motor op de bok zet, want het bovenste deel scharniert op het onderste deel. Zorg er dus voor dat je goed meet hoe de pin moet worden.

Stap 5: Draaien van de pin
De pin die in het balhoofd komt zal precies moeten passen. Zorg ervoor dat er net genoeg speling is om hem erin te kunnen duwen, maar zorg er ook voor dat de speling niet te groot is omdat het er dan niet stabieler op wordt.

Stap 6: Lassen van de delen
De delen kun je denk ik het beste lassen met behulp van een CO2-las apparaat.
Zorg er in ieder geval voor dat je wel redelijk nauwkeurig werkt, zeker bij het boren van de gaten in de balhoofd bok, zodat hij niet scheef komt te staan. Hoeft ook weer niet met tienden van een millimeter. Alle hoeken moet wel mooi 90 graden zijn en alle hoeken die niet 90 graden zijn moeten wel precies hetzelfde zijn om zo nauwkeurig mogelijk resultaat te boeken.

Stap 7: Spuiten van de bok
Nadat je de bok in elkaar gelast hebt kan je de bok natuurlijk een leuk kleurtje geven. Je kan hem makkelijk zelf spuiten nadat je hem goed hebt ontvet of je laat hem poedercoaten. Dit is in principe sterker dan spuitwerk. Ik heb hem in ieder geval zelf gespoten.

Succes met bouwen allemaal!!!!!

Groeten,

ZXRené
 
Laatst bewerkt:
Passende voorbok vor een yamaha fz 750 (maar door gebruik van een passende pen ook te gebruiken voor elke andere motor)

full


de kunstof doppen op de hoeken zijn nu ook dichtgelast (nog niet bijgespoten , dus nog zelf effe doen ).

en voor 35 pleurito`s veranderd ie van eigenaar
 
Beviel hij niet? Wat is de reden eigenlijk dat je hem wegdoet?

hij bevalt perfect Rene , zowel voor als achter .

Ik krijg binnekort de beschiking over een nieuwe sleutelruimte met een huese takelbalk en elektrische takel.

Heb daar een mooie opnamen voor gemaakt zodat ik mijn ace kompleet van de vloor kan tillen.

dus de bokken zijn nu eigenlijk overbodeig en staan me gruwelijk in de weg .
 
de korte kant zit vrij "vast" in de bok zo`n passing moet je ook ongeveer in je balhoofd hebben (is een snol om goed te meten )

Mischien moet ie in jouw geval ook een langer middenstuk hebben , om je motor op te kunnen pakken
 
Hoi oma,

Zal deze eventjes een schop geven. wil nl zelf ook een voorbok gaan maken.
Maar heb helaas geen autocat. heeft iemand nog een tekening ervan in bijv jpeg formaat (of iig een formaat dat een leek kan openen)

Al vast bedankt! ;)
 
Is er op deze MF-forum iemand aanwezig die bereidt is om deze paddock stand, type voorbok, voor mij te maken c.q. te lassen. Uiteraard tegen kleine vergoeding en de materiaalkosten. Of, als iemand goed kan lassen, dit mij te leren. Ben best bereidt om handen uit mijn mouwen te steken hiervoor! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan