How to inclusief foto's: motorbok voorkant bouwen

ZXRené

MF veteraan
27 feb 2002
4.939
1
Geertruidenberg
Motorbok voor de voorkant

Beschrijving werkwijze
Hieronder volgt een beschrijving van het bouwen van een bok voor de voorkant van de motor.
De bok wordt door middel van een pin in het balhoofd geplaatst en als de bok omlaag wordt gedrukt hangt het voorwiel los van de grond. Op deze manier is ook het voorwiel gemakkelijk te demonteren voor onderhoud en dergelijke.

Het bouwen

Stap 1: Tekening lezen
Op de hieronder staande tekening staan alle componenten getekend. Je kan alle benodigde maten en hoeken aflezen. Deze is gemaakt met AutoCad LT 2002.
http://members.lycos.nl/zxrpage/bok2.dwg (AutoCad tekening motorbok voorkant)...dus rechtermuisknop, doel opslaan als en tekenen maar.

Stap 2: Materiaal verzamelen
De profielen en stripmateriaal zijn van gewoon constructie metaal.
Het as materiaal is ook gewoon metaal, soort maakt niet uit. Alu lijkt me niet sterk genoeg.

Dit is wat er nodig is:
- Basis bok
2200 mm Vierkant buis 40x40x2 mm
250 mm Strip 25x5 mm
300 mm As Ø20 mm
6x Stelring inw. Ø20 mm incl. inbus stelschroef M5
2x Zeskant bout M10x100
6x Sluitring M10
6x Zelfborgende zeskant moer M10

- Balhoofd bok
1900 mm Vierkant buis 30x30x2 mm
350 mm Strip 30x5 mm (staat niet op de tekening)
150 mm As Ø30 mm

- Verlengde arm voor het opbokken
100 mm Vierkant buis 35x35x2 mm
450 mm Buis Ø30x3 mm

- Wieltjes
Gemaakt uit hard wit kunststof, staan niet in detail op tekening, dus naar
eigen inzicht te maken. Buitendiameter 70 mm en breedte 40 mm.

Stap 3: Zagen van de delen
Je kan alle delen het beste zagen met een cirkelzaag voor metaal, die je ook in verschillende hoeken kan zetten.

Stap 4: Afstand voorspatbord en topkuip bepalen
Wat ook erg belangrijk is, is de afstand van de buis naar het balhoofd toe. Deze moet natuurlijk ruim tussen het voorspatbord en de topkuip komen. Dit kan je doen door de pin die in het balhoofd gaat zo te maken dat dat bij jou motor het geval is, want dit verschilt natuurlijk per motor. Ook is de balhoofdhoek verschillend maar die paar graden worden wel gecompenseerd als je de motor op de bok zet, want het bovenste deel scharniert op het onderste deel. Zorg er dus voor dat je goed meet hoe de pin moet worden.

Stap 5: Draaien van de pin
De pin die in het balhoofd komt zal precies moeten passen. Zorg ervoor dat er net genoeg speling is om hem erin te kunnen duwen, maar zorg er ook voor dat de speling niet te groot is omdat het er dan niet stabieler op wordt.

Stap 6: Lassen van de delen
De delen kun je denk ik het beste lassen met behulp van een CO2-las apparaat.
Zorg er in ieder geval voor dat je wel redelijk nauwkeurig werkt, zeker bij het boren van de gaten in de balhoofd bok, zodat hij niet scheef komt te staan. Hoeft ook weer niet met tienden van een millimeter. Alle hoeken moet wel mooi 90 graden zijn en alle hoeken die niet 90 graden zijn moeten wel precies hetzelfde zijn om zo nauwkeurig mogelijk resultaat te boeken.

Stap 7: Spuiten van de bok
Nadat je de bok in elkaar gelast hebt kan je de bok natuurlijk een leuk kleurtje geven. Je kan hem makkelijk zelf spuiten nadat je hem goed hebt ontvet of je laat hem poedercoaten. Dit is in principe sterker dan spuitwerk. Ik heb hem in ieder geval zelf gespoten.

Succes met bouwen allemaal!!!!!

Groeten,

ZXRené
 
Laatst bewerkt:
nou mijne is af hoor. werkt echt perfect.
full
 
Wat denk je hier van?........... maar een bok nodig om voor en achter wiel + voorvork te demonteren
(Afbeelding)

knap hoor, maar ik repareer en berijd alleen maar motoren. dus ik zie geen noodzaak om beide wielen eraf te halen.
kheb geen geld voor velgen spuiten ofzo, en ook geen geld voor een bok, dus moet ik maar een krik gebruiken he :+

en een voorvork eraf halen komt ook niet eens zo vaak voor. verder is dat heel eenvoudig zonder bok te doen, gewoon het frame op wat balkjes laten rusten, kan hij ook niet zo gemakkelijk omvallen. :?
moet je natuurlijk wel je onderkuip en achterwiel eruit halen, anders gaat dit niet op.
 
wie heeft hem nu gemaakt ?
persoonlijk doe ik dat iets eenvoudiger met een garagekrik onder het blok.

ik. En ik wil ook graag dat me motor lekker stevig staat. en met een krik onder het blok kan ie zo omvallen.
En trouwens het heb me welgeteld 10 euro aan staal, 4 euro aan verf, en 3 euro aan bouten moeren en ringen gekost. Daar koop ik geen garagekrik voor.
 
oke oke, mooie topic,

ik ben er nu 1 voor mn yamaha diversion aan het maken, 2 uurtjes werk en hij staat in elkaar, kosten: 0 euro (sponsored bij : mijn baas dus)...

morgen ff mooi laten poedercoaten en klaar is henkie :P

rene, bedankt voor de informatie die ik van je site/topic heb afgeleid

groenten! :] :}
 
hoi
ik heb nou inmiddels die bok gemaakt en het asje aflaten draaien voor me zxr 400
ma nu heb ik vandaag mijn asje gekregen en als ik dan mijn bok voor de motor zet dan is die veel te hoog en ik heb hem al op de laagste stand gezet wie kan mij vertellen hoe ik deze nu moet gebruiken want begrijp het niet helemaal denk ik :?
 
hoi
ik heb nou inmiddels die bok gemaakt en het asje aflaten draaien voor me zxr 400
ma nu heb ik vandaag mijn asje gekregen en als ik dan mijn bok voor de motor zet dan is die veel te hoog en ik heb hem al op de laagste stand gezet wie kan mij vertellen hoe ik deze nu moet gebruiken want begrijp het niet helemaal denk ik :?

Je moet ook eerst die pin in het balhoofd zien te prutsen en dan kun je de motor pas gaan "opbokken".
 
hoi rene
als ik dat doe dan is me bok toch nog te hoog moet ik die dan schuin er onder steken en dan proberen als een soort of hefboom want anders kom ik tegen me kuip aan of me spatbord

Ik denk dat je dan de pin die in je balhoofd gaat ietsje korter moet maken.

Ik moet zelf ook inderdaad goed oppassen dat ik niet mijn spatbord raak.
Dus ik denk dat je op zich wel goed handelt, maar dat het nog net niet helemaal goed past.
 
hoi rene
heb net gekeken ma als ik mijn asje in het balhofd plaats en dan mijn bok eronder wil steken schuins natuurlijk kom ik er nooit onder want kom dan tegen de onderkant van me kuip en ook tegen me spatbord aan snap er helemaal niets meer van heb de precise maten gebruikt van de tekening
 
hoi rene
heb net gekeken ma als ik mijn asje in het balhofd plaats en dan mijn bok eronder wil steken schuins natuurlijk kom ik er nooit onder want kom dan tegen de onderkant van me kuip en ook tegen me spatbord aan snap er helemaal niets meer van heb de precise maten gebruikt van de tekening

Nou het kan zijn....

De tekening is gemaakt op mijn ZXR750 en misschien is de ZXR400 toch net ff anders en heeft hij minder ruimte...iets anders kan ik ook niet verzinnen.

Maak anders eens een foto van het probleem.
 
ik had hetzelfde probleem... maar wel met een zxr750... ik heb de pin gewoon aan de onderkant zo kort gemaakt dat ie bijna niet onder het kokerprofiel uitsteekt waar ie in zit. Of ik van de bovenkant iets af heb gehaald weet ik niet meer. Maar iig, bij mij was de pin ook te groot. Wellicht toch een klein foutje in de tekening?
 
ja bij mij is het probleem ik krijg me bok er niet tussen bedoel dus tussen me kuip en spatbord ook als ik hem schuin hou krijg er hem helemaal niet tussen door tot aan me asje wat in het balhoofd zit want dan heb ik mijn spatbord en kuip van ondere beschadigd
 
Terug
Bovenaan Onderaan