how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Motor dealers zijn allemaal afzetters...

de how to moet zijn: leer je motor en bestudeer de techniek(en) en doe het zelf.

toen ik me motor net had ging ik ook naar de dealer voor beurtjes enzo... nou na de rekening te moeten betalen ging ik me maar es verdiepen in de materie en nu haal ik net zo goed zelf hele motorblok uit elkaar als t moet en zorg ervoor dat ie na reparatie weer als een zonnetje loopt :)

En omdat jij je na het betalen vd rekening eens ging verdiepen in de materie heb je nu het licht gezien en zijn alle dealers afzetters? :? Goed bezig hier,... :r
 
Tip van de dag: Niet zelf een tweedehands spanningsregelaar / radiator /voorvork/ remklauw scoren.

Deze zijn vaan stuk, stukkende, of mogen eerst direct op de pijnbank voor grondige reparaties of revisie.




Motor dealers zijn allemaal afzetters...

de how to moet zijn: leer je motor en bestudeer de techniek(en) en doe het zelf.

toen ik me motor net had ging ik ook naar de dealer voor beurtjes enzo... nou na de rekening te moeten betalen ging ik me maar es verdiepen in de materie en nu haal ik net zo goed zelf hele motorblok uit elkaar als t moet en zorg ervoor dat ie na reparatie weer als een zonnetje loopt :)

Bakkers zijn ook allemaal afzetters, want als ik mij verdiep in de materie kan ik ook een waldkorn bakken.

Maar helaas, de eerste drie keer ging het mis en eindigde ik met een halve baksteen die linia-recta de vuilnisbak in kon.

Sindsdien laat ik brood bakken over aan iemand die wat meer verstand van de materie en achterliggende principes heeft.

Ik weet niet wat jouw ervaring met dealerschappen is, maar dit slaat op niets natuurlijk...
 
Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.
 
:?

Recht op ? Echt niet, dat gezeik hoort erbij, zit verwerkt in t uurloon !!
tis geen politie-cao!

O-)
Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.

Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.






Ik ga alleen naar eenmanszaakjes, daar voelt men nog een bepaalde verantwoordelijkheid voor hun werk ipv die fabriekshallen.

Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.
 
Ach ja en hoevaak gebeurd het dat je een motor binnen krijgt met een briefje erbij waar alle werkzaamheden opstaat.
Ook de oplossing van een probleem, ga maar niet in discussie want dat win je niet, ze hebben het of van internet ( MF? ) of een buurman die er verstand van heeft.
Gewoon al die handelingen netjes doen en achteraf bij het ophalen tot de conclusie komen dat het toch de dynamo was en niet de regelaar.
Daarna kan je weer een factuurtje uitschrijven *O* , iedereen blij.
Ga je in discussie dan ben je eigenwijs, want de buurman of internet zeggen anders.
 
how-to doorvragen aan je klant:

Als een klant met een motor komt en vraagt om de NAKS te vervangen, vraag dan even wat daarvan de achterliggende gedachte is. Hoort hij bijvoorbeeld een rammeltje waarvan hij denkt dat de oorzaak in een te vervangen NAKS ligt.. of.. ? Denk dan even mee met de klant.

Opgelost, slotje.

ooit gemaakt voor een bedrijf dat alleen verkoop deed en waarvoor ik het werkplaats deel zou doen, maar zij het werk zouden aannemen

Checklist aannemen motorfiets voor onderhoud en reparatie.


knip
geen zin om dit aan alle motorzaken te geven, dus dit is weer verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
aanvullingen welkom

Ik vind het altijd plezierig als motor- en autodealers vragen wat er nog extra gedaan moet worden bij een beurt. Alleen waarom wordt er vervolgens nooit wat met die opmerkingen gedaan?

Verder heb ik de ervaring dat je met de gemiddelde autodealer beter afspraken kan maken dan met een motordealer.

Wellicht omdat deze vaak groter zijn en meer personeel hebben voor administratie?
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.

Sorry, beroepsgeheim.

Zou jij het prettig vinden als ik iets over jouw en/of motor hier zou neer plempen?
 
Laatst bewerkt:
och heb dat ook wel hoor....
Ergste wat ik heb gehad....
Kun je mijn auto repareren... de KOPPAKKING moet vervangen worden.. ( SMS )
Ja hoor, kost 200 euro...

Oh das een stuk goedkoper als de garage doe maar...

3 uurtjes later staat de auto weer buiten, nieuwe koppaking, dus SMS terug dat hij klaar is en opgehaald kan worden....

Oe dat is snel garage zei dat het een hele dag sleutelen was.....

Ja maar ik ben geen garage..oh ja je KOPPELING is ook slecht hoor moet je ook binnenkort vervangen..

He wat wat heb je dan nu vervangen...

de koppakking !!!!!
Nee je moest de koppeling doen....

Nee hoor heb hier je SMS, de KOPPAKKING staat hier.....

Ja maar ik bedoelde de KOPPELING.....

Helaas is toch iets heel anders hoor......

en nu?

Betalen en een nieuwe afspraak maken voor de koppeling...
 
Ach,

Toen ik mijn auto's nog door een dealer liet onderhouden gaf ik meestal door: hij staat op 320.000, volgens jullie is er een beurtje nodig.
En bij rammeltjes of andere ongemakken: hij rammelt als ik met 150 km/uur over een drempel rij, kunnen julllie daar iets aan doen?

Tegenwoordig doe ik het onderhoud zelf en ik heb het nog niet meegemaakt dat ik achteraf met een stukke brommer naar de monteur moest.


Wat mij wel is overkomen:
"Kunnen jullie deze cdi doormeten, ik heb geen vonk". Een paar dagen later kwam het oordeel: Uw cdi is in orde... ?????
Uiteindelijk bleek er een stekkertje tegen het dievengilde los te liggen en dat stekkertje stond niet in mijn schema-tje... :?
 
Ik breng de motor altijd naar een 1-manszaak, waarmee ik een goed contact heb.
Grote motorzaken kom ik niet voor onderhoud. 1-manszaken is veel persoonlijker.

Komt hij tijdens de werkzaamheden iets tegen, dan meld hij het eerst altijd even (zijn bedrijf is de overbuurman van het bedrijf waar ik werk, dus net effe oversteken)
Terwijl hij eigenlijk al weet dat ik het gewoon goed wil hebben, en ik gewoon vertrouw op zijn oordeel. Hij laat de onderdelen die hij vervangen heeft altijd ook nog even zien, als ik hem weer op kom halen.
(bijvoorbeeld van; 'Kijk deze remblokken zaten er in, versleten')


oh ja, en voor de mensen die klant zijn; Ga niet zelf onderdelen of bijvoorbeeld banden zitten bestellen, als deze via internet een tientje goedkoper zijn. Maar gun het die 1-manszaak om die onderdelen te leveren. Zeker weten dat dat uiteindelijk goedkoper of net zo duur blijkt te zijn (extra service, kortingen) Iedereen blij
 
Ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat de meeste monteurs/dealers toch wel zelf hun diagnose stellen en je niet zomaar op kosten jagen en onnodige zaken vervangen.

Als jij opbelt met de vraag of jouw achterremschijf vervangen kan worden ga ik dat
inplannen en een remschijf bestellen. Als dan alleen de blokken versleten blijken zit ik of jij met een remschijf die niet nodig is. Altijd kut.
 
de huisartsen worden er ook helemaal leip van. _O-
Tsja.
Mijn ervaring: Huisarts geeft standaard eerst een foute diagnose, en de volgende keer pas een goede. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt, en elke keer verdient de huisarts zo dubbel.
Google daarentegen brengt me 90% van de tijd direct op de juiste diagnose. Dat is ook niet zo gek, Google heeft veel meer informatie beschikbaar dan zo'n huisarts. Tenzij de arts zelf ook even Googlet :)
 
Tsja.
Mijn ervaring: Huisarts geeft standaard eerst een foute diagnose, en de volgende keer pas een goede. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt, en elke keer verdient de huisarts zo dubbel.
Google daarentegen brengt me 90% van de tijd direct op de juiste diagnose. Dat is ook niet zo gek, Google heeft veel meer informatie beschikbaar dan zo'n huisarts. Tenzij de arts zelf ook even Googlet :)

En uit een overvloed van informatie, zowel juiste als foutieve haal jij dan meteen, als niet afgestudeerd persoon in de medische wetenschap, de juiste informatie uit.

Best knap om maar niet te zeggen wonderbaarlijk :}
 
Tsja.
Mijn ervaring: Huisarts geeft standaard eerst een foute diagnose, en de volgende keer pas een goede. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt, en elke keer verdient de huisarts zo dubbel.
Google daarentegen brengt me 90% van de tijd direct op de juiste diagnose. Dat is ook niet zo gek, Google heeft veel meer informatie beschikbaar dan zo'n huisarts. Tenzij de arts zelf ook even Googlet :)


:')

Mijn vrouw werkt in de 'medische wereld'.
Je moest eens weten hoeveel mensen, dankzij Google, denken al half dood te zijn terwijl ze net een spiertje hebben verrekt oid _O-

Vriendin van ons ging bij haar eerste zwangerschap ook effe lekker zitten Google-en, en alle horrorverhalen die er zijn zitten lezen.
Resultaat; daardoor heeft ze heeft heel de zwangerschap niet kunnen genieten, omdat ze bij elk dingetje of pijntje dacht dat het fout ging (heeft ze zelf achteraf toe gegeven)
 
Laatst bewerkt:
En uit een overvloed van informatie, zowel juiste als foutieve haal jij dan meteen, als niet afgestudeerd persoon in de medische wetenschap, de juiste informatie uit.

Best knap om maar niet te zeggen wonderbaarlijk :}
Artsen hebben voor veel mensen nog een soort "magisch" imago. Voor jou blijkbaar ook :+
't Is beslist geen rocket science! En een diagnose als "ringworm" incl. zalfje daarvoor kan ik prima zelf stellen. En ja, daarna was het weer weg, ik verdenk nog steeds het budget-hotel vol Polen ervan trouwens.

Je moest eens weten hoeveel mensen, dankzij Google, denken al half dood te zijn terwijl ze net een spiertje hebben verrekt oid _O-
Je hebt mensen die voor elk wissewasje naar de huisarts gaan ja. Je hebt ook mensen die er uitsluitend heen gaan omdat die huisarts de "gate keeper" is voor verdere medische hulp. Met m'n gebroken voet wist ik zelf wel dat ik niet bij een huisarts hoefde te zijn. Toch mocht ik daar 30 euro aftikken (en daarna weer declareren bij m'n verzekeraar) voordat ik verder mocht.
Zoals dat je perse een briefje van een huisarts nodig hebt om bepaalde zalfjes te kopen (ook al heb je ze vaker gebruikt). Die huisarts wil daar gewoon aan verdienen.
Mijn huisarts woont trouwens 125 km verderop. De dichtstbijzijnde hier wil alleen nog bejaarden aannemen, en de rest vind dat ze te ver weg zitten. Mijn huisarts 125 km verderop doet trouwens wel 32 (!!) declaraties per jaar bij mijn verzekeraar, van enkele tientjes tot enkele centen per stuk :') :')
 
Laatst bewerkt:
Tsja.
Mijn ervaring: Huisarts geeft standaard eerst een foute diagnose, en de volgende keer pas een goede. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt, en elke keer verdient de huisarts zo dubbel.
Google daarentegen brengt me 90% van de tijd direct op de juiste diagnose. Dat is ook niet zo gek, Google heeft veel meer informatie beschikbaar dan zo'n huisarts. Tenzij de arts zelf ook even Googlet :)
Als ik google moet geloven had ik 12 tumoren gehad, en 37 keer kanker ofzo :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan