how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.283
5.650
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Ik was dus net bij Ro (Zot)... Als ik had geweten dat deze how-to bestond....... :P

Op internet had ik namelijk naar een nieuwe band gezocht, ik zag wel een goedkope staan. Dus bij Ro vraag ik of ik die band kan bestellen en hem dan naar hem brengen en vervangen. "Of kom ik dan nog steeds rond dezelfde prijs uit?" Ja dus. Voor het totaalbedrag maakte het niet uit en hij wist zelfs nog een nieuwere versie voor een goedkopere prijs te scoren! Goeie zaak, toffe service dacht ik terwijl ik gelijk een andere vraag afvuurde, of ik die remblokjes bij de motozoom kon kopen omdat ze versleten waren.... :( :( zo keek Ro mij aan...

Een wat minder snuggere vraag inderdaad, want waarom haal ik die niet gewoon bij hem? En van goede kwaliteit?! "En trouwens, weet je wel zeker dat ze zijn versleten?" zei Ro terwijl hij een lampje pakte om er naar te kijken. Allebei dus niet versleten, de afstelling op de hendel zelf moest veranderd worden :o Ro rekende voor: "Jij had dus al bijna nieuwe remblokken besteld op motozoom van inferieure kwaliteit, zelf gaan zitten hobbyen met het risico op vieze cylinders(revisie) en een snellere slijtage van je schijven." |( En ik dacht goedkoper uit te zijn met die el cheapo blokjes.

Het gaat er uiteindelijk om samen het probleem te bespreken en wat de mogelijkheden zijn binnen het budget en het gewenste resultaat. Met Ro kan dat wel goed, ook wel tof dat hij zo eerlijk was en de tijd ff nam om tijdens een bakje koffie het eea uit te leggen!
 
Kwik-Fit klantvriendelijkheid... :') _O- .. enige wat blijft hangen bij de klant is die norse monteur. (die het goed bedoeld maar niet overkomt):? :P


:?

kwik fit mentaliteit :?
Er komen idd meer van dit soort mensen bij de kwik fit dan bij ons gelukkig. Mis deze niet..... :N
En het is maar net hoe je het zegt. De toon is veel belangrijker namelijk. Gewoon vriendelijk blijven. Dan kan je heel veel zeggen ;) Je moest es weten hoeveel mensen hun apk op de laatste dag willen plannen omdat ze niks weten van die 2 maandenregel (je apk wordt dan 14 maanden ipv 12). Dan is ie afgekeurd..en moeten ze terugkomen waarbij ze automatisch over die dag heengaan van geldigheid. Dat is dan in ene mijn schuld :? Ik probeer alleen te zeggen....kom voortaan op tijd. Je weet maanden van te voren dat je op vakantie gaat...zorg hier dan ook goed voor ;)
beste...voor beide partijen :)
 
Ik was dus net bij Ro (Zot)... Als ik had geweten dat deze how-to bestond....... :P

Op internet had ik namelijk naar een nieuwe band gezocht, ik zag wel een goedkope staan. Dus bij Ro vraag ik of ik die band kan bestellen en hem dan naar hem brengen en vervangen. "Of kom ik dan nog steeds rond dezelfde prijs uit?" Ja dus. Voor het totaalbedrag maakte het niet uit en hij wist zelfs nog een nieuwere versie voor een goedkopere prijs te scoren! Goeie zaak, toffe service dacht ik terwijl ik gelijk een andere vraag afvuurde, of ik die remblokjes bij de motozoom kon kopen omdat ze versleten waren.... :( :( zo keek Ro mij aan...

Een wat minder snuggere vraag inderdaad, want waarom haal ik die niet gewoon bij hem? En van goede kwaliteit?! "En trouwens, weet je wel zeker dat ze zijn versleten?" zei Ro terwijl hij een lampje pakte om er naar te kijken. Allebei dus niet versleten, de afstelling op de hendel zelf moest veranderd worden :o Ro rekende voor: "Jij had dus al bijna nieuwe remblokken besteld op motozoom van inferieure kwaliteit, zelf gaan zitten hobbyen met het risico op vieze cylinders(revisie) en een snellere slijtage van je schijven." |( En ik dacht goedkoper uit te zijn met die el cheapo blokjes.

Het gaat er uiteindelijk om samen het probleem te bespreken en wat de mogelijkheden zijn binnen het budget en het gewenste resultaat. Met Ro kan dat wel goed, ook wel tof dat hij zo eerlijk was en de tijd ff nam om tijdens een bakje koffie het eea uit te leggen!



How to: klanten ontvangen met koffie!! :} :} :}
 
Pas blokje binnengebracht in crosszaak voor nieuwe krukaslagers.
Kan het niet zelf doen, dus breng ik het weg en dan kost het me maar geld, wat moet dat moet.
Nu kom ik daar wel eens vaker en vroeg dus voor ik het blok bracht hoeveel het me ging kosten. Was een 208 euro.
Was thuis al bezig met de zuiger etc. te veranderen dus had het blokje bijna kaal. Daarom doe ik de beste meneer een plezier en trek het blok er thuis al uit. Breng het blokje naar daar en was 2 dagen later klaar zoals afgesproken.
Toen moest ik betalen en zei hij, er was toch 80 euro afgesproken voor het werk he? Ik dacht whatever zeg maar ja en kijken op hoeveel we uitkomen.
Kwam ik in totaal dus iets duurder uit op een 230 euro. Heb het ook gewoon betaald omdat het gewoon (vind ik) eerlijke prijs is.
Echter vind ik het wel raar dat ik meer moest betalen terwijl ik voor hem het blok eruit had getrokken en alle bovenliggende delen had verwijderd...
Denk dat sommige dealers ook wel beetje misbruik maken van de soort klant die ervoor staat. Maar als je het niet zelf kan, moet je niet gaan zeuren als het je geld kost. Zo denk ik erover :)
 
Misbruik maken? Neem aan dat de offerte van 208 euro was voor het vervangen van de lagers.
En NIET voor het ook nog eens moeten demonteren van het blok uit de motor en het uit elkaar trekken van het blok zelf.
 
Nee die was wel degelijk voor alles te samen ;)
De lagers zelf kostten 45 euro per stuk, in totaal met keerringen en pakkingen kwam het op een totaal van 110 euro. Dan ga je toch geen 120 euro werkkosten vragen om enkel die lagers in het blok te tikken? Nee het was duidelijk vooraf afgesproken voor de lager + keerringen + dichtingen. En de prijs bleef hetzelfde ookal bracht ik het blokje los en helemaal gestript binnen.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind deze prijs helemaal niet overdreven en vind het niet erg dat het maar om een luttele 20 euro meer gaat (je bent bezig met een dure sport dus waarom muggenziften). Maar kan erin komen dat mensen kwaad worden als je 2 dagen geleden nog een prijs afspreekt, en deze dan ineens bij het afrekenen hoger wordt.
Maar voor mij geen probleem blijf er nog met evenveel plezier gaan want service kost ook geld!

EDIT; Je doet net alsof ik zeg dat DEZE monteur misbruik heeft gemaakt van me :?
Ik zeg dat er monteurs zijn die dit wel degelijk doen, staat volledig los van mijn verhaal dus :W
 
Laatst bewerkt:
het siert je dat je betaalt en er genoegen mee neemt. Maar toch kan je vragen waarom het bedrag afwijkt tov 2 dagen daarvoor. Dat "recht" heb je en moet je ook gebruik van maken. Zo kan de technicus verklaren hoe en/of wat. Ik doe ook offertes maken elke dag en kom soms of lager of hoger uit na de reparatie. In beide gevallen leg ik uit hoe en wat. @ worldbeater.....duidelijkheid voor beide partijen ;)
Voor een 10-tje (lampje h4 oid) meer of minder bel ik niet met een klant. Kost het bv 40 euro meer...en ondanks is de beurt inc etc etc ruim 1000 euro..dan nog bel ik met je.
Neem je niet op...dan doe ik of niks....of hetgene wat we afgesproken hebben.
Maak dus wel eens mee dat klanten niet opnemen (geven ook nog es 3 nummers op :X) en dan doe ik helaas niks. Eerst toestemming...dan pas reperatie. :)

Advies:

Zorg dat je bereikbaar bent op de dag dat je je voertuig voor een beurt oid brengt. Niks vervelender voor de technicus als hij de opdracht krijgt (bv) je kettinsgset te vervangen omdat ie zwaar gaar is (jij ook de week erop op vakantie moet ermee) en erachter komt bij het sleutelen dat je tandwieldragerlager versleten is. Dan komt erbij dat je voor 15.00 uur het lager moet bestellen bij je leverancier zodat hij 2 dagen later in huis is en jou kan "redden" voor je vakantie. Neem jij niet op...dan kan hij je set wel vervangen maar kom jij om 18.00 uur erachter dat dat gedaan is..maar je lager verrot is.
Jij boos......want waarom bestel je hem niet gewoon? Nou....er zijn zat klanten die zeggen:" ow....dat kan heus nog wel ff blijven zitten, ow dat doet een vriend van me wel die in de lagers zit" etc etc Dan bestel je hem dus....en zit je ermee. Gewoon bereikbaar zijn!
 
Je onderste opmerking is best een goede voor in de OP. Ik kom ook regelmatig tegen dat klanten op vrijdag-ochtend bellen dat iets met bloedspoed geleverd moet worden. Probeer ik te mailen/bellen om de prijs of het merk/type te overleggen (die ik notabene binnen 24 uur en op een zaterdag kan leveren), zijn ze onbereikbaar.

Vervolgens doodleuk om 16:50 terug bellen om het "nog ff kort te sluiten". |(
 
387158_10151017002444247_2006681603_n.jpg
 
Heeeeey! wat een leuk onderwerp.... zeker als je bedenkt dat TS ooit een discusie met mij probeerde aan te gaan over een van zijn collega motorzaken bij hem in de buurt die volgens hem slecht was.....

Kan me de opmerking nog herinneren dat wanneer ik de service van mijn motorzaak prettig vindt ik dus duidelijk geen echte service gewend was zoals bij hem.

Aangezien ik nog met een vraagje zat met betrekking tot mijn motor heb ik hem netjes een mailtje gestuurd waar vrijwel direct antwoord op kwam dat hij het voor me uit ging zoeken en er op terug zou komen..... dit is ongeveer een halfjaar terug en ik hoop eigenlijk dat hij niet meer aan het zoeken is maar mij gewoon vergeten is.
Maakt voor de rest niks uit, zegt niks over zijn werk/service die gezien de positieve reacties ongetwijfeld goed zullen zijn (deze opmerking is dan ook niet als afzeikend bedoelt) echter vindt ik het wel typerend om zo'n uitgesproken mening over zijn collegae te hebben....

@De vaste dealer heeft het probleem reeds kosteloos opgelost samen met het choke probleem dus je hoeft geen actie te ondernemen, en nee ik ben absoluut niet boos of teleurgesteld.... zodra het beter weer is kom ik wel een keer langs met gevulde koeken ofzo om de koffie te proefen (mits ik nog welkom ben.....) :+
 
Laatst bewerkt:
Heeeeey! wat een leuk onderwerp.... zeker als je bedenkt dat TS ooit een discusie met mij probeerde aan te gaan over een van zijn collega motorzaken bij hem in de buurt die volgens hem slecht was.....

Kan me de opmerking nog herinneren dat wanneer ik de service van mijn motorzaak prettig vindt ik dus duidelijk geen echte service gewend was zoals bij hem.

Aangezien ik nog met een vraagje zat met betrekking tot mijn motor heb ik hem netjes een mailtje gestuurd waar vrijwel direct antwoord op kwam dat hij het voor me uit ging zoeken en er op terug zou komen..... dit is ongeveer een halfjaar terug en ik hoop eigenlijk dat hij niet meer aan het zoeken is maar mij gewoon vergeten is.
Maakt voor de rest niks uit, zegt niks over zijn werk/service die gezien de positieve reacties ongetwijfeld goed zullen zijn (deze opmerking is dan ook niet als afzeikend bedoelt) echter vindt ik het wel typerend om zo'n uitgesproken mening over zijn collegae te hebben....

@De vaste dealer heeft het probleem reeds kosteloos opgelost samen met het choke probleem dus je hoeft geen actie te ondernemen, en nee ik ben absoluut niet boos of teleurgesteld.... zodra het beter weer is kom ik wel een keer langs met gevulde koeken ofzo om de koffie te proefen (mits ik nog welkom ben.....) :+

er is er maar 1 slecht in de buurt, dus niet gelijk meervoud van maken en ja, ik vergeet wel eens iets. Ook wie jij bent.
 
er is er maar 1 slecht in de buurt, dus niet gelijk meervoud van maken en ja, ik vergeet wel eens iets. Ook wie jij bent.

hahaha daar ging idd het meningsverschil over, ik zelf ben nl wel tevreden over die bewuste collega...

Geen enkel probleem dat je het vergeten bent,ik zelf vergeet ook genoeg en het probleem is opgelost. Indien ik wel een reactie van je had gewild had ik er ook zelf achteraan kunnen gaan...

Goed weekend en tot :]
 
Heeeeey! wat een leuk onderwerp.... zeker als je bedenkt dat TS ooit een discusie met mij probeerde aan te gaan over een van zijn collega motorzaken bij hem in de buurt die volgens hem slecht was.....

Kan me de opmerking nog herinneren dat wanneer ik de service van mijn motorzaak prettig vindt ik dus duidelijk geen echte service gewend was zoals bij hem.

Aangezien ik nog met een vraagje zat met betrekking tot mijn motor heb ik hem netjes een mailtje gestuurd waar vrijwel direct antwoord op kwam dat hij het voor me uit ging zoeken en er op terug zou komen..... dit is ongeveer een halfjaar terug en ik hoop eigenlijk dat hij niet meer aan het zoeken is maar mij gewoon vergeten is.
Maakt voor de rest niks uit, zegt niks over zijn werk/service die gezien de positieve reacties ongetwijfeld goed zullen zijn (deze opmerking is dan ook niet als afzeikend bedoelt) echter vindt ik het wel typerend om zo'n uitgesproken mening over zijn collegae te hebben....

@De vaste dealer heeft het probleem reeds kosteloos opgelost samen met het choke probleem dus je hoeft geen actie te ondernemen, en nee ik ben absoluut niet boos of teleurgesteld.... zodra het beter weer is kom ik wel een keer langs met gevulde koeken ofzo om de koffie te proefen (mits ik nog welkom ben.....) :+

Mailtje sturen waar je direct antwoord op krijgt dat t uitgezocht gaat worden en dan niets meer horen.

Dan stuur je toch zelf nog even mailtje erachteraan ipv een half jaar niets van je te laten horen en dan op I-net daar heel sarcastisch over te 'klagen' onder t mom dat je het niet erg vind ?
 
Mailtje sturen waar je direct antwoord op krijgt dat t uitgezocht gaat worden en dan niets meer horen.

Dan stuur je toch zelf nog even mailtje erachteraan ipv een half jaar niets van je te laten horen en dan op I-net daar heel sarcastisch over te 'klagen' onder t mom dat je het niet erg vind ?

lees lekker wat je zelf wilt....

Ik klaag niet, wil niet klagen en heb absoluut geen mening over Zot want ik ken hem nl niet en ben nog nooit bij hem geweest. Als jij dit anders wilt interpreteren... lekker doen! :W

Ik vindt het gewoon grappig om te zien dat meneer Zot een vrij uitgesproken mening heeft over zowel klanten als een collega dealer niks meer en minder....

Daarbij had ik de vraag ook al bij mijn vaste dealer gesteld en die belde op dat het probleem vrij simpel op te lossen was en aangezien ik al wat vaker geweest ben deze reparatie/modificatie op zaterdag tussendoor voor service gedaan zou worden, daarom ben ik er niet achteraan gegaan.
Daarbij zet ik 4 minuten voor jou reactie al neer dat wanneer ik wel antwoord had willen hebben ook zelf een mailtje had kunnen sturen, in dit geval voegt jou reactie in mijn ogen helemaal niks toe...
 
ik heb ook nog wel een vraag wat de meeste monteurs vinden van het soort voertuig waar klanten mee komen.

ikzelf heb namelijk het idee dat veel mensen een voor hun doen te duur voertuig kopen.
(inclusief mezelf :P)

of je nu een nieuwe zx10r koopt of een 20 jaar oude zxr750, een hoop onderdelen zullen vrij duur zijn , nieuw welteverstaan.

is zoiets aan te kaarten met klanten?

ikzelf heb een r1 gekocht die een paar maanden later een revisie van 1800 euro nodig had,kan me voorstellen dat een hoop mensen niet leuk vinden aan reparatie kosten nog eens 1/3 van de aanschafprijs kwijt zijn.

...en nee dit kwam niet door action olie ;) :9
 
Ik vind het altijd plezierig als motor- en autodealers vragen wat er nog extra gedaan moet worden bij een beurt. Alleen waarom wordt er vervolgens nooit wat met die opmerkingen gedaan?

Verder heb ik de ervaring dat je met de gemiddelde autodealer beter afspraken kan maken dan met een motordealer.

Wellicht omdat deze vaak groter zijn en meer personeel hebben voor administratie?

Hee Zuurpruim, je hebt gelijk hoor. :W
 
ik heb ook nog wel een vraag wat de meeste monteurs vinden van het soort voertuig waar klanten mee komen.

ikzelf heb namelijk het idee dat veel mensen een voor hun doen te duur voertuig kopen.
(inclusief mezelf :P)

of je nu een nieuwe zx10r koopt of een 20 jaar oude zxr750, een hoop onderdelen zullen vrij duur zijn , nieuw welteverstaan.

is zoiets aan te kaarten met klanten?

ikzelf heb een r1 gekocht die een paar maanden later een revisie van 1800 euro nodig had,kan me voorstellen dat een hoop mensen niet leuk vinden aan reparatie kosten nog eens 1/3 van de aanschafprijs kwijt zijn.

...en nee dit kwam niet door action olie ;) :9

Het argument:

"zoo duur, maar de motor kost maar ..... " kennen we natuurlijk.

Het is eenvoudig uit te leggen dat een oliefilter en motorolie niet in prijs mee varieëerd met de waarde van de motor.

wel kun je altijd meedenken met een klant, en een aantal keuzes voorleggen.

De klant zelf maakt uiteindelijk de keuzes, daaruit komen afspraken. Ook ev andere dingen buiten het onderhoud om.
 
er zijn ook veel tijdschriften en websites die voor/uit rekenen wat een voertuig per km kost met vaste en variabele lasten/kosten.

maar ik denk niet dat veel zich daardoor laten leiden.
 
er zijn ook veel tijdschriften en websites die voor/uit rekenen wat een voertuig per km kost met vaste en variabele lasten/kosten.

maar ik denk niet dat veel zich daardoor laten leiden.
Ik denk ook dat die tijdschriften zelf geen onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.

Net als dat een monteur/motorzaak geen uitgeverij bestiert :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen ervaren meer betalen nogal snel als "slechte" service.

Ik ben zo eens bij meester Ritzen langsgeweest om men vrscdx mbv pcIII te laten afstellen.

Bleek de motor niet goed te lopen (synken) en bleek de uitlaat op 2 plaatsen gescheurd (heeft hij netjes gelast)

Nog een hoop andere dingen, als hij dan toch bezig was. bezoek van 2 uurtjes heeft uiteindelijk tot een eind in de avond geduurd. En de rekening was ook 3 keer zo hoog als "afgesproken", want dat was voor een run op de bank, en afstellen van de PC3.

Die motor had nog nooit zo goed gelopen als toen ik bij Ritzen wegreed! top service!
 
Er stond hier laatst een 'halve hobbyist' af te geven op een bedrijf hier in de buurt, want ze hadden wel een schandalige €€€€ gerekend voor allééééén het synchroniseren van een 4 cilinder.

Ik kijk een beetje kritisch omdat ik weet dat het een prima zaak is. Voegt hij er aan toe "en ook meteen wat inlaatrubbers vervangen" - "en nog wat dingen", maar dat was helemaal niet nodig en ik had er ook niet om gevraagd! Ik kreeg hem alleen niet goed gesynchroniseerd en heb alléén gevraagd om dat te doen!

:')
 
Dan was het misschien goed geweest om te vermelden dat de complete 'ophanging' van zijn carburateurs lek waren.
klinkt wat herkenbaarder voor bijv. koekblikkers als men denkt +/- 100 euro te betalen voor wat rubberen 'ringetjes' .
 
Terug
Bovenaan Onderaan