How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
Kampen
Ik had al een tijdje terug een How-to (keerringen en veren vervangen) gemaakt voor op de franse Sevenfifty forum.
Hier een vertaling ervan:

How-to: Keerringen en veren vervangen op een Honda Sevenfifty

Om te beginnen, is het makkelijk om de WPH bij de hand te hebben.
planch10.jpg


Ik ga er van uit dat het wiel en de spatbord al gedemonteerd zijn.

Eerst de bout van de bovenste kroonplaat losschroeven. Jawel, dat moet !
demont10.jpg


De dop een stukje losschroeven voor veel gemak later.
demont26.jpg


Als laatste de bout van de onderste kroonplaat.
Dan de vorkpoten via onder uithalen. Dit is een goede moment om de kroonplaten goed schoon te maken.
demont12.jpg


Dop helemaal uitdraaien. Oppassen voor de veer en de ring.
demont13.jpg


Veer uit halen (hier een progressieve). Origineel zit hier een afstandbuis en een korte veer.
demont14.jpg


Olie eruit halen en alles goed schoonmaken (binnen, buiten).
demont15.jpg


Stofkap voorzichtig uithalen als je later die nog wil gebruiken.
Het beste is nieuwe te kopen. Die kosten bijna niks.
demont16.jpg


Met een schroevendraaier de borgclip verwijderen.
demont17.jpg


Met een inbus sleutel maak je nu de onderste bout los.
Je moet wel een beetje kracht gebruiken. Er zit Locktite er op.
demont18.jpg


Zet de onderpoot vast in een bankschroef of workmate.
demont19.jpg


Met kracht en met een paar rukken de voorpoot er uittrekken.
demont22.jpg


demont23.jpg


In dit stadium kun je evt. aan denken om de onderpoten te verven of te polijsten. Of what's so ever !!!
demont24.jpg


Maak deze onderdelen goed schoon.
demont25.jpg


Als deze ring niet beschadigd is, laat 't dan op zijn plaats zitten.
demont27.jpg


Dit geld ook voor deze.
demont28.jpg


In elkaar zetten gebeurt in omgekeerde volgorde. Eerst de kleine veer en dan de zuiger.
montag10.jpg


We monteren alles weer in de onderpoot.
montag11.jpg


De nieuwe koperen pakkingen en de nieuwe O-ringen.
montag21.jpg


Doe een beetje Locktite o.i.d op de bout en dan goed vastzetten (met een nieuwe ring). Als de zuiger meedraait moet je de veer, evt. afstandbuis, ring en dop tijdelijk in elkaar zetten. Dit om de boel te blokkeren tijdens 't vastdraaien. Daarna weer uit elkaar halen.
montag12.jpg


Eerst de 2 ringen.
montag13.jpg


Met de speciale driver van Louis (Nr. 10003463, GABELDICHTRINGEINTREIBER, dia. 41mm), zet je de 2 ringen terug.
Het is ook te doen met een pennendriver, maar je moet oppassen om niks te beschaderen.
montag14.jpg


Doe wat vet om de nieuwe keering.
montag15.jpg


Via de bovenkant van de poot monteren. Pas op voor beschadering(en).
De inscripties moeten boven staan (buiten).
montag16.jpg


Met de speciale driver de nieuwe keerring monteren. Als je een pennendriver gebruikt, zet dan de oude keerring boven de nieuwe om beschadering te voorkomen.
Er is ook een methode om met behulp van een PVC buis de keerring te monteren.
montag17.jpg



montag18.jpg


Zet de borgclip terug. Niet vergeten anders heb je een grote probleem !!!
montag19.jpg


En als laatste de (nieuwe) stofkap.
montag20.jpg


Mijn nieuwe progressieve veren (Technoflex).
veren-10.jpg


Pas op: Je moet eerst de vork in elkaar drukken zonder veer !!!
Met olie vullen (in m'n geval SAE15). +/- 470cl. Luchtkamer 150mm.
Met originele veren heb je 482cl olie nodig. Luchtkamer 110mm.
montag22.jpg


Met deze zelfgemaakte ding (ook te koop bij Louis) zuig je de teveel aan olie. Voor mij, afgesteld op 150mm. Voor een originele veer is 't 110mm.
montag23.jpg


Je hoeft alleen de teveel aan olie op te zuigen.
Dit is de makkelijkste en meest precise methode. Maar niet de éénigste !!!
montag24.jpg


Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten ontsnappen.
montag25.jpg


Zonodig monteer je de afstandbuis terug samen met het ring en de dop (met nieuwe geolied O-ring).
Het hoef nog niet echt vast te zittent. Dit komt later.
Pas op als je de dop terug zet. Het is zachte aluminium !!!
montag26.jpg


Zo, we zijn klaar...
montag27.jpg


De tweede...
montag28.jpg



Terugzetten in de kroonplaten.
montag29.jpg



Hier, de bovenkant van de dop moet gelijk zijn met de kroonplaat (de ronde gefreesde deel).
montag30.jpg


Aligneer de 2 vorkpoten met behulp van de wielas. Het is dan makkelijker om de spatbord te monteren.
montag31.jpg


Bout van de onderste kroonplaat goed vastdraaien.
demont12.jpg


Dop ook goed vastdraaien.
demont11.jpg


En als laatste, de bout van de bovenste kroonplaat vastdraaien.
demont10.jpg


Monteer de spatbord, het wiel, de remklauwen, enz...
Omdat ik hier toch bezig was, heb ik ook de wiellagers preventief vervangen en de velg goed schoongemaakt.
montag32.jpg


Ik hoop dat jullie wat aan hebben.

Bernez
 
Laatst bewerkt:
Zoals de vorkpoot ingeklemt is knijp je deze ovaal hierdoor wordt een stuk moeilijker om de keerring fatsoenlijk te monteren en je geleiderbussen te vervormen waardoor je het fijne aanspreken van je vork definitief om zeep helpt . Daarnaast is het niet zo moeilijk om op deze manier deuken in je onderpoot te knijpen. kortom niet doen.
Trouwens om de bus en keerring eruit te halen maak je de poot altijd eerst warm d.m.v. een verfstripper of een hobbybrander hierdoor zet het alu uit en trek je de binnenpoot er zo uit zonder randen en bramen aan je geleiders te slaan en bij montage doe je hetzelfde even warm stoken en het hele spul glijdt er zo in zonder kracht. Hierdoor zit je geleider altijd rechtop zijn plaats en heb je een veel beter aansprekende vork.

als je toch weinig druk hebt op de poten dan buigt die toch niet?

ik heb 2 plankjes gebruikt en de bankschroef gewoon dat die klem zat (niet vast).

maar de buitenpoot is alu? en de binnenpoot waar de veer in zit is gewoon rvs?
 
trouwens wat me opviel was toen ik de fork cap los schroefde er bij de een een klein beetje alu vijzels bij zat en het schroefdraad bovenaan de cap een paar braampjes had.

het zit nu weer in elkaar en het terug schroefen ging gewoon normaal maar is dat ook normaal dat er iets vrij komt?

of in de toekomst de fork caps vervangen voor nieuwe?
(in neem aan dat de fork caps alu zijn en de binnenpoten rvs en die dus geen beschadiging hebben?
 
Omaaaaa!!

Even het HowTo reviven...

Ik ben ook begonnen met mijn voorvorken te reviseren van de VF500F uit '87.

Problemen kwamen al snel om de hoek zetten...

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt.

Grootste probleem: de bouten onderin de vorkpoten!

Ik heb bij één vorkpoot de bout eruit gekregen met wat kracht en vervolgens alles schoongemaakt en de keerring vervangen.

Nu krijg ik die niet meer vast.

Bij de andere poot heb ik de bout een klein beetje losgekregen maar nu gaat hij niet verder.

Probleem? De zuiger binnenin de onderpoot draait gezellig mee met de bouten!

Ik heb al geprobeerd:
- Veren terug monteren en kap erop.
- Weer proberen vast te draaien om het draad te reinigen.
- WD40 sprayen.

Wat advies van de ervaren reviseerders!

Blokkeren, kan ik niet verder bedenken hoe, zonder de binnenpoot te slopen.

Ik vind het een beetje eng om een luchttol op een 6mm inbusboutje te gaan zetten om ze los en vast te ratelen.

Om die ene met wat loctite vast te zetten heb ik niet zoveel moeite, maar die andere krijg ik er niet eens uit!

Dus: wat is de beste manier om deze bouten los te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een beetje eng om een luchttol op een 6mm inbusboutje te gaan zetten om ze los en vast te ratelen.

Dus: wat is de beste manier om deze bouten los te krijgen?
Vandaag hetzelfde probleem en Hyperpro gebeld.
Toch via de luchttol met hoge snelheid losdraaien!

[onbekende foto]

Nu nog een bitje zo lang vinden. -O-
Of anders even langs HP, die wilden het wel even doen.
Kom daar standaard voor de circuitbike. (dit is de pekelbike :) )

Niet dat Gieliovd er iets aan heeft, maar dit even ter aanvulling in dit topic. :P

Edit 2019: (Het was toen gelukt via een staaf met zeskant aan de binnenzijde en een luchttol op de imbus)

DSCF1364.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aan de onderkant van de binnenvorken (Suzuki VX800) zitt een kunsstof busje in een "kooi"met een circlip aan de binnenkant van de vorkpoot vast. Hoe krijg je die er uit??
Met de scoop kan ik het zien maar erbijkomen is nogal lastig, ik ga het met een verwarmingspijp proberen ik slijp de voorkant zodat een lipje de clip kan pakken. Hopelijk lukt het.
Maar mss heeft iemand het al eens gedaan?
Tips welkom :Y
 
Vandaag hetzelfde probleem en Hyperpro gebeld.
Toch via de luchttol met hoge snelheid losdraaien!

IMAGE_505.jpg


Nu nog een bitje zo lang vinden. -O-
Of anders even langs HP, die wilden het wel even doen.
Kom daar standaard voor de circuitbike. (dit is de pekelbike :) )

Niet dat Gieliovd er iets aan heeft, maar dit even ter aanvulling in dit topic. :P

Topicreport over het rode kruis ipv foto.

Klopt, het is een afbeelding die op een andere site is gehost, daar hebben wij als Crew van M-F dus geen invloed op.
 
Aan de onderkant van de binnenvorken (Suzuki VX800) zitt een kunsstof busje in een "kooi"met een circlip aan de binnenkant van de vorkpoot vast. Hoe krijg je die er uit??
Met de scoop kan ik het zien maar erbijkomen is nogal lastig, ik ga het met een verwarmingspijp proberen ik slijp de voorkant zodat een lipje de clip kan pakken. Hopelijk lukt het.
Maar mss heeft iemand het al eens gedaan?
Tips welkom :Y
Zie bovenstaand edit - foto.
Het gaat er in zijn geheel uit. Er is een tool met zeskant om de binnenzijde tegen te houden omdat deze mee draait met losmaken.
Ik werkte toen in een machinefabriek waar ze staven zeskant hadden om te verspanen.
Dus kon gewoon een passende staaf uit de voorraad pakken.

Indertijd ook wel verhalen gelezen dat mensen er een bezemstok induwden om tegen te houden. _O-
Deze kan je natuurlijk met een mesje ook bewerken dat hij er wel goed inpast (zie onderstaande van mijn olieplug van dit jaar).

IMG-20190521-WA0020 web.jpg
 
Laatst bewerkt:
De afdichtbout van de vork is nogal lastig terug te krijgen. Je moet de veer terugduwen met twee handen en weer goed in het schroefdraad krijgen zonder het te beschadigen. Dat is bijna onmogelijk. Ik heb daarom een tooltje gemaakt.
IMG_20200514_185212.jpg

IMG_20200514_193530.jpg

Deze doe ik onder de stuurhelft de nylon dop duwt de afdichtbout in de binnenpoot en bied genoeg ruimte voor de steeksleutel. Ik heb vooraf het aangrijppunt van de bout gemarkeerd. Nog steeds lastig om alleen te doen maar de kans dat je het schroefdraad beschadigd is nihil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan