How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
Kampen
Ik had al een tijdje terug een How-to (keerringen en veren vervangen) gemaakt voor op de franse Sevenfifty forum.
Hier een vertaling ervan:

How-to: Keerringen en veren vervangen op een Honda Sevenfifty

Om te beginnen, is het makkelijk om de WPH bij de hand te hebben.
planch10.jpg


Ik ga er van uit dat het wiel en de spatbord al gedemonteerd zijn.

Eerst de bout van de bovenste kroonplaat losschroeven. Jawel, dat moet !
demont10.jpg


De dop een stukje losschroeven voor veel gemak later.
demont26.jpg


Als laatste de bout van de onderste kroonplaat.
Dan de vorkpoten via onder uithalen. Dit is een goede moment om de kroonplaten goed schoon te maken.
demont12.jpg


Dop helemaal uitdraaien. Oppassen voor de veer en de ring.
demont13.jpg


Veer uit halen (hier een progressieve). Origineel zit hier een afstandbuis en een korte veer.
demont14.jpg


Olie eruit halen en alles goed schoonmaken (binnen, buiten).
demont15.jpg


Stofkap voorzichtig uithalen als je later die nog wil gebruiken.
Het beste is nieuwe te kopen. Die kosten bijna niks.
demont16.jpg


Met een schroevendraaier de borgclip verwijderen.
demont17.jpg


Met een inbus sleutel maak je nu de onderste bout los.
Je moet wel een beetje kracht gebruiken. Er zit Locktite er op.
demont18.jpg


Zet de onderpoot vast in een bankschroef of workmate.
demont19.jpg


Met kracht en met een paar rukken de voorpoot er uittrekken.
demont22.jpg


demont23.jpg


In dit stadium kun je evt. aan denken om de onderpoten te verven of te polijsten. Of what's so ever !!!
demont24.jpg


Maak deze onderdelen goed schoon.
demont25.jpg


Als deze ring niet beschadigd is, laat 't dan op zijn plaats zitten.
demont27.jpg


Dit geld ook voor deze.
demont28.jpg


In elkaar zetten gebeurt in omgekeerde volgorde. Eerst de kleine veer en dan de zuiger.
montag10.jpg


We monteren alles weer in de onderpoot.
montag11.jpg


De nieuwe koperen pakkingen en de nieuwe O-ringen.
montag21.jpg


Doe een beetje Locktite o.i.d op de bout en dan goed vastzetten (met een nieuwe ring). Als de zuiger meedraait moet je de veer, evt. afstandbuis, ring en dop tijdelijk in elkaar zetten. Dit om de boel te blokkeren tijdens 't vastdraaien. Daarna weer uit elkaar halen.
montag12.jpg


Eerst de 2 ringen.
montag13.jpg


Met de speciale driver van Louis (Nr. 10003463, GABELDICHTRINGEINTREIBER, dia. 41mm), zet je de 2 ringen terug.
Het is ook te doen met een pennendriver, maar je moet oppassen om niks te beschaderen.
montag14.jpg


Doe wat vet om de nieuwe keering.
montag15.jpg


Via de bovenkant van de poot monteren. Pas op voor beschadering(en).
De inscripties moeten boven staan (buiten).
montag16.jpg


Met de speciale driver de nieuwe keerring monteren. Als je een pennendriver gebruikt, zet dan de oude keerring boven de nieuwe om beschadering te voorkomen.
Er is ook een methode om met behulp van een PVC buis de keerring te monteren.
montag17.jpg



montag18.jpg


Zet de borgclip terug. Niet vergeten anders heb je een grote probleem !!!
montag19.jpg


En als laatste de (nieuwe) stofkap.
montag20.jpg


Mijn nieuwe progressieve veren (Technoflex).
veren-10.jpg


Pas op: Je moet eerst de vork in elkaar drukken zonder veer !!!
Met olie vullen (in m'n geval SAE15). +/- 470cl. Luchtkamer 150mm.
Met originele veren heb je 482cl olie nodig. Luchtkamer 110mm.
montag22.jpg


Met deze zelfgemaakte ding (ook te koop bij Louis) zuig je de teveel aan olie. Voor mij, afgesteld op 150mm. Voor een originele veer is 't 110mm.
montag23.jpg


Je hoeft alleen de teveel aan olie op te zuigen.
Dit is de makkelijkste en meest precise methode. Maar niet de éénigste !!!
montag24.jpg


Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten ontsnappen.
montag25.jpg


Zonodig monteer je de afstandbuis terug samen met het ring en de dop (met nieuwe geolied O-ring).
Het hoef nog niet echt vast te zittent. Dit komt later.
Pas op als je de dop terug zet. Het is zachte aluminium !!!
montag26.jpg


Zo, we zijn klaar...
montag27.jpg


De tweede...
montag28.jpg



Terugzetten in de kroonplaten.
montag29.jpg



Hier, de bovenkant van de dop moet gelijk zijn met de kroonplaat (de ronde gefreesde deel).
montag30.jpg


Aligneer de 2 vorkpoten met behulp van de wielas. Het is dan makkelijker om de spatbord te monteren.
montag31.jpg


Bout van de onderste kroonplaat goed vastdraaien.
demont12.jpg


Dop ook goed vastdraaien.
demont11.jpg


En als laatste, de bout van de bovenste kroonplaat vastdraaien.
demont10.jpg


Monteer de spatbord, het wiel, de remklauwen, enz...
Omdat ik hier toch bezig was, heb ik ook de wiellagers preventief vervangen en de velg goed schoongemaakt.
montag32.jpg


Ik hoop dat jullie wat aan hebben.

Bernez
 
Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit maar effe tekst aanpassen is tie helemaal strak

Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten **ontsnapen**
 
Mooi gemaakt en duidelijk.

Paar kleine opmerkingen (kijk maar wat je ermee doet).

Voordat je loctite gebruikt , eerst die delen goed ontvetten, anders heeft loctite weining zin.

Onderste inbus is niet altijd makkelijk los te krijgen . Soms is er een luchtsleutel of een hulpstuk (bv een M10 draadeind met 2 moeren of een bezemsteel) wat in de demperstang past voor nodig

Voorvork binnenpoten verdaai ik een keer1800 met de as erin, zo kun je meteen zien of deze krom zijn.
De evt kromming zet ik dan in de rijrichting van de motor (komt vaak voor bij Offroad types) zodat deze niet klemt tijdens het inveren.
Voor de duidelijkheid, "de motor wordt dan iets korter".

Ik zet de bovenste kroonplaat en het wiel, pas definitief vast nadat ik een een paar keer de voorvering heb in gedrukt.

Edit: ik lees net de kop van die topic "op een SEVENFIFTY |( :$
 
Laatst bewerkt:
goed uitleg betreffende dit onderwerp

ik heb nog wel een vraag bij het losdraaien van inbus in de onderste poot, om de binnendemper los te maken draait de binnen demper mee waardoor deze niet loskomt
iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen zodat ik de keerringen kan vervangen

alvast bedankt Ruud
 
Mooie How To *O* , had 'm nog niet eerder gezien.

my 2 cents:
a) bij verwijderen circlip boven keerring oppassen dat er geen krassen op de binnenpoot komen, anders blijft het lekken.

b) niet iedereen heeft zo'n ideaal aftapdingetje bij de hand. Om de luchtkamer af te meten pak ik een lange schroevendraaier en zet een schilderstapeje op ... mm (hier dus 150 mm) vanaf het handvat.

Op de gok olie in de vork tot ruim 150 mm onder de bovenkant, hand op vork en een paar keer uittrekken. Doordat je hand erop zit trekt ie een beetje vacuum en komt eventuele lucht nog makkelijker naar boven.

Schroevendraaier op de rand van de vork hangen, scheut(je) olie erbij, weer meten en zo zit je dan in een paar keer vrij makkelijk op de juiste luchtkamer.


Meedraaien binnendemper: officieel is daar een hulpstuk voor, lijkt op een M25 moer (maat zal wel van model afhangen) op een lange stang met handvat. Is ook zelf te maken door letterlijk twee moeren op een draadeind te draaien of een moer op een stang te lassen. Bezemsteel of pvc buisje in de vork duwen geeft soms ook net genoeg tegendruk om de imbus los te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
nog 1 kleine noot
als je voorvorkpoten beschadigingen of roest plekken vertoont, kunnen hierop je nieuwe keerringen stuk gaan
advies is dan ook om deze te laten reviseren, Slijpen Hardverchromen Let op geen sier/decoratief chroom en weer na slijpen.
voordeel hiervan ten opzichte van nieuwe of goede gebruikte is dan ook dat je dan meteen ook een wat dikkere hardchroom laag hebt en meteen je poten weer recht zijn
let hierin wel op dat je een dubbele laag wilt, Hardchroom is namelijk microgescheurd en met een dubbele laag ondervang je dit probleem
de kosten zijn naar ik meen rond 60 eurries per poot maar hang mij daar niet aan op.
 
een vraagje, waarom de vooras erin doen al?
bij mijn honda kan ik de onderste poten nog steeds draaien of is dat per type/merk anders?

heb wel veel gehad aan deze how to.

heb nog een eigen bijdrage.

als je geen motorheftafel en dergelijke hebt maar wel een bok:

autokrik + plank onder je uitlaatbochten ;) en twee oude stoelen waar je je remklauwen op laat rusten.

en aangezien ik niet zo mooi ding in elkaar heb gezet als TS heb ik dit maar verzonnen:
2myxpgm.jpg


een spuitje van de apotheek en een zakje rietjes van de super, koste slechts 91,50 euro.
(das inclusief de boete van 90 omdat ik zonder gordel reed :( |( )

ik heb een stuk biervilt afgeknipt, daar een gaatje ingemaakt, rietje erdoor, boven en onder intapen zodat het niet meer beweegt.

dan voorsgeschreven luchtkamer lengte afgemeten en rietje op maat geknipt :P

en dan gewoon op de bovenkant leggen en lekker zuigen.
heel simpel en nagenoeg geen moeite/kosten :')
 
Zoals de vorkpoot ingeklemt is knijp je deze ovaal hierdoor wordt een stuk moeilijker om de keerring fatsoenlijk te monteren en je geleiderbussen vervormen hierdoor ook waardoor je het fijne aanspreken van je vork definitief om zeep helpt . Daarnaast is het niet zo moeilijk om op deze manier deuken in je onderpoot te knijpen. kortom niet doen.
Trouwens om de bus en keerring eruit te halen maak je de poot altijd eerst warm d.m.v. een verfstripper of een hobbybrander hierdoor zet het alu uit en trek je de binnenpoot er zo uit zonder randen en bramen aan je geleiders te slaan en bij montage doe je hetzelfde even warm stoken en het hele spul glijdt er zo in zonder kracht. Hierdoor zit je geleider altijd rechtop zijn plaats en heb je een veel beter aansprekende vork.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan