[How To] Kleppen stellen Honda XL350R

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.034
215
Vlaanderen
Bezoek site
Kleppen stellen is niet zo moeilijk, zeker niet bij oudere motoren. Deze keer is mijn Honda XL350R uit 1985 aan de beurt. Een eenvoudig eencilinder vierkleppertje, wat alles nog wat eenvoudiger en sneller maakt. Kleppen stellen moet je met een koude motor doen. Aangezien de motor van zo een XL350 nogal lang warm blijft, laat je hem dus best een nachtje staan voor je aan de klus begint. Een overzichtje van alle stappen die je moet uitvoeren:

1. Demonteer de zijkapjes, het zadel en de benzinetank.

Dat zijn welgeteld 5 boutjes die je moet losmaken. Dat gaat wel lukken toch? Om de boutjes straks niet te verliezen of te moeten uitzoeken welk boutje voor welke plek is, draai je de boutjes gewoon weer in het frame na de demontage. Die zijn alvast uit de weg.

2. Maak de kleppendeksels en kijkdopjes schoon.

Want werken aan een nette motor is altijd fijner. Bovendien gaan we een stukje van het motorblok opengooien en je wil natuurlijk niet dat er straks wat vuile prut in je blok terecht komt. Veeg dus alles netjes schoon.
Boven op het blok heb je 4 kleppendekseltjes die je met dopsleutel 22 kan losmaken. Op het blok aan het vliegwiel heb je twee schroeven: eentje om straks aan het vliegwiel te draaien in het midden, en eentje om straks het merktteken te bekijken bovenaan.

3. Maak de kijkdopjes los.
Dit doe je gewoon met een grote schroevendraaier. let wel even op dat je niet alles aan gort draait.



4. Maak de kleppendeksels los.

Dit doe je dus met dopsleutel 22. Leg alles netjes in de juiste volgorde weg, zodat je straks opnieuw hetzelfde deksel op dezelfde opening kan plaatsen.



5. Draai met dopsleutel 17 het vliegwiel tegen de wijzers van de klok, tot je in het kijkgaatje merkteken "T" ziet verschijnen.
Voel dan even aan de kleppen. Dit doe je door de tuimelaar vast te nemen en op en neer te gaan. Zit er geen speling op? Dan zit je nog niet op het BDP 'bovenste dode punt' van de compressie slag. Draai nog eens verder aan het vliegwiel tot merkteken "T" nogmaals verschijnt. Normaal heb je dan wel speling op de tuimelaar.


6. Nu kunnen we de klepspeling gaan controleren.
Gebruik hiervoor voelermaatjes. Die kan je goedkoop aanschaffen op bv. www.Louis.de of ergens anders online. Zo een voelermaatje kan je tussen de tuimelaar en de klep steken.


In het handboek staat: Inlaatkleppen: 0,05mm speling - Uitlaatkleppen= 0,08mm speling.

Steek dus voor de inlaatklep je voelermaatje van 0,05mm tussen de klep en de tuimelaar. Opnieuw ga je op en neer met de tuimelaar. Nog steeds speling? Dan heeft de klep te veel speling. Krijg je het voelermaatje er niet onder? Dan heeft de klep te weinig speling. In beide gevallen moeten we de speling aanpassen.
Dit doe je door het borgmoertje los te maken. Daarna kan je met een schroevendraaier de speling aanpassen. Ben je tevreden met de speling, draai dan de borgmoer opnieuw goed handvast. Check voor de zekerheid de speling daarna nogmaals met je voelermaatjes.



7. Ga op dezelfde manier te werk voor de andere inlaatklep en voor de uitlaatkleppen.
Voor de uitlaatkleppen gebruik je voelermaatje 0,08mm natuurlijk.

8. vervang de O-ringen van de kleppendeksels door nieuwe.
Vet ze eerst even in met wat motorolie of een likje vaseline.


9. Als je met alles klaarbent, dien je ook nog de speling van de decompressieklep te checken.
Die moet tussen de 1 en de 3 mm zijn.


10. Draai de dopjes bij het vliegwiel weer netjes vast. Rijden maar!
 
  • Like
Waarderingen: Lode_247

Lode_247

Rookie
23 jun 2018
16
2
37
Ekeren
Perfect uitgelegd !! Nu nog in praktijk omzetten op mijn 1 cilinder f650.. hopelijk gaat dat even smooth als jij het uitlegt 🤞👍