Gerrit Gamba
Die hard MF'er
Wil je een ander kontje dan loop je vaak tegen het probleem aan dat het koelvloeistofreservoir niet meer mooi onder de zijkappen past.
Vandaar dat ik iets uitgeprobeert heb.
Ik heb dit gedaan voor een FZR 600 maar het idee gaat natuurlijk ook voor andere types motoren op.
Benodigdheden:
1 fles, bestand tegen extreem hete vloeistof. Verkrijgbaar in de betere buitensportzaak (o.a. Bever zwerfsport) Ze zijn te krijgen in 1000 en 1 maten.
1 Kopelstuk. weet niet waarvoor het dient maar in een goeie ijzerwaren handel kun je het krijgen. De slang die naar je radiator loopt moet eroverheen passen.
2 fietsbinnenbanden. Gewoon de fietsen maker ze uit de prullenbak latten vissen.
+ twee extra ringetjes die over het ventiel gaan en die je tegen de velg aan draait.
1 tubetje lock-tight
Wat metalen ringen en "rubbere" ringen die tegen kokende koelvloeistof bestand zijn.
Het metalen koppelstuk sluip je kort af bij de bout. (eerste foto rechter gedeelte van het koppelstuk) De koelvloeistof moet natuurlijk van onderuit het reservoir kunnen komen.
Eerst boor je een gaatje aan de bovenkant/zijkant van de fles( B op de tweede foto) waar het ventiel precies doorheen past. Draai een ringetje helemaal op het ventiel (alsof je het tegen de velg vastdraait). Wel eerst lock-tight aanbrengen. Steek het ventiel vai de binnenkant door de fles. Nu het tweede ringetje op het ventiel schroeven en dit ook met lockticht vast zetten. Nu het losse pijpje dat in het ventiel hoort tot het rubbertje afknippen. (het ventiel werkt dus niet meer maar dat hoort zo!!! er kan nu lucht in en uit).Dit punt komt bovenaan het koelvloeistofreservoir en staat dus altijd "droog".
Op de bodem maak je ook een gat. ( C op de tweede foto) Hierdoor gaat het koppelstuk. aan beide kanten van de fles eerste een "rubbere" ring die tegen kokende koelvloeistof bestand is en daarna een metalen ring. Dit wordt ff tobben met een verlengde dopsleutel.
Nu de dop strak op de fles draaien. Op het het punt vlak onder het ventiel maak je in de dop ook een gat en volg je de procedure van het ventiel plaatsen. ( A op de tweede foto)
Ventiel "B" vervangt het kleine gaatje dat normaal in het vuldopje zit. Ventiel "A" is de overloop. Het originele slangetje past hier ook precies overheen. Dit ventiel ligt lager dan ventiel "B" zodat ventiel "B" het vacuum oplost. (twee keer lezen en je snapt het).
Aangezien je geen bruikbare vuldop hebt omdat de fles schuin vastgemonteerd wordt kun je ventiel "B"gebruiken. Schroef de bevenste ring los. Trek het kapotgeknipte ventiel eruit en met een klein trechtertje kun je je koelvloeistofreservoir weer vullen. Op dit moment fungeert de overloopslang als probleeem oplosser van het vacuum.
Eventueel kun je aan ventiel "B"een slang bevestigen die langs je kappen naar beneden loopt (klein stukje). De slang is dan vanuit je buddy tevoorschijn te trekken om het bijvullen gemakkelijker te maken.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb eerder alleen wazige topics gevonden waar dit alleen benoemd werd maar niet uitgelegd dus heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken
Aangezien het een rondflesje is dat ook nog eens schuin komt te hangen is het min. streepje en het max. streepje pas aan te brengen wanneer het fles gemonteerd is. Wanneer je het flesje markeert en iets draait klopen de streepjes niet meer.
Monteer het flesje met beugeltjes. Sluit het aan. Vul het oude reservoir, tot het min streepje, met koelvloeistof nadat je het gaatje naar de radiator hebt afgedicht. Vul het nieuwe reservoir totdat de slang net vol zit. Gooi de inhoud van het oude reservoir erbij Op deze hoogte kun je de min. lijn plaatsen. Laat het nieuwe reservoir leeglopen en vu de oude tot de max. streep. Herhaal de procedure en markeer de max. streep.
Vandaar dat ik iets uitgeprobeert heb.
Ik heb dit gedaan voor een FZR 600 maar het idee gaat natuurlijk ook voor andere types motoren op.
Benodigdheden:
1 fles, bestand tegen extreem hete vloeistof. Verkrijgbaar in de betere buitensportzaak (o.a. Bever zwerfsport) Ze zijn te krijgen in 1000 en 1 maten.
1 Kopelstuk. weet niet waarvoor het dient maar in een goeie ijzerwaren handel kun je het krijgen. De slang die naar je radiator loopt moet eroverheen passen.
2 fietsbinnenbanden. Gewoon de fietsen maker ze uit de prullenbak latten vissen.
+ twee extra ringetjes die over het ventiel gaan en die je tegen de velg aan draait.
1 tubetje lock-tight
Wat metalen ringen en "rubbere" ringen die tegen kokende koelvloeistof bestand zijn.

Het metalen koppelstuk sluip je kort af bij de bout. (eerste foto rechter gedeelte van het koppelstuk) De koelvloeistof moet natuurlijk van onderuit het reservoir kunnen komen.

Eerst boor je een gaatje aan de bovenkant/zijkant van de fles( B op de tweede foto) waar het ventiel precies doorheen past. Draai een ringetje helemaal op het ventiel (alsof je het tegen de velg vastdraait). Wel eerst lock-tight aanbrengen. Steek het ventiel vai de binnenkant door de fles. Nu het tweede ringetje op het ventiel schroeven en dit ook met lockticht vast zetten. Nu het losse pijpje dat in het ventiel hoort tot het rubbertje afknippen. (het ventiel werkt dus niet meer maar dat hoort zo!!! er kan nu lucht in en uit).Dit punt komt bovenaan het koelvloeistofreservoir en staat dus altijd "droog".
Op de bodem maak je ook een gat. ( C op de tweede foto) Hierdoor gaat het koppelstuk. aan beide kanten van de fles eerste een "rubbere" ring die tegen kokende koelvloeistof bestand is en daarna een metalen ring. Dit wordt ff tobben met een verlengde dopsleutel.
Nu de dop strak op de fles draaien. Op het het punt vlak onder het ventiel maak je in de dop ook een gat en volg je de procedure van het ventiel plaatsen. ( A op de tweede foto)
Ventiel "B" vervangt het kleine gaatje dat normaal in het vuldopje zit. Ventiel "A" is de overloop. Het originele slangetje past hier ook precies overheen. Dit ventiel ligt lager dan ventiel "B" zodat ventiel "B" het vacuum oplost. (twee keer lezen en je snapt het).
Aangezien je geen bruikbare vuldop hebt omdat de fles schuin vastgemonteerd wordt kun je ventiel "B"gebruiken. Schroef de bevenste ring los. Trek het kapotgeknipte ventiel eruit en met een klein trechtertje kun je je koelvloeistofreservoir weer vullen. Op dit moment fungeert de overloopslang als probleeem oplosser van het vacuum.
Eventueel kun je aan ventiel "B"een slang bevestigen die langs je kappen naar beneden loopt (klein stukje). De slang is dan vanuit je buddy tevoorschijn te trekken om het bijvullen gemakkelijker te maken.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb eerder alleen wazige topics gevonden waar dit alleen benoemd werd maar niet uitgelegd dus heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken
Aangezien het een rondflesje is dat ook nog eens schuin komt te hangen is het min. streepje en het max. streepje pas aan te brengen wanneer het fles gemonteerd is. Wanneer je het flesje markeert en iets draait klopen de streepjes niet meer.
Monteer het flesje met beugeltjes. Sluit het aan. Vul het oude reservoir, tot het min streepje, met koelvloeistof nadat je het gaatje naar de radiator hebt afgedicht. Vul het nieuwe reservoir totdat de slang net vol zit. Gooi de inhoud van het oude reservoir erbij Op deze hoogte kun je de min. lijn plaatsen. Laat het nieuwe reservoir leeglopen en vu de oude tot de max. streep. Herhaal de procedure en markeer de max. streep.
Laatst bewerkt: