How to. koelvloeistofreservoir maken

Gerrit Gamba

Die hard MF'er
2 feb 2004
930
0
rotterdam
Wil je een ander kontje dan loop je vaak tegen het probleem aan dat het koelvloeistofreservoir niet meer mooi onder de zijkappen past.
Vandaar dat ik iets uitgeprobeert heb.

Ik heb dit gedaan voor een FZR 600 maar het idee gaat natuurlijk ook voor andere types motoren op.

Benodigdheden:

1 fles, bestand tegen extreem hete vloeistof. Verkrijgbaar in de betere buitensportzaak (o.a. Bever zwerfsport) Ze zijn te krijgen in 1000 en 1 maten.
1 Kopelstuk. weet niet waarvoor het dient maar in een goeie ijzerwaren handel kun je het krijgen. De slang die naar je radiator loopt moet eroverheen passen.
2 fietsbinnenbanden. Gewoon de fietsen maker ze uit de prullenbak latten vissen.
+ twee extra ringetjes die over het ventiel gaan en die je tegen de velg aan draait.
1 tubetje lock-tight
Wat metalen ringen en "rubbere" ringen die tegen kokende koelvloeistof bestand zijn.

IMG_0057.jpg


Het metalen koppelstuk sluip je kort af bij de bout. (eerste foto rechter gedeelte van het koppelstuk) De koelvloeistof moet natuurlijk van onderuit het reservoir kunnen komen.

IMG_0058.jpg


Eerst boor je een gaatje aan de bovenkant/zijkant van de fles( B op de tweede foto) waar het ventiel precies doorheen past. Draai een ringetje helemaal op het ventiel (alsof je het tegen de velg vastdraait). Wel eerst lock-tight aanbrengen. Steek het ventiel vai de binnenkant door de fles. Nu het tweede ringetje op het ventiel schroeven en dit ook met lockticht vast zetten. Nu het losse pijpje dat in het ventiel hoort tot het rubbertje afknippen. (het ventiel werkt dus niet meer maar dat hoort zo!!! er kan nu lucht in en uit).Dit punt komt bovenaan het koelvloeistofreservoir en staat dus altijd "droog".

Op de bodem maak je ook een gat. ( C op de tweede foto) Hierdoor gaat het koppelstuk. aan beide kanten van de fles eerste een "rubbere" ring die tegen kokende koelvloeistof bestand is en daarna een metalen ring. Dit wordt ff tobben met een verlengde dopsleutel.

Nu de dop strak op de fles draaien. Op het het punt vlak onder het ventiel maak je in de dop ook een gat en volg je de procedure van het ventiel plaatsen. ( A op de tweede foto)

Ventiel "B" vervangt het kleine gaatje dat normaal in het vuldopje zit. Ventiel "A" is de overloop. Het originele slangetje past hier ook precies overheen. Dit ventiel ligt lager dan ventiel "B" zodat ventiel "B" het vacuum oplost. (twee keer lezen en je snapt het).

Aangezien je geen bruikbare vuldop hebt omdat de fles schuin vastgemonteerd wordt kun je ventiel "B"gebruiken. Schroef de bevenste ring los. Trek het kapotgeknipte ventiel eruit en met een klein trechtertje kun je je koelvloeistofreservoir weer vullen. Op dit moment fungeert de overloopslang als probleeem oplosser van het vacuum.

Eventueel kun je aan ventiel "B"een slang bevestigen die langs je kappen naar beneden loopt (klein stukje). De slang is dan vanuit je buddy tevoorschijn te trekken om het bijvullen gemakkelijker te maken.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb eerder alleen wazige topics gevonden waar dit alleen benoemd werd maar niet uitgelegd dus heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken


Aangezien het een rondflesje is dat ook nog eens schuin komt te hangen is het min. streepje en het max. streepje pas aan te brengen wanneer het fles gemonteerd is. Wanneer je het flesje markeert en iets draait klopen de streepjes niet meer.

Monteer het flesje met beugeltjes. Sluit het aan. Vul het oude reservoir, tot het min streepje, met koelvloeistof nadat je het gaatje naar de radiator hebt afgedicht. Vul het nieuwe reservoir totdat de slang net vol zit. Gooi de inhoud van het oude reservoir erbij Op deze hoogte kun je de min. lijn plaatsen. Laat het nieuwe reservoir leeglopen en vu de oude tot de max. streep. Herhaal de procedure en markeer de max. streep.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het maar prutswerk.
Je kunt ook gewoon een aluminium buis pakken, de zijkanten dichtlassen, paar slangetule's eraan lassen.
2 tule's eraan en daartussen een doorzichtige slang (kun je het niveau aflezen)

Dan voor de posers nog de zooi polijsten (bling bling)

07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
















Ga lekker naar: http://WWW.afzeikforum.nl (WWW.afzeikforum.nl)
 
hey! dat forum bestaat helemaal niet! :+


maar idd damn ik vond t geen prutswerk hoor, vind het anders nog best profi uitzien :)

je kan t nog makkelijker doen, gewoon een potje met een slangetje erin en klaar.
Das pas prutswerk!
 
07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
:} :} :} :} :} :} :}
 
07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
















Ga lekker naar: http://WWW.afzeikforum.nl (WWW.afzeikforum.nl)
L :+ L

oja en
iamwithstupid.gif
 
07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
















Ga lekker naar: http://WWW.afzeikforum.nl (WWW.afzeikforum.nl)

:^
 
Ik vind de oplossing van alu pijp ook mooier. :)
Gelukkig kick ik meer op rvs en zou ik het van dunwandig rvs maken :)
Ik ben geen voorstander van plastic busjes van zwerfsport etc :X



Ook er Blick Blick, dat rvs.

Mooi was niet zo belangrijk. Reservoir komt achter de achterkap naast de buddy en is uit het zicht. Alu en RVS zijn inderdaad mooier. Maar je moet er wel mee kunnen werken. Ik kan dat dus niet. Het origenele reservoir is ook maar een plastig gammel dingetje. Snap ook niet waarom yamaha geen mooiere metalen reservoirs maakt.
 
Ben geen zeikerd hoor! wil alleen zeggen dat het volume dat in het orginele reservoir ook in je oplossing moet gaan, en - waarschijlijk ten overvloede - geef op je "flesje" aan tot hoever deze moet worden opgevuld :) wel zo makkelijk
 
Ben geen zeikerd hoor! wil alleen zeggen dat het volume dat in het orginele reservoir ook in je oplossing moet gaan, en - waarschijlijk ten overvloede - geef op je "flesje" aan tot hoever deze moet worden opgevuld :) wel zo makkelijk

Klopt Rikje,

Alleen kan dat pas nadat het reservoir gemonteerd is. Ik zal het in de eerste post erbij zetten.
 
07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
















Ga lekker naar: http://WWW.afzeikforum.nl (WWW.afzeikforum.nl)

Sorry meneer gamba dat ik over iets hogere technische vaardigheden beschik als u.
En dat ik op dit FORUM mijn mening geef over het door u geleverde werk. (wat van hetzelfde kwaliteit is dat ik leverde toen ik nog brommer reed)

Als je niet de vaardigheden hebt om het van aluminium te maken kan het natuurlijk ook in roestvaststaal :+
En aluminium buis moet je niet in de winkel halen, maar gewoon bij een constructiebedrijf in je buurt. Waar ze waarschijnlijk voor een paar euro's er ook nog ff 2 dekseltjes op kunnen lassen.
 
07 juli 2004 Rotterdam




Betreft: Welgemeende excusses.

Geachte heer Erwin,

Naar aanleiding van uw reactie schrijf ik het volgende. Het spijt mij dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat iedere motorrijder in het bezit is van de kennis, de vaardigheid en de apparatuur om met aluminium te lassen. Tevens was het mij niet bekend dat het forum "techniek" alleen bedoelt is voor de echte techneuten. Excusses voor het feit dat u waarschijnlijk vijf minuten van uw kostbare tijd hebt verloren met het lezen van mijn topic. Het spijt me dat dat ik mensen aanzet tot het fabriceren van een inferieur product. Tevens is het natuurlijk van de zotte om bij de fietsenmaker om twee ventielen te vragen aangezien de meeste mensen kilometers moeten rijden om bij een fietsen maker te komen. Een aluminium pijp kun je natuurlijk bij iedere winkel op de hoek in de juiste maat en diameter krijgen.


Met hartelijke groet,


Gerrit Gamba
















Ga lekker naar: http://WWW.afzeikforum.nl (WWW.afzeikforum.nl)


:} :} :} :}


:^


Zolang het niet in het zicht zit is dit een prima oplossing
 
Terug
Bovenaan Onderaan