How-to Koffer op supersport

GotFazeD

Die hard MF'er
1 mei 2010
846
0
Nijmegen
Een aantal keren per jaar gaan we naar de Eifel.
Hierbij is opgevallen dat tassen op de blade snel voor beschadigingen zorgen.
Ook is het bevestigen van tassen op zo'n smalle kont niet ideaal en daarom is besloten om voor een koffer te kiezen.

Een koffer biedt als voordeel dat deze snel te bevestigen is op de motor en dat deze echt waterdicht is. Bij ritjes waar je van het ene hotel naar de andere rijdt via een mooie route is dit erg practisch.

Omdat rekjes voor de fireblade prijzig zijn en ik het ook zelf kan maken, ben ik naar een andere oplossing opzoek gegaan en heb ik deze how-to geschreven om mensen op idëeen te brengen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Als eerste heb ik een aftermarket duo seat op Ebay gekocht.

Toen het skai en foam eraf gehaald.

De gaten met dun karton afgedekt zodat het bouwschuim er niet uit kan.

img1116oo.jpg


Een 6mm plexiglas plaat op maat gezaagd en deze met duct tape er aan vast geplakt.

Vervolgens lijmtangen erop gezet zodat alles op z'n plaats blijft zitten.

img1121vl.jpg


Aan de voorzijde is er een opening gelaten voor de bouwschuim erin te kunnen spuiten.

img1127yz.jpg


Nadat het droog is ben ik de zijkanten gaan afkitten.

img1138xvv.jpg


Toen de (zwarte) spuitbus erbij gepakt.

img1168gn.jpg


De duo seat is een slechte kopie van het orgineel want het "kreng"paste voor geen meter.

De kunstof (haak)beugel heb ik vervangen door een metalen.Het horizontale gedeelte afgezaagd en de draagnokjes verhoogd.

Bij montage van de buddy blijft er aan de zijkanten een nare spleet zitten.

img1141mu.jpg


Dan maar weer het skai erover en de randen met "schuim" beplakt zodat de "kont"van de blade niet beschadigt.

img1140dj.jpg


Ik heb een Givi universele monokey plaat genomen omdat je deze op vele manieren monteren kan.

img1170kc.jpg


Vervolgens de universele plaat erop gemonteerd en de afdekplaat erop geklikt.



Koffer erop en voilà, een supersport met koffer.

img1145eq.jpg


img1158yw.jpg
 
Je hebt als eerste de seat (aftermarket)
Dan de plexi plaat.
Deze steunt aan de buiten zijde op de 4 hoeken op de seat.
Er ontstaat een holle ruimte die ik met bouwschuim opvul.
De universele monokey plaat wordt d.m.v bouten aan de seat bevestigd daardoor kan het geen kant meer op.
 
Waar tassen mogelijk het plasticwerk raken is boeklon een prima oplossing.
Dat is een doorzichtige plakfolie, wordt gebruikt voor het kaften van boeken. Hij is makkelijk is aan te brengen en komt niet zo sterk vast te zitten dat je het bijna niet meer los krijgt.
 
Er staat dat je het beste zo min mogelijk vulling kunt gebruiken voor zo'n stabiel mogelijke mount.
(I would suggest as little foam padding as possible between the top box adaptor plate and the seat. It feels and looks solid, but would make for a more solid mount if there wasn't any padding beneath it)

Ik wil voor dit jaar een zelfde soort oplossing gaan toepassen voor mijn SV.

Echter kun je ook gewoon een montageplaat direct op het zadel bouten :+
Mounting top case on rear seat - Suzuki SV650 Forum: SV650, SV1000, Gladius Forums
 
How-to Been doorsteken :+

Je blijft dus met je linkerbeen op de grond staan, Ga niet te dicht bij de buddy staan, haaks op de motor en steek je been als een zwaard recht vooruit over de buddy, en draai pas naar de tank toe als je je naar de buddy toe hebt laten zakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan