How-to: koplampunit R1 2007 openmaken

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.633
2
Utrecht
www.isthatso.nl
Disclaimer: het uitvoeren van deze how-to geschiedt volledig op eigen risico.

Goed, nu verder.

Mocht je om welke reden dan ook de koplamp-unit van je R1 2007 (voor andere modellen / motoren zal de procedure vergelijkbaar zijn) open willen maken: zo doe je het.

Stap 1:

Demonteer de topkuip met koplamp-unit en al. Ik neem aan dat je dit zonder extra uitleg kan. Lukt dat niet? Dan zou ik deze how-to maar even links laten liggen.

Gratis tipje: even de stuurdemper loshalen wanneer de moeren van de teller/kuipsteun erg vast zitten.

Dan krijg je zoiets lelijks dus :+ :



Stap 2:

Zorg dat je een opgeruimde tafel hebt :') . Offff in mijn geval: schuif alle troep aan de kant zodat je een béétje ruimte hebt.

Demonteer als eerste de ram-air tunnels. Haal hierna de teller met steun en beide koplampunits uit de topkuip. Alles zit met kruiskopschroeven vast.

Appeltje eitje. Dit krijg je dan:



Stap 3:

Haal de lampjes uit de unit. Hoe? Hartstikke simpel: aan de achterkant van de unit heeft het dimlicht een kapje, draai eraan en het komt los. Voor het grootlicht hebben ze een rubbere flap gedaan, deze kan je er gewoon uittrekken. Nu is het een kwestie van het lampje ontgrendelen en eruit halen (bij het dimlichtlampje even de stekker losmaken natuurlijk).

Zorg ervoor dat je niet met je vette poten aan de lampjes zit!

Stap 4:

Oven op ongeveer 120 graden.



Stap 5:

Zoek een geschikt ovenblik en leg daar wat katoenen (hand)doeken op. Dit zorgt ervoor dat je koplamp niet aan het beter warmte geleidend blik vast gaat smelten. Schuif 'm hierna de oven in.





Een minuutje of 5 afbakken (evt. een keertje omdraaien) en dan aan tafel
.

Stap 6:

Heerlijk, oven baked R1 :9~ !

Oja. How-to ehh. Goed, nu voorzichtig met een schroevendraaier tussen de rand waar de 2 delen aan elkaar vastzitten een beetje wrikken tot je wat ruimte krijgt. Zo steeds verder langs de rand werken. Wanneer je aan de andere kant komt en 't gaat allemaal wat lastiger, evt. nog een keer een paar minuten in de oven met de andere kant naar boven.

Bij mij ging 't vrij vlotjes, binnen een minuutje of 2 had ik 'm los. Voila:





Dit geldt natuurlijk voor beide units, evenals de volgende stappen.

De volgende stappen zijn optioneel, afhankelijk van waarom je 'm in de eerste plaats open wil hebben :') .

Stap 7:

Haal de reflectorunit uit de behuizing. Dit doe je door eerst de afstelschroeven er helemaal uit te draaien (ik neem aan dat je die weet te vinden). Hierna moet je de bout (dacht dopje 10) op de achterkant er zover mogelijk uitdraaien. Nu kan je de reflectors er gewoon uitpakken.



Stap 8:

Draai de 3 kruiskopschroefjes voor de reflector van het dimlicht los en pak de reflector eraf (het kapje dat met torxboutjes vastzit aan de voorkant van de lens zit kan je laten zitten).



Stap 9:

Verzin iets leuks.



Stap 10:

Wanneer je klaar bent schroef je alles weer terug in de volgorde zoals je het demonteerde. Let erop dat het kabeltje met het zwarte stekkertje weer door 't gat aan de achterkant naar buiten komt zodat je niet zoals ik de boel weer los moet schroeven :') .

Stap 11:

Leg de 2 losse helften koplamp weer even in de oven. Dit maakt 't e.e.a. wat makkelijker. Na een paar minuten haal je ze eruit en duw je ze weer op elkaar. Flink duwen, die lijm is taai spul! Dan weer even in de oven en dan nog een keertje goed duwen.. en klaar!

Stap 12:

Monteer de 2 koplamp-units weer in de topkuip. Hierna de ram-air tunnels en de tellersteun. Appeltje eitje:





Stap 13:

Monteer de hele voorkant weer. Let erop dat die kutkabeltjes goed lopen want anders kan je 'm weer loshalen. Enneh.. let erop dat de stuurdemper - wanneer je die losgehaald hebt - niet buiten de topkuip komt want dan krijg je die niet meer aan de goede kant als de kuipsteun vast zit. Trust me, i know :') .

Klaar:

 
Laatst bewerkt:

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.519
6
CAL gemeente
@ De volgende stappen zijn optioneel, afhankelijk van waarom je 'm in de eerste plaats open wil hebben.

Ja en, waarom zou je hem open willen hebben? Voor wat heb jij hem opengemaakt?
Tis nog vroeg maar het ontgaat mij volledig.
 

FlowDesign

MF veteraan
11 sep 2008
16.852
254
@ De volgende stappen zijn optioneel, afhankelijk van waarom je 'm in de eerste plaats open wil hebben.

Ja en, waarom zou je hem open willen hebben? Voor wat heb jij hem opengemaakt?
Tis nog vroeg maar het ontgaat mij volledig.
Hint: er zijn landen waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden :)
 

Pedroby

MF'er
23 feb 2004
135
0
Roffa
I.p.v. de oven kun je ook een verfstipper (fohn) gebruiken en niet te lang op één punt, maar rondom de naden fohnen en zo haal je em ook in 5 minuten uit elkaar.
In de oven wordt de unit in zijn geheel warm, wat niet nodig is...of lastiger kan worden om de lamp beet te pakken. Zo deed ik het vaak bij koplampen, vond het prettiger werken dan de oven.
 

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.633
2
Utrecht
www.isthatso.nl
@ De volgende stappen zijn optioneel, afhankelijk van waarom je 'm in de eerste plaats open wil hebben.

Ja en, waarom zou je hem open willen hebben? Voor wat heb jij hem opengemaakt?
Tis nog vroeg maar het ontgaat mij volledig.
Goed kijken bij stapje 9 :P .

Tja verbeeld je toch eens dat hobby geld kost.
Een hobby mag best geld kosten (je moest eens weten :X ), dat ben ik helemaal met je eens. Maar als ik met een middagje knutselen >500 euro kan besparen dan zal ik dat niet nalaten hoor.

I.p.v. de oven kun je ook een verfstipper (fohn) gebruiken en niet te lang op één punt, maar rondom de naden fohnen en zo haal je em ook in 5 minuten uit elkaar.
In de oven wordt de unit in zijn geheel warm, wat niet nodig is...of lastiger kan worden om de lamp beet te pakken. Zo deed ik het vaak bij koplampen, vond het prettiger werken dan de oven.
Mja, de föhns die ik hier heb waren niet echt geschikt daarvoor en zo ging het ook prima. En 120 graden kan zo'n unit best hebben. 't Plastic lijdt er niks onder en qua beetpakken was het ook geen probleem. Dat plastic geleidt de warmte niet zo goed dus dat ging prima.

Een ovenblik van 120 graden beetpakken zou ik niet doen, een plastic koplamp gaat best. Maar inderdaad, met een heatgun kan het ook.
 
Laatst bewerkt:

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.633
2
Utrecht
www.isthatso.nl
Mja, dan moet ik alle foto's stuk voor stuk opnieuw uploaden. Dat kan wel, maar daar heb ik weinig zin in :P . Ze staan nu op m'n eigen server en daar blijven ze ook gewoon staan.

Als iemand anders zich wil uitleven en de foto's op MF plaatst, dan vervang ik de linkjes wel.
 

CN

MF veteraan
17 jul 2007
8.005
0
28
Omgeving Enschede
Welke kit is aan te raden om de naad weer dicht te krijgen?

(huidige koplamp is lek, dus de fabriekslijm 'herbruiken' is geen optie)
 

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.813
36
Gliese 581d
Disclaimer: het uitvoeren van deze how-to geschiedt volledig op eigen risico.

Goed, nu verder.

Mocht je om welke reden dan ook de koplamp-unit van je R1 2007 (voor andere modellen / motoren zal de procedure vergelijkbaar zijn) open willen maken: zo doe je het.

Stap 1:

Demonteer de topkuip met koplamp-unit en al. Ik neem aan dat je dit zonder extra uitleg kan. Lukt dat niet? Dan zou ik deze how-to maar even links laten liggen.

Gratis tipje: even de stuurdemper loshalen wanneer de moeren van de teller/kuipsteun erg vast zitten.

Dan krijg je zoiets lelijks dus :+ :



Stap 2:

Zorg dat je een opgeruimde tafel hebt :') . Offff in mijn geval: schuif alle troep aan de kant zodat je een béétje ruimte hebt.

Demonteer als eerste de ram-air tunnels. Haal hierna de teller met steun en beide koplampunits uit de topkuip. Alles zit met kruiskopschroeven vast.

Appeltje eitje. Dit krijg je dan:



Stap 3:

Haal de lampjes uit de unit. Hoe? Hartstikke simpel: aan de achterkant van de unit heeft het dimlicht een kapje, draai eraan en het komt los. Voor het grootlicht hebben ze een rubbere flap gedaan, deze kan je er gewoon uittrekken. Nu is het een kwestie van het lampje ontgrendelen en eruit halen (bij het dimlichtlampje even de stekker losmaken natuurlijk).

Zorg ervoor dat je niet met je vette poten aan de lampjes zit!

Stap 4:

Oven op ongeveer 120 graden.



Stap 5:

Zoek een geschikt ovenblik en leg daar wat katoenen (hand)doeken op. Dit zorgt ervoor dat je koplamp niet aan het beter warmte geleidend blik vast gaat smelten. Schuif 'm hierna de oven in.





Een minuutje of 5 afbakken (evt. een keertje omdraaien) en dan aan tafel
.

Stap 6:

Heerlijk, oven baked R1 :9~ !

Oja. How-to ehh. Goed, nu voorzichtig met een schroevendraaier tussen de rand waar de 2 delen aan elkaar vastzitten een beetje wrikken tot je wat ruimte krijgt. Zo steeds verder langs de rand werken. Wanneer je aan de andere kant komt en 't gaat allemaal wat lastiger, evt. nog een keer een paar minuten in de oven met de andere kant naar boven.

Bij mij ging 't vrij vlotjes, binnen een minuutje of 2 had ik 'm los. Voila:





Dit geldt natuurlijk voor beide units, evenals de volgende stappen.

De volgende stappen zijn optioneel, afhankelijk van waarom je 'm in de eerste plaats open wil hebben :') .

Stap 7:

Haal de reflectorunit uit de behuizing. Dit doe je door eerst de afstelschroeven er helemaal uit te draaien (ik neem aan dat je die weet te vinden). Hierna moet je de bout (dacht dopje 10) op de achterkant er zover mogelijk uitdraaien. Nu kan je de reflectors er gewoon uitpakken.



Stap 8:

Draai de 3 kruiskopschroefjes voor de reflector van het dimlicht los en pak de reflector eraf (het kapje dat met torxboutjes vastzit aan de voorkant van de lens zit kan je laten zitten).



Stap 9:

Verzin iets leuks.



Stap 10:

Wanneer je klaar bent schroef je alles weer terug in de volgorde zoals je het demonteerde. Let erop dat het kabeltje met het zwarte stekkertje weer door 't gat aan de achterkant naar buiten komt zodat je niet zoals ik de boel weer los moet schroeven :') .

Stap 11:

Leg de 2 losse helften koplamp weer even in de oven. Dit maakt 't e.e.a. wat makkelijker. Na een paar minuten haal je ze eruit en duw je ze weer op elkaar. Flink duwen, die lijm is taai spul! Dan weer even in de oven en dan nog een keertje goed duwen.. en klaar!

Stap 12:

Monteer de 2 koplamp-units weer in de topkuip. Hierna de ram-air tunnels en de tellersteun. Appeltje eitje:





Stap 13:

Monteer de hele voorkant weer. Let erop dat die kutkabeltjes goed lopen want anders kan je 'm weer loshalen. Enneh.. let erop dat de stuurdemper - wanneer je die losgehaald hebt - niet buiten de topkuip komt want dan krijg je die niet meer aan de goede kant als de kuipsteun vast zit. Trust me, i know :') .

Klaar:

Heb je die foto's nog ergens?