how to: koppeling vervangen BMW R1100GS

ufootje

MF veteraan
30 okt 2005
6.000
23
Spijkenisse
de fotos (in de juiste volgorde!!)) staan hier.

De koppeling van mijn GS moest vervangen worden, als ik gas gaf bij 80 in zn 4 of 5 liep het toerental flink op, zonder dat ik sneller vooruit kwam.
Met voorzichtig/geleidelijk optrekken heb ik het zeker nog zo'n 8k kunnen rekken, maar nu moest het er toch van komen.

Als je de startmotor even verwijderd, kan je meten hoe dik de koppeling nog is: vervangen bij minder dan 4,5 mm.

Nu ben ik niet zo'n geweldig ervaren sleutelaar-- ik weet er wel een beetje vanaf, en heb vroeger wel eens aan brommertjes gesleuteld en zo, maar een GS is allesbehalve een brommertje... ;-)
Dus ben ik eerst allerlei informatie op gaan sporen op het internet, en kwam er achter dat het veel werk is, maar goed zelf te doen is, zelfs voor een leek als ik! ;-) Het enige speciale wat je nodig hebt is een centreerdoorn, bij het monteren van de koppeling.
Totaal heeft de klus mij 2 dagen gekost, een ervaren sleutelaar kan dit waarschijnlijk véél sneller.
Het loont zeker, in de garage betaal je voor zo'n klus zeker 800-1000 euri, terwijl de plaat zelf iets van 80 euro kost.

Eerst heb ik de GS het schuurtje in gefriemeld, en opgebokt. Door beurtelings stoeptegels onder de bok en wielen te leggen, kreeg ik hem op 2 stoeptegels de hoogte in, dat is makkelijker werken. Onder het voorwiel liet ik 1 stoeptegel, waardoor de GS licht voorover helt, plus een paar tegels om de voorkant te zekeren.

Dan begint het demonteren van: zadel, tank, achterrem/achterwiel, en uitlaat.
De linker en rechter voetsteunen demonteren. Aan de rechterkant heb ik de ABS leidingen laten zitten, en de voetsteun en achterrem opgehangen.
Pas op dat de ABS leidingen niet teveel verbuigen.

Om het achter subframe te kunnen lichten, moet je wat stekkers los trekken. Neem foto's zodat je later weet hoe het in elkaar zat!
Nu zijn de meeste stekkers verschillend, dus er kan weinig fout gaan.
startmotor verwijderen. Achterveer reservoir/steller lossen en ophangen. Idem remvloeistof reservoir.

Los de achterschokbreker aan de onderkant bij de swingarm.
Het subframe zit vooraan vast met 2x moer en 2x inbus, verwijder de inbus en de moeren een paar slagen lossen- maar wel laten zitten, daar scharniert het subframe op. Nu de 2x inbus lossen waar het achterframe op de bak zit.
Nu kan je het subframe lichten, en laat hem hoog hangen m.b.v. een spanband. (kiek uut dat je je kop niet stoot!)

Daarna luchtfilter huis verwijderen, en de bezineleidingen. Maak de accubak los, en zorg dat de kabels uit de weg blijven.

Los de 6 schroeven van de bak, en verwijderen de versnellingsbak plus cardan in zijn geheel.
tip: gebruik 2 draadeinden, die je in één van die 6 gaten schroeft, zodat de bak er netjes recht af komt.
anders heb je kans dat de stift, die de koppeling bedient, krom raakt.

Nu de bak eraf is, maak je de 6 boutjes los, en komt de koppeling eraf. Markeer de 2 helften, zodat je ze weer hetzelfde manier terugmonteert.
Nieuwe koppeling erin, en de boel even schoonmaken, dan kan de boel weer dicht.
Gebruik een centreerdoorn bij het monteren van de koppeling, en de draadeinden om de bak er netjes recht op te krijgen.
Let op dat de stift niet krom raakt.

Als de bak+cardan er weer op zit, monteer weer even je achterwiel, dan kan je de koppeling even testen en afstellen met het stelboutje achterop de bak. Draai de stelling op de koppelingshandle ook weer terug, zodat je weer stelruimte hebt naarmate de nieuwe plaat gaat slijten.

Verders is het in omgekeerde volgorde alles weer terug monteren, en proefrijden!


koppeling afstellen:

29mspdw.jpg


full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Het is bijna hetzelfde als lego ;)
Leuk foto verslag, zou eigenlijk in de "How To" thuis horen :Y

Is dat olie, rechts onder?

IMG_4571%5B1%5D.jpg
 
Laatst bewerkt:
de fotos staan hier.

De koppeling van mijn GS moest vervangen worden, als ik gas gaf bij 80 in zn 4 of 5 liep het toerental flink op, zonder dat ik sneller vooruit kwam.

Ik reed vroeger nogal eens op de R1100R van mn werkgever, die had dat op een gegeven moment ook, maar met 15.0000 km op de teller ofzo...

Totdat ik op een gegeven moment een snelle bocht inreed vanaf een verkeerslicht, dus optrekkend. Toen kwam ik tot de ontdekking dat het de achterband was die op zn eind liep :z Al doende leert men, zullen we maar zeggen })

Wel tekenend voor die motor, bij rechtuit rijden met slippend achterwiel, bleef hij gewoon kaarsrecht gaan, zonder ook maar een mm opzij te bewegen. Ook tekenend voor het apparaat dat hij op nat wegdek ook in de bocht met slippend achterwiel zeer controleerbaar bleef. Menig motorfiets is niet zo vergevingsgezind, volgens mij.

Groet,

Remco
 
klopt... is inderdaad zo.

koppeling vervangen is niet zo makkelijk als bij een gewone motor, maar deze is dan 113k meegegaan... is dus ik kan weer even vooruit.

en verder lijkt het een enorme klus, maar het valt best wel mee.
 
En je zal er nu achterkomen dat het niets geholpen heeft, omdat het je achterwiel was wat slipte omdat het nog steeds glad is.....
 
Laatst bewerkt:
Als je de koppeling vervangt kun je beter het hele pakket vervangen, en niet alleen de frictieplaat. Scheelt je weer als ie later weer begint te slippen en er een ander deel kapot is. :)

Ook letten op lekkage van de krukaskeerring en de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak, deze willen nogal eens gaan lekken, en dan is het ook afgelopen met je koppeling. zou zonde zijn als je koppeling weer begint te slippen na 5000km :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan