Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: koppelingsplaten vervangen cbr1000rr

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
hallo mensen,

misschien handig voor de 1000rr rijders onder ons,
waarbij hun koppeling vervangen moet worden.

Wat heb je nodig:


2x frictieringen (eerste en de laatste):


6x frictieringen (tweede tot en met de zesde):


5x drukveren:


dopsleutelsetje met dopjes 8mm en 10mm
plastic hamer
vloeibare pakking
inbussetje 5mm
motorolie


Ik heb een stuk hout onder mijn achterwiel gezet zodat de olie niet eruit sijpelt zogauw ik de deksel demonteer,
natuurlijk kan je ook de olie aflaten en meteen een oliewissel doen:


daarna demonteer je het middelste kuipdeel:


vervolgens demonteer je het onderste kuipdeel:


Nu kan je de boutjes van de motordeksel losmaken,
alle boutjes zijn gelijk van lengte, je hoeft dus niet bang te zijn dat je ze verwisseld:


Alles los:


Eenmaal alle boutjes verwijderd zijn kan je de deksel loswrikken,
gebruik niet te veel kracht op 1 punt,
maar ga een beetje rondom te werk.
Ga zeker niet met een schroevendraaier tussen deksel en blok wrikken,
op het deksel zitten plaatsen waar je met een plastieke hamer lichte tikjes tegenaan kan geven.
Voorzichtig, want aan de binnenkant zit een sensor met een wel hele korte draad.
Deksel "plakt" een beetje, daar Honda voor deze kant vloeibare pakking gebruikt.
Dit zie je als de deksel gedemonteerd is:


Verwijder het tandwieltje in het midden,
je kan deze er gewoon afschuiven.
Zorg wel dat de as van het kleine tandwieltje blijft zitten,
want deze as zit geklemd tussen de deksel die je net verwijderd hebt.




Draai vervolgens de boutjes van de koppelingskorf los,
hieraan zitten veertjes, volgens de manual moeten de veertjes 56.8mm zijn in rusttoestand, de mijne waren 54.5mm :




Nu je de deksel van de korf erafgehaald hebt, zie je de koppelingsringen zitten.
Let nu wel op: de eerste en de laatste ring hebben een smaller deel.


Het gehele pakket bestaat uit 8 frictieringen en 7 tussenringen:


Als alle platen eruit zijn, ziet het er zo uit:


Hier zie je nog een keer duidelijk dat de eerste en laatste frictieringen smaller zijn,
de diktes wanneer ze vervangen moeten worden zijn voor de 2 buitenste ringen 3.4mm,
en voor de 6 binnenste ringen 2.9mm:


Voordat je de nieuwe frictieringen plaatst, smeer ze in met motorolie,
of leg ze in een oliebakje:


Alles teruggemonteerd met nieuwe frictieringen, de tussenringen kan je gewoon hergebruiken. in de manual geven ze zelfs geen maatvoering voor deze platen
let wel op dat 1 van deze 7 platen een andere oppervlaktebehandeling heeft gekregen,
de eerste plaat die je erop schuift is gemerkt met een "B", de andere 6 met een "A"
Ook moet de laatste frictieplaat 15° verschoven zitten dan de rest:


Nu kan je de korfdeksel met drukveren terugmonteren
(boutjes aanspannen met 12Nm):


De deksel kan nu bijna weer dicht, verwijder de resten van de vloeibare pakking, en ontvet deze.
Ikzelf gebruikt deze vloeibare pakking (temperatuurbestand tot 180 graden)


Het tandwiel kan ook teruggemonteerd worden (shim aan de buitenkant):


En de boel kan weer dicht (aanspannen met 4.9Nm):


Hieronder nog wat specificaties:


 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk een How To

Als je de tussenplaten opnieuw gebruikt zou ik wel eerst controleren of ze nog vlak zijn en niet te heet zijn geweest. Verder moeten de nokjes er nog fatsoenlijk uitzien en is controleren of je koppelingskorf niet teveel is ingeslagen vaak ook geen overbodige luxe bij koppelingsproblemen.
 
  • Onderwerp starter
  • #9
Ook opletten: eerste metalen plaat is anders.
Platen op volgorde houden, en niet omdraaien.

Verder: mooie frame&carterbeschermers

klopt, de eerste metalen plaat heeft een andere oppervlakte behandeling dan de andere,
van de 7 metalen platen is er eentje gemerkt met een "B" de andere 6 zijn gemerkt met een "A"

ik heb het aangepast

maar waarom deze een andere oppervlakte behandeling gekregen heeft
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt, mooi uitgelegd. Enig idee of zoiets veel verschilt bij een zx6r uit 2003? Is namelijk dan prima zelf te doen.

koppeling is bijna hetzelfde, alleen je motordeksel is anders
de frictieplaten (die met de vierkantjes erop) zijn bij jou hetzelfde,
alleen zijn de 1ste en 2de tussenplaten anders (zie tekening)
Let dus op dat ze ze niet verwisseld.
Als je een kabel hebt om te ontkoppelen,
deze laten zitten en eerst de boutjes van de deksel losschroeven,
als je nu een paar keer ontkoppelt op het stuur, valt de deksel er vanzelf af
 
Laatst bewerkt:
tekening vergeten van de ZX6R uit 2003

dus in jou geval 9 frictieplaten en 4 drukveren
de prijs klopt ongeveer wel wat op de tekening staat
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over 13089A en 13089B geloof ik he? Die dus weer in de juiste volgorde terugzetten.. Hoe kan je eigenlijk testen of je koppelingsplaten zijn versleten? Ik merk de laatste tijd dat me koppeling anders dan normaal doet namelijk. In ieder geval onwijs bedankt!
 

die bedoel ik ja
En om te merken dat ze versleten zijn.....
ga 100km per uur rijden en zet hem in zijn hoogste versnelling,
geef nu vol gas.....
je toeren moeten gelijkmatig omhoog gaan.
En niet van bv 5000 toeren naar 9000 toeren schieten