How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#1
Mijn laatste keer invoeren is 3-1-2012 en daarna is deze tekst aangepast met info van anderen.

Nou, na een mooie voorzet van Duderuud (Klik voor deel 1) hier nog maar eens mijn invoer vanuit Duitsland en/of België. Met een beetje van Duderuud zijn info.
Het vetgedrukte is puur voor België.

Duits kunnen is een grote pré wil je wat uit Duitsland halen, de "oudere" Duitsers kunnen vaak ook echt alleen Duits. In België heb je dat probleem natuurlijk weer niet, maar Walen kunnen/vertikken soms ook Nederlands te praten. Persoonlijk ligt Duitsland dichterbij én heb je in Duitsland op bijna alles TÜV en zijn de motoren technisch dus meestal goed voor elkaar.
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen. Ook is het schijnbaar pas lonend om in te voeren als deze i.i.g. ouder is als 3 jaar. Ik bereken op voorhand vast wat de kosten zijn:
Achterhaal wat bruto catalogusprijs was. Dit kan op Motorverzekering: premie berekenen en afsluiten door te doen alsof je een motorverzekering afsluit (in stap 2 op de site "basisgevens" uitklappen daar staat de consumenten prijs) of verzekeraar/dealer/importeur bellen. Dan ga je naar Paul's Fast Guzzi page, je kiest welk percentage BPM en vult daar de bruto catalogusprijs in en de 1e tennaamstelling en daar rolt je te betalen BPM (tot nu toe een max afwijking van 7 euro) al uit net als de netto catalogus prijs die je voor de BPM berekening nodig hebt, met dank aan paulguzzi

Eerst natuurlijk een motor zoeken, www.mobile.de is een fijne site voor Duitsland en kan je makkelijk zoeken. Postcode 46419 is vlakbij de snelweg aan de grens van Arnhem naar Oberhausen en dus makkelijk om je zoekafstand in te stellen. Ook eBay is een goeie voor een koopje maar dit neemt wat meer risico's met zich mee omdat ik dus ook op grotere afstanden ongezien een motor koop. Echter als de motor niet voldoet aan de omschrijving (frame schade enz) kan je de koop als niet bindend beschouwen maar daar heb ik allemaal geen ervaring mee en ga ik dus niet op in. Ik zoek op een specifieke motor die weer wat jonger en beter is als de huidige en ga dan kijken waar de motor staat (Google Maps) nu ben ik niet zo bang voor een stukje rijden dus zo'n 300km rij ik er wel voor als de prijs goed is. Als dat allemaal klopt wacht ik tot het laatste moment met bieden en stel dan mijn maximale bod in. 2 voordelen, je kan niet nog hoger gaan uit hebberigheid omdat dan de biedingen gewoon af zijn en een ander kan dan ook niet nog snel zijn bod verhogen. Nadeel, je kan te laag zitten en dus gewoon pech hebben.

Er vanuit gaande dat je hem gewonnen hebt of op een andere site wat leuks gevonden hebt ga je hem dan ophalen, de verkoper kan de motor alvast afmelden of doen als je er bent, mocht hij willen dat jij dit doet, het kostte in 2009 +-11 euro en moet bij een zogeheten "Strassenverkehrsamt". In België alleen kentekenplaat eraf.
Als dat geregeld is heb je dan sowieso de "Fahrzeugschein" nodig. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse deel 1a met de technische gegevens van de motor.
Naast de fahrzeugschein moet je ook de fahrzeugbrief hebben voor het invoeren, dit is het eigendomsbewijs. (Vanaf okt 2005 zijn de Fahrzeugschein en -Brief vervangen door de Zulassungsbescheinigung I en II)
In België heb je genoeg aan het roze/oranje papier met de voertuiggegevens.
Een koopovereenkomst kunnen ze om vragen maar is niet verplicht. Mag gewoon een handgeschreven ding zijn maar die kan je zelfs zelf in elkaar zetten en ff een 2e handtekening laten zetten door iemand.
Je kan op deze link een koopcontract downloaden: Media
Deze heb ik ook gebruikt en was prima.
Eventueel kan je een CVO/COC/gelijkvormigheidsattest meenemen dat zorgt ervoor dat je kentekenpapieren wat beter kloppen, maar is ook géén verplichting.

Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, de heren ter plekke helpen je eigenlijk nergens meer mee. Dus thuis even doen.
Hier kan je alle formulieren vinden mochten de linkjes hieronder niet meer werken:
Ga naar www.belastingdienst.nl, downloaden&bestellen, onder particulier motorrijtuigenblasting/bpm/bzm. Of als hij werkt: Klik hier
Ga naar: "Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm" (Klik hier en open ernaast alvast "Toelichting aangifte, melding en berekening bpm" (Klik hier)
En het uiteindelijke formulier voor de aangifte BPM: (Klik hier)
Vul hem in en dat wijst zichzelf redelijk. Ik ga even uit van de meer gangbare motoren.
Je naam. Particulier. Je BurgerServiceNummer (vroegah je SOFInummer). De netto catalogusprijs dus de prijs die van de site van paulguzzi hebt gekregen. Bijtelling van de accessoires is me niet bekend hoe dat werkt met motoren dus laat ik leeg. Motorrijwiel aanvinken (wss van meer dan 2134 euro). De historisch bruto BPM niet van toepassing. Vrijstellingsvergunning zal je niet hebben. En wijze van vermindering BPM zal zijn op basis van afschrijving. Neem de BPM over die je boven al gekregen hebt. Te verrekenen BPM is niet van toepassing (misschien hoogstens als het voertuig eerder in NL is geweest). Formulier ingevuld? Uitprinten en opsturen naar Heerlen, dit kan niet meer in de brievenbus bij het RDW.

Nou, je bent thuis en klaar voor de keuring. In principe is er alleen een controle op het chassisnr, eventueel of je een koplamp hebt voor rechtsrijden en er kàn een geluidsmeting zijn. Of er voor dat geluid een originele/E keur/of zolang-het-maar-stil-genoeg-is demper opzit is nog even onbekend. Maar nee, maak je niet druk om andere knipperlichten, profieldiepte of andere technische zaken. TENZIJ je naar het station Gilze-Rijen gaat, deze schijnt meer te controleren zoals op de reflector achterzijde |(
Denk aan je rijbewijs, dat je het eventuele losse duozitje monteert! (Zonder duozit mogen er geen duosteunen op de motor zitten, maar hier kan een keurmeester coulant in zijn.), kentekenpapieren, BPM aangifte en je eventueel het koopcontract en CVO. Ik zelf ga "altijd" naar het RDW in Arnhem. Je kan op bepaalde dagen en tijden bij het RDW terecht zonder afspraak. Hou er wel rekening mee dat dit drukke dagen zijn en ze om 8.00 beginnen dat ik om +-6.00 al voor de deur sta! Ik zet de motor op de AHW en rij er met de auto heen, je kan ook een 1daags kenteken aanvragen maar dan sta je daar 2 uur in de kou en heb je niets bij je. Dan voor de deur de auto een beetje aan de kant zetten maar vlakbij de ingang zodat duidelijk is dat jij de eerste bent. Binnen even aanmelden, de oorspronkelijke papieren worden ingenomen en verder gewoon de instructies volgen. Na het aanmelden vast de motor afladen en klaar zetten. De invoerkeuring an sich stelt weinig voor en het wisselt wat ze nu wel of niet controleren. Zover bekend alleen frame/chassis nr en of je de juiste koplamp hebt. Staat er een blok nr op je buitenlandse papieren dan moet dit schijnbaar ook kloppen ook al komt dit niet op je NL papieren komt. Kosten van de keuring en op naam zetten 96-113 euro afhankelijk of ze de motor wegen en hoe ze controleren. Na de keuring stuurt het RDW de noodzakelijke gegevens voor de belastingdienst naar ze door en dan ontvang je de rekening voor de BPM vanzelf in je mail in ?-? werkdagen en de kentekenpapieren vanzelf in de bus. Is normaal +-5 werkdagen, kan uitlopen ivm drukte. Dan alleen even plaat laten drukken.

Van keuring tot kenteken in huis is ongeveer 2 weken. Kan sneller kan langzamer, laat je verrassen!




Rekensommetje:

Motor € XXXX,-
Reiskosten € XXX,-
Keuringskosten € 50,00-62,00
Aanvraag voertuigbewijs € 39,00
Aanvraag tenaamstellingsbewijs € 10,10
Eventuele weegkosten € 5,00
BPM € XXX,-
Kentekenplaat € 20,00-25,00
(Klik hier voor een lijst waar je een kentekenplaat kan halen, kan per direct maar niet overal)




Minimale benodigheden momenteel:

DE-Fahrzeugschein (vanaf okt 2005 heet dit zulassungsbescheinigung I)
DE-Fahrzeugbrief (vanaf okt 2005 heet dit Zulassungsbescheinigung II)
BE-Roze kentekenpapieren
Ingevuld BPM formulier
Rijbewijs voor het op naam zetten
Evt duozit als er voetsteunen op zitten

Optioneel:
CVO/COC/gelijkvormigheidsattest (puur voor een meer compleet kenteken"papier")
Koopcontract



Andere vermogens op de voertuig papieren

Nu gebeurt het nogal eens dat in Duitsland een motor begrensd is en ook zo op de voertuig papieren staat. (100pk = verzekering goedkoper of 25kw en minder ivm RBW)
Dit heeft sr_vip even nagevraagd ter plekke bij het keuringsstation en daar kwam het volgende antwoord:
sr_vip in "Een motor invoeren uit Duitsland #2"
Oftewel:
(In bovenstaand geval was de motor begrensd, maar wou sr_vip het origineel vermogen op de papieren krijgen)

Stel je hebt een motor die je wil invoeren die als 23kw op de papieren staat, begrensd dus. Als je de CVO erbij hebt dan kan je hem gewoon op vol vermogen laten zetten bij het rdw middels de vermogens die op die CVO vermeld staan.

Is de motor echter begrensd en je hebt geen CVO dan nemen ze het vermogen van de buitenlandse papieren over! In dit geval 23 kw. Wil je hem dan dus als vol vermogen invoeren moet de verkoper hem weer terug naar volvermogen laten zetten, dit is niet veel werk maar moet wel gedaan worden.


 
Laatst bewerkt:

axetattoo

MF veteraan
24 apr 2009
1.326
0
#2
grappig verhaal.
bij mij is het precies andersom,ben opgerot naar duitsland.

maar wat mij opviel:dat er hier per merk/model nogal wat verschil in zit
vooral in het oudere segment.
een suzuki gs850 van 79 kop ik in holland voor plusminus 500 maar in duitsland doen die dingen 12/1300 euri!

harley prcies hetzelfde verhaal zijn hier niet te betalen. in vergelijk met holland.

maar ik vandeweek op mobile.de op zoek naar iets snellers,gewoon voor de leuk.
een japse viercilinder wou ik niet kan ik dus ook nix over vertellen.
maar een triumph daytona 900 van 96/97 doet in holland 3/3500 maar koop ik hier voor 2500.
honda vtr firestorm doet hier ook 2500/3500...heb nog niet op mp gekeken voor een vergelijk.

rdw keuren is geen probleem....ow uit duitsland?met tüv?...stempel goedkeuring.
maar andersom is een ramp

zijn hier een stel azijnzeikers eerste klas.
met die klassiekers zijn ze wat mekkelijker aangezien ze daar niet precies alle gegevens van hebben.
maar een kennis heeft geprobeerd zijn intruder mee te nemen toen hij verhuisde naar dld.
kreeg dat dus never nooit door de keuring.
was een usa import(enige verschil: teller,knippers,koplamp)maar nein das geht ganicht.
doodleuk wij hebben geen gegevens van een intruder 700 want die is hier in europa nooit geleverd...nein keine zulassung...heil hitler!

ik heb hier een eigenbouw hardtailchopper,nog op hollands kenteken.
als ik met dat ding naar de tüv hier rij en om een abname vraag schieten ze me ter plekke af
 
Laatst bewerkt:

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.090
4
65
Bezoek Site
#3
Het is erg interessant om een motor te importeren vanuit Duitsland, zolang de motor inderdaad aan de voorwaarden voldoet van bouwjaar, km. stand, cataloguswaarde en niet geheel onbelangrijk, de vraagprijs! Over het algemeen merk ik dat motoren vaak goedkoper zijn dan diezelfde motoren in Nederland. Vaak scheelt het zelfs +-1500 euro, zelfs inclusief de bijkomende kosten van het invoeren. Vaak zijn de motoren van onze ooster buren, in verhouding tot NL, ook beter onderhouden, al moet je daar ook geluk mee hebben.
Ik ben zelf ook sterk aan het denken om iets in te voeren. De prijzen schelen zo veel en ik ben wel bereid wat moeite te doen zoals Roy al zegt. Ik ga er eens even helemaal induiken.
 

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.090
4
65
Bezoek Site
#4
Ik had meteen al een paar vragen trouwens:

1. De CVO, heb jij die ook nodig gehad bij de RDW keuring?
2. En het afmelden, dat moet dus net als in NL, ter plekke gebeuren als je de motor koopt?
3. Ik neem aan dat je dus de motor met een AHW vervoerd hebt, moet je dan de motor ook nog verzekeren? (ik bedoel dan de periode van het afmelden in Duitsland tot aan de keuring bij het RDW).
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#6
Ik had meteen al een paar vragen trouwens:

1. De CVO, heb jij die ook nodig gehad bij de RDW keuring?
2. En het afmelden, dat moet dus net als in NL, ter plekke gebeuren als je de motor koopt?
3. Ik neem aan dat je dus de motor met een AHW vervoerd hebt, moet je dan de motor ook nog verzekeren? (ik bedoel dan de periode van het afmelden in Duitsland tot aan de keuring bij het RDW).
1. Ik heb een paar jaar terug een RS250 ingevoerd die was ouder dan Ruud zijn beschreven '99 en ik ga morgen een SRAD uit '96 maar ga het dan wel ff navragen net als het verhaal met het koopcontract. Ik heb voor de zekerheid wel een koopcontract gemaakt maar CVO is zeker in dit geval niet nodig. Laat ik nog weten!
2. Kan in principe een ieder doen die de papieren van de motor heeft. Dat kan de verkoper dus ook al gedaan hebben voor jij er uberhaubt bent maar deze SRAD heb ik zelf afgemeld bij mij in de buurt terwijl de motor (normaal) in zuid Duitsland op naam stond.
3. Moet niets, je kan hoogstens als het om een prijzige motor gaat proberen hem op het chassisnr tegen diefstal te verzekeren. Doe ik dus niet.
 

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.090
4
65
Bezoek Site
#7
2. Kan in principe een ieder doen die de papieren van de motor heeft. Dat kan de verkoper dus ook al gedaan hebben voor jij er uberhaubt bent maar deze SRAD heb ik zelf afgemeld bij mij in de buurt terwijl de motor (normaal) in zuid Duitsland op naam stond.
Dus je weet al zeker dat je de motor koopt dus? Heb je hem al wel gezien dan? Want dat is wel een risico natuurlijk, als je daar komt en het blijkt niks te zijn toch?
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#10
Dus je weet al zeker dat je de motor koopt dus? Heb je hem al wel gezien dan? Want dat is wel een risico natuurlijk, als je daar komt en het blijkt niks te zijn toch?
Dat staat er los van. In Duitsland is het niet een kwestie van overschrijven, maar de eigenaar meld hem af en de nieuwe koper meld hem weer aan. In de tussen tijd is de motor (naar NL begrippen) geschorst. Of de verkoper hem idd al van te voren afmeld is zijn risico dan maar het kan ook zijn dat de verkoper al een poos niet meer rijd en hem dus al afgemeld had om geen belasting en verzekering te hoeven betalen.

Ik zou wel verzekeren, voor als er iets gebeurt onderweg.
Valt namelijk niet onder de aanhanger(auto)-verzekering
Ligt aan de motor en in het geval dat je hem zelf moet afmelden staat hij nog verzekert op naam van de verkoper.
Het klopt dat dit niet onder de AHW/auto verzekering valt.

Ik denk dat Roy gewoon heel erg goed kan chauffeuren :P.
:^


:P
 
Laatst bewerkt:

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.483
0
34
#11
Dat het pas bij 3 jaar lonend is om te importeren klopt niet.
Als je echt goedkoop uit wil zijn moet je uit Engeland importeren.
Maar aangezien dit vrij veel werk is dit alleen lonend als je een echt jong exemplaar importeert.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#12
Dat het pas bij 3 jaar lonend is om te importeren klopt niet.
Als je echt goedkoop uit wil zijn moet je uit Engeland importeren.
Maar aangezien dit vrij veel werk is dit alleen lonend als je een echt jong exemplaar importeert.
Daarom staat er ook "schijnbaar" ;)

Maar vanaf wanneer is het volgens jou lonend om een motor uit Duitsland te halen?
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#15
Zo en weer terug.

Ik was erom 6.30 (kwam wat moeilijk mijn nest uit) en nog geen 10min na mij kwam de volgende.

Uiteindelijk liep ik er helemaal klaar om 9.15 de deur weer uit!




Koopcontract is zeker nodig!
CVO helemaal niet meer, kan alleen zijn dat je dan incomplete kentekenpapieren krijgt of met een andere typebenaming maar dat zal mij aan mijn **** roesten.

De berekening met Paulguzzi zijn calculator was accuraat, moest 3 euro minder als berekend betalen.

De keuring an sich was ook goedkoper, kan komen omdat hij nu niet zoveel gedaan heeft. Heeft echt alleen het frame nummer nagekeken en de typegoedkeuring erbij gezocht.
 
#16
Ik heb afgelopen jaar 2x een motor geimporteerd. De eerste gebruikt(2 jaar oud) uit belgie, daar was een cvo bij, maar het kenteken was genoeg, rekening waren ze niet in geinteresseerd.
De tweede was geheel nieuw, uit duitsland maar zonder dat ie daar een kenteken had gehad. Dan is de CVO erg belangrijk. Dat is dan het enige wat je hebt. Nu bleek dat moto guzzi de CVO gewoon print, en de RDW man vondt dat niet voldoende. Want ik kon hem ook zelf geprint hebben. Toen is ie met de dealer in duitsland geen bellen en de importeur hier, die hem vertelde dat ze best een nieuwe CVO konden maken maar dat ie dan hetzelfde kreeg. Uiteindelijk was het dan zo ook goed. Op zich hebben ze gelijk, want stel de motor was nieuw gestolen uit de showroom, dan zou een zelfgemaakt cvo ervoor zorgen dat ie als legale motor op de weg zou komen.

Bij de nieuwe had ik vantevoren afgesproken met de dealer dat ik na invoer de in duitsland betaalde btw terug zou krijgen, dat is ook netjes afgehandeld. De btw daar is gelijk aan hier.

 
Laatst bewerkt:
#18
Middag,

leuk stukje uitleg!

ik ga in november een zx10r uit Duitsland ophalen samen met mijn monteur.
Handig ook die rekenmodule voor bpm, totaal komt er voor mij ongeveer 1000 over de prijs heen, maar goed, das nog altijd veel goedkoper dan in NL een motor kopen.

Je kunt dus ook pas rijden als je je papieren en de plaat hebt lijkt me (?).
Dat duurt dus nog ongeveeer 2 weken nadat je em hebt laten keuren enz?
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#19
Middag,

leuk stukje uitleg!

ik ga in november een zx10r uit Duitsland ophalen samen met mijn monteur.
Handig ook die rekenmodule voor bpm, totaal komt er voor mij ongeveer 1000 over de prijs heen, maar goed, das nog altijd veel goedkoper dan in NL een motor kopen.

Je kunt dus ook pas rijden als je je papieren en de plaat hebt lijkt me (?).
Dat duurt dus nog ongeveeer 2 weken nadat je em hebt laten keuren enz?
Ja als je de papieren hebt kan je de plaat pas halen (je moet het kentekenbewijs meenemen) Plaat maken ze bij een fatsoenlijke zaak direct.
Omdat het RDW een achterstand heeft duurt het idd zo'n 2 weken voor je die papieren thuis krijgt.
 

cbrdave

MF veteraan
8 dec 2002
1.756
0
48
zwijndrecht
#20
Ga aankomend weekend naar de UK mijn nieuwe blade 2009 halen. De uk is ook erg goede plek om een bike te scoren. Overtocht met aanhanger kost ong 400-600 eu.
 
#21
Hoi,

ok, nou ja, ik ben er toch al tijden mee bezig, dus die 2 weken maakt ook niet uit, zet ik em wel 2 weken in de woonkamer ;)

Dave, kennis van mij heeft daar vorige week voor 4500 pond een cbr1000rr 2004 gehaald, inderdaad bijkomende kosten 1000 euro, maar daar kom je in NL bij lange na niet een motor voor.
 
10 feb 2008
148
0
#22
Vandaag mijn motor ingevoerd....maar even mijn verhaal erbij..:

Wilde eerst naar Waddinxveen, maar daar moet je een aparte afspraak maken voor de BPM. Dus maar doorgereden naar Nieuwegein. Blijkt dat dat de enige 2 stations ( ze zaten er met z'n 4-en, te uhhhh patiencen ???) zijn waar je voor BPM een afspraak moet maken..:-(. Toch nog een afspraak kunnen maken in Waddinxveen voor de zelfde dag. Na 1,5 uur wachten werd ie gekeurd. Verlichting, remmen en framenummer werd nagekeken. Doorgereden naar Waddinxveen. Of ik de berekening had meegenomen en het BPM formulier ingevuld bij me had....nee dus. Tip: kijk bij belasting/douane. Hier kan je het formulier downloaden. Vul hem thuis volledig in. Tip 2: zorg voor pin..ik had 'n pasje niet bij me, alleen cash, kreeg gelukkig wel de rekening mee.

Eind goed al goed....ben wel zo'n 7 uur bezig geweest....Leuker kunnen we het niet maken...makkelijker ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#23
Vandaag mijn motor ingevoerd....maar even mijn verhaal erbij..:

Wilde eerst naar Waddinxveen, maar daar moet je een aparte afspraak maken voor de BPM. Dus maar doorgereden naar Nieuwegein. Blijkt dat dat de enige 2 stations ( ze zaten er met z'n 4-en, te uhhhh patiencen ???) zijn waar je voor BPM een afspraak moet maken..:-(. Toch nog een afspraak kunnen maken in Waddinxveen voor de zelfde dag. Na 1,5 uur wachten werd ie gekeurd. Verlichting, remmen en framenummer werd nagekeken. Doorgereden naar Waddinxveen. Of ik de berekening had meegenomen en het BPM formulier ingevuld bij me had....nee dus. Tip: kijk bij belasting/douane. Hier kan je het formulier downloaden. Vul hem thuis volledig in. Tip 2: zorg voor pin..ik had 'n pasje niet bij me, alleen cash, kreeg gelukkig wel de rekening mee.

Eind goed al goed....ben wel zo'n 7 uur bezig geweest....Leuker kunnen we het niet maken...makkelijker ook niet.
Ben je een zelfstandige (Of dat nu met motoren of niet te maken heeft maakt niet uit)? Als je particulier bent helpen ze je met invullen en geven ze je dat formulier gewoon. Of je hebt moeilijke RDW stations / douane getroffen?