How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

In 2012 kocht ik een rg500 uit Duitsland.
Dat was chassis en bloknummer controle .
Nu kocht ik een 999s uit de UK.
DT was chassis en bloknummercontrole....en koplampbeeld controle.
Meer niet.....geen open pijp, of andere grappen.
Niks hoeft het te doen. Banden zonder profiel enzo.
 
Ik heb hem 2 weken terug laten keuren bij de rdw.
Heb alle formulieren nog niet opgestuurd naar de belastingdienst. Kan je ook doen. Mijne staat in de huiskamer. Scheelt schorsen enzo. Er zit immers nog geen kenteken op.

Of...maak ik hier een fout..??
Als je dan toch probeert de afgifte van je kentekenbewijs op deze manier te vertragen om MRB en verzekering premie te besparen, had je beter ook de keuring kunnen uitstellen. Dan levert het ook nog BPM besparing op.
 
Die heb ik dus nog niet ingevuld..en opgestuurd.
Heb alleen de rdw de boeklagen opsturen.....meer niet.
En mbt bpm. Ik krijg 97% op het bpm bedrag aan korting. Die 4 maanden extra zullen 15 euro zijn oid.......

Mijn vraag is meer.....kan ik er nu geen gedonder van krijgen:+
 
Mijn vraag is meer.....kan ik er nu geen gedonder van krijgen:+
Wanneer je een motor aanbied bij het RDW om in het kentekenregister te worden opgenomen dan ben je gewoon verplicht om BPM aangifte te doen.
Ik vind dit handelen anders dan gebruikelijk en eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje onzinnig om op deze manier diverse 'grenzen' op te gaan zoeken. Het was verstandiger geweest dat dan ook de keuring was uitgesteld.
Ik denk dat je vandaag of morgen van de RDW of van de belastingdienst het dringende verzoek krijgt om alsnog - binnen een bepaalde termijn - BPM aangifte te doen. Dat is dan het gunstigste vervolg. Al het andere kan tegenvallen, wanneer je niets onderneemt en maar lijdzaam blijft afwachten.......
 
Die heb ik dus nog niet ingevuld..en opgestuurd.
Heb alleen de rdw de boeklagen opsturen.....meer niet.
En mbt bpm. Ik krijg 97% op het bpm bedrag aan korting. Die 4 maanden extra zullen 15 euro zijn oid.......

Mijn vraag is meer.....kan ik er nu geen gedonder van krijgen:+
Bpm en keuring bij de RDW staan los van elkaar.
Je bent ook niet verplicht om aangifte van bpm te doen direct na de keuring. Hier kunnen best een aantal dagen/weken/maanden tussen zitten.
 
Ik ken de exacte wetgeving voor particulieren niet, maar kan me voostellen dat er wel een bepaalde termijn aan gekoppeld zit.
Dit zou zomaar maanden kunnen zijn echter.

Via de bedrijfsroute is het namelijk ook mogelijk om de keuring alvast te doen, voordat de BPM aangifte gedaan is. OP deze manier kun je de BPM aangifte uitstellen tot de verkoop van de auto aan de klant, en dan binnen enkele dagen te kunnen afleveren zonder dan alsnog naar de RDW te moeten. Bij een recente auto die een paar maanden in de showroom staat kan dit behoorlijk verschillen.

Ik zou even goed zoeken hoe lang je hier tussen mag laten zitten als particulier.
Of ik voor die € 15,- (zoals je zelf aangeeft) de moeite zou doen is een ander verhaal...
 
Laatst bewerkt:
Contact gehad met de rdw en belasting
Dienst.
Moet idd binnen 1 jaar dit regelen. Anders vervalt de rdw schouwing.
En ja..ik had hem ook later kunnen aanmelden bij de rdw.
En nee..waarom dan niet gedaan?

Heel simpel...bij de rdw is het erg druk met Engelse voertuigen. Als alles wordt doorgezet van de brexit (rdw houd dit jaar aan als overgangsjaar) dan moet je vanaf januari btw en invoerrechten betalen. Net als import uit de usa.
Daar had ik dus geen zin in. En is het ook niet rendabel meer om uit de uk te halen.
Daarom liet ik hem dus keuren.....
Dit alles meegekregen van de rdw.
 
Contact gehad met de rdw en belasting
Dienst.
Moet idd binnen 1 jaar dit regelen. Anders vervalt de rdw schouwing.
En ja..ik had hem ook later kunnen aanmelden bij de rdw.
En nee..waarom dan niet gedaan?

Heel simpel...bij de rdw is het erg druk met Engelse voertuigen. Als alles wordt doorgezet van de brexit (rdw houd dit jaar aan als overgangsjaar) dan moet je vanaf januari btw en invoerrechten betalen. Net als import uit de usa.
Daar had ik dus geen zin in. En is het ook niet rendabel meer om uit de uk te halen.
Daarom liet ik hem dus keuren.....
Dit alles meegekregen van de rdw.

Die invoer rechten en btw hangen dan wel samen met je bpm aangifte natuurlijk, dus dat probleem heb je niet opgelost door hem nu te laten keuren.

Dus mocht het zo zijn dat je inderdaad vanaf januari invoerrechten en btw moet betalen zou ik hem in december nog ff aangeven voor de BPM.
 
Vandaag bij de RDW geweest. met mondkapje .
Je wordt al netjes bij de deur opgewacht en er wordt je gevraagd je handen te desinfecteren en een mondkapje op te doen.
Ze hebben zelfs mondkapjes liggen. (verplicht sinds vandaag 1-12-2020)

je loopt naar de balie en daar doe je het papier werk. Motor kwam uit Duitsland, en ik had netjes de Zulassungsbescheinigung Teil1 en Teil 2
bij me. TUV papieren had ik ook , maar die hoefde ze niet te hebben. 102.10 aftikken en dat was het balie werk.

Motor mocht ik naar binnen rijden, daar kwam de keur meester even kijken, vond het een leuke motor .
Liep er een rondje omheen en controleerde het cassis nr. liet nog wat foto's zijn van een TDM blok wat in de soep was gelopen en dat was het.
Verders niets gecontroleerd, geen verlichting, geluid. helemaal niets.

Nu net de papieren voor de BPM ingevuld, ik dacht dat dit ook wel digitaal kon, maar niet dus.
BPM hoef ik niet te betalen om dat motor ouder is dan 25 jaar.
Meer was het niet, 8-)
 
Vandaag bij de RDW geweest. met mondkapje .
Je wordt al netjes bij de deur opgewacht en er wordt je gevraagd je handen te desinfecteren en een mondkapje op te doen.
Ze hebben zelfs mondkapjes liggen. (verplicht sinds vandaag 1-12-2020)

je loopt naar de balie en daar doe je het papier werk. Motor kwam uit Duitsland, en ik had netjes de Zulassungsbescheinigung Teil1 en Teil 2
bij me. TUV papieren had ik ook , maar die hoefde ze niet te hebben. 102.10 aftikken en dat was het balie werk.

Motor mocht ik naar binnen rijden, daar kwam de keur meester even kijken, vond het een leuke motor .
Liep er een rondje omheen en controleerde het cassis nr. liet nog wat foto's zijn van een TDM blok wat in de soep was gelopen en dat was het.
Verders niets gecontroleerd, geen verlichting, geluid. helemaal niets.

Nu net de papieren voor de BPM ingevuld, ik dacht dat dit ook wel digitaal kon, maar niet dus.
BPM hoef ik niet te betalen om dat motor ouder is dan 25 jaar.
Meer was het niet, 8-)

Kan ook digitaal maar jij dus niet 😂😝😉
 
Nu kocht ik een 999s uit de UK.
DT was chassis en bloknummercontrole....en koplampbeeld controle.
Niks hoeft het te doen. Banden zonder profiel enzo.
Klopt, want opname in het kentekenregister is hoofdzakelijk een administratieve handeling en daarom vindt er geen technische keuring plaats.
Maar wanneer je duidelijk zichtbaar op 'slicks' aan komt zetten is dit een dusdanig veiligheids issue dat je nieuwe kenteken direct kan worden geschorst!
 
Motor mocht ik naar binnen rijden, daar kwam de keur meester even kijken, vond het een leuke motor .
Liep er een rondje omheen en controleerde het cassis nr. liet nog wat foto's zijn van een TDM blok wat in de soep was gelopen en dat was het.
Verders niets gecontroleerd, geen verlichting, geluid. helemaal niets.
Neem aan dat de km stand genoteerd en motorbloknummer nagekeken werden.
Verlichting doen ze alleen bij UK motoren, starten hoeft nooit
 
Jazeker.
Met het motorbloknummer wordt gekeken of het motorblok wel hoort bij het type. Als die afwijken valt de motor niet meer onder het typegoedkeuring en zal deze individueel gekeurd moeten worden.
 
In het verleden eens met een oude motor geweest van 1951. Deze had geen snelheids meter. Was pas verplicht vanaf 1955, zei men toen bij RDW. maar da's heel lang geleden en regels veranderen nog al eens.
 
Toch worden beide geregistreerd, heeft volgens mij met diefstal / omkatten preventie te maken.
Het kan ook zijn dat daarbuiten de km-stand standaard wordt doorgegeven aan de belastingdienst voor controle van eventuele BTW plicht. (<6k)
 
Laatst bewerkt:
Wellicht goed om te weten voor degenen die er mee te maken krijgen: ik wacht nog even met de RDW procedure, waardoor ik nu een tijdje een motor zonder kenteken in mijn garage heb staan. Nu had ik -door een ander topic hier op MF- vooraf bij mijn verzekering geïnformeerd of hij ook zonder kenteken verzekerd kon worden. Dit was mogelijk, maar dan op framenummer. Handig om bv. mee naar de RDW keuring te rijden met een eendagskenteken. Weet niet of dit bij alle verzekeringsmaatschappijen zo werkt, beter om even te informeren.

Ik heb dit verzekeren nog niet gedaan, omdat ik de motor met een aanhanger heb gehaald. Wel loop ik nu het risico dat de motor gestolen wordt, gedurende de tijd dat hij staat te wachten... Dat blijkt dus te vallen onder de inboedel. Daarin wordt specifiek gemeldt dat fietsen, scooters en motorvoertuigen met kenteken niet daaronder vallen. Een motor zonder kenteken dus weer wel, dacht ik. En dat klopt, desgevraagd. Zonder kenteken en in een losstaande garage op eigen terrein is meeverzekerd, het wordt beschouwd als "diefstalgevoelig object".
 
Terug
Bovenaan Onderaan