How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Bij de digitale aangifte bij de RDW heb ik een foto van de kilometerstand van mijn teller moeten aanleveren. Of het ook zonder kan (zonder teller), dat weet ik niet.
Ik snap het niet helemaal; wat moest je dan bij de RDW "aangeven"?
Of bedoel je de BPM-aangifte bij de belastingdienst?
 
Een vriend van mij heeft een garagebedrijf. Midden in de Corona periode heb ik mijn motor uit Duitsland gehaald en was de wachttijd bij de RDW enorm opgelopen. Hij bood daarom aan om mijn motor op zijn bedrijfsnaam in te voeren, dat gaat digitaal. Foto van voor-, achter- en zijkant. Van framenummer en motornummer. En van de kilometerstand moeten uploaden.
Het wordt "aangifte" is wellicht wat verkeerd gekozen. Ging dus om een keuring op afstand.
 
Ik heb een motor op het oog met 4100km. Het lukt de eigenaar niet de km- stand naar 6000 te rijden (zodat ik bij import uit DL de btw omzeil).Wanneer moet de km stand precies op 6000 staan? Als ik de grens over ga of als ik naar RDW rij voor keuring. Wil een tijdelijk 2wk kenteken regelen zodat ik er al in/ naar NL mee kan rijden vóór de RDW keuring.
 
@Trickshot Op het moment dat de km-stand wordt genoteerd, inderdaad bij de RDW, zoals @Roy "R"acing zegt.
Je kunt hem gewoon halen en zolang je geen keuring laat doen, is die motor gewoon niet bekend bij wie dan ook. Je hoeft er geen MRB en geen verzekering voor te betalen. Zolang je je er maar niet mee op de openbare weg vertoont. Het naar NL vervoeren op een karretje of een tijdelijk Duits kenteken kan ook gewoon, je doet niets illegaals. Maar dan...?

Ik had ook een Duitse motor op het oog met een heel lage km-stand, zo rond de 2500 dacht ik. Dat kost je bij invoeren inderdaad een berg meer geld dan je wilt. Maar 3500 km zonder kenteken rondrijden leek me net iets te gek. Dan kun je het voorwiel nog in je schuurtje handmatig gaan ronddraaien. Met ingeschakeld contact uiteraard, anders telt de teller niet.
Bij een 21“ wiel moet je dan zo’n 1,8 miljoen omwentelingen maken. Ik ben maar voor een ander brommertje gegaan :]
 
Dank vd snelle reply. Even vd zekerheid; De km stand wordt niet genoteerd bij aanvraag tijdelijk kenteken in DL zodat ik mss tóch het haasje ben?

@brambo Maar dan? Als 2wk voorbij is stal ik hem bij een motorzaak tot ik bij RDW ad beurt ben. Wel zo veilig. Heb zelf geen binnenplek.
 
Dat Duitse export kenteken is volgens mij een maand geldig. Daarmee ben je verzekerd en al en mag je overal in de EU rijden. Alleen van de belastingdienst mag je er als Nederlander slechts 2 weken mee in Nederland rijden.

Als je eil en de tijd hebt kun je in die 2 weken wel 1900 km rijden. Heb je iets minder tijd, zou je ook nog kunnen overwegen om de eerste 2 weken de motor op een trailer naar het buitenland te vervoeren om daar eerst 2 weken kilometers te maken, om vervolgens de vrijstelling bij de belastingdienst aan te vragen.. Met 2 weekenden kan het misschien wat krap zijn om 1900 km te rijden, maar met 4 weekenden is dat goed te doen.

Dank vd snelle reply. Even vd zekerheid; De km stand wordt niet genoteerd bij aanvraag tijdelijk kenteken in DL zodat ik mss tóch het haasje ben?
Al noteren ze het in Duitsland, daar heeft de belastingdienst toch niets mee te maken? Het gaat er uiteindelijk om wat je bij de rdw (en daarmee de belastingdienst) laat schouwen. Alhoewel ik dit niet met 100% zekerheid kan zeggen, lijkt mij dit toch wel de logische gang van zaken.
 
@brambo Maar dan? Als 2wk voorbij is stal ik hem bij een motorzaak tot ik bij RDW ad beurt ben. Wel zo veilig. Heb zelf geen binnenplek.

Met mijn vraag ”Maar dan....?” bedoelde ik, wat doe je dan met die km’s die er nog bij getrapt moeten worden? Afwachten heeft geen zin, je moet iets, of je moet dokken. Lekker warm bij de motorzaak is mooi, maar daar komen geen km’s vanzelf bij toch?
 
Ik heb een motor op het oog met 4100km. Het lukt de eigenaar niet de km- stand naar 6000 te rijden (zodat ik bij import uit DL de btw omzeil).Wanneer moet de km stand precies op 6000 staan? Als ik de grens over ga of als ik naar RDW rij voor keuring. Wil een tijdelijk 2wk kenteken regelen zodat ik er al in/ naar NL mee kan rijden vóór de RDW keuring.
Je kan gaan voor de Bun Burner of Bun Burner Gold, dan heb je het in respectievelijk binnen 36 of 24 uur voor elkaar :+

En als je bij Bautzen in Duitsland begint, kan je Duitsland, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland in die ene rit redden, daar is vast ook nog wel ergens punten mee te scoren.
 
Laatst bewerkt:
Dank vd snelle reply. Even vd zekerheid; De km stand wordt niet genoteerd bij aanvraag tijdelijk kenteken in DL zodat ik mss tóch het haasje ben?

@brambo Maar dan? Als 2wk voorbij is stal ik hem bij een motorzaak tot ik bij RDW ad beurt ben. Wel zo veilig. Heb zelf geen binnenplek.
Als die motorzaak hem nu voor je laat keuren bij de RDW hoef je niet aan de 6000km te voldoen. Moet wel de motor in bedrijfsvoorraad gezet worden en daarna aan jou overgezet.

Je kunt ook langs een teller-reparatie-specialist gaan en de teller op 6000km laten zetten.
 
Als die motorzaak hem nu voor je laat keuren bij de RDW hoef je niet aan de 6000km te voldoen. Moet wel de motor in bedrijfsvoorraad gezet worden en daarna aan jou overgezet.

Je kunt ook langs een teller-reparatie-specialist gaan en de teller op 6000km laten zetten.

Goeie suggestie die laatste !

Tjonge jonge waar zijn we nou mee bezig man ?! Km standen verneuken om een paar centen te besparen.. ook al gaat de tellerstand niet achter uit vind ik dit een schandalig alternatief !

Als je een bepaalde motor graag wilt hebben dan koop je die, wil je liever minder betalen dan koop je maar een andere..

En nee, ben zelf ook geen heilig boontje maar dit soort acties kan ik echt van kotsen.
 
Goeie suggestie die laatste !

Tjonge jonge waar zijn we nou mee bezig man ?! Km standen verneuken om een paar centen te besparen.. ook al gaat de tellerstand niet achter uit vind ik dit een schandalig alternatief !

Als je een bepaalde motor graag wilt hebben dan koop je die, wil je liever minder betalen dan koop je maar een andere..

En nee, ben zelf ook geen heilig boontje maar dit soort acties kan ik echt van kotsen.
Die paar centen betreft in dit geval 21% van de aanschafprijs... Ik zou er ook niet voor kiezen om met de teller te gaan kloten, maar 1900 km erbij rijden zou ik zeker doen!
 
Even de laptop eraan, km stand op 6548 zetten, keuren en daarna weer terug naar de originele stand. Ik zie het probleem niet zo., en waarom dit dan om te kotsen is? Lijkt me makkelijker& goedkoper dan tijdelijk Duits kenteken, in de winter een 2000km erbij op zetten, en dan keuren.
 
Met mijn vraag ”Maar dan....?” bedoelde ik, wat doe je dan met die km’s die er nog bij getrapt moeten worden? Afwachten heeft geen zin, je moet iets, of je moet dokken. Lekker warm bij de motorzaak is mooi, maar daar komen geen km’s vanzelf bij toch?
Hij zal sowieso op minimaal 6000 km moeten staan bij keuring. Ik zal die twee weken met dat tijdelijk Duits kenteken dus moeten gebruiken om op die stand terecht te komen. Mín de benodigde km's om naar de RDW te rijden :)

Wat bepaalt eigenlijk het BTW-bedrag (19% toch?) als de 2e hands motor die 6000km niet haalt en of de motor jonger is dan 6mnd. Over de aanschafprijs bij de (evt particuliere) verkoper? Of over de bruto catalogusprijs die ervoor staat?
 
Laatst bewerkt:
@Trickshot Ik meen me te herinneren dat het over het aankoopbedrag gaat, dat jij hebt betaald. Weet het niet meer zeker, moet wel terug te vinden zijn op de belastingdienst-website.
 
Wat bepaalt eigenlijk het BTW-bedrag (19% toch?) als de 2e hands motor die 6000km niet haalt en of de motor jonger is dan 6mnd. Over de aanschafprijs bij de (evt particuliere) verkoper? Of over de bruto catalogusprijs die ervoor staat?
Het eventueel te betalen BTW-bedrag wordt bepaald door de netto catalogusprijs zoals die gold in Nederland op de dag dat de motor voor het eerst op kenteken werd gezet plus wat op die dag het geldende BTW-tarief in Nederland was.
 
Das nie wat de belastingmevrouw mij net ad telefoon aangaf. Zij had het toch echt over de prijs die ik ervoor betaal bij dealer of particulier.
 
Die paar centen betreft in dit geval 21% van de aanschafprijs... Ik zou er ook niet voor kiezen om met de teller te gaan kloten, maar 1900 km erbij rijden zou ik zeker doen!

Even de laptop eraan, km stand op 6548 zetten, keuren en daarna weer terug naar de originele stand. Ik zie het probleem niet zo., en waarom dit dan om te kotsen is? Lijkt me makkelijker& goedkoper dan tijdelijk Duits kenteken, in de winter een 2000km erbij op zetten, en dan keuren.

Zo zie je maar hoeveel verschil er is tussen mensen ;)

Waarom ik hier van moet kotsen ? Omdat ik het te zielig voor woorden vind dat er op zo n manier geld bespaard moet worden! Ben geen fan van de belasting dienst of belasting betalen e.d. maar dit soort praktijken gaan mij te ver.

Hoe denken we dan over mensen/bedrijven die een tellerstand terug draaien om zo meer geld te verdienen ?
 
Nu wordt het een heel andere discussie..... hoe betrouwbaar is informatie van de 'belastingtelefoon'?
Daar zijn aparte fora voor.
Nee dank die discussie ga ik niet aan. Was zomaar een vraag tussendoor en was toch niet van plan BTW te gaan betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan