How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Wat betreft het koopcontract, is er hier iemand überhaupt er wel eens om gevraagd? En moet de naam van degene er op staan die het voertuig het laatst op naam heeft gehad er op staan of is een andere verkoper ook goed?

In mijn geval het ik het ‘voertuig’ gekocht van iemand anders dan degene die het kenteken het laatst op naam had.
Bij de RDW werd er bij mij niet om gevraagd, dus ik heb het ook niet laten zien. Ieder document dat tot discussie kon leiden bleef lekker in de broekzak :)

Denk persoonlijk wel dat het handig is om bij import dit op te stellen. De RDW doet (volgens hun website) een onderzoek of het voertuig niet gestolen is. Zelf heb ik geen idee of/hoe/waar ik dat zelf vooraf kan controleren, er is volgens mij niet zoiets als een Duitse RDW website waarop je dit kunt zien. Als je een koopcontract hebt, sta je in ieder geval sterker.
Voor Duitsers schijnt dit ook heel gebruikelijk te zijn, in NL is het onder particulieren vrij uitzonderlijk is mijn ervaring.
 
Ik keek er zo tegen op, dat ik 5 jaar nodig had om eindelijk een afspraak te maken hij rdw. Alles voorbereid, papieren/foto's ed. En stond binnen 15 min weer buiten.nog even geholpen met het vinden van blok/frame nummers. Eindelijk een kenteken op mijn beverly. Nu snel weer kijken voor wat anders. Honda xadv
 
Het gaat om een kaal frame, zie een pagina of wat terug. Deze heb ik gekocht in Oostenrijk inclusief papieren om mijn huidige beschadigde frame te vervangen (een motor met NL kenteken).

Ik heb ook een koopcontract, maar dat is niet degene die als laatste als kentekeneigenaar geregistreerd stond in Oostenrijk. Het zal wel geen probleem zijn vermoed ik, maar ik probeer eventueel gedoe voor te zijn. Ik vraag me toch sterk af of ze niet gaan vallen over de kleur of het motorbloknummer, die kloppen straks niet meer namelijk. Maar goed, ik ga binnenkort naar het RDW voor de keuring dus dan gaan we het zien.
 
Ondertussen ben ik bij het RDW geweest en de motor is gekeurd als zijnde import uit Oostenrijk, geen op of aanmerkingen en geen koopcontract hoeven laten zien.

Overigens was het typenschein niet nodig, ik moest alleen Zulassungsbescheinigung deel 1 en deel 2 inleveren. Misschien handig voor iemand die ooit een motor uit Oostenrijk invoert.

Overigens is de BPM aangifte erg gemakkelijk te doen, wat een mooi simpel systeem is dat zo met DigiD. Ik heb er screenshots van gemaakt. @Roy "R"acing ik kan ze eventueel censureren zodat je ze kunt gebruiken in de OP?

CB437BE1-D642-4DC5-9AD8-6EBB550AE880.jpeg
 
Nou zou vrij simpel moeten zijn volgens RDW.

Hij wordt sowieso als motor gekeurd want meer dan 50cc.

Dan hoe de aantal KW's op de kentekencard geregistreerd gaan worden, is het enkel van belang of ik bij de keuring aannemelijk kan maken dat ie vol vermogen heeft Ja of Nee.

Een verklaring van een dealer zou voldoende moeten zijn, of een goed verhaal waar de keurmeester in mee gaat ;)

Nu ik er zo aan denk, heb ik eerder wel eens een motor ingevoerd die op papier ook minder KW's, maar in werkelijkheid ook vol vermogen had. Toen vroeg de keurmeester mij hoe die geregistreerd moest worden, met vol of geknepen vermogen.... Vol natuurlijk O-) toen is het ook zo geregeld.

Als in de Teil I en Betriebserlaubnis staat dat er geen Teil II bij aanwezig is zou ook dat geen probleem zijn.

Weer een hoop stress om niks. Vrijdag gewoon keuren dus *D
Verklaring vol vermogen van de dealer op advies van de dealer maar achterwege gelaten omdat de motor nu meer waard zou zijn volgens hen :X inmiddels gekeurd zonder problemen. Enkel nog ff gewogen en wielbasis opgemeten en klarie 8-)
 
Wanneer ik je goed heb kunnen volgen ga je een motor invoeren met het volle (originele) vermogen, maar niet op papier. Dat is een situatie die in Nederland onwettig is en ik vraag me af hoe de RDW hiermee omgaat? Telkens wanneer het vermogen van een motor wordt veranderd, moet het kentekenbewijs worden aangepast. Een motor met 11 KW op het kentekenbewijs maakt hem aantrekkelijk voor iemand met een A1 rijbewijs - waarschijnlijk doelde de dealer daar op - maar wanneer zo'n persoon, al dan niet onwetend van genoemde tegenstrijdigheid dan een ongeluk krijgt of zelfs wordt gecontroleerd door de politie, is het uit met de pret..... (rijden zonder geldig rijbewijs)
Dus eigenlijk ben ik benieuwd wat het originele (hoge) vermogen van die motor is en wat daarvan straks op het NL kenteken komt te staan.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen ben ik bij het RDW geweest en de motor is gekeurd als zijnde import uit Oostenrijk, geen op of aanmerkingen en geen koopcontract hoeven laten zien.

Overigens was het typenschein niet nodig, ik moest alleen Zulassungsbescheinigung deel 1 en deel 2 inleveren. Misschien handig voor iemand die ooit een motor uit Oostenrijk invoert.

Overigens is de BPM aangifte erg gemakkelijk te doen, wat een mooi simpel systeem is dat zo met DigiD. Ik heb er screenshots van gemaakt. @Roy "R"acing ik kan ze eventueel censureren zodat je ze kunt gebruiken in de OP?

Bekijk bijlage 1644261
Die RDW locaties zijn ooit volgens mij in 1x neergezet :)
Ze zijn tot in detail hetzelfde, behalve het kantoortje aan de voorkant, waar iemand blijkbaar nog wat zelfbeschikking heeft.

Je moest naar binnen rijden en dan tussen de 2 rijstroken opstellen?
 
Wanneer ik je goed heb kunnen volgen ga je een motor invoeren met het volle (originele) vermogen, maar niet op papier. Dat is een situatie die in Nederland onwettig is en ik vraag me af hoe de RDW hiermee omgaat? Telkens wanneer het vermogen van een motor wordt veranderd, moet het kentekenbewijs worden aangepast. Een motor met 11 KW op het kentekenbewijs maakt hem aantrekkelijk voor iemand met een A1 rijbewijs - waarschijnlijk doelde de dealer daar op - maar wanneer zo'n persoon, al dan niet onwetend van genoemde tegenstrijdigheid dan een ongeluk krijgt of zelfs wordt gecontroleerd door de politie, is het uit met de pret..... (rijden zonder geldig rijbewijs)
Dus eigenlijk ben ik benieuwd wat het originele (hoge) vermogen van die motor is en wat daarvan straks op het NL kenteken komt te staan.
Volgens de dealer gebeurt dit met vrijwel alle motoren... Ik heb het idd nagevraagd hoe dat met de verzekering zit en wat jij zegt, stel dat je een ongeluk krijgt.

Maakt niets uit werd mij verteld aangezien die motoren sowieso al veel harder gaan dan de maximum snelheid. Zelfs na herhaaldelijk doorvragen. Dus ik ga er even vanuit dat een dealer welke dagelijks bezig is motoren te verkopen etc dat deze wel weet waar die over praat.
 
Dus de verzekering vind het helemaal prima dat je op een motor rijd die op kenteken als 11kw staat en hij is eigenlijk 35kw (ik noem even wat).
Ik gok bij een goeie crash dat ze er ineens anders over denken.
 
Tja ik ben geen verzekeringsexpert dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.

Ik weet wel als ze het willen testen dat ze eerst die motor maar eens weer moeten opbouwen dan :+
 
Opbouwen zal niet altijd nodig zijn. Kijken hoe het vermogen omlaag gebracht zou zijn en deze componenten zoeken. Niet aanwezig, dan zal het lastig kunnen worden.
En “men” verteld deze zaken makkelijk. Is men zo zeker van zichzelf dat ze dit ook op papier zetten? Niet dat jij er dan wat aan hebt, want jij hebt de wet/ afspraken niet gevolgd en niet de garage.
De verzekeraars zullen de grootste nieuwsgierige zijn.
 
Tja ik ben geen verzekeringsexpert dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.

Ik weet wel als ze het willen testen dat ze eerst die motor maar eens weer moeten opbouwen dan :+
Dat geeft niet, de onderzoekskosten zullen ze ongetwijfeld ook op jou verhalen. En geef ze eens ongelijk, iemand die zonder rijbewijs rijdt, willen ze natuurlijk niet in de verzekering hebben.
 
Ok leuk allemaal dat jullie de moraalridders gaan uithangen, jullie rijden ook allemaal netjes 100 op de snelweg en schakelen bij 1500 toeren over naar de volgende versnelling want dat is beter voor het milieu :') :') :')

Dan zou een dealer het ook altijd aftikken met dit advies wat ze blijkbaar aan iedereen geven aangezien ze alle motoren met vol vermogen verkopen.... Lijkt me dus van niet.

Anyways jullie zeggen van niet, dealer zegt van wel.... Denk dat ik eerder met een dealer mee ga die dagelijks die dingen verkoopt dan een aantal random internet mensen vol twijfel wat wel of niet mag :')
 
Ok leuk allemaal dat jullie de moraalridders gaan uithangen, jullie rijden ook allemaal netjes 100 op de snelweg en schakelen bij 1500 toeren over naar de volgende versnelling want dat is beter voor het milieu :') :') :')

Dan zou een dealer het ook altijd aftikken met dit advies wat ze blijkbaar aan iedereen geven aangezien ze alle motoren met vol vermogen verkopen.... Lijkt me dus van niet.

Anyways jullie zeggen van niet, dealer zegt van wel.... Denk dat ik eerder met een dealer mee ga die dagelijks die dingen verkoopt dan een aantal random internet mensen vol twijfel wat wel of niet mag :')
Ja, want die dealer heeft tenslotte geen belang bij het verkopen (van die onzin)...
Je zou het natuurlijk ook even kunnen navragen bij degenen die erover gaan, namelijk de RDW en de verzekering... Maar ik denk dat je zelf ook wel weet wat die zullen antwoorden, en dat wil je nu eenmaal gewoon niet horen.
Wat je doet moet jij weten, maar neem er dan ook gewoon zelf de verantwoordelijkheid voor, en schuif die niet op de dealer of een forum.
 
Zijn al tig topics over dit onderwerp maar als jij licht moet rijden en hij is het niet rij je zonder rijbewijs. En heeft een verzekering een heel goed punt om de kosten op jou te verhalen. Iets met verschil tussen misdrijf en overtreding.
Mag jij zwaar rijden dan klopt alleen het kenteken niet en is het weer een ander verhaal.
 
Waarom als ik ze specifiek een situatie schets zoals jullie ook hierboven doen, met meer vermogen dan op kenteken en in geval van ongeval. En dat ze idd dan evt het vermogen gaan checken.

Waarom zeggen ze dan dat het geen verschil maakt. Lijkt me toch helemaal als dealer zijnde dat, stel je geeft dit advies terwijl het niet mag, dat je als dealer zijnde jezelf uiteindelijk behoorlijk in de vingers snijdt...

Ik ga het ook niet uitzoeken aangezien ie nu al ingevoerd is. Ik heb de RDW gebeld, ben naar de dealer gegaan zoals de RDW zei daar geven ze een bepaald advies dat heb ik overgenomen..... Dan moet de RDW het lekker zelf regelen ipv daar lekker alles lopen afschuiven, ik heb iig keurig gezegd dat dat ding vol vermogen heeft :+
 
Dat het vaak zo gebeurt maakt het niet goed.
Vraag dit nog eens bij onze mannen in blauw en je krijgt een heel ander antwoord.
Waarom zou het in godsnaam oke zijn om met meer vermogen te rijden dan hij eigenlijk heeft? Dat is waar die hele A1-A2 flauwekul voor verzonnen is.
 
Ik weet het ook niet. Zelfde als APK voor motoren... Soms zie je barrels rijden dan denk je haal dat ff heel snel van de weg af levensgevaarlijk :') :')

Hebben ze in Duitsland toch wat beter voor elkaar met die TÜV. Kan je ook van alles van vinden maar uiteindelijk is het wel veiliger
 
Ja, want die dealer heeft tenslotte geen belang bij het verkopen (van die onzin)...
Je zou het natuurlijk ook even kunnen navragen bij degenen die erover gaan, namelijk de RDW en de verzekering... Maar ik denk dat je zelf ook wel weet wat die zullen antwoorden, en dat wil je nu eenmaal gewoon niet horen.
Wat je doet moet jij weten, maar neem er dan ook gewoon zelf de verantwoordelijkheid voor, en schuif die niet op de dealer of een forum.
:^
Ter aanvulling. Als je je fiets verzekerd, dan moet je ook je vermogen opgeven. Als je daarover liegt kan het voor een verzekeraar reden zijn om een uitkering te weigeren. Of anders gezegd, de andere partij wordt schadeloos gesteld, dit bedrag wordt op jou verhaald.
Of je dit risico wilt lopen laat ik aan jou over. En dat heeft weinig te maken met "moraalridder" zijn.
 
Eerst zeg je dat je niet bekend bent met het invoeren van een teruggevoerde motor, dan opeens herinner je je dat je het al eerder hebt gedaan, vraagt op dit forum om advies, laat weten dat je geen verzekeringsexpert bent en verschuilt je tenslotte achter “de dealer”.
Heb je al naar informatie gezocht bij de RDW, verzekeringsmaatschappijen, politie, wetgever?
 
Ik vraag ook altijd bij mijn bakker om brandpreventie-advies, bij mijn slager om advies voor taartenbereiding, en bij de brandweer om BBQ-advies. Komende hele verrassende uitkomsten uit :+
 
De papieren moeten steeds kloppen,zeker bij de verzekering.Anders rij je gewoon onverzekerd rond,en bij een ongeval komt dat zeker zichtbaar. Dit is bij ons in België,maar zal wel overal zo zijn. Waarom zou je anders al die papieren en gegevens nodig hebben?
 
Ik heb ook geen verstand van verzekeringen (iig niet veel) maar wat ik wel weet, dat als er ook maar een kleine kans is dat een verzekering niet hoeft uit te keren, ze die kans pakken.
Het enigste wat Ducatipower doet is de verzekering die kans geven.

En waar moraalridders vandaan weet ik niet, maar als je een "groot" motorrijbewijs hebt, waar doe je het dan voor.
Kom dan niet naar dit forum voor advies, als je het zelf allemaal zo goed weet.

Maar ik vind het prima, maar aub niet gaan huilen als die zelfde verzekering niet uitkeert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan