How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Beste collega’s,

Hopelijk vind ik hier het antwoord op het volgende:

Ik kan van een particulier in belgie een motorfiets overnemen. Alleen het volgende is ingewikkelder..

De motorfiets is nooit ingeschreven geweest, nooit kenteken gehad en dus geen papieren. Hij heeft de motor alleen op prive terrein gebruikt. Er zit wel al 9000km op! Beetje vreemd ook?

Verkoper beweert dat Inschrijven in belgie niet meer mogelijk is vanwege E4 norm.

Ik heb met het rdw gebeld en moet dus met de motorfiets en cvo langskomen en dan word beoordeelt of het nog aan de norm en eisen voldoet van 2021/2020 (het cvo heb ik inmiddels ter beschikking op fotos)

Ik ben bang dat ik een risico neem door de motor alvorens te kopen en dan met een motor te zitten die niet word toegelaten in nederland..

Nog een vervolgvraag.. zou het zo zijn dat ik dan ook de volledige btw moet afdragen bij een nieuwe eerste inschrijving? Of alleen de bpm omdat deze ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000km erop heeft.

Alvast bedankt! Mocht ik onduidelijk excuses
Wanneer jij denkt dat deze motor wel iets voor je is, kan je een afspraak met de verkoper maken.
Als hij de papier-winkel voor elkaar weet te krijgen, dat de motor dan is verkocht voor een X-bedrag.
Alle problemen en risico's aan de verkoper laten.

Je hebt niets aan een prachtige motor waarmee je niet de weg op kan.
 
Het gaat om een yamaha mt07 van 2018 met abs

Rdw al contact mee gehad en ik moest terecht bij een keuringstation met de motor en cvo.

Inderdaad vanwege euro5 (heeft euro4) norm wat nu geeist word kan het niet op kenteken gezet worden in belgie. Maar hier in NL misschien wel?
wordt sowieso een lastig verhaal, en de MT-07 is een zo ontzetten gangbaar model dat ik lekker op zoek zou gaan naar een andere. Er staan er zat te koop, dus waarom jezelf dit soort risico op de hals halen?
Het verhaal met de 9000km op eigen terrein vind ik al een vaag verhaal bij een MT-07, komt nog bij dat het ook altijd als jij de motor weer wil verkopen een gek verhaal blijft, dus dat is voor de restwaarde ook niet best... lekker verder zoeken is mijn advies.
 
Vlgs mij als je een COC kan overleggen voldoe je sowieso aan de europese typegoedkeuring. Dus die euronorm van nu gaan ze niet naar kijken.

Bpm moet je sowieso betalen.
Btw, niet omdat ie nieuw is want je kan aantonen dat ie ouder dan 6mnd en meer dan 6dkm heeft gelopen.

Evt wel btw en invoerrechten over de aankoopprijs als de motor van buiten de EU komt en deze nog niet betaald zijn.

Oftewel koop hem zo goedkoop mogelijk (op papier ;)) met koopovereenkomst en laat erin zetten dat deze zonder originele papieren is gekocht.

Dan moet dat ongetwijfeld goedkomen, zal niet weten waarom je zoiets niet kan invoeren want COC zit erbij dus verder geen keuring nodig.
 
Vlgs mij als je een COC kan overleggen voldoe je sowieso aan de europese typegoedkeuring. Dus die euronorm van nu gaan ze niet naar kijken.

Bpm moet je sowieso betalen.
Btw, niet omdat ie nieuw is want je kan aantonen dat ie ouder dan 6mnd en meer dan 6dkm heeft gelopen.

Evt wel btw en invoerrechten over de aankoopprijs als de motor van buiten de EU komt en deze nog niet betaald zijn.

Oftewel koop hem zo goedkoop mogelijk (op papier ;)) met koopovereenkomst en laat erin zetten dat deze zonder originele papieren is gekocht.

Dan moet dat ongetwijfeld goedkomen, zal niet weten waarom je zoiets niet kan invoeren want COC zit erbij dus verder geen keuring nodig.

Dit klopt niet, voor wat betreft een COC.

Anders zouden er ook geen problemen ontstaan zijn met oude voorraden van dealers. Deze moesten ook allemaal voor een bepaalde datum op kenteken gezet zijn vorig jaar. Omdat ze anders niet meer geregistreerd konden worden.
 
Dit klopt niet, voor wat betreft een COC.

Anders zouden er ook geen problemen ontstaan zijn met oude voorraden van dealers. Deze moesten ook allemaal voor een bepaalde datum op kenteken gezet zijn vorig jaar. Omdat ze anders niet meer geregistreerd konden worden.

Wellicht hadden ze daar nog geen COC van? Dan voldoet ie niet aan de eisen van nu nee

Als je een COC kan overleggen bij de rdw nemen ze alles daarvan over
 
De COC is in bezit maar deze dateert van 2018. Met deze COC kan de eigenaar in belgie dus geen kenteken(papieren) krijgen vanwege euro4. Nu word Euro5 geeist in belgie. Als dat in nederland ook het geval is dan houd het op lijkt mij?
 
Dacht dat het juist zo was

Stel je hebt een motor van 2010 waar je nu in 2021 een COC bij moet regelen dan voldoet ie dus niet aan de huidige norm.

Maar in dit geval heb je de COC al wel van toen het aan de eisen voldeed alleen is nooit een kenteken voor afgegeven. Dan lijkt mij invoeren geen probleem.

Als het echt een koopje is zou ik het gewoon proberen.
 
Vind ik als Belg maar raar, het zou erop neerkomen dat ik dan geen overjaarse moto meer kan inschrijven? Eentje die bv al 2 jaar in de showroom staat of als demo werd gebruikt…
 
Vind ik als Belg maar raar, het zou erop neerkomen dat ik dan geen overjaarse moto meer kan inschrijven? Eentje die bv al 2 jaar in de showroom staat of als demo werd gebruikt…
Dat is gewoon zo, een beetje dealer zal een overjaarse ingeschreven hebben.Een nieuwe EURO-4 motorfiets kan je nog inschrijven t.e.m. 31/12/2021. Een demo motorfiets is ingeschreven door een dealer en is dus geen enkel probleem, het gaat enkel over nieuwe, niet ingeschreven motoren.

 
Dat is gewoon zo, een beetje dealer zal een overjaarse ingeschreven hebben.Een nieuwe EURO-4 motorfiets kan je nog inschrijven t.e.m. 31/12/2021. Een demo motorfiets is ingeschreven door een dealer en is dus geen enkel probleem, het gaat enkel over nieuwe, niet ingeschreven motoren.

Thnx. Op deze manier lees ik het ook als eerste inschrijving met homologatie voor euro4 idd.

Dan zou je met enkel die losse COC zonder inschrijving vanuit een EU land dus wel problemen krijgen na vermelde datum in het artikel.
 
@Roy "R"acing

Ik heb gisteren een motor gehaald en je beginpost goed doorgelezen. Maar een paar dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk, ik hoop dat jij mij duidelijkheid kunt verschaffen :)

Voor zover ik het begijp is onderstaande de manier van werken :

Ik heb de afspraak reeds gemaakt bij de RDW in Almelo voor 10 januari, ik kom daar met de motor en de bijbehorende papieren. RDW keurt de motor ik betaal 104 euro aan de RDW en bij thuiskomst vul ik online het BPM verhaal in op de site van de belastingdienst middels DigiD. Na een paar dagen krijg ik bericht en het kentekenbewijs en kan ik de plaat laten slaan.

Klopt dit zoals ik het beschreven heb?
 
@dropkikker Exact zo ging het bij mij eerder dit jaar. Op maandagmiddag bij de RDW, meteen daarna thuis online aangifte gedaan en BPM betaald, donderdag kentekenkaart ontvangen met de post. Vrijdagochtend plaat laten maken, hele dag werken, niet volgehouden, om 15:00 uur dan maar naar huis, plaat opgeschroefd en me helemaal suf gereden!

Het is wel eerst betalen bij de RDW, dan keuring. Waarschijnlijk om lastige discussies te voorkomen :)
 
bij thuiskomst vul ik online het BPM verhaal in op de site van de belastingdienst middels DigiD.
Dit kan je uiteraard ook gewoon via je mobiel op de parkeerplaats van de rdw regelen ;) enige wat je nodig hebt is de fastguzzi website en de nieuwprijs die je van de unive motorverzekering afhaalt

@Bramb0 "Het is wel eerst betalen bij de RDW, dan keuring. Waarschijnlijk om lastige discussies te voorkomen :)"

Dat is niet altijd zo overigens, als je zonder of met incomplete papieren komt mag je achteraf voldoen 😜
 
@Bramb0 "Het is wel eerst betalen bij de RDW, dan keuring. Waarschijnlijk om lastige discussies te voorkomen :)"

Dat is niet altijd zo overigens, als je zonder of met incomplete papieren komt mag je achteraf voldoen 😜
Ah ok. Ik kon me zo voorstellen dat er situaties zijn waarbij iemand echt niet betaald na een ”teleurstellende keur-ervaring” en men daarom prepaid wilde :)
Het is ook niet voor niks dat er slechts 1 persoon bij de keuring aanwezig mag zijn. Ik zie al een kudde rondom de motor/auto die de keurmeester probeert te overtuigen van hun gelijk.
 
Ah ok. Ik kon me zo voorstellen dat er situaties zijn waarbij iemand echt niet betaald na een ”teleurstellende keur-ervaring” en men daarom prepaid wilde :)
Het is ook niet voor niks dat er slechts 1 persoon bij de keuring aanwezig mag zijn. Ik zie al een kudde rondom de motor/auto die de keurmeester probeert te overtuigen van hun gelijk.
En dan betaal je niet maar krijg je in de loop van de dagen/weken later een betaalherinnering, verzuim, boete, aanmaning en uiteindelijk een gijzeling aan de broek want je moet je legitimeren voor keuren :)

Als je gewoon normaal doet en die keurmeester gewoon zn werk laat doen, zijn ze (is mijn ervaring op verschillende keurstations) allemaal zeer ruim meedenkend...
 
@DucatiPower Niet elke keuring verloopt gladjes natuurlijk. Sommigen denken dat als ze hun halve familie meenemen dat indruk maakt en er ruimte is voor (aggressieve) onderhandeling om op het gewenste resultaat uit te komen.
Het was voor mij en mijn zoon een leuke ervaring. Vooral omdat de keurmeester zelf ook motorgek was en niet te beroerd was om wat anekdotes te vertellen. Ik was met name door dit geweldige topic perfect voorbereid (meestal niet mijn sterkste kant :+) en zou een volgende import zo weer doen.
 
Ik kreeg nog de tip aangezien ik toch van plan ben om er een andere uitlaat onder te zetten, om op de katalysator en einddemper een paar krassen te zetten. Dit zou dan onder het kopje schade vallen en dat kan schelen met het BPM bedrag.

Iemand daar ervaring mee?
 
Zo eenvoudig is dat natuurlijk niet. Weet dat auto's worden getaxeerd bij import door taxateurs en er dan wel schade wordt "overdreven" om zo minder BPM te betalen. Dat zal vast bij een motor ook kunnen, moet je alleen wel een taxateur vinden en betalen voor zijn werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan