How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Nieuwe users hoeven de OP nooit te lezen. Ook de FAQ is alleen voor de ervaren users bedoeld.
;)
 
Las net dat de BPM tegenwoordig anders berekend wordt. De bpm kortingstabel is ook in de gunstige zin veranderd. Ook wordt BPM door een uitspraak van hoge raad op basis van de inkoopwaarde en niet de NCP berekend.

Iemand al ervaring met het nieuwe beleid die vanaf 1 januari is ingegaan?
 
ja ik heb daar ervaring mee.

dacht ook dat het zo zat, totdat ik 1118 euro moest lappen.........

geldt alleen voor handelaren en later komt het bij de prijs weer op of zo, douane gaf aan dat het een broodje aap verhaal is dat het voor iedereen maar geldt en dat mensen vaak meer moesten betalen dan verwacht.

de calculator in de OP klopt precies met wat ik voor mijn 2007 moest BPM-en ;)
 
Aangezien er in dit topic ook over import uit Oostenrijk wordt gesproken, wil ik kijken of ik mijn vraag hier ook kwijt kan (met resultaat natuurlijk)
De motorfiets die ik binnenkort ga aanschaffen, komt uit Zwitserland (hij is van m'n broer en vorig jaar meegegaan als inboedel)
Hier komt nu ook het "grappige" deel... de motor heeft al een aantal jaar op NL kenteken gestaan (komt oorspronkelijk uit Duitsland) en heeft dus ooit al eens BPM afdracht gehad.

Mijn broer heeft nooit BPM teruggevraagd, dus volgens de inlichtingen bij de douane, zou deze bij her-import niet nogmaals BPM heffing ondergaan. Sterker nog, omdat deze fiets in een verleden al eens een NL kenteken heeft gehad, krijgt zij hetzelfde kenteken weer terug (hoi hoi hoi)

De enige vraag waar ik eigenlijk mee zit is of het toegestaan is om deze met zwitsers kenteken en al aan te melden bij het keuringsstation en dan 'meteen' het NL kenteken krijgen.
ik laat mijn broer ook nog een en ander uitzoeken mbt de export vanuit Zwitserland, of het uberhaupt mogelijk is om het achteraf te melden als zijnde "ge-exporteerd"...
Het zou een stuk administratie schelen, ook omdat ik van plan ben om zelf terug te rijden vanuit Zwitserland.... anders zou ik moeten kijken naar een aanhanger (en een auto met trekhaak....)

lang verhaal.. kort gezegd, als de huidige eigenaar de motor in de verzekering houdt, kan je er zelf mee naar NL rijden en aanbieden voor NL kenteken (eventuele politiecontroles in NL daargelaten, zolang je er niet maanden over doet om 'm op NL kenteken te zetten, verwacht ik weinig problemen)
Klopt dit?

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring?
 
Aangezien er in dit topic ook over import uit Oostenrijk wordt gesproken, wil ik kijken of ik mijn vraag hier ook kwijt kan (met resultaat natuurlijk)
De motorfiets die ik binnenkort ga aanschaffen, komt uit Zwitserland (hij is van m'n broer en vorig jaar meegegaan als inboedel)
Hier komt nu ook het "grappige" deel... de motor heeft al een aantal jaar op NL kenteken gestaan (komt oorspronkelijk uit Duitsland) en heeft dus ooit al eens BPM afdracht gehad.

Mijn broer heeft nooit BPM teruggevraagd, dus volgens de inlichtingen bij de douane, zou deze bij her-import niet nogmaals BPM heffing ondergaan. Sterker nog, omdat deze fiets in een verleden al eens een NL kenteken heeft gehad, krijgt zij hetzelfde kenteken weer terug (hoi hoi hoi)

De enige vraag waar ik eigenlijk mee zit is of het toegestaan is om deze met zwitsers kenteken en al aan te melden bij het keuringsstation en dan 'meteen' het NL kenteken krijgen.
ik laat mijn broer ook nog een en ander uitzoeken mbt de export vanuit Zwitserland, of het uberhaupt mogelijk is om het achteraf te melden als zijnde "ge-exporteerd"...
Het zou een stuk administratie schelen, ook omdat ik van plan ben om zelf terug te rijden vanuit Zwitserland.... anders zou ik moeten kijken naar een aanhanger (en een auto met trekhaak....)

lang verhaal.. kort gezegd, als de huidige eigenaar de motor in de verzekering houdt, kan je er zelf mee naar NL rijden en aanbieden voor NL kenteken (eventuele politiecontroles in NL daargelaten, zolang je er niet maanden over doet om 'm op NL kenteken te zetten, verwacht ik weinig problemen)
Klopt dit?

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring?

Wat ik over het Duitsland verhaal al gelezen heb is dat je NIET met op een buitenlandse motor als NL-er in NL mag rijden. Lees even een aantal pagina's terug...

Maar dat is van horen zeggen, misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft?


Edit: Het BPM verhaal durf ik je niets zinnigs op te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik over het Duitsland verhaal al gelezen heb is dat je NIET met op een buitenlandse motor als NL-er in NL mag rijden. Lees even een aantal pagina's terug...

Maar dat is van horen zeggen, misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft?


Edit: Het BPM verhaal durf ik je niets zinnigs op te zeggen.


Via een ander forum is al redelijk duidelijk geworden dat BPM niet tweemaal geheven kan worden. Als het goed is wordt dit zichtbaar bij import en zal er dus geen tweede betaling gedaan hoeven worden...... Dat maakt het eerste punt waar je op reageert ook zo interessant... Ze kunnen dus geen tweede keer BPM heffen ;)

Om het "veilig" te doen kan mijn broer het beste de motor hierheen brengen. Ik "durf" het dan wel aan om met een zwitsers kenteken naar het keuringsstation te rijden (is voor mij nog geen 10 kilometer)

Bedankt voor je input.
 
Weet je dat zeker dat hij dan hetzelfde kenteken terugkrijgt?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Je kunt bij het afspreken van de keuring bij de RDW een eendagskenteken aanvragen.
Als Nederlander mag je niet met een auto of motor met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Als je gepakt word heb je kans dat je meteen de BPM moet betalen en eventueel een naheffing.
 
Laatst bewerkt:
Weet je dat zeker dat hij dan hetzelfde kenteken terugkrijgt?
Dit heb ik nog nooit gehoord.

Een kameraad van mij heeft ooit een Volvo gekocht met Nato kenteken, maar deze had daarvoor wel een NL kenteken gehad, dus na 10 jaar Nato carriere werd deze teruggeschreven naar NL kenteken en tot verbazing kreeg hij een 10 jaar "oud" kenteken.... Met die ervaring durf ik nu wel te roepen dat 'ie hetzelfde kenteken weer terug krijgt (en anders maar niet....)

Je kunt bij het afspreken van de keuring bij de RDW een eendagskenteken aanvragen.

Kijk, da's wel weer handig om te weten, scheelt weer beetje uitzoek werk ;)

Als Nederlander mag je niet met een auto of motor met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Als je gepakt word heb je kans dat je meteen de BPM moet betalen en eventueel een naheffing.

Ja.... maar..... wat als op deze motorfiets al ooit eens BPM is geheven en deze is aantoonbaar nooit teruggevorderd.... Volgens de belastingdienst hebben zij hier gegevens over en zullen bij "herinvoer" geen BPM meer heffen. Ik twijfel er niet aan of ik krijg een boete, maar ik verwacht geen naheffing BPM... (ach, een eendagskenteken kost ook de wereld niet...)

Thanks!
 
Een kameraad van mij heeft ooit een Volvo gekocht met Nato kenteken, maar deze had daarvoor wel een NL kenteken gehad, dus na 10 jaar Nato carriere werd deze teruggeschreven naar NL kenteken en tot verbazing kreeg hij een 10 jaar "oud" kenteken.... Met die ervaring durf ik nu wel te roepen dat 'ie hetzelfde kenteken weer terug krijgt (en anders maar niet....)

Voor Nato voertuigen gelden sowieso veel vreemde regels dus pin je er niet teveel op vast dat jij ook het oude kenteken krijgt. Voertuigen op Nato kenteken staan volgens mij gewoon in NL geregistreerd terwijl jouw voertuig wel in het buitenland is geweest.
Ik weet het ook niet 100% zeker maar ik weet er wel een beetje vanaf aangezien ik zelf ook zo'n kenteken rij

10nxc8j.jpg


Ik moet zelf ook binnenkort mijn motor invoeren, geen BTW en geen BPM betaald maar wel meer dan 6 maand oud en 6.000km. Dat betekend dus geen BTW toch? De motor is nieuw in NL 5.000,- en na een jaar hoef ik volgens de calculator in de OP maar 360,- te betalen aan BPM.

Klopt dit of doe ik iets fout aangezien ik meer had verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Een collega van mij is met zijn auto naar Spanje geëmigreerd, en heeft de auto daar op Spaans kenteken laten zetten. Nadat hij 5 jaar later weer terugkwam naar NL, kreeg ook hij zijn originele kentekennummer weer terug. Hij heeft wel aangegeven dat hij dit wilde. Het is mij niet bekend of het vanzelfsprekend is dat je je oude platen weer terugkrijgt.

Er zijn dus meer gevallen waaruit blijkt dat dit klopt.
 
kan iemand mij helpen...

een honda cbr600f van 03-1998
km stand 31.000, prijs 2750.

waar moet ik op letten bij aanschaf uit duitsland,
kwa papieren, en invoeren?

en welke kosten komen er voor de motor
boven op de aankoop prijs?

alvast bedankt


X

pm please ;)
 
Aan bpm zowieso dit:

317hzc2.jpg


68,- dus aangezien het niet om een nieuwe motor gaat, hij is ouder dan 6maanden en er is meer dan 6.000km mee gereden.

Al weet ik nog steeds niet helemaal zeker of het klopt, de nieuwprijs was destijds 10.072,- als ik Unive mag geloven.
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij helpen...

een honda cbr600f van 03-1998
km stand 31.000, prijs 2750.

waar moet ik op letten bij aanschaf uit duitsland,
kwa papieren, en invoeren?

en welke kosten komen er voor de motor
boven op de aankoop prijs?

alvast bedankt


X

pm please ;)


Loont dit nog wel? Voor praktishc dezelfde prijs moet je die hier in Nederland ook wel kunnen kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan