How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Wanneer je de info op de RDW site bekijkt dan zie je ook dat, in tegenstelling tot het buitenlandse kenteken, er niet expliciet om een koopcontract wordt gevraagd. Een CVO is vrijblijvend en kan in gevallen van twijfel, zaken bespoedigen.
 
Dat had ik beschreven toch? Er gaat iemand op rijden op prive terrein. Groot genoeg om snel km's te maken.Niet op de openbare weg, dus alles volgens de regels. Een paar dagen een paar uurtjes.
Ik ga nog even kijken of ik het chassisnr kan verzekeren. Zo niet, is dat een risico, maar niet zo'n hele groot risico.
Met een Überführungskennzeichen was gedurende 3-4 dagen heel Duitsland je "privé terrein" geweest en had je tegelijkertijd de motor al rijdend, kunnen ophalen. (tot de NL grens) Eventueel een tip voor soortelijke toekomstige gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze info heren!
Vandaag succesvol bezoek aan RDW Keuringsstation Amsterdam gebracht met motor (Zero DS) uit Belgie op de aanhangwagen.
Was er 7u10 (#12 in de rij), 8u ging het open, om 11u klaar met keuring. Precies op dat moment werd de BPM postzak geleegd en kon die van mij nog net mee :)

Spannend, nu wachten op kentekenbewijs, tot die tijd staat hij netjes in z'n nieuwe schuurtje.
 
Ik kan helaas woensdag of donderdag pas naar het RDW station. ivm een geplande rit op 21-07 verwacht ik het kenteken dan niet op tijd te hebben. Heeft iemand ervaring met 'spoedkentekens' na invoeren? Of is een en ander door er achteraan te bellen te versnellen?
 
Vanochtend naar de keuring geweest en inderdaad, het stelt weinig voor :D

Ik was er rond 07.30 en er was al een flinke rij. Koffie was in Arnhem trouwens goed te drinken...
Ik was uiteindelijk nummer 28 en was rond 10.00 aan de beurt. 10 minuten later was alles nagekeken en akkoord bevonden. BPM formulieren in de blauwe brievenbus gegooid en op weg naar huis. Er is niet om een koopcontract gevraagd.

Eendagskenteken had ik verzekerd via Univé. Gisteravond om 20.00 uur nog geregeld. Tip is om dit een dag eerder te doen;) Verzekering vandaag was gratis, mits ik de polis afsluit bij Univé als het kenteken bekend is.
Hopelijk komt de kentekenkaart snel, want de eerste km's op de Z1000 waren heerlijk!
 
Bedankt voor deze info heren!
Vandaag succesvol bezoek aan RDW Keuringsstation Amsterdam gebracht met motor (Zero DS) uit Belgie op de aanhangwagen.
Was er 7u10 (#12 in de rij), 8u ging het open, om 11u klaar met keuring. Precies op dat moment werd de BPM postzak geleegd en kon die van mij nog net mee :)

Spannend, nu wachten op kentekenbewijs, tot die tijd staat hij netjes in z'n nieuwe schuurtje.

Ter info voor de mensen die zich afvragen hoe lang te wachten:
Vrijdag 6 juli gekeurd, maandag 13 juli kentekenbewijs binnen!
Geen tussenbericht van Belastingdienst gehad, want betreft import van een motorfiets met BPM nultarief (full electric)
 
Gisteren eind van de middag de BPM betaald n.a.v. de mail. Spoedbetalingen zijn niet meer nodig stond er in de mail. Men controleert dagelijks de betalingen. Nu afwachten op post van de RDW...
 
Gisteren eind van de middag de BPM betaald n.a.v. de mail. Spoedbetalingen zijn niet meer nodig stond er in de mail. Men controleert dagelijks de betalingen. Nu afwachten op post van de RDW...

18-07: BPM betaald
23-07 avond: Kenteken zichtbaar in Mijn RDW
25-07: Kentekenpas bij de post
Vandaag (26-07) plaat laten maken 8-) 8-)
Na vandaag: rijden...
 
Gisteren eindelijk, op afspraak, gemeld bij RDW Arnhem met de nep monkey

Aardige lui, en zo vonden het een heel leuk ding
Geen koopcontract gehad, is ook niet om gevraagd

Wel werd aangegeven dat het goed was dat hij gebruikt was, zonder eerder kenteken, als hij 11 jaar en nieuw was, had ik een probleem en kon het kenteken wel vergeten, gelukje dus

Originele aankoopbon was niet genoeg voor 1e inschrijving en uit de Vin konden ze niet de productie datum halen

Heb nu 2 adressen waar ik te rade moet voor de productiedatum
1 in Belgie de ander in Hongkong

Nu eerst een document met productie datum regelen, dan administratieve herkeuring

Duurt dus nog ff voor ik kan rijden

Door wat ff snel tussendoor moeten, dtond hij niet goed genoeg vast, dus onderweg omgedonderd
Koplamp en linker oor kapot

Shit happens kijken we later wel naar
 
Goed dat het keuren tzt gaat lukken, balen dat je hem niet goed vast had staan...
Persoonlijk (waarschijnlijk een chauffeurs trekje) altijd even aan de spanband of object trekken voor vertrek.
 
Op het laatst een bestaande afspraak gewijzigd, dan ff snel snel
Maar 2 spanbanden beschikbaar, ff diagonaal en de band aan de achterzijde naar de andere kant door zetten
Leek vast, maar ff snel he

Eigen stomme schuld

Normaal ben ik er heel zorgvuldig in
 
Ik zie veel hier op de bonnefooi naar de RDW gaan en niet een afspraak maken, is dat niet makkelijker? Ik ga binnenkort een Kawa uit Duitsland halen en wil bij mijn werk naar de RDW (Arnhem) en maak liever gewoon een afspraak.
 
Ik zie veel hier op de bonnefooi naar de RDW gaan en niet een afspraak maken, is dat niet makkelijker? Ik ga binnenkort een Kawa uit Duitsland halen en wil bij mijn werk naar de RDW (Arnhem) en maak liever gewoon een afspraak.
Wanneer je geen trek hebt om uren doelloos te wachten, is het inderdaad beter om een afspraak te maken. Ik vraag me ook wel eens af welke redenen al die mensen hebben om juist geen afspraak te maken en daar op goed geluk naar toe gaan.
 
Voorheen (nog steeds?) was de maandag speciaal om zonder afspraak te gaan. Aangezien ik midden in de week slecht vrij kan vragen ga ik dus maandagmorgen vroeg en ben je snel weg.
 
In mijn geval, nooit een kenteken gehad, maar wel gebruikt, kon het enkel met een afspraak

Bij afspraak wel rekening houden met wachttijden van een week of zes
 
In mijn geval, nooit een kenteken gehad, maar wel gebruikt, kon het enkel met een afspraak

Bij afspraak wel rekening houden met wachttijden van een week of zes
Zes weken wachten kan o.a. een reden zijn om het z.s.m. te proberen en dan eventuele wachttijd op de koop toe nemen. Trouwens, die zes weken is ook wel eens twee of minder geweest en zal regionaal verschillen, ook al vanwege wisselende drukte.
 
Ik zie veel hier op de bonnefooi naar de RDW gaan en niet een afspraak maken, is dat niet makkelijker? Ik ga binnenkort een Kawa uit Duitsland halen en wil bij mijn werk naar de RDW (Arnhem) en maak liever gewoon een afspraak.

Dat ligt er aan hoeveel tijd je hebt...
Soms is het verstandig om alle RDW stations af te bellen of op de site te kijken wanneer er een plaats beschikbaar is, kan soms wel 4-5 weken duren...
Ik kwam er heel veel voor LPG keuringen en invoeren van 5 auto's en 4 motoren, en stond er gewoon 's morgens rond half zes, met een thermosfles koffie en de krant, en was altijd als eerste aan de beurt...

Een TIP...
De keurmeesters hebben "de macht" dus altijd heel onwetend en vriendelijk en beleefd zijn, want als er iets niet klopt, dan helpen ze je vaak even verder, ben je onbeschoft of weet je alles beter, en ze hebben niet geneukt, dan mag je onverrichte zaken weer naar huis om het zelf uit te zoeken....

En Venlo heeft een paar echte motorenthousiasten als keurmeester, daar is het goed toeven...
 
Ik zie veel hier op de bonnefooi naar de RDW gaan en niet een afspraak maken, is dat niet makkelijker? Ik ga binnenkort een Kawa uit Duitsland halen en wil bij mijn werk naar de RDW (Arnhem) en maak liever gewoon een afspraak.

Dat is zeker makkelijker... maar bij mij was er een wachttijd van 2 maanden en nu was ik de week na het ophalen van de motor al gekeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan