How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Er was eerder in het topic ook iemand waar de berekeningen niet werkten, maar op de laptop van z'n zoon wel, geloof ik.

Misschien even kijken of je Acrobat reader actueel is, of een andere pc proberen zou dus ook kunnen werken.

Thanx! Maar heb het al uitgeprint en helemaal ingevuld zojuist. Enige dat ontbrak was de afschrijving. Deze uitgerekend en alles ligt al klaar voor opsturen..
 
Ik heb vandaag de laatste versie van het nieuwe BPM aangifte formulier gedownload - die van 1 januari 2019, xx2FOL - en heb met wat gefingeerde gegevens een aangifte gesimuleerd. Na het complete formulier digitaal te hebben ingevuld, bleek dat de berekening op Bijlage C, pag. 20, item 3c, een foutieve uitkomst geeft. De bruto BPM was correct gegenereerd, op een bedrag van € 1.396 evenals de afschrijving, op een percentage van 62,750 %. Dan zou de afschrijving van de BPM, bij 3c, uit moeten komen op 1396 x 0,6275 = € 876 (3c = 3a x 3b; staat er trouwens ook letterlijk bij) Maar het formulier berekende een bedrag van € 866, zijnde € 10 te weinig, dus in het nadeel van de belastingbetaler. Voor degenen die het formulier desondanks toch geheel digitaal willen invullen, lijkt me het beste om de aanslag af te wachten en direct daarna bezwaar te maken. Of bellen met de belastingdienst, tenminste wanneer je er doorkomt en vragen of ze een betere oplossing hebben. Je kunt natuurlijk ook het gehele formulier blanco afdrukken en via de bijlagen, alles handmatig berekenen plus met de pen invullen. Misschien dat iemand anders mijn aangifte/berekening op zijn eigen PC kan nabootsen en zien of dan die genoemde fout ook optreedt. (als netto catalogusprijs heb ik € 8.280 genomen, datum 1ste toelating 15-09-2015 en datum keuring 27-03-2019.
 
Laatst bewerkt:
Moet je niet de 1396 x 0.37250 doen?
Nee, want dan krijg je de rest BPM. Het gaat bij 3c namelijk om het bedrag dat je van de bruto BPM mag aftrekken en niet wat men moet betalen. Die berekening komt pas in de stap daarna.
 
Laatst bewerkt:
Net de BPM aangifte op e post, na wat meer moeite dan gepland is de RDW akkoord met e Belse Monkey.
Ik kan een giga factuur van onze blauwe vrienden verwachten, ter hoogte van een astronomische 5 (vijf!!!!) Euro

Dat wordt sparen :+:+:+
 
Heeft iemand van hier uit Italië een motor wel eens geïmporteerd?Ben benieuwd welke papieren,en dingen er moeten worden geregeld.Motor moet door de weeks worden afgemeld,en de originele formulier meenemen.Zodat je hem in NL op kenteken kan zetten?Ik hoor graag!
Grtz
 
Mocht je helemaal geen reactie krijgen van iemand met 'Italië ervaring" dan kun je in ieder geval op de site van het RDW inzien, wat hier in Nederland de procedure is en welke documenten je daarbij nodig hebt. Dat verschilt in wezen niet van een Duitse of Belgische import. Hoe je de Italiaanse documenten in handen krijgt, kun je eventueel aan de verkoper vragen. Verder moet je transport regelen; of bij het rijdend naar Nederland brengen, een geaccepteerd kenteken + verzekering.
 
En zo ineens is het nog maar een week! Volgende week sta ik bij de RDW om mijn motor te laten invoeren. Eindelijk weer een motor in de garage volgende week. Klopt dit nog steeds, dat ik uit de OP heb gekopieerd?

Na de keuring stuurt het RDW de noodzakelijke gegevens voor de belastingdienst naar ze door en dan ontvang je de rekening voor de BPM vanzelf in je mail in ?-? werkdagen en de kentekenpapieren vanzelf in de bus. Is normaal +-5 werkdagen, kan uitlopen ivm drukte. Dan alleen even plaat laten drukken.

Ik heb de 27e maart een afspraak bij de RDW. In de week daarop heb ik hopelijk wel de kentekenpapieren in de bus? Zodat ik het weekend van 6 april een ritje kan maken? Of ben ik dan te optimistisch...Ervaringen van mensen die pas nog hebben geimporteerd, hoe snel dit hedendaags gaat?
 
Heeft er hier iemand ooit een recente EUR-4 begrensde motor uit Duitsland gehaald en hier laten ontgrenzen en op volledig kenteken laten zetten?
 
Net de BPM aangifte op e post, na wat meer moeite dan gepland is de RDW akkoord met e Belse Monkey.
Ik kan een giga factuur van onze blauwe vrienden verwachten, ter hoogte van een astronomische 5 (vijf!!!!) Euro

Dat wordt sparen :+:+:+

Mail van de belasting, foutief formulier gebruikt, of ze toestemming krijgen de boel terug te sturen.

Vorig jaar bij bezoek rdw formulieren afgedrukt en ingevuld, deze dus vorige week opgestuurd, heb ik door dat ze nieuwe documenten hebben gemaakt
Dus ff geprint en net weer ingevuld, lijkt digitaal te kunnen, maar veel velden pakt hij niet, dus toch maar alles met de hand, morgen weer op de post doen dan maar.

Leuker kunnen we het niet maken .......
 
Ik kwam er gelukkig ook achter hier door Herbert116, dat ik met een oud formulier zat te werken. Dit nog gelukkig kunnen aanpassen voor volgende week. Ook bij mij rekent hij niet alles door..Even uitgeprint en maar met de hand ingevuld..Nog minder dan een week, dan sta ik bij de RDW...;-)
 
Het is mij onlangs gelukt de laatst gedownloade versie van de website van de belastingdienst, probleemloos op de PC in te vullen. Daarbij heb ik gemerkt dat het soms wat traag gaat en ik mijn geduld moest temperen. Hoofdzaak is dat je bovenaan op pag. 1 begint met invullen en zo systematisch naar het einde van pag. 6 toe gaat werken. Op die manier worden in de desbetreffende bijlagen, de benodigde berekeningen voor je gemaakt en de resultaten daarvan worden dan weer teruggekoppeld naar de eerste paar pagina's; gaat vanzelf. Op de bijlagen kun je in detail zien, hoe alles is berekend maar je hoeft daar verder niets mee te doen. Alleen de eerste zes pagina's van het formulier, stuur je op. De resterende 15 pagina's kun je voor eigen gebruik afdrukken maar is niet noodzakelijk. Als voorbeeld heb ik een formulier ingevuld en bijgevoegd. (Bodisapha zal daar zeker essentiële data in herkennen.......) Als aangiftedatum mag je de keuringsdatum + max. 7 dagen aanhouden.
 

Bijlagen

  • 2019_aang-meld-opg-bpm-bpm0111z2fol.pdf
    490,2 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn BPM aangifte op de post gedaan. Was even bang dat ze een heel boek hadden gemaakt, want er kwamen 21 pagina's uit de printer rollen, maar valt allemaal mee vergeleken met de vorige BPM formulieren. Nu hopen dat het een beetje snel gaat. Waar vinden jullie overigens de optie om de aangifte digitaal te doen? Ik kan het nergens vinden. Ook niet als ik inlog met DigiD.

Overigens heb ik alleen de eerste zes pagina's opgestuurd zoals ze vroegen. De bijlages heb ik niet meegestuurd omdat deze niet bij de bijlage opties stonden. Hopelijk gaat het in één keer goed.
 
Laatst bewerkt:
Heb gewoon alles ingestuurd, de hele stapel,bij twijfel zoeken zij het maar uit.
Wel4euro postzegels,en dat allemaal om aub 5 euro BPM te mogen betalen :N
 
Vandaag mijn BPM aangifte op de post gedaan. Was even bang dat ze een heel boek hebben gemaakt, want er kwamen 21 pagina's uit de printer rollen, maar valt allemaal mee. Nu hopen dat het een beetje snel gaat. Waar vinden jullie overigens de optie om de aangifte digitaal te doen? Ik kan het nergens vinden. Ook niet als ik inlog met DigiD.

Overigens heb ik alleen de eerste zes pagina's opgestuurd. De bijlages heb ik niet meegestuurd omdat deze niet bij de bijlage opties stonden. Hopelijk gaat het in één keer goed.
Digitaal aangifte doen is niet mogelijk. Je kunt wel de eerste 6 pagina's van het aangiftebiljet digitaal invullen d.w.z. op je PC. Daarna pag. 1 t/m 6 afdrukken, ondertekenen en opsturen. Met dubbelzijdig afgedrukte bladen, kost het in dat geval niet meer dan 1 postzegel.
 
Laatst bewerkt:
Het is mij onlangs gelukt de laatst gedownloade versie van de website van de belastingdienst, probleemloos op de PC in te vullen. Daarbij heb ik gemerkt dat het soms wat traag gaat en ik mijn geduld moest temperen. Hoofdzaak is dat je bovenaan op pag. 1 begint met invullen en zo systematisch naar het einde van pag. 6 toe gaat werken. Op die manier worden alle berekeningen voor je gemaakt en die worden tevens automatisch ingevuld op de bijlagen. Daarop kun je dan in detail zien hoe alles is berekend maar je hoeft daar verder niets mee te doen. Alleen de eerste zes pagina's van het formulier, stuur je op. Als voorbeeld heb ik een formulier ingevuld en bijgevoegd. (Bodisapha zal daar zeker essentiële data in herkennen.......) Als aangiftedatum mag je de keuringsdatum + max. 7 dagen aanhouden.

Komt heel bekend voor idd... ;-)
 
Digitaal aangifte doen is niet mogelijk. Je kunt wel de eerste 6 pagina's van het aangiftebiljet digitaal invullen d.w.z. op je PC. Daarna pag. 1 t/m 6 afdrukken, ondertekenen en opsturen. Met dubbelzijdig afgedrukte bladen, kost het in dat geval niet meer dan 1 postzegel.
Ah, duidelijk. Het volgende artikel bracht mij op het verkeerde spoor: Proef met digitale indiening BPM-aangifte - Accountancy Vanmorgen Lijkt dus wel te komen binnenkort.
Op MacOS (Apple) kon je altijd al PDF'jes invullen. Maar zie zojuist inderdaad dat ze allerlij controles hebben ingebouwd in het PDF formulier.
 
Ah, duidelijk. Het volgende artikel bracht mij op het verkeerde spoor: Proef met digitale indiening BPM-aangifte - Accountancy Vanmorgen Lijkt dus wel te komen binnenkort.
Op MacOS (Apple) kon je altijd al PDF'jes invullen. Maar zie zojuist inderdaad dat ze allerlij controles hebben ingebouwd in het PDF formulier.
Dat zit er wel in. Interessante informatie; hier leer je nog eens wat. Van de andere kant ook wel een voor de hand liggende ontwikkeling, voor een overheid die naar minder gebruik van papier streeft. (en naar meer burger inbreng)
Trouwens het invullen van pdf's op je PC is niet direct afhankelijk van het O.S. maar hangt meer af van het soort pdf dat wordt gebruikt. (interactief)
 
Laatst bewerkt:
Dat zit er wel in. Interessante informatie; hier leer je nog eens wat. Van de andere kant ook wel een voor de hand liggende ontwikkeling, voor een overheid die naar minder gebruik van papier streeft. (en naar meer burger inbreng)
Trouwens het invullen van pdf's op je PC is niet direct afhankelijk van het O.S. maar hangt meer af van het soort pdf dat wordt gebruikt. (interactief)
Dat klopt, maar het oude BPM aangifte formulier kon je nooit digitaal invullen. De App 'Preview' in MacOS geeft je de mogelijkheid om een PDF toch in te vullen ondanks dat de PDF niet interactief is. Dit kan mogelijk ook met Adobe Acrobat Pro op Windows. Maar goed. Het is helder:t
 
Dat klopt, maar het oude BPM aangifte formulier kon je nooit digitaal invullen. De App 'Preview' in MacOS geeft je de mogelijkheid om een PDF toch in te vullen ondanks dat de PDF niet interactief is. Dit kan mogelijk ook met Adobe Acrobat Pro op Windows. Maar goed. Het is helder:t
We zijn met deze discussie bijna op het 'Apple forum' beland.......
Dat noemt men ook wel 'off topic'
 
Laatst bewerkt:
Dat zit er wel in. Interessante informatie; hier leer je nog eens wat. Van de andere kant ook wel een voor de hand liggende ontwikkeling, voor een overheid die naar minder gebruik van papier streeft. (en naar meer burger inbreng)
Trouwens het invullen van pdf's op je PC is niet direct afhankelijk van het O.S. maar hangt meer af van het soort pdf dat wordt gebruikt. (interactief)
Moet je eens een voertuig invoeren in Frankrijk...
Vroeger was dat redelijk simpel: met factuur naar TVA kantoor. Daar kreeg je dan een document en dan naar prefectuur met keuringsbewijs etc...
Beetje aanschuiven en de zaak was geregeld.
Nu moet je nog steeds dat document van de TVA hebben maar de rest via een website regelen. Ik verzeker u zonder degelijke kennis van de Franse taal en IT knowhow is dit mission impossible en dan duurde het nog meer dan een maand.
Brave new world indeed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan