How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Het is mij nog niet helemaal duidelijk met de BPM. Wanneer ik kijk op de website van Fast Guzzi, staat er "Af te dragen BPM bij gebruikte motor, volgens koerslijst of een taxatierapport" en "Af te dragen BPM bij gebruikte motor". Naar welke van de 2 moet je kijken, wat deze waarden verschillen nogal wat.
Je mag zelfs op 3 verschillende manieren de "BPM-afschrijving" van de motorfiets hanteren, wat maar het voordeligst voor je is. Meestal is dat de forfaitaire afschrijvingstabel van de belastingdienst. Maar kun je aantonen dat het aan de hand van een geaccepteerde koerslijst of een opgemaakt, officieel taxatie rapport die afschrijving voordeliger is, dan mag je een van die twee methoden gebruiken. Guzzi gebruikt de tabel van de belastingdienst en heeft dat omgezet in een Exel rekenblad - zijn programmaatje dus. Dat laatste heb je echter niet (meer) nodig want sinds ca. een jaar heeft de belastingdienst het reken programmaatje - dus gebaseerd op hun eigen tabel - in het aangiftebiljet voor de BPM verwerkt. Gemakkelijker kunnen we het niet maken.....
 
Vaak loont het bij lage bedragen daarom ook helemaal niet om een officiële taxatie te doen.
Dat kost namelijk ook geld, dus kun je beter gewoon de afschrijvingstabel aanhouden.

Gaat het om wat meer geld, zoals bij nieuwe auto's of vrij nieuwe dure motoren zou je wel een officiële taxatie kunnen overwegen.
 
Vaak loont het bij lage bedragen daarom ook helemaal niet om een officiële taxatie te doen.
Dat kost namelijk ook geld, dus kun je beter gewoon de afschrijvingstabel aanhouden.

Gaat het om wat meer geld, zoals bij nieuwe auto's of vrij nieuwe dure motoren zou je wel een officiële taxatie kunnen overwegen.
Bij een "nieuwe" auto of motorfiets (nul dagen oud) heb je geen afschrijving voor de BPM en wanneer het voertuig een maand oud is, bedraagt deze volgens de belastingdienst inmiddels 8% en na drie maanden is dat al 14%. Dan moet er toch wel iets bijzonders met zo'n motorfiets aan de hand zijn wil een officieel taxateur - zelfs afgezien van zijn kosten - hier nog wat 'mooiers' van weet te maken. Ik denk dat je dan met speciale omstandigheden te doen hebt (o.a. schade) maar hoor graag wanneer ik dat mis heb.
 
Laatst bewerkt:
Bij een "nieuwe" auto of motorfiets (nul dagen oud) heb je geen afschrijving voor de BPM en wanneer het voertuig een maand oud is, bedraagt deze volgens de belastingdienst inmiddels 8%. Dan moet er toch wel iets speciaals met zo'n motorfiets aan de hand zijn wil een officieel taxateur hier nog wat 'mooiers' van weten te maken. Ik denk dat je dan met exceptionele omstandigheden te doen hebt, maar hoor graag wanneer ik dat mis heb.

Excuus, ik bedoel niet splinter nieuwe hier had ook "vrij nieuwe" moeten staan. Voor dure auto's (zegmaar richting een ton en hoger) die 1 tot zegmaar 3 jaar oud zijn is de afschrijving volgens een taxateur vaak al veel meer, dan volgens de tabel. Zeker als er ook nog wat "schade" te vinden is dan kun je behoorlijk besparen.

Zoek voor de grap maar eens wat recent geïmporteerde dure auto's op en kijk wat voor rest bpm bedragen hier genoemd staan, vaak veel lager dan je zou verwachten gezien de leeftijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga misschien een motor importeren uit Belgie had nog een paar vragen:
-Zover ik lees heb ik alleen de roze kenteken brief nodig van de motor klopt dat?
-En hoe en wanneer krijg ik die, als de eigenaar de motor afmeld? want ik ga hem daar niet op mijn naam zetten zoals hier in Nederland of wel? Hoe werkt dat dan precies en waar gebeurd dat.
-Naar het RDW toe rijden mag niet als het goed is. Maar wat als je de keuring hebt afgerond en hij is goed gekeurd mag je hem dan wel rijden gelijk? want misschien dat ik hem met de hand er na toe loop en dan na goedkeuring zou ik wel willen rijden kan dat?.

PS: Ik had iets gelezen over dat in belgie blijft het kenteken bij de bestuurder, weet iemand hier iets over of het klopt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga misschien een motor importeren uit Belgie had nog een paar vragen:
-Zover ik lees heb ik alleen de roze kenteken brief nodig van de motor klopt dat?
-En hoe en wanneer krijg ik die, als de eigenaar de motor afmeld? want ik ga hem daar niet op mijn naam zetten zoals hier in Nederland of wel? Hoe werkt dat dan precies en waar gebeurd dat.
-Naar het RDW toe rijden mag niet als het goed is. Maar wat als je de keuring hebt afgerond en hij is goed gekeurd mag je hem dan wel rijden gelijk? want misschien dat ik hem met de hand er na toe loop en dan na goedkeuring zou ik wel willen rijden kan dat?.

PS: Ik had iets gelezen over dat in belgie blijft het kenteken bij de bestuurder, weet iemand hier iets over of het klopt.

-ja, staat in de OP.
-kentekenplaat eraf en wegwezen, staat in de OP
-je kan een tijdelijk kenteken aanvragen om naar en van de keuring te rijden en nee want je hebt geen kenteken na de keuring, meerdere keren besproken in dit topic
 
-ja, staat in de OP.
-kentekenplaat eraf en wegwezen, staat in de OP
-je kan een tijdelijk kenteken aanvragen om naar en van de keuring te rijden en nee want je hebt geen kenteken na de keuring, meerdere keren besproken in dit topic
Sorry dat klopt niet goed opgelet. Moet je de BPM-formulier meenemen naar de keuring of voor de keuring inleveren?
 
Nee, keuring en bpm staat “los” van elkaar. Durf niet te zeggen of je ze bij je moet hebben (denk het niet). Maar na de keuring opsturen.

aangezien die papieren weleens veranderen verwacht ik dat bij de uitleg wel staat waar je ermee heen moet.

@herbert116?
 
Nee, keuring en bpm staat “los” van elkaar. Durf niet te zeggen of je ze bij je moet hebben (denk het niet). Maar na de keuring opsturen.

aangezien die papieren weleens veranderen verwacht ik dat bij de uitleg wel staat waar je ermee heen moet.

@herbert116?


Ik bedoelde dat je bij de keuring zelf de bpm moet aangeven..
Daarna krijg je t kenteken..

toch2
 
Nee BMP aangifte staat helemaal los van de keuring.

De aangift BPM moet je per post versturen naar de belastingdienst. Hierop moet alleen aangeven op welke datum je gaat keuren, of al gekeurd hebt.

Bij de RDW hoef je verder niets mee te nemen van de BPM aangifte.
 
oké...
mijn fouwt...

stond mij bij dat je na de keuring aangifte bpm moest doen...

waarom dat niet makkelijker kan..
bpm afschaffen bijvoorbeeld...

😠
 
Nee, keuring en bpm staat “los” van elkaar. Durf niet te zeggen of je ze bij je moet hebben (denk het niet). Maar na de keuring opsturen.

aangezien die papieren weleens veranderen verwacht ik dat bij de uitleg wel staat waar je ermee heen moet.

@herbert116?
Precies, "U stuurt uw aangifte mét de gevraagde bijlagen in een gefrankeerde envelop naar: Belastingdienst Postbus 2710 6401 DE Heerlen"

@patrickZ: Wat Roy al zei, vroeger hield een belastingambtenaar 'zitting' op het RDW kantoor, later is deze wegbezuinigd en vervangen door een postbus ter plaatse, die op vrijdagmiddag werd gelicht en tegenwoordig stuur je het gewoon op. Timing daarvoor is niet zo heel erg kritisch maar beter niet eerder dan de keuringsdag. Zo voorkom je dat je aangifte binnenkomt en er nog helemaal geen gegevens zijn van het RDW over je motorfiets. (dan zou je aangifte wel eens in een apart 'stapeltje' kunnen belanden)
 
Laatst bewerkt:
Ik kom weer even inbreken, jaren geleden mijn ex (een KTM 950 Adventure) uit Duitsland gehaald en helemaal top verlopen door de tips in dit topic :}

Is het nog steeds zo dat je bij een fonkelnieuwe 0 km fiets volle pond bpm én 21%(?) btw betaald?
 
Terug
Bovenaan Onderaan