How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

kan idd...
verkoper moet er wel aan willen meewerken en voor particulier (de buitenlandse verkoper) bijna niet te doen, hij moet dat nl aanvragen..
wat meestal gebeurd is dat de verkoopprijs, op papier met 20+% verlaagd wordt...

ik ben er nu ook mee bezig, in Frankrijk.... 😱😱😱😱

ik hoop deze week wat te horen..

👍🏼🖖🏽🤟🏽🤙🏽
 
Precies, "U stuurt uw aangifte mét de gevraagde bijlagen in een gefrankeerde envelop naar: Belastingdienst Postbus 2710 6401 DE Heerlen"

@patrickZ: Wat Roy al zei, vroeger hield een belastingambtenaar 'zitting' op het RDW kantoor, later is deze wegbezuinigd en vervangen door een postbus ter plaatse, die op vrijdagmiddag werd gelicht en tegenwoordig stuur je het gewoon op. Timing daarvoor is niet zo heel erg kritisch maar beter niet eerder dan de keuringsdag. Zo voorkom je dat je aangifte binnenkomt en er nog helemaal geen gegevens zijn van het RDW over je motorfiets. (dan zou je wel eens onderaan in het 'stapeltje' kunnen belanden)
Er loopt sinds begin 2019 een proef om aangifte online te doen met DigiD. Dat ging bij mij prima in juli jl. Belastingdienst checkt aangifte en stuurt een betaalverzoek en geeft RDW 'seintje' om het kenteken af te geven als de BPM is betaald. Gaat redelijk snel, maar een week à anderhalve week zou ik wel aanhouden voordat je de plaat kan laten maken. Linkje online BPM
 
Een echte nieuwe motor koop je normaal bij een dealer,niet bij een particulier,en dan is daar niets moeilijk aan.
Of een particulier nog BTW kan terugvorderen geloof ik niet.
Ik weet wel dat een Nederlander (een deel) BPM kan terug vorderen als hij een motor verkoopt aan een buitenlander.
 
Ik vond ook nog een handig en mooi filmpje op youtube waar alles nog wordt uitgelegd:
en wilde hem hier even achterlaten.
 
Ik ben echt totaal nieuw hierin en heb weinig idee. Voor het berekenen van de BPM moet je toch weten wat de nieuwprijs was? Waar kan je dat vinden?

zie openingspost:
"Achterhaal wat de netto catalogusprijs was. Dit kan op Motorverzekering: premie berekenen en afsluiten door te doen alsof je een motorverzekering afsluit (in stap 2 op de site "basisgevens" uitklappen daar staat de consumenten prijs en daar haal je dan BTW en BPM af. Hier haal je eerst de BPM af en daarna de BTW. Of door een verzekeraar/dealer/importeur te bellen. Dan ga je naar Paul's Fast Guzzi page, je kiest welk percentage BPM en vult daar de bruto catalogusprijs in en de 1e tennaamstelling en daar rolt je te betalen BPM (tot nu toe een max afwijking van 7 euro) al uit net als de netto catalogus prijs die je voor de BPM berekening nodig hebt, met dank aan @paulguzzi "
 
Zo eenvoudig @Clover het stelt is het niet. Je kunt niet zomaar ergens eerst de BPM afhalen en daarna de BTW. De formule die je daarvoor gebruikt vindt je bijna aan het einde van onderstaande uiteenzetting. Voor de bruto catalogusprijs - Consumentenprijs - kun je ook eventueel de site van de RDW raadplegen, voor vergelijkbare, geregistreerde voertuigen.

Historisch lage BPM

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bpm_tarieven_bpm0651z6fd.pdf

Het begrip ‘Historisch lage BPM’ is hoofdzakelijk bedoeld voor auto’s, omdat voor deze categorie bijna ieder jaar de regels, tarieven, e.d. worden veranderd. In die doolhof van getallen, mag je dan voor het voor jou meest voordelige bedrag gaan. Zolang je daarbij maar aan een datum refereert die ligt tussen de datum 1ste toelating en de datum tenaamstelling in Nederland.
Voor motoren echter, met een NCP van meer dan € 2.123 bestaan er slechts twee verschillende tarieven, ieder met aftrek van een vast ‘Verminderingsbedrag’:

Van 1 januari 1993 tot 1 februari 2008: 20,7 % met aftrek van € 224
Van 1 februari 2008 tot op heden: 19,4 % minus € 210

Hieruit blijkt al snel dat de ‘historische’ BPM voor motoren, nooit lager is geweest dan de ‘actuele’ BPM. Op het aangiftebiljet kiest men dus altijd voor ‘actuele’ BPM.

Berekening Netto Catalogus vanuit de Bruto Catalogusprijs

Hierbij krijgen we naast BPM, ook te maken met de BTW. Deze is op 1 oktober 1992 verhoogd naar 17,5 %, op 1 januari 2001 verhoogd naar 19 % en op 1 oktober 2012 verhoogd naar de huidige 21%.

De NCP is de basis voor alle berekeningen, gesteld op 100 %. Voor de bepaling van de BCP komt daar dus bij – uitgaande van de huidige tarieven – 21 % BTW plus (19,4 % BPM minus het vaste bedrag), wat het totaal van de BCP brengt op 140,4 % van de NCP. Dus BCP+vaste vermindering = NCP x de factor 1,404.
Omgekeerd gerekend van de BCP naar de NCP toe moet men dan de BCP+vaste vermindering, delen door deze factor.

Berekening actuele bruto BPM


Vanuit de NCP kan men dan verder nog o.a. de ‘actuele bruto BPM’ berekenen. Deze is 19,4 % van de NCP, verminderd met € 210. Maar die laatste berekening maken is nu niet altijd meer nodig want sinds 1 november 2018 gebeurt dit automatisch op het nieuwe BPM aangifte formulier. Althans, wanneer je dit digitaal invult. En dit geldt ook voor de berekening van de rest-BPM. (het programmaatje van Guzzi is helaas ingehaald door dit nieuwe aangifte formulier)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Formule voor het berekenen van de NCP, vanuit de BCP
(naar de stand van april 2019)

Een van tijd tot tijd terugkerend probleempje: bij het invullen van de BPM aangifte weet men dikwijls nog wel de destijds geldende bruto catalogusprijs - consumentenprijs - te achterhalen maar niet meer de netto catalogusprijs. Terwijl deze laatste juist op de aangifte wordt gevraagd en de basis vormt voor het uiteindelijk te berekenen BPM bedrag.
Aan het antwoord van een “ANWB Expert” op 6-10-2016 heb je dan op zo’n moment niet veel omdat deze de vraag van destijds schijnbaar niet goed heeft begrepen en er bij zijn beredenering kennelijk vanuit gaat dat men het BPM bedrag reeds weet….. Bovendien hanteert hij een BTW tarief, dat toen reeds 4 jaar verouderd was!

De juiste manier is om een tijdje terug te gaan in het verleden en te bekijken wat op de ‘datum 1ste toelating’ van de motorfiets, de toen vastgestelde tarieven waren voor BPM en BTW.

BPM tarieven:
Vóór 1 januari 1993: n.v.t.
Van 1 januari 1993 tot 1 februari 2008: 20,7 % minus € 224
Van 1 februari 2008 tot op heden: 19,4 % minus € 210
Bron: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bpm_tarieven_bpm0651z6fd.pdf



BTW tarieven:
Vóór 1-01-1969: n.v.t.
Algemeen tarief vanaf 1-01-1969: 12 %
| |
Vanaf 1-10-2012: 21 %

Voor tarieven van tussenliggende jaren:
Btw-tarief | Historisch overzicht

De formule wordt dan:

NCP = (BCP + BPMverm) : (1 + (BTW% : 100) + (BPM% : 100))

NCP Netto catalogusprijs
BCP Bruto catalogusprijs
BPMvermin BPM-verminderingsbedrag (vast)
BTW% BTW-percentage
BPM% BPM-percentage
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie ook mijn bericht op motor forum van 14-4-2019
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het wanneer je een motor wilt importeren (Duitsland) die al op A2 staat. Stel je wordt staande gehouden in Nederland nadat je de motor al een tijdje hebt, welke papieren heb je dan nodig?
 
Hoe zit het wanneer je een motor wilt importeren (Duitsland) die al op A2 staat. Stel je wordt staande gehouden in Nederland nadat je de motor al een tijdje hebt, welke papieren heb je dan nodig?
Ik weet niet wat je bedoelt met "die al op A2 staat".
Wat dat "staande houden" betreft, wanneer je er hier in NL op rijdt moet je, onafhankelijk van hoe lang je die motor al hebt, gewoon een geldig kenteken- en rijbewijs kunnen tonen. Zo eenvoudig is het.
 
Heb vandaag de motor langs gebracht bij de RDW. Gelukkig alles goed. Wel heb ik nog een vraagje. In de 1e post hier, staat er dat je de rekening van de BPM in de mail krijgt
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag de motor langs gebracht bij de RDW. Gelukkig alles goed. Wel heb ik nog een vraagje. In de 1e post hier, staat er dat je de rekening van de BPM in de mail krijgt maar je moet het toch zelf berekenen?
Wat ik gelezen heb is dat je dit zelf moet berekenen en op een formulier van de belastingdienst moet invullen. Dat formulier is op de site van de belastingdienst te downloaden. Je kunt het ook laten berekenen.

Dit stukje volg ik even. 9jan ga ik ook na de RDW om een motor te laten schouwen.
 
Op het formulier dat je tegenwoordig van de belastingdienst download moet je zelf niets berekenen en hoef je ook niet iets te laten berekenen. Het formulier heeft voor dit alles een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje.
 
Ik kan alleen een formulier downloaden dat ik nog geheel zelf moet invullen en die ook niks voor me berekend.

Zelf heb ik het via de auto-telex gedaan. Je vult de gegevens van de motor in, je eigen gegevens en de rest bpm rolt er zo uit. Daarna krijg je een linkje met de belastingpapieren helemaal ingevuld. Het enige wat ik nu nog moet doen is een handtekening zetten en het op de post doen. Moet wel eerlijk zeggen dat het 2 tientjes heeft gekost.
 
Ik kan alleen een formulier downloaden dat ik nog geheel zelf moet invullen en die ook niks voor me berekend.

Zelf heb ik het via de auto-telex gedaan. Je vult de gegevens van de motor in, je eigen gegevens en de rest bpm rolt er zo uit. Daarna krijg je een linkje met de belastingpapieren helemaal ingevuld. Het enige wat ik nu nog moet doen is een handtekening zetten en het op de post doen. Moet wel eerlijk zeggen dat het 2 tientjes heeft gekost.
Zie mijn bericht van 21 mrt 2019, # 2.063. Basisgegevens invullen moet je helaas zelf doen maar uitkomsten worden automatisch gegenereerd!
 
Heb even terug gekeken en zie het nu staan ja. Is een gemiste kans van mij geweest. Gelukkig heeft het geen groot vermogen gekost en vallen die 2 tientjes op de totale aanschaf en invoer kosten nog mee. Bpm is ook nog maar 6 hele euro's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan