How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

in de heimat worden nieuwe motoren aangeboden met 16kw op kenteken, maar met vol vermogen.
anders komt deze niet door de (EU) toelating..
 
Hier en daar een berichtje over gezien maar geen duidelijke draad in de antwoorden.

Ik ga over twee weken een motor uit England ophalen. Ookal is dit een topic voor Duitsland en België, is invoer vanuit England hetzelfde? Of nog extra dingen waar ik rekening mee moet houden? (Is ouder dan half jaar, met >6000km en bij een dealer)
Het afmelden in Engeland zal allicht anders zijn dan in Belgie en Duitsland maar sinds kort is daar ook nog eens Brexit bijgekomen. Dat betekent invoer van buiten de Unie en dat maakt het opeens heel anders dan omschreven in dit topic.
 
Het afmelden in Engeland zal allicht anders zijn dan in Belgie en Duitsland maar sinds kort is daar ook nog eens Brexit bijgekomen. Dat betekent invoer van buiten de Unie en dat maakt het opeens heel anders dan omschreven in dit topic.
Dat denk ik niet. Tot 1 jan 2021 verandert er weinig. Weliswaar niet hetzelfde maar ik vervoer veel goederen van en voor de UK en douane documenten zijn nog niet nodig. Ik DENK dat dat ook voor voertuigen zal gelden maar is wel iets om even na te kijken.
 
Dat denk ik niet. Tot 1 jan 2021 verandert er weinig. Weliswaar niet hetzelfde maar ik vervoer veel goederen van en voor de UK en douane documenten zijn nog niet nodig. Ik DENK dat dat ook voor voertuigen zal gelden maar is wel iets om even na te kijken.

:^ ik denk dat de RDW nu nog niets aangepast heeft, maar dubbel checken kan zeker geen kwaad.
goed punt.
 
Volgens mij nog een jaar en "grace period", maar kan vrij weinig vinden bij belastingdienst over importen en brexit.
Klopt, er is een overgangsperiode t/m 31 december 2020. De Rijksoverheid heeft niet specifiek vermeld, dat deze periode niet voor de import van motorfietsen zou gaan gelden. Navraag bij de RDW en douane kan echter geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Motor uit UK: zorg ervoor dat de je de V5 meekrijgt van de verkoper, of eigenlijk jij het hele vel en hij een strookje uit de V5 (zwart volgens mij).

Veruit de meeste motoren hebben tegenwoordig flat-beam koplampen hoewel ze bij de RDW daar nog steeds scherp op controleren, dus stel je koplamp goed af voordat je laat keuren, meeste lampen staan wat hoog afgesteld en als je de verkeerde Abdoellah krijgt kun je dus gewoon weer naar huis (been there, done that...).

De regels voor UK zijn tot einde van het jaar hetzelfde als afgelopen jaren, we zitten nu in de overgangsfase. Staat op de RDW site onder Brexit.

Ponden betalen via de bank is het voordeligste alleen ook meest risicovolle voor jezelf, dus zelf ponden meenemen dan. Niet wisselen bij GWK want dan wordt je afgezet, Pott change heeft betere condities. In UK pinnen kost je helemaal veel meer.
Loop de motor echt 3x na en bij twijfel laten staan, het is in de UK namelijk erg makkelijk om een nieuwe V5 aan te vragen, ook voor een motor die niet van jou is. Kopen bij een dealer/handelaar is meest betrouwbare.
 
Motor uit UK: zorg ervoor dat de je de V5 meekrijgt van de verkoper, of eigenlijk jij het hele vel en hij een strookje uit de V5 (zwart volgens mij).

Veruit de meeste motoren hebben tegenwoordig flat-beam koplampen hoewel ze bij de RDW daar nog steeds scherp op controleren, dus stel je koplamp goed af voordat je laat keuren, meeste lampen staan wat hoog afgesteld en als je de verkeerde Abdoellah krijgt kun je dus gewoon weer naar huis (been there, done that...).

De regels voor UK zijn tot einde van het jaar hetzelfde als afgelopen jaren, we zitten nu in de overgangsfase. Staat op de RDW site onder Brexit.

Ponden betalen via de bank is het voordeligste alleen ook meest risicovolle voor jezelf, dus zelf ponden meenemen dan. Niet wisselen bij GWK want dan wordt je afgezet, Pott change heeft betere condities. In UK pinnen kost je helemaal veel meer.
Loop de motor echt 3x na en bij twijfel laten staan, het is in de UK namelijk erg makkelijk om een nieuwe V5 aan te vragen, ook voor een motor die niet van jou is. Kopen bij een dealer/handelaar is meest betrouwbare.
Thanks voor de uitleg! Ik ga letten op een complete V5.

Ik ga een Triumph bij een merkdealer kopen, ik gok dat het allemaal wel goed zit.. Just to be safe.

Betaald met bankoverschrijving, zelf in euro gezet en scheelde nagenoeg niets met de koers op xe.com. De wisselkoers die ING voorstelde was om te huilen.

Alleen nog navragen bij de verhuurder van busje of de lampen ook gesteld moeten worden of afgeplakt 🤓
 

Netto prijs 16900 bruto 14202.

Wat zou je aftikken daar bij de dealer.
En wat zou erbij komen hier in Nederland.
Site van belastingdienst maakt t niet makkelijker

Is van 6 2018 met net 9000 km


https://www.mobile.de/nl/Motorfiets.../vhc:motorbike/pg:vipmotorbike/263439928.html
Zijn genoemde prijzen NL catalogusprijzen van begin 2018?
Die sites waar je op keek, staan daar geen dealer exemplaren bij?
Wat er voor deze fiets in NL bijkomt is rest-BPM, RDW kosten, nummerplaat, etc.
Het is hier allemaal al zo vaak voorbij gekomen.
Probeer de zoekfunctie van dit forum maar eens.
 
Zijn genoemde prijzen NL catalogusprijzen van begin 2018?
Die sites waar je op keek, staan daar geen dealer exemplaren bij?
Wat er voor deze fiets in NL bijkomt is rest-BPM, RDW kosten, nummerplaat, etc.
Het is hier allemaal al zo vaak voorbij gekomen.
Probeer de zoekfunctie van dit forum maar eens.
Heb t idd beetje uitgerekend.thx
Enige niet duidelijk wat de prijs is in duitsland
 
Heb t idd beetje uitgerekend.thx
Enige niet duidelijk wat de prijs is in duitsland
Nu zie ik pas, dat je de door jou opgegeven prijzen blijkbaar door elkaar hebt gehaald. Bruto is in dit geval niet lager maar moet 19 % hoger zijn dan de netto prijs, zijnde het BTW-tarief in Duitsland.
 
Nu zie ik pas, dat je de door jou opgegeven prijzen blijkbaar door elkaar hebt gehaald. Bruto is in dit geval niet lager maar moet 19 % hoger zijn dan de netto prijs, zijnde het BTW-tarief in Duitsland.
Dus de netto prijs betaal je omdat je geen btw afdraagt in Duitsland dan.
Zou die 14202 zijn plus de invoer en bpm.
Dan zou je zoals ik het een beetje uitreken 1900 euro aan bpm betalen .
 
Je kan niet zonder btw kopen, de verkoper moet gewoon BTW afdragen.
Dus de netto prijs betaal je omdat je geen btw afdraagt in Duitsland dan.
Zou die 14202 zijn plus de invoer en bpm.
Dan zou je zoals ik het een beetje uitreken 1900 euro aan bpm betalen .
Nee, wat @Remco met een K al aangeeft, als particulier kan je enkel incl. btw/bruto kopen.

Als je een bedrijf op je naam hebt, KVK geregistreerd, zou je hem zonder BTW kunnen kopen in Duitsland.

Zou die 14202 zijn plus de invoer en bpm.
Dan zou je zoals ik het een beetje uitreken 1900 euro aan bpm betalen .
Bij Paul's Fast Guzzi page moet je trouwens de netto prijs invullen voor de cataloguswaarde. Deze kan je bijvoorbeeld op de website van KNVM verzekeringen terugvinden (--> Kenteken op enter drukken (blanco laten) --> Handmatig invoeren op type).

Gok dat je met een R1200GS uit 6-2018 (catalogusprijs van dergelijke Rallye modellen toch wel tegen de 18-20K aan) wel aardig in de buurt zit met de 1900 BPM.
 
Nee, wat @Remco met een K al aangeeft, als particulier kan je enkel incl. btw/bruto kopen.

Als je een bedrijf op je naam hebt, KVK geregistreerd, zou je hem zonder BTW kunnen kopen in Duitsland.


Bij Paul's Fast Guzzi page moet je trouwens de netto prijs invullen voor de cataloguswaarde. Deze kan je bijvoorbeeld op de website van KNVM verzekeringen terugvinden (--> Kenteken op enter drukken (blanco laten) --> Handmatig invoeren op type).

Gok dat je met een R1200GS uit 6-2018 (catalogusprijs van dergelijke Rallye modellen toch wel tegen de 18-20K aan) wel aardig in de buurt zit met de 1900 BPM.
Ok bedankt voor de uitleg.
De prijs is eigenlijk wat je hier ook zou betalen.Valt tegen .
Lijkt mij dan geen zin om alle extra handelingen uit te halen .
Waarschijnlijk bij ouder type of particulier wat meer verschil.
In dit geval met de prijs en kosten Nederland gaat die richting 20k
 
Je kan niet zonder btw kopen, de verkoper moet gewoon BTW afdragen.


kan wel..
wordt alleen niet zo gedaan.. extra werk voor de verkoper..
het is namelijk nooit de bedoeling dat je 2x btw gaat betalen.

je zal moeten zoeken, maar buitenlandse verkoper kan de btw in zijn land terug vragen als het kenteken geëxporteerd wordt/ is.

staat ergens omschreven..
ben zelf namelijk erg lang bezig geweest met "fransosische" motorzaak.. en via via geprobeerd de motor te kopen..
inmiddels ruim 4 maanden verder.. motor staat nog steeds te koop.. had al 30x in NL kunnen staan..

maar die de boeren weten niets van over de grens werken..

hoe dan ook...
nou dat dus...
🤔
 
kan wel..
wordt alleen niet zo gedaan.. extra werk voor de verkoper..
het is namelijk nooit de bedoeling dat je 2x btw gaat betalen.

je zal moeten zoeken, maar buitenlandse verkoper kan de btw in zijn land terug vragen als het kenteken geëxporteerd wordt/ is.

staat ergens omschreven..
ben zelf namelijk erg lang bezig geweest met "fransosische" motorzaak.. en via via geprobeerd de motor te kopen..
inmiddels ruim 4 maanden verder.. motor staat nog steeds te koop.. had al 30x in NL kunnen staan..

maar die de boeren weten niets van over de grens werken..

hoe dan ook...
nou dat dus...
🤔
Prima, leg jij @wideglide ff uit hoe dan?
 
kan wel..
wordt alleen niet zo gedaan.. extra werk voor de verkoper..
het is namelijk nooit de bedoeling dat je 2x btw gaat betalen.

je zal moeten zoeken, maar buitenlandse verkoper kan de btw in zijn land terug vragen als het kenteken geëxporteerd wordt/ is.
Waarom zou wideglide 2x BTW moeten betalen?

De motor is ouder dan 6 maanden én heeft meer dan 6.000 KM. Bij importeren hoeft hij enkel BPM af te tikken.
Dus.. Hoezo 2x btw betalen?


Dit geldt enkel als het een (voor de Belastingdienst) nieuwe motor is. Dan moet je bij importeren ook BTW betalen, naast de BPM.
In dat geval kan je de verkoper als particulier verzoeken om zonder BTW te kopen.
Zie hiervoor:


---

Ok bedankt voor de uitleg.
De prijs is eigenlijk wat je hier ook zou betalen.Valt tegen .
Lijkt mij dan geen zin om alle extra handelingen uit te halen .
Waarschijnlijk bij ouder type of particulier wat meer verschil.
In dit geval met de prijs en kosten Nederland gaat die richting 20k

Ik heb inmiddels 2x een BMW geïmporteerd uit Duitsland (en een Triumph uit England) en scheelde in alle gevallen enkele duizenden euro's met Nederlandse occasions. Met welke consumentenverkoop prijs heb jij gerekend?
Het is verrekte irritant dat BMW alle oudere brochures van de site gooit. Was makkelijker geweest om daar de netto prijs uit te halen.

Iemand hier nog een (2018) brochure van de R1200GS op zijn PC staan? Dan reken ik het voor hem uit..
KNMV lijst geeft vertekend beeld (standaard editie zonder opties) om mee te rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Dus de netto prijs betaal je omdat je geen btw afdraagt in Duitsland dan.
Zou die 14202 zijn plus de invoer en bpm.

Dan zou je zoals ik het een beetje uitreken 1900 euro aan bpm betalen .
@wideglide Het lijkt erop dat hier twee prijzen door elkaar worden gehaald: de 'verkoopprijs van de Duitse handelaar' voor een 2de hands motor in dit geval en de 'netto catalogusprijs' zoals die in NL gold op het moment dat de motorfiets in het buitenland voor het eerst op kenteken werd gezet. Aan de hand van deze laatste wordt namelijk de BPM berekend.
Jijzelf draagt geen BTW af in Duitsland; dat doet de Duitse handelaar, als verkopende partij. Maar dat is uiteraard wel een bedrag dat jij als koper hebt betaald, aannemende dat je in Nederland geen BTW-identificatienummer hebt. Je zult in Duitsland dan ook geen € 14.202 kwijt zijn maar 19 % meer!
 
Laatst bewerkt:
ok...

ik bedoelde eigenlijk aankoop van een (vrij) nieuwe motor..
dus: minder dan 6000km en jonger dan..

de verkopende partij heeft in zijn land al btw betaald..
als de motor dus jonger is dan de minimum eisen van t RDW heb je dus 2x btw betaald..
de eerste keer door de eigenaar en als jij de brommer dus ompotmrteerd met te weinig KMS of te jong betaal je WEER btw.

de verkopende partij dient dan de motor te verkopen ex btw..
ook al heb je geen bedrijf..
want die btw ga je weer in NL afdragen.

ik was dus idd niet duidelijk, maar het gaat dus om een jonge motor met te weinig leeftijd of KMS..

mijn excuus.. had ik beter moeten aangeven..

😱

of de verkoper dat wil doen... is dan weer de volgende vraag..
je hebt dus wel de medewerking van verkoper nodig die de rest btw terug wil vragen.

anders om geldt dit ook.
alleen kan je als je je (bijna) nieuwe brommer verkoopt óóknog je rest bpm terugvragen..

dat dus...
 
ok...

ik bedoelde eigenlijk aankoop van een (vrij) nieuwe motor..
dus: minder dan 6000km en jonger dan..

de verkopende partij heeft in zijn land al btw betaald..
als de motor dus jonger is dan de minimum eisen van t RDW heb je dus 2x btw betaald..
de eerste keer door de eigenaar en als jij de brommer dus ompotmrteerd met te weinig KMS of te jong betaal je WEER btw.

de verkopende partij dient dan de motor te verkopen ex btw..
ook al heb je geen bedrijf..
want die btw ga je weer in NL afdragen.

ik was dus idd niet duidelijk, maar het gaat dus om een jonge motor met te weinig leeftijd of KMS..

mijn excuus.. had ik beter moeten aangeven..

😱

of de verkoper dat wil doen... is dan weer de volgende vraag..
je hebt dus wel de medewerking van verkoper nodig die de rest btw terug wil vragen.

anders om geldt dit ook.
alleen kan je als je je (bijna) nieuwe brommer verkoopt óóknog je rest bpm terugvragen..

dat dus...
Bedankt voor alle reacties.
Lijkt iets duidelijker.
Voor insiders misschien best wel redelijk te doen

Ik lees toch wel .....gedoe....
Valt mij op dat trouwens veel van de 1200 gs-en import zijn.
Ook van particulieren die ze een jaar (Of 2) in bezit hebben.
 
Bedankt voor alle reacties.
Lijkt iets duidelijker.
Voor insiders misschien best wel redelijk te doen

Ik lees toch wel .....gedoe....
Valt mij op dat trouwens veel van de 1200 gs-en import zijn.
Ook van particulieren die ze een jaar (Of 2) in bezit hebben.
Waarschijnlijk omdat het (met de juiste bedragen) een hoop scheelt / scheelde.
Merk wel dat Duitsland ook steeds duurder wordt.

Kijk of je (mogelijk via een dealer) nog een brochure van de R1200GS uit 2018 kan bemachtigen. Daar staan de netto prijzen (nodig voor aangifte), pakket- en optie prijzen van toen. Daarmee kan je een veel zuivere berekening mee maken.

Alvast de F700GS 2016 en F800GS 2018 toegevoegd, mocht iemand die in de toekomst willen importeren.
@wideglide , als je deze kan vinden voor de R1200GS kan ik het exacte bedrag voor je berekenen. Mogelijk heeft iemand hier hem.
 

Bijlagen

  • BMW_F800GS_Productinformatie_2018-NLA - Copy.pdf
    3 MB · Weergaven: 9
  • bmw_f700gs_productinformatie_2016.pdf
    3,1 MB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan