How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Die berekeningen had ik ook al zelf gemaakt *D
2 min achter de laptop van mijn zoon en opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ook op mijn eigen computer gaat het nu goed ik ga nu eerst adobe reader openen en dan het bestand importeren, en dan doet hij het wel.
 
Ook op mijn eigen computer gaat het nu goed ik ga nu eerst adobe reader openen en dan het bestand importeren, en dan doet hij het wel.
Je bent op dit forum 3 dagen lang, door meerdere personen goed bediend. Kennelijk heeft dit tot de oplossing van je probleem geleid. Bedanken is niet verplicht maar eventueel behaalde resultaten prompt terugkoppelen, had ik wel op prijs gesteld. In dat geval had ik niet nog verder hoeven te zoeken. Dan achteraf stoer gaan lopen roepen: "Die berekeningen had ik ook al zelf gemaakt. 2 min achter de laptop van mijn zoon en opgelost." was ook niet nodig geweest. Uit e.e.a. blijkt niet erg veel waardering voor de gegeven ondersteuning.
 
Nou Herbert met alle respect maar ik had in het begin al aangegeven dat ik de uitslag al wist alleen dat het formulier het niet wou aangeven en dat het niet automatische ging doorrekenen dat was het probleem, Niet het uitrekenen. En inderdaad dat de hulp heeft het geleid tot het oplossen van het probleem maar volgens mij is daar het Forum ook voor. en als jij dat stoer doen vind snap je het volgens mij niet helemaal.
Iemand kan ook aangeven na 2 minuten op mij zoon zijn laptop opgelost en waardoor komt dat!!! ff nadenken Herbert mischien een bericht met een andere toon lezen.
P.S je wodt bedankt
 
Goed, samengevat: Het probleem zat in de pc/het gedownloade formulier. Weten we dat ook weer.
Ik denk Roy dat je achteraf kunt redeneren dat de kern van het probleem schuilt in de cursief gedrukte tekst op de bijlagen. Bij die instructies gaat de belastingdienst er namelijk van uit dat je het blanco formulier afdrukt, met de hand invult en daarbij de bijlagen als rekenhulp gebruikt. Uitkomsten daarvan, breng je dan over op een van de eerste 6 pagina’s.
Die cursief gedrukte instructies op de bijlagen zijn echter niet van toepassing wanneer je het gedownloade formulier opslaat en met de PC invult. In dat geval zijn ze zelfs zeer verwarrend en het opvolgen ervan kan tot vreemde of geen uitkomsten leiden.
Wat ik hier al eerder aangaf, wanneer je het formulier met de PC invult, negeer je de bijlagen - uitgaande van 'Actuele BPM' en toepassing van de afschrijvingstabel van de belastingdienst - en begin je gewoon bij blz. 1, enz. In dat geval maakt ´het formulier’ alle benodigde berekeningen voor je.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk Roy dat je achteraf kunt redeneren dat de kern van het probleem schuilt in de cursief gedrukte tekst op de bijlagen. Bij die instructies gaat de belastingdienst er namelijk van uit dat je het blanco formulier afdrukt, met de hand invult en daarbij de bijlagen als rekenhulp gebruikt. Uitkomsten daarvan, breng je dan over op een van de eerste 6 pagina’s.
Die cursief gedrukte instructies op de bijlagen zijn echter niet van toepassing wanneer je het gedownloade formulier opslaat en met de PC invult. In dat geval zijn ze zelfs zeer verwarrend en het opvolgen ervan kan tot vreemde of geen uitkomsten leiden.
Wat ik hier al eerder aangaf, wanneer je het formulier met de PC invult, negeer je de bijlagen - uitgaande van 'Actuele BPM' en toepassing van de afschrijvingstabel van de belastingdienst - en begin je gewoon bij blz. 1, enz. In dat geval maakt ´het formulier’ alle benodigde berekeningen voor je.

Zal daar later een aanpassing in de OP over maken.
 
Ik denk Roy dat je achteraf kunt redeneren dat de kern van het probleem schuilt in de cursief gedrukte tekst op de bijlagen. Bij die instructies gaat de belastingdienst er namelijk van uit dat je het blanco formulier afdrukt, met de hand invult en daarbij de bijlagen als rekenhulp gebruikt. Uitkomsten daarvan, breng je dan over op een van de eerste 6 pagina’s.
Die cursief gedrukte instructies op de bijlagen zijn echter niet van toepassing wanneer je het gedownloade formulier opslaat en met de PC invult. In dat geval zijn ze zelfs zeer verwarrend en het opvolgen ervan kan tot vreemde of geen uitkomsten leiden.
Wat ik hier al eerder aangaf, wanneer je het formulier met de PC invult, negeer je de bijlagen - uitgaande van 'Actuele BPM' en toepassing van de afschrijvingstabel van de belastingdienst - en begin je gewoon bij blz. 1, enz. In dat geval maakt ´het formulier’ alle benodigde berekeningen voor je.

Dus eigenlijk een beetje PC, een beetje onlogica van Belastingdienst (door op de digitale versie ook naar de bijlagen te verwijzen / zelfde formulier voor analoog en digitaal), en een beetje PEBKAC.
 
Dus eigenlijk een beetje PC, een beetje onlogica van Belastingdienst (door op de digitale versie ook naar de bijlagen te verwijzen / zelfde formulier voor analoog en digitaal), en een beetje PEBKAC.
Wanneer je ervoor kiest om het formulier met de PC in te vullen, dan is dat gewoon zonder problemen mogelijk. In dat opzicht denk ik dat je de eerder omschreven problemen hier, niet aan de PC mag toeschrijven.
 
Ik zit er alleen nog mee, hoe ik die motor bij de dealer over de grens (40 min rijden vanaf mijn huis) ga halen, om vervolgens naar de RDW te gaan.
Het liefst ga ik al rijdend vanaf de dealer, gelijk door na de RDW (op afspraak dan) om de motor te laten keuren/in te voeren. Alleen is het 1-dags kenteken alleen maar geldig in NL lees ik op de site van de RDW. Nu zit ik binnen 15 min in NL vanaf de dealer, maar als dit niet mag, niet verzekerd etc, beter maar niet doen..

Zoals het nu lijkt ga ik een motortrailer huren voor een dag a 50,- euries en dan maar gelijk vanaf de dealer naar de RDW. Dit is de enige optie denk ik? Helaas rijdende op de motor gaat hem niet worden?
 
Ik zit er alleen nog mee, hoe ik die motor bij de dealer over de grens (40 min rijden vanaf mijn huis) ga halen, om vervolgens naar de RDW te gaan.
Het liefst ga ik al rijdend vanaf de dealer, gelijk door na de RDW (op afspraak dan) om de motor te laten keuren/in te voeren. Alleen is het 1-dags kenteken alleen maar geldig in NL lees ik op de site van de RDW. Nu zit ik binnen 15 min in NL vanaf de dealer, maar als dit niet mag, niet verzekerd etc, beter maar niet doen..

Zoals het nu lijkt ga ik een motortrailer huren voor een dag a 50,- euries en dan maar gelijk vanaf de dealer naar de RDW. Dit is de enige optie denk ik? Helaas rijdende op de motor gaat hem niet worden?
In Duitsland kan je exportplaten aanvragrn en in NL het 1 daags kenteken.

Zou mij teveel gedoe zijn, maar nu heb ik voldoende opties.

Ken je niemand met een bus of gewone aanhangwagen met inrijklem die je een kistje bier betaald?
Ik weet niet waar je woont ergens?

Edit: Of misschien bij de dealer wat lenen waar je vaker komt?
 
In Duitsland kan je exportplaten aanvragrn en in NL het 1 daags kenteken.

Zou mij teveel gedoe zijn, maar nu heb ik voldoende opties.

Ken je niemand met een bus of gewone aanhangwagen met inrijklem die je een kistje bier betaald?
Ik weet niet waar je woont ergens?

Edit: Of misschien bij de dealer wat lenen waar je vaker komt?

Ik heb dan wel een luxe aanhangwagen hoor. Eentje die omlaag kan, zodat ik de motor er zo op kan lopen. Dat heb ik er wel voor over. Zo'n 1200 GS weegt meer dan genoeg en bij de aanhangwagen komt alles bij. Banden om hem vast te zetten etc..Wordt gewoon die dag een wereldreisje. Eerst de aanhangwagen halen, dan naar de dealer voor de motor, vervolgens naar de RDW en dan moet de aanhangwagen nog weer terug..Maar dan is het wel klaar, haha!
 
Ik heb dan wel een luxe aanhangwagen hoor. Eentje die omlaag kan, zodat ik de motor er zo op kan lopen. Dat heb ik er wel voor over. Zo'n 1200 GS weegt meer dan genoeg en bij de aanhangwagen komt alles bij. Banden om hem vast te zetten etc..Wordt gewoon die dag een wereldreisje. Eerst de aanhangwagen halen, dan naar de dealer voor de motor, vervolgens naar de RDW en dan moet de aanhangwagen nog weer terug..Maar dan is het wel klaar, haha!

Dan zit je er dus niet mee ;)

Ik rij een FJR1300 ook op een gewone ahw in mijn eentje en je kan overal hulp vragen als je het niet vertrouwd.

Maar goed, geen probleem dus kost alleen een paar euro.
 
Ik zit er alleen nog mee, hoe ik die motor bij de dealer over de grens (40 min rijden vanaf mijn huis) ga halen, om vervolgens naar de RDW te gaan.
Het liefst ga ik al rijdend vanaf de dealer, gelijk door na de RDW (op afspraak dan) om de motor te laten keuren/in te voeren. Alleen is het 1-dags kenteken alleen maar geldig in NL lees ik op de site van de RDW. Nu zit ik binnen 15 min in NL vanaf de dealer, maar als dit niet mag, niet verzekerd etc, beter maar niet doen..

Zoals het nu lijkt ga ik een motortrailer huren voor een dag a 50,- euries en dan maar gelijk vanaf de dealer naar de RDW. Dit is de enige optie denk ik? Helaas rijdende op de motor gaat hem niet worden?
Voor € 50 kun je geen Duitse exportplaten of 'Ueberfuerungskenzeichen' kopen, met alles 'Drum und Dran'. Dat bedrag zou je alleen al kwijt (kunnen) zijn aan een Duitse WA verzekering. En wanneer je alles in 1 dag kunt doen met die aanhanger, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over een NL 1-dags kenteken plus verzekering. Bovendien weet je in de wintermaanden nooit of het weer wel echt mee gaat werken. Goede oplossing!
 
Ik heb in 2012 mijn auto geïmporteerd met Kürzzeitkennzeichen van 1 maand, maar alleen de verplichte verzekering daarbij was al €160,-. Daar komt bij dat ik de wegenbelasting per Automatische Incasso vanaf een Duitse rekening moest voldoen (misschien kan dat nu europees wel), en het kostte me een halve dag bij het Verkehrsamt in Hanau, waar ik het op een haar na geregeld kreeg voordat ze om 13.00 uur dicht gingen.

Voor een motor zou ik dus ten allen tijden een aanhanger regelen, is niet alleen goedkoper, maar je staat al thuis op welke plaats dan ook in NL, voordat je in Duitsland dat kenteken geregeld hebt...
Daar komt ook bij dat je als Nederlander officieel niet met Duits kenteken in NL mag rijden. (Daar kan je wel een ontheffing voor 14 dagen voor vragen).
 
Ok. Duidelijk dan. Thanx all..Ga dus de trailer huren en alles in 1 dagje regelen. Leuke bijkomstigheid is het feit dat ik de motor bij de dealer mag laten staan. Dat ik hem in maart of zo pas ophaal. Scheelt weer 3 maanden BPM, haha..Heb ik de trailer weer gratis..;-)))))
 
Ik heb in 2012 mijn auto geïmporteerd met Kürzzeitkennzeichen van 1 maand, maar alleen de verplichte verzekering daarbij was al €160,-. Daar komt bij dat ik de wegenbelasting per Automatische Incasso vanaf een Duitse rekening moest voldoen (misschien kan dat nu europees wel), en het kostte me een halve dag bij het Verkehrsamt in Hanau, waar ik het op een haar na geregeld kreeg voordat ze om 13.00 uur dicht gingen.

Voor een motor zou ik dus ten allen tijden een aanhanger regelen, is niet alleen goedkoper, maar je staat al thuis op welke plaats dan ook in NL, voordat je in Duitsland dat kenteken geregeld hebt...
Daar komt ook bij dat je als Nederlander officieel niet met Duits kenteken in NL mag rijden. (Daar kan je wel een ontheffing voor 14 dagen voor vragen).
Het 'Kurzzeitkennzeichen' wordt ook wel 'Ueberfuerungskennzeichen' genoemd. Overigens is dit geen maand geldig maar slechts 5 dagen. Ter vergelijking met het genoemde jaar 2012, bijv. in 2014 betaalde ik voor het complete desbetreffende pakket, althans voor een motorfiets en waarbij ik alles zelf deed, € 66,10. De huidige tarieven zijn niet veel hoger en het betalen van enige wegenbelasting is hierop niet van toepassing. Het STVA staat inderdaad bekend om zijn lange wachttijden. Men kan deze echter beperken door een kantoor in een kleine plaats te kiezen, waar het in de regel niet zo druk is. En wanneer dit net over de grens is gelegen, kan men er 's morgens bij openingstijd al vroeg bij zijn.
Wanneer je dan zelf ook nog eens dicht bij de grens woont - verminderd risico bij het terugrijden in NL met een 'ongeldig kenteken' - kan onder omstandigheden het 'Kurzzeitkenzeichen' een passend alternatief zijn voor gehuurd vervoer.
 
Het 'Kurzzeitkennzeichen' wordt ook wel 'Ueberfuerungskennzeichen' genoemd. Overigens is dit geen maand geldig maar slechts 5 dagen. Ter vergelijking met het genoemde jaar 2012, bijv. in 2014 betaalde ik voor het complete desbetreffende pakket, althans voor een motorfiets en waarbij ik alles zelf deed, € 66,10. De huidige tarieven zijn niet veel hoger en het betalen van enige wegenbelasting is hierop niet van toepassing. Het STVA staat inderdaad bekend om zijn lange wachttijden. Men kan deze echter beperken door een kantoor in een kleine plaats te kiezen, waar het in de regel niet zo druk is. En wanneer dit net over de grens is gelegen, kan men er 's morgens bij openingstijd al vroeg bij zijn.
Wanneer je dan zelf ook nog eens dicht bij de grens woont - verminderd risico bij het terugrijden in NL met een 'ongeldig kenteken' - kan onder omstandigheden het 'Kurzzeitkenzeichen' een passend alternatief zijn voor gehuurd vervoer.

Excuseer, het betrof een Ausführkennzeichen. Dat is namelijk in NL, in tegenstelling tot het kürzzeitkennzeichen, wel toegelaten.
(Het blijft alleen niet toegestaan om als Nederlander met een buitenlands kenteken te rijden, tenzij je een ontheffing hebt).
 
Excuseer, het betrof een Ausführkennzeichen. Dat is namelijk in NL, in tegenstelling tot het kürzzeitkennzeichen, wel toegelaten.
(Het blijft alleen niet toegestaan om als Nederlander met een buitenlands kenteken te rijden, tenzij je een ontheffing hebt).
Geeft niets! De export plaat is wel een heel stuk duurder dan de 5-daagse maar met deze laatstgenoemde is het, zoals je al zei, niet toegestaan om er in NL een voertuig mee in te voeren. Dat wordt dan als een 'ongeldig kenteken' beschouwd en in dat geval loop je nogal wat risico........kun je het voertuig ter plaatse laten staan, wordt de plaat(en) in beslag genomen, krijg je een boete van € 400 opgelegd en kun je tenslotte alsnog vervoer regelen. Arbeidsmigranten, al dan niet bekend met de regelgeving hier (en met de binnenweggetjes) hebben op die manier wel eens een 'dure' auto gekocht in Duitsland.
 
Hallo MF ers,
Ik ben van plan om in duitsland een gebruikte motor te kopen. Heb al het e.e.a. op dit zeer informatieve forum gelezen maar heb nog wel wat vragen. Volgens mij kun je een motor zonder nederlands kenteken niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door jezelf( all risk dus) Ondanks dat je de motor vervoert op een aanhanger is hiervoor m.i geen particuliere verzekering. Gegevens Unive. Dus bijvoorbeeld je aanhanger krijgt een klapband, de boel begint te slingeren , motor aan diggelen op de Autobahn.
Ook een vijfdaags kenteken aanvragen in duitsland in combinatie met een duitse verzekering is m.i. niet de oplossing omdat je alleen een WA verzekering kunt sluiten.
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft tips?
Alvast bedankt.

Vriendelijk groeten
Futuristic
 
nee dat zie je allemaal wel goed , aan de andere kant kan je wel elk doem scenario opnoemen maar hoe redelijk zijn die.
Haal eigenlijk al mn voertuigen de laatste 3 jaar in Duitsland zo ook vandaag een motor maar ga er niet vanuit dat er iets gebeurd

49946902_1990316654370509_8737928796969107456_n.jpg


Deze vervoerder had vandaag speciaal voor motor vervoer een beugel gemaakt voor het voorwiel en zoals je ziet stond die aardig strak ingespannen.
Moet er toch wel heel wat geks gebeuren wilt die eraf komen hoor.
Nou is het geen motor van 20000eur maar hier op de zelfde wagen stond 6 maanden geleden mn auto wel in die prijsklasse en ga me echt geen mega zorgen maken erover
 
Hallo MF ers,
Ik ben van plan om in duitsland een gebruikte motor te kopen. Heb al het e.e.a. op dit zeer informatieve forum gelezen maar heb nog wel wat vragen. Volgens mij kun je een motor zonder nederlands kenteken niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door jezelf( all risk dus) Ondanks dat je de motor vervoert op een aanhanger is hiervoor m.i geen particuliere verzekering. Gegevens Unive. Dus bijvoorbeeld je aanhanger krijgt een klapband, de boel begint te slingeren , motor aan diggelen op de Autobahn.
Ook een vijfdaags kenteken aanvragen in duitsland in combinatie met een duitse verzekering is m.i. niet de oplossing omdat je alleen een WA verzekering kunt sluiten.
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft tips?
Alvast bedankt.

Vriendelijk groeten
Futuristic

Heb je Unive gebeld of alleen online gekeken? Je kan in principe alles verzekeren alleen is het de vraag wat het kost en of het de moeite wel waard is.

nee dat zie je allemaal wel goed , aan de andere kant kan je wel elk doem scenario opnoemen maar hoe redelijk zijn die.
Haal eigenlijk al mn voertuigen de laatste 3 jaar in Duitsland zo ook vandaag een motor maar ga er niet vanuit dat er iets gebeurd

49946902_1990316654370509_8737928796969107456_n.jpg


Deze vervoerder had vandaag speciaal voor motor vervoer een beugel gemaakt voor het voorwiel en zoals je ziet stond die aardig strak ingespannen.
Moet er toch wel heel wat geks gebeuren wilt die eraf komen hoor.
Nou is het geen motor van 20000eur maar hier op de zelfde wagen stond 6 maanden geleden mn auto wel in die prijsklasse en ga me echt geen mega zorgen maken erover

En na dit vervoer nieuwe keerringen? Tenminste hij lijkt erg ver in de vering getrokken.

Maar ik heb een klapband gehad op een ahw met fjr1300 en sv650, gebeurt niets mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan