How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Onwijs gaaf rijden zo,n Appie 250 net ff klein rondje:]
1391067
 
Nuttig topic geweest. Afgelopen April een Aprilia Tuono, 2015 naar NL gehaald.

- Maandag, 29-April, 08.00h RDW + BPM aangifte verstuurd
- Woendag, 01-Mei, BPM aangifte ontvangen / betaald (voor de middag)
- Donderdag, 02-Mei, kenteken zichtbaar op "Mijn RDW"
- Zaterdag, 04-Mei kentekenpas ontvangen + plaat laten maken

Al met al erg vlot verlopen.
Voor de geïnteresseerde, keuring was echt een identificatie van de motor, geen keuring.
Enkel nummers en KM stand opgenomen. Niet gestart, de slip-on demper (met E-keur + DB killer) is niet echt bekeken, evenals kentekenplaathouder + kleine knipperlichten waren geen probleem. Nog wel even een reflector op de kentekenplaat houder geplakt voor de zekerheid.
 
Nuttig topic geweest. Afgelopen April een Aprilia Tuono, 2015 naar NL gehaald.

- Maandag, 29-April, 08.00h RDW + BPM aangifte verstuurd
- Woendag, 01-Mei, BPM aangifte ontvangen / betaald (voor de middag)
- Donderdag, 02-Mei, kenteken zichtbaar op "Mijn RDW"
- Zaterdag, 04-Mei kentekenpas ontvangen + plaat laten maken

Al met al erg vlot verlopen.
Voor de geïnteresseerde, keuring was echt een identificatie van de motor, geen keuring.
Enkel nummers en KM stand opgenomen. Niet gestart, de slip-on demper (met E-keur + DB killer) is niet echt bekeken, evenals kentekenplaathouder + kleine knipperlichten waren geen probleem. Nog wel even een reflector op de kentekenplaat houder geplakt voor de zekerheid.
Inderdaad, het geheel op zich is slechts een administratieve handeling: het omzetten van een Duits naar een NL kenteken.
 
even oma afstoffen en een bevestiging zoeken...

import van een brommer met minder dan 6000km of minder oud dan 6 maanden betekend: EN bpm EN btw afdragen?
(btw dan over het aankoopbedrag)

klopt dit?

geen andere manier om hier onderuit te komen...??
(dan teller monteren met hogere km stand)
 
Klopt, is en meer dan 6K km en ouder dan 6 mnd, voldoet hij aan 1 van beide niet, dan BPM en BTW, dit over oorspronkelijke nieuwwaarde in NL, dus niet aankoop waarde.

Kom je enkel onderuit door te wachten tot hij ouder dan 6 maand is, en/of op een import kenteken de benodigde km ' s in no time erbij te rijden.

Knoeien met de teller kan en mag natuurlijk niet, snap je zelf ook wel O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-)
 
volgens mij over de betaalde aankoopprijs:


Een motor moet ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000 km hebben gereden anders wordt ie als nieuw aangezien,
en draag je ook BTW af bij import. De af te dragen btw is dan niet over catalogusprijs, maar over het netto factuurbedrag, dus over wat je betaald hebt.
van de pagina van fastguzzi..
 
Klinkt niet erg logisch want bij de BPM berekening gaat de belastingdienst wel uit van de in Nederland geldende netto catalogusprijs.
Kennelijk is men wat de BTW betreft, gebonden aan Europese regels voor "intracommunautaire verwerving". Dit moet dan worden ondersteund met een factuur of met gegevens van de verkoper.
Dat van "factuurbedrag" staat niet alleen op de site van Guzzi maar wordt vooral beschreven op die van de belastingdienst. Je hebt dus gelijk.
 
Laatst bewerkt:
import van een brommer met minder dan 6000km of minder oud dan 6 maanden betekend: EN bpm EN btw afdragen?
(btw dan over het aankoopbedrag)
geen andere manier om hier onderuit te komen...??
Op zich hoeft dat nog geen financieel nadeel te zijn.
Wat voor jouw als koper geldt voor het betalen van BTW bij verwerving van (bijna) nieuwe import, geldt omgekeerd voor de verkoper bij levering en uitvoer van datzelfde voertuig. D.w.z. de verkoper heeft recht op BTW teruggave. Dit moet hij dan wel aanvragen.
De procedure vereist dat de verkoper, die als particulier in dat geval even als BTW-ondernemer wordt beschouwd, voor deze levering een factuur voor jouw uitschrijft met 0% BTW. Van de op die manier verkregen 'korting' kun jij dan je verschuldigde BTW in NL betalen. Bij levering door een geregistreerde ondernemer zal deze gang van zaken normaal gesproken geen problemen opleveren maar of je een - al dan niet onwetende - particulier kunt bewegen hieromtrent medewerking te verlenen, is mede afhankelijk van je vaardigheid bij het onderhandelen.
 
volgens mij over de betaalde aankoopprijs:


Een motor moet ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000 km hebben gereden anders wordt ie als nieuw aangezien,
en draag je ook BTW af bij import. De af te dragen btw is dan niet over catalogusprijs, maar over het netto factuurbedrag, dus over wat je betaald hebt.
van de pagina van fastguzzi..

Volgens mij niet hoor. Het kan niet zo zijn dat men binnen de EU 2 keer BTW moet betalen. Er zijn marge aankopen en BTW aankopen. Bij de laatste wordt op de factur het BTW bedrag vermeld, bij een margemotor niet. Als BTW in het al is afgedragen hoeft dit niet ook nog eens in het invoerende land afgedragen worden. Zou ook wel vreemd zijn als je 2x BTW zou moeten betalen.
 
Volgens mij niet hoor. Het kan niet zo zijn dat men binnen de EU 2 keer BTW moet betalen. Er zijn marge aankopen en BTW aankopen. Bij de laatste wordt op de factur het BTW bedrag vermeld, bij een margemotor niet. Als BTW in het al is afgedragen hoeft dit niet ook nog eens in het invoerende land afgedragen worden. Zou ook wel vreemd zijn als je 2x BTW zou moeten betalen.


klopt, volgens mij is dat ook zo,
echter staat dit dus wel degelijk op de site van BD...
 
Op zich hoeft dat nog geen financieel nadeel te zijn.
Wat voor jouw als koper geldt voor het betalen van BTW bij verwerving van (bijna) nieuwe import, geldt omgekeerd voor de verkoper bij levering en uitvoer van datzelfde voertuig. D.w.z. de verkoper heeft recht op BTW teruggave. Dit moet hij dan wel aanvragen.
De procedure vereist dat de verkoper, die als particulier in dat geval even als BTW-ondernemer wordt beschouwd, voor deze levering een factuur voor jouw uitschrijft met 0% BTW. Van de op die manier verkregen 'korting' kun jij dan je verschuldigde BTW in NL betalen. Bij levering door een geregistreerde ondernemer zal deze gang van zaken normaal gesproken geen problemen opleveren maar of je een - al dan niet onwetende - particulier kunt bewegen hieromtrent medewerking te verlenen, is mede afhankelijk van je vaardigheid bij het onderhandelen.


Pfff.... klinkt niet aannemelijk dat ik dat voor elkaar zou krijgen..
anders zou het idd erg interessant (kunnen) zijn...
dan zou ik iig de naam als "hollander" (die alles goedkoop wilt - in Belgie - niet verloochenen)
🤣😅😂

maar heeft deze manier van werken een bepaalde naam (in Belgie)??
 
Ik heb vorig jaar een motor ingevoerd van 2016 met 4.000km en dit jaar een motor van 2017 met 1800km.
Bij beide alleen bpm betaald??
 
Pfff.... klinkt niet aannemelijk dat ik dat voor elkaar zou krijgen..
anders zou het idd erg interessant (kunnen) zijn...
maar heeft deze manier van werken een bepaalde naam (in Belgie)??
Waarom zou je dat niet voor elkaar krijgen? Als het erg interessant is, zoals je zegt, zou je dat altijd kunnen proberen. Taalbarrière is er niet, althans niet met Vlaanderen. En als de verkoper hem graag kwijt wil, kan deze ook wel wat extra moeite willen doen om voor jou een factuur uit te schrijven en na uitvoer, de BTW terug te vragen. Financieel wordt de verkoper daar niet slechter van. Het enige 'risico' dat hij met die extra inspanningen loopt is, dat hij zijn motor kwijt raakt. In dit geval door verkoop aan jou. Nou, dat wil hij toch?
"Deze manier van werken" is niet speciaal en heeft volgens mij ook geen bepaalde naam. Dagelijkse routine. Het is gewoon levering en verwerving van (bijna) nieuwe vervoermiddelen tussen lidstaten van de EU onderling.
 
Ik heb vorig jaar een motor ingevoerd van 2016 met 4.000km en dit jaar een motor van 2017 met 1800km.
Bij beide alleen bpm betaald??
Ik snap die tweede zin niet zo goed, met die 2 vraagtekens erachter.
Bedoel je te zeggen dat je voor beide motoren alleen BPM hebt betaald?
En zou het kunnen dat je toevallig hebt vergeten aangifte te doen voor de omzetbelasting?
 
Een (bijna) nieuwe motor naar NL brengen, deze bij het RDW laten registreren en vervolgens geen BTW aangifte doen, lijkt me niet zo'n slimme zet. Er zijn ook mensen die 'vergeten' aangifte voor de inkomstenbelasting te doen en dan een paar jaar later onaangenaam verrast worden wanneer ze daartoe alsnog een 'uitnodiging' van de belastingdienst krijgen............
 
Ik snap die tweede zin niet zo goed, met die 2 vraagtekens erachter.
Bedoel je te zeggen dat je voor beide motoren alleen BPM hebt betaald?
En zou het kunnen dat je toevallig hebt vergeten aangifte te doen voor de omzetbelasting?

Ja, alleen bpm betaald.
Motoren waren wel beide ouder dan een jaar.

Ik heb beide motoren van een particulier gekocht, dus het zijn zogenaamde "marge" motoren.

Bedenk me dat ik in 2017 ook al een mt-07 ingevoerd heb met 5.000km.

Nooit niks van gehoord, hopelijk blijft dat zo 😳

Maar ik ben zelf ook een particulier dus heb ik toch niks met omzetbelasting te maken?
 
Laatst bewerkt:
Ja, alleen bpm betaald.
Motoren waren wel beide ouder dan een jaar.

Ik heb beide motoren van een particulier gekocht, dus het zijn zogenaamde "marge" motoren.

Bedenk me dat ik in 2017 ook al een mt-07 ingevoerd heb met 5.000km.

Nooit niks van gehoord, hopelijk blijft dat zo 😳

Maar ik ben zelf ook een particulier dus heb ik toch niks met omzetbelasting te maken?


Lees het gele blokje even
 
Zoals ik het lees;
Je koopt de brommer ex btw,
Daar moet de *buitenlandse verkoper mee in willen stemmen*
Ik heb dan de brommer ex btw gekocht en ik betaal de btw.
(En bpm)
Je moet dan aantonen dat met een factuur.

Zwakke schakel is de verkoper die dus hier ook moeite voor zou willen doen...

Voordeel, je betaald idd maar één keer btw..

Toch...
 
Ja, alleen bpm betaald.
Motoren waren wel beide ouder dan een jaar.
Ik heb beide motoren van een particulier gekocht, dus het zijn zogenaamde "marge" motoren.
Bedenk me dat ik in 2017 ook al een mt-07 ingevoerd heb met 5.000km.
Nooit niks van gehoord, hopelijk blijft dat zo 😳
Maar ik ben zelf ook een particulier dus heb ik toch niks met omzetbelasting te maken?
Beide motoren waren weliswaar ouder dan een half jaar maar hadden niet meer dan 6.000 km gelopen. In dat geval worden ze door de belastingdienst nog als (bijna) nieuw beschouwd. Bij invoer ben je dan BTW plichtig. Ook als particulier want de belastingdienst stelt zich op het standpunt dat wanneer je als particulier een (bijna) nieuw voertuig invoert, je op dat moment BTW-ondernemer bent. En dan moet je daarvan aangifte doen. Daar is een speciaal formulier voor. (staat ook veel informatie op) De motoren staan nu bij het RDW geregistreerd en de lijntjes van daar naar de belastingdienst, zijn kort. Ook al voor de BPM. En daarvoor heb je neem ik aan, wel aangifte gedaan. Uit ervaring weet ik dat de BTW afdeling van de belastingdienst met achterstanden kampt. Dat kan de reden zijn dat je nog niets hebt gehoord. En ik hoop ook voor jou, dat dit zo blijft. Van de andere kant, je riskeert wel een naheffing, plus pittige boete. (minimaal 50%, als het geen 100 is)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het lees;
Je koopt de brommer ex btw,
Daar moet de *buitenlandse verkoper mee in willen stemmen*
Ik heb dan de brommer ex btw gekocht en ik betaal de btw.
(En bpm)
Je moet dan aantonen dat met een factuur.

Zwakke schakel is de verkoper die dus hier ook moeite voor zou willen doen...

Voordeel, je betaald idd maar één keer btw..

Toch...
Als de verkoper hem niet ex. BTW wil verkopen, dan betaal je inderdaad 2x omzetbelasting. Maar dan koop je de motor toch gewoon niet? En blijft hij er mee zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan