How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

..Spreekt iemand goed Frans hier..
O-)
Aangezien ik wel geapt heb, maar nog geen reactie uit België gehad heb...


is reeds verkocht
 
Laatst bewerkt:
Bijgevoegd het aangifteformulier waar ik aan refereerde.
 

Bijlagen

  • aangifte_ob_icl_verwerving_nieuwe_vervoermiddelen_ob972z20fol.pdf
    100,8 KB · Weergaven: 10
Iemand antwoord op mijn vraag?

Ik ga a.s. zaterdag voor het eerst een motor importeren uit Duitsland. Echter is de HU (TUV / Duitse APK) verlopen op 08/2019. Maakt dit uit voor het importeren?
 
[
Ik ga a.s. zaterdag voor het eerst een motor importeren uit Duitsland. Echter is de HU (TUV / Duitse APK) verlopen op 08/2019. Maakt dit uit voor het importeren?
Het was deze week 'importeren voor gevorderden'. Eerst eentje met een BTW-verhaaltje en nu een met een verlopen HU.
Wat Roy al zei, voor de RDW maakt die HU niets uit en krijg je daarom je kenteken wel.
Wat wel een probleempje op kan leveren is dat wanneer je daar ter plaatse nog een proefrit wilt gaan maken of hem zelf naar Nederland wilt rijden. Verlopen HU kan beboet worden, de hoogte afhankelijk van hoe lang dat al is. Maar geen reuze bedragen.
Het wordt anders wanneer je zonder geldige HU een ongeluk veroorzaakt en wanneer daarbij ook nog eens blijkt dat de motor afkeurpunten heeft. In dat geval vergoed de verzekeringsmaatschappij niet alles.
 
Beide motoren waren weliswaar ouder dan een jaar maar hadden niet meer dan 6.000 km gelopen. In dat geval worden ze door de belastingdienst nog als (bijna) nieuw beschouwd. Bij invoer ben je dan BTW plichtig. Ook als particulier want de belastingdienst stelt zich op het standpunt dat wanneer je als particulier een (bijna) nieuw voertuig invoert, je op dat moment BTW-ondernemer bent. En dan moet je daarvan aangifte doen. Daar is een speciaal formulier voor. (staat ook veel informatie op) De motoren staan nu bij het RDW geregistreerd en de lijntjes van daar naar de belastingdienst, zijn kort. Ook al voor de BPM. En daarvoor heb je neem ik aan, wel aangifte gedaan. Uit ervaring weet ik dat de BTW afdeling van de belastingdienst met achterstanden kampt. Dat kan de reden zijn dat je nog niets hebt gehoord. En ik hoop ook voor jou, dat dit zo blijft. Van de andere kant, je riskeert wel een naheffing, plus pittige boete. (minimaal 50%, als het geen 100 is)

Ik hoop dat ik er nooit meer iets van hoor... 😳😳
Want als ik nog van 3 motoren de BTW moet betalen dan mogen ze er wel gelijk een betalingsregeling bij doen...
 
had interesse in een brommer welke in Belgie stond,
ik vraag (de ogenschijnlijke dame) om het chassisnummer,
geeft ze niet,
ik zeg; die heb ik nodig bij import en makkelijker bij BPM berekenen..

niet nodig zegt ze.......................

interesse voor de brommer is ineens weg...
 
Omkatten.

En nutteloos voor import berekenen.


in Belgie kan je niet een motorvoertuig controleren op kenteken als in NL..
daar heb je het chassis/ serienummer voor nodig..

vandaar mijn vraag aan de verkoop(st)er of ik het chassisnummer mocht weten..


ergo de vraag
 
In eerste instantie geef je aan de verkoper een drogreden op voor het willen weten van het chass. nr. Deze weet kennelijk wel beter, wordt daardoor ook wantrouwend en wil vervolgens dat nummer niet geven. Geen goede basis om een deal te sluiten lijkt me. Overigens neem ik aan dat je met "chassisnummer" het framenummer van de motorfiets bedoelt.
 
Weer even jullie kennis & ervaring nodig! Ben inmiddels paar weken in bezit van een Tuono V4, geïmporteerd uit Duitsland. Echter had hij deze nog niet uitgeschreven, en geeft hij nu aan hier problemen mee te hebben. Zijn kentekenpapieren zijn ingenomen door RDW om hem hier op kenteken te krijgen. Iemand hier ervaring mee, hoe dit opgelost kan worden?
 
Nadat de motor hier op kenteken is gezet, gaat de RDW dit doorgeven aan de instantie in Duitsland. Wanneer ik mij niet vergis wordt een niet afgemelde motor dan alsnog in Duitsland van het kenteken gehaald. Wat is het probleem eigenlijk? Kloppen de Duitse papieren niet of wil de RDW hem niet op kenteken zetten of beide?
En wanneer de RDW een niet afgemelde motor niet op kenteken wil zetten, dan moeten ze je de Duitse papieren teruggeven en kun je er mee teruggaan naar de vorige eigenaar. Al met al vind ik het een beetje een raar verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Iemand antwoord op mijn vraag?

Ik ga a.s. zaterdag voor het eerst een motor importeren uit Duitsland. Echter is de HU (TUV / Duitse APK) verlopen op 08/2019. Maakt dit uit voor het importeren?

Nee. TÜV is niet van kracht in NL.

Heb je rekening gehouden met de BPM op je motor? Moet je een formulier voor gaan invullen. BPM valt weg te schrijven op bouwjaar, kilometers en gebruiksafschrijving als ik mij niet vergis over dat laatste.

Heb al meerdere voertuigen in en uitgeschreven.
 
Weer even jullie kennis & ervaring nodig! Ben inmiddels paar weken in bezit van een Tuono V4, geïmporteerd uit Duitsland. Echter had hij deze nog niet uitgeschreven, en geeft hij nu aan hier problemen mee te hebben. Zijn kentekenpapieren zijn ingenomen door RDW om hem hier op kenteken te krijgen. Iemand hier ervaring mee, hoe dit opgelost kan worden?

Kun je hier wat specifieker in zijn? Want je noemt een motor uit duitsland maar je hebt het over de RDW? Er is geen RDW in duitsland. Of heeft de RDW jouw papieren ingenomen?

Als de instantie in duitsland de papieren heeft ingenomen weet ik niet of men je daar veel over kan vertellen die dat proces hebben meegemaak. Als hem de papieren in duitsland zijn afgenomen, vind ik een beetje een vreemd verhaal. Normaal hoeven ze je alleen de papieren mee te geven en dan kun je hem gewoon overschrijven (wel alle delen natuurlijk).
 
Nuttig topic geweest. Afgelopen April een Aprilia Tuono, 2015 naar NL gehaald.

- Maandag, 29-April, 08.00h RDW + BPM aangifte verstuurd
- Woendag, 01-Mei, BPM aangifte ontvangen / betaald (voor de middag)
- Donderdag, 02-Mei, kenteken zichtbaar op "Mijn RDW"
- Zaterdag, 04-Mei kentekenpas ontvangen + plaat laten maken

Al met al erg vlot verlopen.
Voor de geïnteresseerde, keuring was echt een identificatie van de motor, geen keuring.
Enkel nummers en KM stand opgenomen. Niet gestart, de slip-on demper (met E-keur + DB killer) is niet echt bekeken, evenals kentekenplaathouder + kleine knipperlichten waren geen probleem. Nog wel even een reflector op de kentekenplaat houder geplakt voor de zekerheid.

Dit is ook vooral omdat er geen APK is voor motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan