How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Het is een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2013 (zonder ABS). 750cc dus
Zal ~240EU zijn.

EDIT: Met 06-06-2013 als registratiedatum is het ~220EU

De berekening kan je van autotelex afhalen. Gegevens invullen, betalen (€20), printen en je hebt je BPM formulier ingevuld en wel.

Of je berekent het zelf kan ook scheelt je idd 20eu, maar gemak dient nou eenmaal de mens ;)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200110-183527_Brave.jpg
    Screenshot_20200110-183527_Brave.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Het is een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2013 (zonder ABS). 750cc dus
1. Wat is nu eigenlijk de werkelijke datum 1ste toelating? 1-10-2013 of 6-6-2013? (ik heb beide voorbij zien komen)
2. Verder had ik gevraagd of de gegeven cat. prijs van ruim negenduizend euro, de bruto- of nettocatalogusprijs was?
3. En tenslotte, voor wanneer staat de keuringsdatum gepland?

Alleen met complete antwoorden kan ik je precies berekenen, wat de belastingdienst je in rekening brengt voor rest-BPM.
 
1. Wat is nu eigenlijk de werkelijke datum 1ste toelating? 1-10-2013 of 6-6-2013? (ik heb beide voorbij zien komen)
2. Verder had ik gevraagd of de gegeven cat. prijs van ruim negenduizend euro, de bruto- of nettocatalogusprijs was?
3. En tenslotte, voor wanneer staat de keuringsdatum gepland?

Alleen met complete antwoorden kan ik je precies berekenen, wat de belastingdienst je in rekening brengt voor rest-BPM.

1. 6-6-2013
2. Dat is de bruto prijs
3. Keuring heb ik vorige week vrijdag gehad (2 januari)
 
1. 6-6-2013
2. Dat is de bruto prijs
3. Keuring heb ik vorige week vrijdag gehad (2 januari)
Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.
Met een BCP van €9.260 is m.b.v. de formule aan het eind van bericht #2.287 de NCP te berekenen. Deze wordt dan: (9.260 + 210) : 1,404 = € 6.745
Even terug rekenen ter controle: NCP + BPM + BTW = BCP. Dus 6.745 + 1.098 + 1.416 = € 9.259 (die ene euro verschil komt doordat beide belasting bedragen naar beneden zijn afgerond) De NCP wordt op het aangifte formulier ingevuld bij "7". De datum 1ste Toelating wordt ingevuld bij "6i" en de keuringsdatum bij "4". Dit aangiftebiljet kan men downloaden van de site van de belastingdienst en heeft een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje. Wanneer je dit formulier dus digitaal invult, worden alle berekeningen automatisch uitgevoerd. In dit geval komt er dan een bruto BPM-bedrag uit van € 1.098 (hierboven reeds handmatig berekend), een BPM-afschrijvingspercentage van 65,000 % en dat resulteert dan in een te betalen rest-BPM van € 384. (de afschrijvingsperiode loopt van de 'datum 1ste toelating' tot de (keuringsdatum + 7 dagen) En dit is allemaal gratis, plus niet meer werk dan van een betaal site gebruik te maken.
Ik hoor graag wanneer ik iets fout heb gedaan.
 
Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.
Met een BCP van €9.260 is m.b.v. de formule aan het eind van bericht #2.287 de NCP te berekenen. Deze wordt dan: (9.260 + 210) : 1,404 = € 6.745
Even terug rekenen ter controle: NCP + BPM + BTW = BCP. Dus 6.745 + 1.098 + 1.416 = € 9.259 (die ene euro verschil komt doordat beide belasting bedragen naar beneden zijn afgerond) De NCP wordt op het aangifte formulier ingevuld bij "7". De datum 1ste Toelating wordt ingevuld bij "6i" en de keuringsdatum bij "4". Dit aangiftebiljet kan men downloaden van de site van de belastingdienst en heeft een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje. Wanneer je dit formulier dus digitaal invult, worden alle berekeningen automatisch uitgevoerd. In dit geval komt er dan een bruto BPM-bedrag uit van € 1.098 (hierboven reeds handmatig berekend), een BPM-afschrijvingspercentage van 65,000 % en dat resulteert dan in een te betalen rest-BPM van € 384. (de afschrijvingsperiode loopt van de 'datum 1ste toelating' tot de (keuringsdatum + 7 dagen) En dit is allemaal gratis, plus niet meer werk dan van een betaal site gebruik te maken.
Ik hoor graag wanneer ik iets fout heb gedaan.

Hoe kom je aan het afschrijvingspercentage van 65% als ik vragen mag?
Edit: Als ik naar de forfaitaire tabel kijk staat hier 81%
 
Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.
Met een BCP van €9.260 is m.b.v. de formule aan het eind van bericht #2.287 de NCP te berekenen. Deze wordt dan: (9.260 + 210) : 1,404 = € 6.745
Even terug rekenen ter controle: NCP + BPM + BTW = BCP. Dus 6.745 + 1.098 + 1.416 = € 9.259 (die ene euro verschil komt doordat beide belasting bedragen naar beneden zijn afgerond) De NCP wordt op het aangifte formulier ingevuld bij "7". De datum 1ste Toelating wordt ingevuld bij "6i" en de keuringsdatum bij "4". Dit aangiftebiljet kan men downloaden van de site van de belastingdienst en heeft een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje. Wanneer je dit formulier dus digitaal invult, worden alle berekeningen automatisch uitgevoerd. In dit geval komt er dan een bruto BPM-bedrag uit van € 1.098 (hierboven reeds handmatig berekend), een BPM-afschrijvingspercentage van 65,000 % en dat resulteert dan in een te betalen rest-BPM van € 384. (de afschrijvingsperiode loopt van de 'datum 1ste toelating' tot de (keuringsdatum + 7 dagen) En dit is allemaal gratis, plus niet meer werk dan van een betaal site gebruik te maken.
Ik hoor graag wanneer ik iets fout heb gedaan.
Ik waardeer je inbreng maar ik zou autotelex gebruiken als ik jou was... Die zijn 100% geaccepteerd door de Belastingdienst/Douane.

En in dit geval betaal je ter indicatie voor bovenstaande motor dus € 220,-

Zodra je de betaling hebt afgerond ga je door in het menu en in de meeste gevallen valt het nog goedkoper uit ook 👌🏻
 
Hoe kom je aan het afschrijvingspercentage van 65% als ik vragen mag?
Edit: Als ik naar de forfaitaire tabel kijk staat hier 81%
Het resultaat van 65,000 % afschrijving werd gegenereerd door het aangifte formulier zelf nadat ik 'datum eerste toelating' en 'keuringsdatum' had ingevoerd. Dit kan men inderdaad handmatig narekenen aan de hand van de forfaitaire tabel en zal dit morgen bij gelegenheid eens gaan doen.
 
Ik waardeer je inbreng maar ik zou autotelex gebruiken als ik jou was... Die zijn 100% geaccepteerd door de Belastingdienst/Douane.

En in dit geval betaal je ter indicatie voor bovenstaande motor dus € 220,-

Zodra je de betaling hebt afgerond ga je door in het menu en in de meeste gevallen valt het nog goedkoper uit ook 👌🏻
Waarom zou ik € 20 aan "Autotelex" gaan betalen terwijl het (gratis) aangifteformulier met ingebouwde rekenfuncties c.q. programmaatje van de belastingdienst hetzelfde doet plus in minder tijd?
Het maakt de belastingdienst totaal niets uit met welk programmaatje je berekeningen maakt, zolang het aangifteformulier maar correct wordt ingevuld. En bij twijfel kan men alles handmatig narekenen. Er kan tenslotte maar 1 uitkomst zijn en en dat is de juiste. Men kan zich nooit achter een programmaatje verschuilen omdat die, om wat voor reden dan ook, 40 % gunstiger resultaten genereert dan wat het volgens de regels zou moeten zijn. Zoiets zal de belastingdienst vanzelfsprekend niet accepteren.
 
Waarom zou ik € 20 aan "Autotelex" gaan betalen terwijl het (gratis) aangifteformulier met ingebouwde rekenfuncties c.q. programmaatje van de belastingdienst hetzelfde doet plus in minder tijd?
Het maakt de belastingdienst totaal niets uit met welk programmaatje je berekeningen maakt, zolang het aangifteformulier maar correct wordt ingevuld. En bij twijfel kan men alles handmatig narekenen. Er kan tenslotte maar 1 uitkomst zijn en en dat is de juiste. Men kan zich nooit achter een programmaatje verschuilen omdat die, om wat voor reden dan ook, 40 % gunstiger resultaten genereert dan wat het volgens de regels zou moeten zijn. Zoiets zal de belastingdienst vanzelfsprekend niet accepteren.

Er zijn meerdere methodes om de BPM te berekenen. Dus dat er maar één uitkomst mogelijk is klopt niet. Zelfs indien je koerslijsten gebruikt mag je de meest voordelige gebruiken. En dat wordt gewoon geaccepteerd door de Belastingdienst, je moet er alleen wel gebruik van maken.

En aangezien autotelex automatisch de voordeligste koerslijst pakt welke beschikbaar is ben je weldegelijk goedkoper uit dan de manier waar jij het op baseert. En ben je dus een dief van je eigen portemonnee.

Waarom ik 20eu ervoor betaal? Gemak onder andere zoals ik al zei. En je kan allerlei argumenten bedenken waarom je daar 20eu op kan besparen. Dat weegt niet op tegen de duurdere bpm methode die je gebruikt. Jij bent € 144,- duurder uit 😅

Daar komt bij dat de Belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken (forfaitaire tabel afschrijving). Logisch ook dat zijn hun inkomsten. Maar iedereen heeft het recht de voordeligste methode te gebruiken

Dus in dit geval die van de handelskoerslijsten die autotelex gebruikt. Je kan ook altijd de methode kiezen én beide uitkomsten vergelijken én dus de goedkoopste kiezen binnen autotelex 👌🏻 Het scheelt letterlijk honderden tot duizenden euros bij de duurdere modellen autos.

Alleen maar omdat de Belastingdienst geen koerslijsten heeft. Als je zelf koerslijsten kunt regelen bij een handelaar ben je wss nog iets goedkoper uit en bespaar je nog eens 20eu.

En niet heel lullig bedoelt maar ik zie je al 3x alles na moeten rekenen. Hoeveel tijd stop je erin?

Zie screenshot, autotelex werkt met de handelskoerslijsten. Maar blijf vooral via het dure aanbevolen door de Belastingdienst forfaitaire tabel afschrijven! Weet je zeker dat je teveel betaald! Wel goed voor de economie, waarvoor dank 👌🏻
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200111-012414_Brave.jpg
    Screenshot_20200111-012414_Brave.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan het afschrijvingspercentage van 65% als ik vragen mag?
Edit: Als ik naar de forfaitaire tabel kijk staat hier 81%
Ik zou er nog even op terugkomen. Je hebt gelijk, die 65 % afschrijving klopt niet en is beduidend hoger. De afschrijvingstermijn loopt van 06-06-2013 tot de keuringsdatum + 7 dagen verwerkingstijd, dus tot 09-01-2020. Dat is totaal 6 jaar, 7 maanden en 3 dagen. In je voordeel afgerond is dat 6 jaar en 8 maanden. Volgens de tabel is de afschrijving voor 6 jr. en 6 maanden, 81 %. Daar komen nog bij 2 maanden á 0,333 %. Totaal dus 81,666 %. De rest-BPM is dan 18,334 % x € 1.098 = € 201. Het kan dus nooit geen kwaad de automatische gegenereerde uitkomsten nog even handmatig na te rekenen.
Waarschijnlijk had ik ergens tijdens de procedure een fout gemaakt want toen ik het aangifteformulier van de site van de belastingdienst opnieuw had gedownload, dit had opgeslagen en vervolgens vragen 1 t/m 10 digitaal had ingevuld, bleek de uitkomst wél te kloppen. Dit formulier heb ik bijgevoegd en dient voor jouw aangifte als voorbeeld. Je kunt daar verder ook zelf nog mee 'stoeien' door met name de netto catalogusprijs en datums, naar eigen keuze te wijzigen.
 

Bijlagen

  • aang-meld-opg-bpm-bpm0111z3fol-JAN-2020_TEST.pdf
    492,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere methodes om de BPM te berekenen. Dus dat er maar één uitkomst mogelijk is klopt niet. Zelfs indien je koerslijsten gebruikt mag je de meest voordelige gebruiken. En dat wordt gewoon geaccepteerd door de Belastingdienst, je moet er alleen wel gebruik van maken.
En aangezien autotelex automatisch de voordeligste koerslijst pakt welke beschikbaar is ben je weldegelijk goedkoper uit dan de manier waar jij het op baseert.
Daar komt bij dat de Belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken (forfaitaire tabel afschrijving). Logisch ook dat zijn hun inkomsten. Maar iedereen heeft het recht de voordeligste methode te gebruiken
Het scheelt letterlijk honderden tot duizenden euros bij de duurdere modellen autos.
Zie screenshot, autotelex werkt met de handelskoerslijsten. Maar blijf vooral via het dure aanbevolen door de Belastingdienst forfaitaire tabel afschrijven!
Het is mij bekend dat je uit meerdere methodes mag kiezen bij de BPM en afschrijving daarvoor: actuele bruto BPM, historisch lage BPM, forfaitaire afschrijvings- tabel, externe (geaccepteerde) koerslijsten of een een taxatierapport van een erkend taxateur. Ik heb bedoeld te zeggen dat wanneer men eenmaal voor de de "actuele BPM" plus "forfaitaire afschrijvingsmethode" heeft gekozen, er maar 1 (juiste) uitkomst mogelijk is.
Je zegt bijna dat de hantering van koerslijsten per definitie goedkoper is. Hoe kan het dan zijn dat in het geval van Frank, volgens Autotelex de rest-BPM op 220-240 euro uitkomt terwijl dit in werkelijkheid precies € 201 is?
Uit niets blijkt dat de belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken. Integendeel, je bent er volkomen vrij in die keuze te maken, die voor jouw het voordeligst is. En daar wordt je ook nadrukkelijk op gewezen. BPM is/zijn geen inkomsten voor de Belastingdienst; dit ambtenaren apparaat voert slechts de wet uit.
Dit topic gaat over het importeren van een motorfiets, voor een prijs van pakweg 10.000 euro en niet over auto's van een ton of meer. In het laatste geval kunnen verschillen tussen gebruikte methodes, onder omstandigheden nogal oplopen. Vooral sites die commercieel bezig zijn, leggen hier grote nadruk op. En dat is hun goed recht. Ik krijg de indruk dat Autotelex hoofdzakelijk op auto's is gefocust. Dit topic gaat echter over motoren. Daar komt nog bij dat het aangifteformulier voor de BPM, is gecombineerd voor auto's en motoren. Dan is het onderscheid tijdens de discussies, niet altijd even duidelijk. Mijn ervaring is dat wanneer je een motorfiets invoert waarbij alles een beetje 'doorsnee' is, de toepassing van de forfaitaire afschrijvingstabel, niet duurder is dan die andere beschikbare methoden, om een understatement te gebruiken. En mocht dat wel zo zijn, je bent altijd vrij om te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Het is mij bekend dat je uit meerdere methodes mag kiezen bij de BPM en afschrijving daarvoor: actuele bruto BPM, historisch lage BPM, forfaitaire afschrijvings- tabel, externe (geaccepteerde) koerslijsten of een een taxatierapport van een erkend taxateur. Ik heb bedoeld te zeggen dat wanneer men eenmaal voor de de "actuele BPM" plus "forfaitaire afschrijvingsmethode" heeft gekozen, er maar 1 (juiste) uitkomst mogelijk is.
Je zegt bijna dat de hantering van koerslijsten per definitie goedkoper is. Hoe kan het dan zijn dat in het geval van Frank, volgens Autotelex de rest-BPM op 220-240 euro uitkomt terwijl dit in werkelijkheid precies € 201 is?
Uit niets blijkt dat de belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken. Integendeel, je bent er volkomen vrij in die keuze te maken, die voor jouw het voordeligst is. En daar wordt je ook nadrukkelijk op gewezen. BPM is/zijn geen inkomsten voor de Belastingdienst; dit ambtenaren apparaat voert slechts de wet uit.
Dit topic gaat over het importeren van een motorfiets, voor een prijs van pakweg 10.000 euro en niet over auto's van een ton of meer. In het laatste geval kunnen verschillen tussen gebruikte methodes, onder omstandigheden nogal oplopen. Vooral sites die commercieel bezig zijn, leggen hier grote nadruk op. En dat is hun goed recht. Ik krijg de indruk dat Autotelex hoofdzakelijk op auto's is gefocust. Dit topic gaat echter over motoren. Daar komt nog bij dat het aangifteformulier voor de BPM, is gecombineerd voor auto's en motoren. Dan is het onderscheid tijdens de discussies, niet altijd even duidelijk. Mijn ervaring is dat wanneer je een motorfiets invoert waarbij alles een beetje 'doorsnee' is, de toepassing van de forfaitaire afschrijvingstabel, niet duurder is dan die andere beschikbare methoden, om een understatement te gebruiken. En mocht dat wel zo zijn, je bent altijd vrij om te kiezen.
De indicatie is idd 220 zoals ik al zei zal dit wss nog lager uitkomen.

Je kan er ook motoren doen idd. Dus gewoon relevant voor deze topic 👌🏻

Als het geen inkomsten is kunnen ze het ook wel afschaffen 😂 het heet niet voor niets Belasting Personenautos en Motorrijtuigen. Belasting = inkomsten voor de staat.

Anyways maakt ook niet uit, je moet gewoon doen wat voor jezelf het beste is
 
Als ik die formulieren van de belasting invul, dan kom ik in geen enkel geval uit op €201. Mijn laagste is 290. Dit is wanneer ik de forfaitaire tabel gebruik. Bij een taxatierapport kom ik op op veel hogere getallen. Ik doe denk ik ergens iets verkeerd maar ik heb geen idee wat.

Edit: Ik ben een OEN. Het is gelukt!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk echt dat ik niet heel snugger ben. Als ik die formulieren van de belasting invul, dan kom ik in geen enkel geval uit op €201. Mijn laagste is 290. Dit is wanneer ik de forfaitaire tabel gebruik. Bij een taxatierapport kom ik op op veel hogere getallen. Ik doe denk ik ergens iets verkeerd maar ik heb geen idee wat.

Edit: Ik ben een OEN. Het is gelukt!

Voor volgende oenen, wat deed je verkeerd?
 
De indicatie is idd 220 zoals ik al zei zal dit wss nog lager uitkomen.

Je kan er ook motoren doen idd. Dus gewoon relevant voor deze topic 👌🏻

Als het geen inkomsten is kunnen ze het ook wel afschaffen 😂 het heet niet voor niets Belasting Personenautos en Motorrijtuigen. Belasting = inkomsten voor de staat.

Anyways maakt ook niet uit, je moet gewoon doen wat voor jezelf het beste is

Enige wat ik mij nog afvroeg. Hoe kom je aan de netto cataloguswaarde van 6745?
 
Enige wat ik mij nog afvroeg. Hoe kom je aan de netto cataloguswaarde van 6745?
Ondanks dat die vraag aan iemand anders was gericht, wil ik hem graag voor je beantwoorden.
De uitleg en formule voor berekening van de netto catalogusprijs uit de bruto catalogusprijs, staat in bericht #2.287. In bericht #2.330 heb ik daaraan gerefereerd en de berekening toegepast op jouw specifieke situatie.
 
Ik gebruikte niet dat netto cataloguswaarde... |( Is volgens mij 20x gezegd, maar oke...
Was inderdaad niet zo erg kien. Het meegestuurde 'voorbeeld' formulier was namelijk helemaal toegesneden op jouw specifieke situatie, inclusief de 10 aangevinkte hokjes. Je kon bijna alles laten staan en hoefde alleen nog maar je persoonlijke gegevens en voertuig identificatie te wijzigen.
 
@herbert116 ik wil je graag even een staande ovatie geven ! Wat een tijd, energie en geduld moet jij hebben man, ik ben blij dat wij hier mee kunnen lezen en kunnen vertrouwen op iemand met parate kennis.

Voor iemand anders hier zou het sieren om zn excuus te maken.. Wat een belachelijke reactie op de vorige pagina.
 
Terug
Bovenaan Onderaan