Frank_Mst136
De pikvogel
Om wat voor motor gaat het. Merk type en cc's
Bouwjaar heb je al genoemd
Het is een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2013 (zonder ABS). 750cc dus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Om wat voor motor gaat het. Merk type en cc's
Bouwjaar heb je al genoemd
Zal ~240EU zijn.Het is een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2013 (zonder ABS). 750cc dus
1. Wat is nu eigenlijk de werkelijke datum 1ste toelating? 1-10-2013 of 6-6-2013? (ik heb beide voorbij zien komen)Het is een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2013 (zonder ABS). 750cc dus
1. Wat is nu eigenlijk de werkelijke datum 1ste toelating? 1-10-2013 of 6-6-2013? (ik heb beide voorbij zien komen)
2. Verder had ik gevraagd of de gegeven cat. prijs van ruim negenduizend euro, de bruto- of nettocatalogusprijs was?
3. En tenslotte, voor wanneer staat de keuringsdatum gepland?
Alleen met complete antwoorden kan ik je precies berekenen, wat de belastingdienst je in rekening brengt voor rest-BPM.
Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.1. 6-6-2013
2. Dat is de bruto prijs
3. Keuring heb ik vorige week vrijdag gehad (2 januari)
Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.
Met een BCP van €9.260 is m.b.v. de formule aan het eind van bericht #2.287 de NCP te berekenen. Deze wordt dan: (9.260 + 210) : 1,404 = € 6.745
Even terug rekenen ter controle: NCP + BPM + BTW = BCP. Dus 6.745 + 1.098 + 1.416 = € 9.259 (die ene euro verschil komt doordat beide belasting bedragen naar beneden zijn afgerond) De NCP wordt op het aangifte formulier ingevuld bij "7". De datum 1ste Toelating wordt ingevuld bij "6i" en de keuringsdatum bij "4". Dit aangiftebiljet kan men downloaden van de site van de belastingdienst en heeft een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje. Wanneer je dit formulier dus digitaal invult, worden alle berekeningen automatisch uitgevoerd. In dit geval komt er dan een bruto BPM-bedrag uit van € 1.098 (hierboven reeds handmatig berekend), een BPM-afschrijvingspercentage van 65,000 % en dat resulteert dan in een te betalen rest-BPM van € 384. (de afschrijvingsperiode loopt van de 'datum 1ste toelating' tot de (keuringsdatum + 7 dagen) En dit is allemaal gratis, plus niet meer werk dan van een betaal site gebruik te maken.
Ik hoor graag wanneer ik iets fout heb gedaan.
Ik waardeer je inbreng maar ik zou autotelex gebruiken als ik jou was... Die zijn 100% geaccepteerd door de Belastingdienst/Douane.Op 06-06-2013 bedroeg de BPM 19,4 % minus € € 210 en het BTW-tarief was toen 21 %.
Met een BCP van €9.260 is m.b.v. de formule aan het eind van bericht #2.287 de NCP te berekenen. Deze wordt dan: (9.260 + 210) : 1,404 = € 6.745
Even terug rekenen ter controle: NCP + BPM + BTW = BCP. Dus 6.745 + 1.098 + 1.416 = € 9.259 (die ene euro verschil komt doordat beide belasting bedragen naar beneden zijn afgerond) De NCP wordt op het aangifte formulier ingevuld bij "7". De datum 1ste Toelating wordt ingevuld bij "6i" en de keuringsdatum bij "4". Dit aangiftebiljet kan men downloaden van de site van de belastingdienst en heeft een 'ingebouwd' rekenprogrammaatje. Wanneer je dit formulier dus digitaal invult, worden alle berekeningen automatisch uitgevoerd. In dit geval komt er dan een bruto BPM-bedrag uit van € 1.098 (hierboven reeds handmatig berekend), een BPM-afschrijvingspercentage van 65,000 % en dat resulteert dan in een te betalen rest-BPM van € 384. (de afschrijvingsperiode loopt van de 'datum 1ste toelating' tot de (keuringsdatum + 7 dagen) En dit is allemaal gratis, plus niet meer werk dan van een betaal site gebruik te maken.
Ik hoor graag wanneer ik iets fout heb gedaan.
Het resultaat van 65,000 % afschrijving werd gegenereerd door het aangifte formulier zelf nadat ik 'datum eerste toelating' en 'keuringsdatum' had ingevoerd. Dit kan men inderdaad handmatig narekenen aan de hand van de forfaitaire tabel en zal dit morgen bij gelegenheid eens gaan doen.Hoe kom je aan het afschrijvingspercentage van 65% als ik vragen mag?
Edit: Als ik naar de forfaitaire tabel kijk staat hier 81%
Waarom zou ik € 20 aan "Autotelex" gaan betalen terwijl het (gratis) aangifteformulier met ingebouwde rekenfuncties c.q. programmaatje van de belastingdienst hetzelfde doet plus in minder tijd?Ik waardeer je inbreng maar ik zou autotelex gebruiken als ik jou was... Die zijn 100% geaccepteerd door de Belastingdienst/Douane.
En in dit geval betaal je ter indicatie voor bovenstaande motor dus € 220,-
Zodra je de betaling hebt afgerond ga je door in het menu en in de meeste gevallen valt het nog goedkoper uit ook
Waarom zou ik € 20 aan "Autotelex" gaan betalen terwijl het (gratis) aangifteformulier met ingebouwde rekenfuncties c.q. programmaatje van de belastingdienst hetzelfde doet plus in minder tijd?
Het maakt de belastingdienst totaal niets uit met welk programmaatje je berekeningen maakt, zolang het aangifteformulier maar correct wordt ingevuld. En bij twijfel kan men alles handmatig narekenen. Er kan tenslotte maar 1 uitkomst zijn en en dat is de juiste. Men kan zich nooit achter een programmaatje verschuilen omdat die, om wat voor reden dan ook, 40 % gunstiger resultaten genereert dan wat het volgens de regels zou moeten zijn. Zoiets zal de belastingdienst vanzelfsprekend niet accepteren.
Ik zou er nog even op terugkomen. Je hebt gelijk, die 65 % afschrijving klopt niet en is beduidend hoger. De afschrijvingstermijn loopt van 06-06-2013 tot de keuringsdatum + 7 dagen verwerkingstijd, dus tot 09-01-2020. Dat is totaal 6 jaar, 7 maanden en 3 dagen. In je voordeel afgerond is dat 6 jaar en 8 maanden. Volgens de tabel is de afschrijving voor 6 jr. en 6 maanden, 81 %. Daar komen nog bij 2 maanden á 0,333 %. Totaal dus 81,666 %. De rest-BPM is dan 18,334 % x € 1.098 = € 201. Het kan dus nooit geen kwaad de automatische gegenereerde uitkomsten nog even handmatig na te rekenen.Hoe kom je aan het afschrijvingspercentage van 65% als ik vragen mag?
Edit: Als ik naar de forfaitaire tabel kijk staat hier 81%
Ik kom uit op 201,- ivm de 21% omdat de motor na 1-10-2012 geproduceerd is.
Heb je een tooltje gebruikt toen je aan die 300,- kwam?
In al die verschillende getallen die voorbij zijn gekomen, stond inderdaad die (goede) van jou ook tussen. Ere wie ere toekomt!Dus zoals ik al eerder zei: 201,-
Maar ik ben er niet zo uitgebreid in thuis als jij Herbert, dus vooral blijven posten hier.
Het is mij bekend dat je uit meerdere methodes mag kiezen bij de BPM en afschrijving daarvoor: actuele bruto BPM, historisch lage BPM, forfaitaire afschrijvings- tabel, externe (geaccepteerde) koerslijsten of een een taxatierapport van een erkend taxateur. Ik heb bedoeld te zeggen dat wanneer men eenmaal voor de de "actuele BPM" plus "forfaitaire afschrijvingsmethode" heeft gekozen, er maar 1 (juiste) uitkomst mogelijk is.Er zijn meerdere methodes om de BPM te berekenen. Dus dat er maar één uitkomst mogelijk is klopt niet. Zelfs indien je koerslijsten gebruikt mag je de meest voordelige gebruiken. En dat wordt gewoon geaccepteerd door de Belastingdienst, je moet er alleen wel gebruik van maken.
En aangezien autotelex automatisch de voordeligste koerslijst pakt welke beschikbaar is ben je weldegelijk goedkoper uit dan de manier waar jij het op baseert.
Daar komt bij dat de Belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken (forfaitaire tabel afschrijving). Logisch ook dat zijn hun inkomsten. Maar iedereen heeft het recht de voordeligste methode te gebruiken
Het scheelt letterlijk honderden tot duizenden euros bij de duurdere modellen autos.
Zie screenshot, autotelex werkt met de handelskoerslijsten. Maar blijf vooral via het dure aanbevolen door de Belastingdienst forfaitaire tabel afschrijven!
De indicatie is idd 220 zoals ik al zei zal dit wss nog lager uitkomen.Het is mij bekend dat je uit meerdere methodes mag kiezen bij de BPM en afschrijving daarvoor: actuele bruto BPM, historisch lage BPM, forfaitaire afschrijvings- tabel, externe (geaccepteerde) koerslijsten of een een taxatierapport van een erkend taxateur. Ik heb bedoeld te zeggen dat wanneer men eenmaal voor de de "actuele BPM" plus "forfaitaire afschrijvingsmethode" heeft gekozen, er maar 1 (juiste) uitkomst mogelijk is.
Je zegt bijna dat de hantering van koerslijsten per definitie goedkoper is. Hoe kan het dan zijn dat in het geval van Frank, volgens Autotelex de rest-BPM op 220-240 euro uitkomt terwijl dit in werkelijkheid precies € 201 is?
Uit niets blijkt dat de belastingdienst je graag de duurste methode laat gebruiken. Integendeel, je bent er volkomen vrij in die keuze te maken, die voor jouw het voordeligst is. En daar wordt je ook nadrukkelijk op gewezen. BPM is/zijn geen inkomsten voor de Belastingdienst; dit ambtenaren apparaat voert slechts de wet uit.
Dit topic gaat over het importeren van een motorfiets, voor een prijs van pakweg 10.000 euro en niet over auto's van een ton of meer. In het laatste geval kunnen verschillen tussen gebruikte methodes, onder omstandigheden nogal oplopen. Vooral sites die commercieel bezig zijn, leggen hier grote nadruk op. En dat is hun goed recht. Ik krijg de indruk dat Autotelex hoofdzakelijk op auto's is gefocust. Dit topic gaat echter over motoren. Daar komt nog bij dat het aangifteformulier voor de BPM, is gecombineerd voor auto's en motoren. Dan is het onderscheid tijdens de discussies, niet altijd even duidelijk. Mijn ervaring is dat wanneer je een motorfiets invoert waarbij alles een beetje 'doorsnee' is, de toepassing van de forfaitaire afschrijvingstabel, niet duurder is dan die andere beschikbare methoden, om een understatement te gebruiken. En mocht dat wel zo zijn, je bent altijd vrij om te kiezen.
Ik denk echt dat ik niet heel snugger ben. Als ik die formulieren van de belasting invul, dan kom ik in geen enkel geval uit op €201. Mijn laagste is 290. Dit is wanneer ik de forfaitaire tabel gebruik. Bij een taxatierapport kom ik op op veel hogere getallen. Ik doe denk ik ergens iets verkeerd maar ik heb geen idee wat.
Edit: Ik ben een OEN. Het is gelukt!
Voor volgende oenen, wat deed je verkeerd?
De indicatie is idd 220 zoals ik al zei zal dit wss nog lager uitkomen.
Je kan er ook motoren doen idd. Dus gewoon relevant voor deze topic
Als het geen inkomsten is kunnen ze het ook wel afschaffen het heet niet voor niets Belasting Personenautos en Motorrijtuigen. Belasting = inkomsten voor de staat.
Anyways maakt ook niet uit, je moet gewoon doen wat voor jezelf het beste is
Ondanks dat die vraag aan iemand anders was gericht, wil ik hem graag voor je beantwoorden.Enige wat ik mij nog afvroeg. Hoe kom je aan de netto cataloguswaarde van 6745?
Was inderdaad niet zo erg kien. Het meegestuurde 'voorbeeld' formulier was namelijk helemaal toegesneden op jouw specifieke situatie, inclusief de 10 aangevinkte hokjes. Je kon bijna alles laten staan en hoefde alleen nog maar je persoonlijke gegevens en voertuig identificatie te wijzigen.Ik gebruikte niet dat netto cataloguswaarde... Is volgens mij 20x gezegd, maar oke...