How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Goedendag , ik heb een beetje gelezen maar niet alle 95 pagina's uiteraard wel de zoek functie gebruikt maar kan er niet uit komen .

heeft er iemand ervaring met een motor kopen in polen ? en rijdend terug meenemen ?
kenteken / verzekering en dergelijke .
 
Goedendag , ik heb een beetje gelezen maar niet alle 95 pagina's uiteraard wel de zoek functie gebruikt maar kan er niet uit komen .

heeft er iemand ervaring met een motor kopen in polen ? en rijdend terug meenemen ?
kenteken / verzekering en dergelijke .

Ik heb dit topic voor DE en BE opgezet maar kan je hier niets over zeggen.
 
Goedendag , ik heb een beetje gelezen maar niet alle 95 pagina's uiteraard wel de zoek functie gebruikt maar kan er niet uit komen .

heeft er iemand ervaring met een motor kopen in polen ? en rijdend terug meenemen ?
kenteken / verzekering en dergelijke .

Ik heb geen specifieke ervaring met Polen, maar je gaat 3 landen doorkruisen.
De kans dat je dit gemakkelijk geregeld krijgt met een kenteken en verzekering wat in alle 3 landen geldig is lijkt me vrij klein.
 
waarschijnlijk hebben we inderdaad een busje of trailer geregeld . enige wat me nu tegen staat is dat ik te horen krijg is dat de poolse rdw op zaterdag en vrijdag dicht is dus kan ik de motor niet overschrijven (of iets dergelijks )

iemand hier tips voor ?

eventueel wil ik wel een maandag erbij vrij nemen maar weet niet precies hoe het zit .
 
Dat kan je het beste de verkoper vragen denk ik. Zondag kijken en alles bespreken, maandagmorgen 1e werks administratie en ‘s avonds weer thuis. (Afhankelijk van de totale afstand)

Ben wel benieuwd naar het enorme koopje/bijzondere motor die dit waard maakt?
 
ja klopt zit tegelijkertijd ook dingen aan hem te vragen / googlen enzo ,

als het goed is als je de motor koopt en niet terug rijdt dan hoef de motor niet langs de poolse rdw . maar dit is nog niet zeker hoor verschillende verhalen nu :(

Vraagje betreft bpm is daar ergens een makkelijke tool voor te vinden ? belastingdienst site probeer ik maar zie ik nergens waar je het kan bereken
 
ja klopt zit tegelijkertijd ook dingen aan hem te vragen / googlen enzo ,

als het goed is als je de motor koopt en niet terug rijdt dan hoef de motor niet langs de poolse rdw . maar dit is nog niet zeker hoor verschillende verhalen nu :(

Vraagje betreft bpm is daar ergens een makkelijke tool voor te vinden ? belastingdienst site probeer ik maar zie ik nergens waar je het kan bereken

lees voor de grap de OP eens? ;)
 
Goedendag , ik heb een beetje gelezen maar niet alle 95 pagina's uiteraard wel de zoek functie gebruikt maar kan er niet uit komen .

heeft er iemand ervaring met een motor kopen in polen ? en rijdend terug meenemen ?
kenteken / verzekering en dergelijke .

Ik heb in 2012 mijn auto in Duitsland gekocht en teruggereden. Daar waren al best wat haken en ogen aan, met export kenteken en verzekering regelen in Duitsland, en dat is dan een land waarover veel te vinden is op internet, en waar ik goed de taal van spreek. In die halve dag die ik nodig had om een export kenteken en verzekering te regelen, was ik met een aanhanger al over de NL grens geweest (vanaf omgeving Hanau, bij Frankfurt...).
Als ik nu een auto in Duitsland zou kopen, zou ik serieus overwegen om een auto-ambulance te huren (had toen nog geen BE), voor een motor zou ik er niet eens over nadenken om al die rompslomp te doorlopen. Op-/inladen en wegwezen!
 
Op de eerste plaats er is niet zoiets als een "Poolse RDW". Nee, op de 1ste plaats dit is 'way off-topic' maar sinds Roy (TS) reeds reageerde, kan ik nog wel iets toevoegen. Motorvoertuigen ga je in Polen af- en aanmelden op gemeentelijk niveau. Zeg maar net zoiets als hier in NL de burgerlijke stand. Er is wel landelijke uniformiteit en je kunt er gewoon 5 dagen per week terecht. Soms heb je in 2 uur alles voor elkaar, soms duurt het een hele dag. Vooral in de grote steden kan het druk zijn en daarom kun je daar dan een online afspraak maken, althans in Warschau. Of dat ook pal over de Duits-Poolse grens kan weet ik niet zeker maar denk het haast niet. Je kunt de motor op 2 verschillende manieren rijdend naar NL brengen: 1) onafgemeld, met originele platen van de eigenaar of 2) afgemeld en met tijdelijke platen voor export doeleinden. De 1ste manier is het eenvoudigst en ook het goedkoopst. Echter is er wel enig risico voor de verkoper. Hij loopt nl. een grotere kans zijn resterend bedrag van de verzekering niet terug te krijgen en bij eventuele bekeuringen die je krijgt op zijn kenteken kan hij in de problemen raken. Om zich in te dekken zal de verkoper al gauw een handtekening van jouw verlangen onder zijn - Poolse – koopcontract, ook in geval hij voor de voor de tweede methode mocht kiezen. Nu weet ik niet goed hoe je kennis van de Poolse taal is, maar dit terzijde. Kiest de verkoper voor de tweede optie, dan ga je samen met hem naar het gemeentehuis, met ondertekend koopcontract, wordt de motor afgemeld en levert hij zijn kentekenplaat in. Er wordt een andere plaat uit de kast gehaald die op jouw naam komt en 2 maanden geldig is (dacht ik). Daarbij krijg je een tijdelijk document – paspoort van de motor – waarop o.a. jouw gegevens komen te staan. Dit is 2 weken geldig. Wanneer je geluk hebt is er ook nog een loket in dat zelfde gemeentehuis waar je een verzekering voor 1 maand kunt kopen; anders moet je daarvoor nog even de stad in. De kosten voor de plaat plus voertuig paspoort bedragen 56 zloty, voor de verzekering 50-100 zloty. Hopelijk heb je wat aan deze (eenmalige) informatie. Voor verdere vragen verwijs ik je naar de verkoper en naar de RDW in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
top dankuwel :) Herbert 116 . heb me inderdaad al wat meer verdiept . en terug rijden is gewoon een groot risico met alles erbij . dus we gaan nu met een bus , lijkt ons uiteindelijk het beste en makkelijkste aangezien we ook in het weekend willen gaan.
 
Vraagje betreft bpm is daar ergens een makkelijke tool voor te vinden ? belastingdienst site probeer ik maar zie ik nergens waar je het kan bereken
Op de site van de belastingdienst staat een forfaitaire afschrijvingstabel met toelichting, om de BPM (handmatig) te berekenen. En je beste 'reken tool' staat ook op hun site; het BPM- aangifteformulier. Dit heeft namelijk sinds ruim een jaar een ingebouwd rekenprogramma. Wanneer je even teruggaat naar post #2.330, zie je wat ik bedoel. Ook in de daarop volgende posts, staat nog het e.e.a en in post #2336 heb ik een voorbeeld formulier meegestuurd. Dit kun je downloaden en naar eigen omstandigheden met je pc invullen c.q. aanpassen, te beginnen met sleutel data voor de berekening. Dit is dan tevens een oefening voor je eigen aangifte t.z.t. Voor die aangifte zou ik het formulier opnieuw downloaden van de belastingdienst site, zodat je dan zeker weet dat je de 'latest and the greatest' hebt, mochten er nog revisies zijn geweest.
 
Op de site van de belastingdienst staat een forfaitaire afschrijvingstabel met toelichting, om de BPM (handmatig) te berekenen. En je beste 'reken tool' staat ook op hun site; het BPM- aangifteformulier. Dit heeft namelijk sinds ruim een jaar een ingebouwd rekenprogramma. Wanneer je even teruggaat naar post #2.330, zie je wat ik bedoel. Ook in de daarop volgende posts, staat nog het e.e.a en in post #2336 heb ik een voorbeeld formulier meegestuurd. Dit kun je downloaden en naar eigen omstandigheden met je pc invullen c.q. aanpassen, te beginnen met sleutel data voor de berekening. Dit is dan tevens een oefening voor je eigen aangifte t.z.t. Voor die aangifte zou ik het formulier opnieuw downloaden van de belastingdienst site, zodat je dan zeker weet dat je de 'latest and the greatest' hebt, mochten er nog revisies zijn geweest.
Zo heb ik ook zitten rekenen voor het importeren voor een fiets uit Duitsland. Heb daarbij je posts heel goed kunnen gebruiken, dank je wel daarvoor!
 
Ik zou ze gewoon hier vragen kan iedereen er wat van leren.
Ondanks dat het topic voor DE en BE bedoelt is zit Polen ook in de EU dus de verschillen zijn niet al te groot.
Dat is terecht opgemerkt. De enige verschillen zitten hem in de wet- en regelgeving in de diverse landen van de EU maar wanneer de motorfiets eenmaal bij je thuis is beland, is er voor de verdere afhandeling bij het RDW en de belastingdienst, geen verschil meer.
 
Dat is terecht opgemerkt. De enige verschillen zitten hem in de wet- en regelgeving in de diverse landen van de EU maar wanneer de motorfiets eenmaal bij je thuis is beland, is er voor de verdere afhandeling bij het RDW en de belastingdienst, geen verschil meer.
En ik denk dat ik niet lieg als ik zeg zolang jij alles hebt wat ze in NL nodig hebben de buitenland zijde alleen voor de verkoper van belang is?
Of checkt het rdw daadwerkelijk nog iets in/bij het land van herkomst?
 
En ik denk dat ik niet lieg als ik zeg zolang jij alles hebt wat ze in NL nodig hebben de buitenland zijde alleen voor de verkoper van belang is?
Of checkt het rdw daadwerkelijk nog iets in/bij het land van herkomst?
Inderdaad dan lieg je niet want voor zover het de documenten betreft, heeft de koper slechts 1 belang: het volledige, originele kentekenbewijs meekrijgen. Dat is nl. een eis van het RDW. Eigenlijk zou onder normale omstandigheden het RDW - en ook de douane - dan niets meer in het buitenland hoeven te controleren maar wat er in geval van twijfel of verdenking (eventueel) achter de schermen gebeurt, behoort vanzelfsprekend niet tot het openbare, c.q. gepubliceerde deel van de procedure. Naderhand vindt er wel altijd terugkoppeling plaats met de buitenlandse instantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in 2012 mijn auto in Duitsland gekocht en teruggereden. Daar waren al best wat haken en ogen aan, met export kenteken en verzekering regelen in Duitsland, en dat is dan een land waarover veel te vinden is op internet, en waar ik goed de taal van spreek. In die halve dag die ik nodig had om een export kenteken en verzekering te regelen, was ik met een aanhanger al over de NL grens geweest (vanaf omgeving Hanau, bij Frankfurt...).
Als ik nu een auto in Duitsland zou kopen, zou ik serieus overwegen om een auto-ambulance te huren (had toen nog geen BE), voor een motor zou ik er niet eens over nadenken om al die rompslomp te doorlopen. Op-/inladen en wegwezen!

:t.
Mocht je bij een dealer/garage kopen. Die werken doorgaans graag mee om die motor/auto bij je thuis af te leveren. De een doet het gratis, de ander vraagt een vergoeding/wil de kosten gedenkt hebben. Vooral dealers die op export focussen bieden je die optie graag aan.
 
:t.
Mocht je bij een dealer/garage kopen. Die werken doorgaans graag mee om die motor/auto bij je thuis af te leveren. De een doet het gratis, de ander vraagt een vergoeding/wil de kosten gedenkt hebben. Vooral dealers die op export focussen bieden je die optie graag aan.

Gratis bestaat niet. Zeker niet vanuit ver in Duitsland. Vervoer is niet gratis dus links of rechts betaal je het. En tuurlijk kan dat, is echter relatief duurder als zelf een AHW huren en rijden.
Maar het is wel zeker een optie als je zelf niet met AHW/bus oid wil/kan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan