How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Klopt helemaal. Elk jaar zijn de formules om de BPM over de waarde van her voerruig te berekenen weer anders. Je mag de berekening tussen het bouwjaar en nu gebruiken die voor jou het gunstigst uitkomt gebruiken om het netto BPM bedrag te brekenen. Daarna gaat er weer een bepaald percentage vanaf volgens de forfaitaire afschrijvingstabel. Voor de belastingdienst is een motor van 8 jaar oud al zo goed als afsgeschreven dus blijft er niet veel meer over.

De verschillende berekeningen over de jaren zullen voor motoren niet zoveel uitmaken, aangezien er niet naar co2 uitstoot gekeken wordt. Bij auto's maakt het wel veel verschil.
 
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een BMW GS in Duitsland, maar het valt me op dat 90% zonder koffers of valbeugels wordt verkocht. Dat maakt het iets minder aantrekkelijk. Weet iemand wat de Duitse marktplaats is?
 
Ik heb de mijne ook van kleinanzeigen. Erg fijne site, ook voor gebruikte onderdelen. Daar zitten voornamelijk particulieren op. Zo zou marktplaats ook weer moeten zijn.
 
...................Voor de belastingdienst is een motor van 8 jaar oud al zo goed als afsgeschreven dus blijft er niet veel meer over.

Volgens de tabel van de belastingdienst is de BPM-afschrijving voor een motor van 8 jaar en nul maanden, afgerond 87 %.
Bijna 10 jaar daarna, bereikt deze de 100 %.
 

Bijlagen

  • BPM_Grafiek.pdf
    165,1 KB · Weergaven: 17
Ik heb een uit belgie geimporteerde motor gekocht (kTm 1290 SAS) die op de RDW site gerigistreed staat als
73 kW (Wat in belgie gebruikelijk is) maar het vermogen zou in werkelijkheid natuurlijk hoger zou moeten liggen.
Weet iemand hoe je dit kan controleren, of kan dat alleen gedaan worden op een vermogensbank of bij de dealer?
 
Ik heb een uit belgie geimporteerde motor gekocht (kTm 1290 SAS) die op de RDW site gerigistreed staat als
73 kW (Wat in belgie gebruikelijk is) maar het vermogen zou in werkelijkheid natuurlijk hoger zou moeten liggen.
Weet iemand hoe je dit kan controleren, of kan dat alleen gedaan worden op een vermogensbank of bij de dealer?
Testbank idd
 
Ik heb een uit belgie geimporteerde motor gekocht (kTm 1290 SAS) die op de RDW site gerigistreed staat als
73 kW (Wat in belgie gebruikelijk is) maar het vermogen zou in werkelijkheid natuurlijk hoger zou moeten liggen.
Weet iemand hoe je dit kan controleren, of kan dat alleen gedaan worden op een vermogensbank of bij de dealer?
Als je pech hebt, heb je een schaap in wolfskleren gekocht.
Wat jij hierboven schrijft was voor mij de reden dat ik bij aanschaf van mijn Blackbird geen import wilde.
Om een getemde CBR weer op oorlogsterkte te krijgen kost je €1000 en een hoop ellende. Dat risico wilde ik niet lopen.

Maar je kan natuurlijk effe tegen een echte KTM 1290 gaan rijden om een vergelijk maken.
Als je in een paar tellen zijn sterke broer aan de horizon ziet verdwijnen, dan is 100pk jouw limiet.
Zelfs mijn oude FZ zal dan voor jouw KTM een maatje te groot blijken.
 
Ik heb een uit belgie geimporteerde motor gekocht (kTm 1290 SAS) die op de RDW site gerigistreed staat als
73 kW (Wat in belgie gebruikelijk is) maar het vermogen zou in werkelijkheid natuurlijk hoger zou moeten liggen.
Weet iemand hoe je dit kan controleren, of kan dat alleen gedaan worden op een vermogensbank of bij de dealer?
De dealer gebruikt trouwens ook een vermogensbank of een testbank of een rollenbank, hoe je dat ook wilt noemen.
 
Dat klopt!
In Duitsland heb je BB's met beperking, maar ook zonder.
Meestal gaat de verkoper niet snel aangeven dat ie een getemde versie aanbiedt.
Dan rijd je diep Duitsland in en blijkt 't uiteindelijk een beperkt vermogen te zijn.
Dan kan dat zijn, dat de beperking alleen verzekerings-technisch is, maar uiteindelijk wil je dit gezeik gewoon niet.

Na 1 bezichtiging in Dld (nee, dit probleem speelde toen niet, was gewoon geen mooie) heb ik besloten om alleen nog voor origineel NL-versie te gaan. Want afgezien of je mss toch een 100pk versie zal treffen, wil ik ook geen gezeik voor een nieuw NL-kenteken met keuring bij RDW en bijbetalen BPM.
Natuurlijk kan alles met een buitenlandse motor wel allemaal goed gaan. Maar voor mij hoeft 't iig niet! (meer)
 
Dat klopt!
In Duitsland heb je BB's met beperking, maar ook zonder.
Meestal gaat de verkoper niet snel aangeven dat ie een getemde versie aanbiedt.
Dan rijd je diep Duitsland in en blijkt 't uiteindelijk een beperkt vermogen te zijn.
Dan kan dat zijn, dat de beperking alleen verzekerings-technisch is, maar uiteindelijk wil je dit gezeik gewoon niet.

Na 1 bezichtiging in Dld (nee, dit probleem speelde toen niet, was gewoon geen mooie) heb ik besloten om alleen nog voor origineel NL-versie te gaan. Want afgezien of je mss toch een 100pk versie zal treffen, wil ik ook geen gezeik voor een nieuw NL-kenteken met keuring bij RDW en bijbetalen BPM.
Natuurlijk kan alles met een buitenlandse motor wel allemaal goed gaan. Maar voor mij hoeft 't iig niet! (meer)

Er is geen reden om een motor terug te tunen en dit niet in de papieren te doen dus daar zou ik niet zo bang voor zijn en daarbij je moet altijd opletten als je wat koopt.
 
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een BMW GS in Duitsland, maar het valt me op dat 90% zonder koffers of valbeugels wordt verkocht. Dat maakt het iets minder aantrekkelijk. Weet iemand wat de Duitse marktplaats is?
mobile.de
autoscout24.de
ebay-kleinanzeigen
 
Na een paar maanden gewacht te hebben met de keuring (in de winter rij ik toch niet of nauwelijks), is het nu dan toch gebeurd:

Maandag 1 maart: naar de RDW - snel geregeld zonder problemen, gezellig gebabbeld, leuke ervaring, binnen een uur weer thuis BPM aangifte online gedaan, meteen e-mail van de belastingdienst terug met BPM bedrag, direct overgemaakt
Dinsdag 2 maart: op “mijn RDW“ is de motor met kenteken al zichtbaar
Woensdag 3 maart: hele dag naar huis zitten appen of er al een kentekencard binnen is - nee dus
Donderdag 4 maart: kentekencard is binnen
Vrijdag 5 maart: vroeg in de ochtend kentekenplaat laten maken - om 15:00 uur alles op het werk laten vallen, plaat erop gemonteerd en een uurtje gereden. Ondanks de frisse wind toch genoten.

De RDW keurmeester had al aangegeven dat het dit weekend al geregeld kon zijn, mits ik dezelfde dag alles zou afronden. Dat klopt dus. Ondanks de betaling van het forse BPM bedrag is het wel fijn dat alles lekker vlot gaat. Niet weken wachten totdat iemand weer eens wat aanvragen verwerkt en je weer op de volgende stapel belandt.

Edit: men had alleen interesse in Zulassungsbescheinigung I & II en de conformiteitsverklaring van de fabrikant. De keurmeester keek nogal secuur naar diverse zaken met een zaklampje, maar zei er meteen bij dat het puur uit interesse was, hij kon in principe niet afkeuren en was daar ook zeker niet op uit.
 
Laatst bewerkt:
Echt wel, ben wel eens naar huis gestuurd omdat de koplampen te hoog schenen,
of heet dat dan niet afkeuren maar herkeuren....?
De keurmeester zei expliciet dat het géén technisch keuring is, de RDW site zegt:
  • Wij kijken tijdens de keuring niet naar de technische staat van het voertuig.
Wat moet ik er verder dan van zeggen? Misschien nam jouw keurmeester z‘n werk wel mee naar huis en had hij een lullige opmerking gemaakt tegen z’n vrouw over haar steeds meer naar beneden schijnende koplampen. Dus ruzie en dan kom jij de volgende dag net even de snelle jongen uithangen tijdens de keuring. Dan ben je de Sjaak. Ik zou ook blijven zoeken.
 
Zomaar een (misschien ietwat doorgeslagen) zondag-gedachte. Zou je het bij een motorzaak voor elkaar kunnen krijgen dat zij een motorfiets voor je uit Duitsland importeren? Er staat bij een Duits bedrijf een voordelig (en nieuw) exemplaar te koop exact welke ik zoek. Wanneer ik hem zelf koop moet ik ws in NL (naast BPM) ook nog 21% BTW afdragen (ja toch?) ondanks dat ik in Duitsland ook belasting over de aanschafprijs betaal.
 
Zomaar een (misschien ietwat doorgeslagen) zondag-gedachte. Zou je het bij een motorzaak voor elkaar kunnen krijgen dat zij een motorfiets voor je uit Duitsland importeren? Er staat bij een Duits bedrijf een voordelig (en nieuw) exemplaar te koop exact welke ik zoek. Wanneer ik hem zelf koop moet ik ws in NL (naast BPM) ook nog 21% BTW afdragen (ja toch?) ondanks dat ik in Duitsland ook belasting over de aanschafprijs betaal.
Ik vermoed dat onze staat die BTW ook van die motorzaak gaat willen.

Ik neem aan dat onze staat dit gat wel afgedicht hebben ;)
Maar ik wacht af op de experts hierin.
 
"je kan geen 2x BTW betalen in de EU",
je kan elke motor ZONDER btw in de EU kopen,
maar
de verkoper moet mee willen werken
(nog nooit gehoord of positief op gereageerd)
hij kan dan de rest BTW terug krijgen.
en jij moet dan de BTW in BL / BE voldoen..

dus op papier kan t, maar kans is erg klein dat je enige medewerking gaat krijgen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan