How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Kopje koffie en weer gaan. Zenuwen voor niks maar dat schijnt vaker voor te komen. Zelfde geldt voor online aangifte.

Hoelang ben jij trouwens? Ik merk dat de verlaging me niet eens zo heel slecht bevalt met mijn 1.90m. (hoog zadel, hoge stand)
Niet dat ik hem zo laat want als hij buiten voor mijn deur geparkeerd staat wil ik er vw stabiliteit absoluut een middenbok op. Die past nu niet want te lang.
Ik ben 1,83 m. Heb een weekje rondgereden met het verlaagde zadel, maar niet stoer het normale zadel gaat gewoon goed.
 
@Trickshot Hier nog een link, zou op hetzelfde bedrag (+/- een euro ofzo) moeten uitkomen.
Vergeet het formulier, dat lukt je alleen met een IQ van 160+. De moed zonk me in de schoenen toen ik een poging deed om het in te vullen (meer dan de helft van de papieren kun je sowieso meteen weggooien, is niet van toepassing), vandaar mijn oneindige vreugde bij de simpelheid van de online mogelijkheid.
Bedankt voor het compliment, ga er bijna van blozen :$




:+:+

Papieren versie ging bij mij prima, maar verwerking duurt uiteraard wel langer dan digitaal.
 
Okee, dat durf ik wel toe te geven ;). Ik moest een paar keer door digitale formulier heen bladeren voordat ik alles goed had staan. De OP heeft me daarin overigens wel erg goed geholpen, echt alle info die je nodig hebt haal je daar uit.
Ja dankzij @Roy "R"acing, @Duderuud en @paulguzzi is het importeren gewoon het lijstje volgen, ipv alles zelf uitvinden :}

Het heeft mij het duwtje gegeven dat ik nodig had en geen moment spijt gehad van de actie.
 
Vul in als de CO2-uitstoot uitsluitend is gemeten op basis van NEDC óf als u gebruik wilt maken van het historische of tussenliggende NEDC-tarief. Vul in als de CO2-uitstoot is gemeten op basis van WLTP

Ik zeg lekker leeg laten dus.


Actuele bruto bpm. Neem over van bijlage B.

Dus bijlage B staat dat/heb je dat berekend?

Ben het BPM-verhaal en gedownloade aangifteformulier eens aan het doornemen want as woensdag keuringsafspraak. Ik zie nu al dat ik vast ga lopen bij vraag 6 over C02-uitstoot en vraag 8 over de BPM berekening. Hoe kom ik aan die gegevens?
Dit formulier voor de BPM-aangifte is zowel voor auto's als voor motoren bestemd. Niet zo verwonderlijk dat je in dit geval vast loopt bij vraag 6. CO2 uitstoot heeft namelijk alleen maar betrekking op auto's. Wanneer je aan het begin van vraag 6 een vinkje hebt gezet bij "motorfiets" dan is het restant van die vragen niet meer relevant.
Dit zie je echter niet wanneer je het formulier vooraf vluchtig doorleest maar pas op het moment dat je het formulier daadwerkelijk stap voor stap gaat invullen. Er is trouwens ook een Toelichting bij.
Wat @Roy al zei: leeg laten

Bij bericht #2.336 vind je een "voorbeeld" formulier.
 
Laatst bewerkt:
Och man ben er niet eens aan begonnen en heb de online route gekozen. Rekentooltje gebruikt zoals @Bramb0 eerder noemde en het was zo gepiept. Kentekenkaart al binnen, alleen de plaat laat nog op zich wachten. Enórme trip trouwens dat het met aanwijzingen in dit topic is gelukt. :t
 
Laatst bewerkt:
Och man ben er niet eens aan begonnen en heb de online route gekozen. Rekentooltje gebruikt zoals @Bramb0 eerder noemde en het was zo gepiept. Kentekenkaart al binnen, alleen de plaat laat nog op zich wachten. Enórme trip trouwens dat het met aanwijzingen in dit topic is gelukt. :t
Dan heb je het uiteindelijk toch goed gedaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de aangifte BPM is er de laatste jaren alleen maar gemakkelijker op geworden. Eerst door de introductie van het actieve .pdf document en nu kennelijk met de mogelijkheid tot 'online aangifte'. Het is mooi dat je verschillende keuzes hebt. Mijn reactie kwam ook wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Komt doordat ik sinds een paar weken geen automatische email melding meer krijg wanneer er een nieuwe reactie binnen is. Dat eerst maar eens proberen op te lossen....
 
Laatst bewerkt:
@MeanYellowBoy, wat bedoel je met "uit de USA"? Komen ze daar oorspronkelijk niet allemaal vandaan?
Kernvraag is of er op dit moment een Duits kentekenbewijs bij aanwezig is.
 
Mijn Monkey was een Belg zonder kenteken, met cvo
Denk dat dat anders is
Als er in Duitsland naar gekeken is, verwacht ik niet veel problemen, anders rdw bellen
 
Dit schijnt een 'Duitser' te zijn zonder kenteken, met CVO.
In vergelijking met jouw 'Belg' van 3 jaar geleden, wat is het verschil voor de import?
 
Dan waarschijnlijk niet
Heb niet het hele verhaal gevolgd, ff iets terug gekeken omdat ik werd genoemd
Dan gewoon afspraak maken, heb ik toen ook gedaan
 
Ik neem aan dat je destijds niet speciaal daarvoor naar Lelystad hoefde. Is dat correct?
Nee,gewoon rdw (Arnhem)
Papieren controle, was alleen discussie over bouwjaar (stond op cvo) moest ik voor terug komen, maar niets extra aangeleverd, want stond er op, hunnie hadden niet goed gekeken
Frame en bloknummers nagelopen en dat was het
 
Vraagje omtrent importeren waar ik niet bekend mee ben.

Ik wil een gangbare motor importeren met bouwjaar 2008 vanuit Duitsland van maximaal 125cc. In Duitsland is ie toegelaten als zijnde teruggevoerde motor of brommer of zoals ze in Duitsland zeggen 'Leichtkrafträder', deze zijn daar zogenaamd 'Zulassungs frei' en mogen ze dan als 16 jarige besturen.

Heeft alleen wel zn volle vermogen (maar dus niet op papier)

Normaal krijg je Teil I & II

Ik heb Teil I en een 'Betriebserlaubnis' meegekregen waarin staat vermeld dat er geen Teil II bij zit. Ik heb dit gecontroleerd, en volgens de Duitse wet klopt dit allemaal. Nu mijn vraag;

Ik wil deze uiteraard invoeren als zijnde motor met vol vermogen en niet als brommer.

Heeft er iemand ervaring met het invoeren van zoiets? Zo ja, kan ik hiermee gewoon naar de RDW en invoeren als motor of gaan ze moeilijk doen?

Aangezien het weekend is, ik zal morgen met de RDW bellen en mn bevindingen hier ook posten uiteraard.

Thnx
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het koopcontract, is er hier iemand überhaupt er wel eens om gevraagd? En moet de naam van degene er op staan die het voertuig het laatst op naam heeft gehad er op staan of is een andere verkoper ook goed?

In mijn geval het ik het ‘voertuig’ gekocht van iemand anders dan degene die het kenteken het laatst op naam had.
 
Een Duitse advocaat heeft mij wel eens om het koopcontract gevraagd toen ik zijn hulp inschakelde nadat er achteraf een geschil was gerezen met de verkoper. De RDW zal er bij import normaliter niet om vragen, mochten ze dat recht al hebben.
Een koopcontract is gewoon een schriftelijke bevestiging van de gehele transactie, dus wat zowel de koper als verkoper, daar vooraf over hebben afgesproken. Gewoonlijk is de verkoper de persoon die gerechtigd is de motor te verkopen en doorgaans is dat de eigenaar. Diens naam komt in dat geval dan ook op het koopcontract te staan. Je kunt ook een motor kopen zonder enige documenten en daar een koopcontract voor opmaken.
Waar maak je je zorgen over? Wat is het probleem precies?
 
Wat betreft het koopcontract, is er hier iemand überhaupt er wel eens om gevraagd? En moet de naam van degene er op staan die het voertuig het laatst op naam heeft gehad er op staan of is een andere verkoper ook goed?

In mijn geval het ik het ‘voertuig’ gekocht van iemand anders dan degene die het kenteken het laatst op naam had.
Altijd koopcontract maken, tenminste ik voel me daar het prettigst bij.

Stel, gewoon fftjes stel, dat je zo'n slimmerik erbij hebt dat nadat je wegrijdt de Polizei belt met een lulverhaal dat je dat ding incl papieren zo meegenomen hebt.

Dan staan zijn naam etc allemaal in de Duitse brief :+ Halen ze je van de weg, sta je daar een leuk welles nietus spelletje te spelen, moet je zeker niet willen.

Of achteraf bij de RDW blijkt het toch gestolen, kan je iig aantonen dat je hem ten goede trouw gekocht hebt, want dan komt de politie er ook bij.

Kleine moeite kost je nog geen 10min, aangezien het voor Duitsers en ook Belgen een soort van standaard procedure is ook particulier.
 
Vraagje omtrent importeren waar ik niet bekend mee ben.

Ik wil een gangbare motor importeren met bouwjaar 2008 vanuit Duitsland van maximaal 125cc. In Duitsland is ie toegelaten als zijnde teruggevoerde motor of brommer of zoals ze in Duitsland zeggen 'Leichtkrafträder', deze zijn daar zogenaamd 'Zulassungs frei' en mogen ze dan als 16 jarige besturen.

Heeft alleen wel zn volle vermogen (maar dus niet op papier)

Normaal krijg je Teil I & II

Ik heb Teil I en een 'Betriebserlaubnis' meegekregen waarin staat vermeld dat er geen Teil II bij zit. Ik heb dit gecontroleerd, en volgens de Duitse wet klopt dit allemaal. Nu mijn vraag;

Ik wil deze uiteraard invoeren als zijnde motor met vol vermogen en niet als brommer.

Heeft er iemand ervaring met het invoeren van zoiets? Zo ja, kan ik hiermee gewoon naar de RDW en invoeren als motor of gaan ze moeilijk doen?

Aangezien het weekend is, ik zal morgen met de RDW bellen en mn bevindingen hier ook posten uiteraard.

Thnx
Nou zou vrij simpel moeten zijn volgens RDW.

Hij wordt sowieso als motor gekeurd want meer dan 50cc.

Dan hoe de aantal KW's op de kentekencard geregistreerd gaan worden, is het enkel van belang of ik bij de keuring aannemelijk kan maken dat ie vol vermogen heeft Ja of Nee.

Een verklaring van een dealer zou voldoende moeten zijn, of een goed verhaal waar de keurmeester in mee gaat ;)

Nu ik er zo aan denk, heb ik eerder wel eens een motor ingevoerd die op papier ook minder KW's, maar in werkelijkheid ook vol vermogen had. Toen vroeg de keurmeester mij hoe die geregistreerd moest worden, met vol of geknepen vermogen.... Vol natuurlijk O-) toen is het ook zo geregeld.

Als in de Teil I en Betriebserlaubnis staat dat er geen Teil II bij aanwezig is zou ook dat geen probleem zijn.

Weer een hoop stress om niks. Vrijdag gewoon keuren dus *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan