Een flinke lap tekst, maar hopelijk hebben sommigen er wat aan!
Na dik een half jaar op een Kawasaki ER-05, 500cc te hebben gelest, mijn theorie examen en mijn voertuigbeheersing te hebben behaald, zou ik op 15 Januari op kunnen voor mijn zware motorrijbewijs. Jammer genoeg ging het sneeuwen en kon ik uiteindelijk die dag niet op examen. Zelfs na het schrijven van een brief direct gericht naar Minister Schultz kreeg ik niet de kans om alsnog voor mijn zware examen te mogen afrijden. Vandaar dat ik drie weken later in de nieuwe regeling voor mijn lichte rijbewijs examen mocht doen op een Yamaha YBR125 en ben hier gelukkig direct voor geslaagd.
Wanneer ik mijn zware rijbewijs had behaald zou ik mogen gaan rijden op de Yamaha Virago, 750cc van mijn vader, aangezien ik nu alleen mijn lichte rijbewijs heb, moest ik op zoek naar een lichte motor, max 125cc en max 11 kW.
Tweede hands worden deze motoren nog niet zo gek veel verkocht in Nederland, omdat je met het 'lichte' rijbewijs uit de oude regeling direct een relatief zwaardere motor mocht rijden. In België mocht je wanneer je twee jaar in het bezit was van je auto rijbewijs een motor besturen tot 125cc en 11 kW. Vandaar dat er in België een grotere markt is voor tweede hands 125cc motoren. Om die reden ben ik mijn motor dus gaan kopen in België. Het probleem waar je uiteraard tegenaan loopt is het invoeren van de motor na aankoop. Zelf ben ik nogal wat tijd kwijt geweest met het uitzoeken van de regels e.d. die bij het invoeren van een motor van kracht zijn. Een aantal verouderde posts over het invoeren van een motor hebben mij daarin veel geholpen en daarom dacht ik, ik zal eens een How-To schrijven voor het invoeren van een motor uit België, in de hoop dat ik hiermee ook anderen een handje kan helpen.
Als eerste is het natuurlijk belangrijk om een keuze te maken voor welke type motor je wilt kopen. Na vooral de Yamaha YBR125 en de Honda CBF125 met elkaar te hebben vergeleken, ben ik tot de keuze gekomen om de Honda te willen kopen. Vanaf dit punt begint de zoektocht pas echt. Via google kom je verschillende sites tegen waar de nodige tweede hands motoren te vinden zijn.
Bij het uitzoeken van een motor moet je goed letten op de leeftijd en de kilometerstand. Wanneer de motor jonger is dan zes maanden of minder dan 6000 km op de teller heeft staan wordt de motor namelijk als nieuw beschouwd en dien je bij invoer 21% extra belasting te betalen op de aankoopprijs. Dit begreep ik zelf niet helemaal dus heb ik met de belastingdienst gebeld. Zij gaven het voorbeeld dat wanneer je motor één jaar oud is en 2000 km op de teller heeft staan, wordt deze beschouwd als een nieuwe motor en moet je dus extra belasting betalen. Hetzelfde geld dus wanneer je motor bijvoorbeeld maar vijf maanden oud is en al 15000 km op de teller heeft staan, ook dan dien je de belasting te betalen. Dus bij het kopen van een motor dient deze ouder te zijn dan zes maanden en meer op de teller te hebben staan dan 6000 km.
Voordat ik een bod maakte op een motor rekende ik eerst uit wat ik kwijt zou zijn aan invoerkosten, je rekent jezelf namelijk nogal snel rijk wanneer je de verkoopprijzen ziet in België. Bij het berekenen van de BPM kun je nogal wat foutjes maken. De belastingdienst geeft maar weinig informatie over hoe je dit precies moet berekenen en wanneer je ze opbelt voor hulp met het berekenen van de BPM geven ze enkel voorbeelden. Dit om te voorkomen dat ze aan de telefoon een ander bedrag bereken dan wanneer de motor uiteindelijk is ingevoerd. De tabel is op de volgende link te vinden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w.../bereken_de_bpm/bereken_de_bpm_voor_een_motor
In deze tabel wordt enkel aangegeven wat je bruto BPM zal zijn over de catalogus prijs in Nederland (dus niet de prijs in België). In mijn geval is de catalogusprijs van de motor €2699,-. De netto catalogusprijs is de catalogusprijs minus 21% btw, dus €2699 - €566,75(€2699 * 0,21) = €2132,21. Om het bruto BPM te berekenen zal ik dus 9,6% moeten berekenen van de netto catalogus prijs. €2132,21 * 0,096 = €204,69.
Wanneer het om een motor gaat boven de €2133,- zul je 19,4% moeten berekenen van de netto catalogusprijs en mag je hier €210,- vanaf trekken.
Vanaf hier begint het echte feest met aflezen van de tabel en berekenen van de BPM. De regel is namelijk dat aan de hand van de leeftijd van de motor, je een korting krijgt op het bruto BPM. Deze tabel is terug te vinden op:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...l/afschrijving_op_basis_van_forfaitaire_tabel
Op basis van de korting welke je krijgt bij de leeftijd van je motor kun je de BPM berekenen die je bij invoer moet betalen. In mijn geval is de motor uit maart 2009 en was mijn motor bij invoeren vier jaar en één maand oud. Ik pak dus het percentage bij 3 jaar en 6 maanden, dat is 62%, en ik tel daar zeven maal 0,75% bij op. Dan kom ik uit op 67,25% korting. Dit is een korting van €204,69 * 0,6725 = €137,65. Deze korting kun je vervolgens van je bruto BPM bedrag halen en het bedrag wat overblijft zul je moeten betalen aan de belastingdienst bij het invoeren van de motor, €204,69 - €137,65 ≈ €67,-.
Voor het 'keuren' van de motor en het opstellen van het kentekenbewijs die je logischerwijs ook te betalen. Zoals duidelijk te vinden is op de site van de RDW is dit samen €103,70.
Voertuigenbewijs 1A = €39,-
Tenaamstellingbewijs 1B = €9,70
Inschrijving voertuig = €55,-
Invoeren vanuit EU- of EVA-land | RDW
Naast de aankoopprijs van de motor zou ik dus in totaal nog ongeveer €170,- kwijt zijn aan invoerkosten. Een belangrijk bedrag om in je achterhoofd te houden zoals ik al eerder zei.
Voordat ik een serieus bod maakte op de motor had ik eerst de vraag aan de verkoper gesteld of hij me enkele detailfoto's kon sturen van het voorste wiel, zodat ik een beter beeld had hoe de schijfrem eruit zag (qua roest e.d.). Ditzelfde vroeg ik voor het achterste wiel om de ketting/uitlaat e.d. beter te kunnen beoordelen. Dit vind ik zelf een belangrijke vraag om te stellen. Voordat je een paar honderd kilometer op pad gaat om de motor te bezichtigen is het belangrijk om al een goed beeld bij de motor te hebben. Bij de eerste motor die ik op het oog had was namelijk flinke roest op de vering, ketting en schijfrem zichtbaar en dat gaf mij al genoeg indicatie om verder te zoeken. Verder is het slim om te vragen of de verkoper beschikt over het inschrijvingsbewijs en het CVO, deze zijn namelijk noodzakelijk voor het invoeren van de motor. Andere papieren zoals onderhoudspapieren e.d. en de schadegeschiedenis van de motor zijn uiteraard altijd verstandig om naar te vragen.
Wanneer je er genoeg vertrouwen in hebt om op pad te gaan en een prijs hebt afgesproken moet je gaan nadenken over het vervoer van de motor. De kentekenplaat van Belgen staan namelijk op hun naam en schroeven ze van de motor als ze deze verkopen. Het is dus niet mogelijk om met de motor over de grens te rijden. Ikzelf ben de motor gaan halen met een aanhanger. Aangezien de motor maar 128 kilo weegt hebben we deze met drie man op de aanhanger getild. Vervolgens hebben we een houten plaat op de aanhanger gelegd waar we de bok van de motor op konden zetten. Zo kun je de motor namelijk nog goed verschuiven wanneer deze eenmaal op de bok staat, zonder de aanhangerbodem te veel te beschadigen. Het voorwiel drukten we tegen de voorzijde van de aanhanger en met een grote spanband over het zadel hebben we de motor op de aanhanger gedrukt. Het stuur hebben we met kleine spanbanden aan de linker en rechterzijde vastgezet. Verder hebben we nog andere spanbanden en houten balken gebruikt om de motor in zijn geheel steviger op de aanhanger te zetten, better save then sorry. Hieronder twee foto's hoe de motor op de aanhanger stond.
Aangezien de tenaamstelling van motoren via de verzekeringsmaatschappij verloopt in België, meld de Belg simpelweg de motor af bij zijn verzekeringsmaatschappij en overhandigt hij/zij je het CVO, het inschrijvingsbewijs en eventuele onderhoudspapieren. Een vrijwaardes bewijs komt er dus niet aan te pas en het is wel verstandig om deze zelf een te maken. Enkel om een soort van aankoopbewijs te hebben zodat je hierover onderweg met eventuele politie geen problemen krijgt, omdat je een motor op aanhanger aan het vervoeren bent. Het CVO en het inschrijvingsbewijs heb ik hieronder ook als foto toegevoegd. Voordat je de motor daadwerkelijk koopt controleer voor zekerheid het framenummer op alle plekken en het motornummer, zo weet je zeker dat alles in orde is.
Vervolgens is het hopen op een veilig ritje naar huis zodat de motor heelhuids in Nederland aankomt. Eenmaal thuis kun je de keuringsafspraak plannen (of je kunt van 08:00 tot 12:00 zonder afspraak langs gaan, volgens verhalen relatief druk). Na het plannen van de afspraak krijg je een bevestigingsmail en de mogelijkheid om een eendagskenteken aan te vragen. Deze heb je nodig om naar de RDW en terug te rijden. Je kunt ook opnieuw de motor op een aanhanger plaatsen en zo naar de RDW gaan. Houd er rekening mee dat je motor verzekerd moet zijn wanneer je met je eendagskenteken de weg op gaat. Ben je niet verzekerd en je raakt betrokken bij een ongeluk of iets dergelijks heb je logischerwijs een klein probleem. Een aantal verzekeringsmaatschappijen willen een eendagskenteken niet verzekeren, de maatschappijen welke dit wel willen doen hebben enkel als voorwaarde dat wanneer je je motor een dag verzekerd deze na goedkeuring voor minimaal één jaar verzekerd wordt bij diezelfde maatschappij. Houdt hier dus rekening mee bij het aanvragen van je eendagskenteken.
Voordat je naar de keuring gaat dien je twee formulieren voor de BPM in te vullen. In deze formulieren vul je alle noodzakelijke technische gegevens in en vul je de bovenstaande BPM berekening in. Deze formulieren heb je nodig nadat de motor gekeurd is. De links naar deze formulieren staan hieronder:
Aangifte bpm voor niet-vergunninghouders
Toelichting aangifte, melding en berekening bpm
Nu kun je dan eindelijk op pad met de motor naar het keuringsstation voor de afspraak. Na het CVO en het inschrijvingsbewijs te hebben overhandigd aan de RDW balie, wordt je gevraagd de motor de garage binnen te rijden. In mijn geval werd de motor in zijn algemeen snel bekeken of hij er goed uit zag en vervolgens werden alle framenummers en het motornummer gecontroleerd. Hierna wordt je terug gestuurd naar de RDW balie voor het goedkeuringsbewijs en je gaat vervolgens naar de balie van de belastingdienst om het goedkeuringsbewijs en de vooraf ingevulde BPM formulieren in te leveren. De belastingdienst zal na het ontvangen van de formulieren de volgende dag of de dag daarop een mail sturen met het daarin te betalen BPM bedrag. Nadat je dit bedrag hebt overgemaakt is het wachten op je kentekenbewijs welke waarschijnlijk binnen vier werkdagen binnen is. En dan is het zover, je kunt eindelijk je kenteken laten maken en hopelijk heb je zo na wat extra inspanning flink wat geld bespaard op een motor!
Hopelijk hebben anderen hier wat aan, ik denk vooral degenen die op zoek zijn naar een 125cc motor en niks kunnen vinden in Nederland. Vragen/opmerkingen, ik hoor het wel! Succes als je hetzelfde denkt te gaan doen.
Ps foto's moet ik nog toevoegen
Na dik een half jaar op een Kawasaki ER-05, 500cc te hebben gelest, mijn theorie examen en mijn voertuigbeheersing te hebben behaald, zou ik op 15 Januari op kunnen voor mijn zware motorrijbewijs. Jammer genoeg ging het sneeuwen en kon ik uiteindelijk die dag niet op examen. Zelfs na het schrijven van een brief direct gericht naar Minister Schultz kreeg ik niet de kans om alsnog voor mijn zware examen te mogen afrijden. Vandaar dat ik drie weken later in de nieuwe regeling voor mijn lichte rijbewijs examen mocht doen op een Yamaha YBR125 en ben hier gelukkig direct voor geslaagd.
Wanneer ik mijn zware rijbewijs had behaald zou ik mogen gaan rijden op de Yamaha Virago, 750cc van mijn vader, aangezien ik nu alleen mijn lichte rijbewijs heb, moest ik op zoek naar een lichte motor, max 125cc en max 11 kW.
Tweede hands worden deze motoren nog niet zo gek veel verkocht in Nederland, omdat je met het 'lichte' rijbewijs uit de oude regeling direct een relatief zwaardere motor mocht rijden. In België mocht je wanneer je twee jaar in het bezit was van je auto rijbewijs een motor besturen tot 125cc en 11 kW. Vandaar dat er in België een grotere markt is voor tweede hands 125cc motoren. Om die reden ben ik mijn motor dus gaan kopen in België. Het probleem waar je uiteraard tegenaan loopt is het invoeren van de motor na aankoop. Zelf ben ik nogal wat tijd kwijt geweest met het uitzoeken van de regels e.d. die bij het invoeren van een motor van kracht zijn. Een aantal verouderde posts over het invoeren van een motor hebben mij daarin veel geholpen en daarom dacht ik, ik zal eens een How-To schrijven voor het invoeren van een motor uit België, in de hoop dat ik hiermee ook anderen een handje kan helpen.
Als eerste is het natuurlijk belangrijk om een keuze te maken voor welke type motor je wilt kopen. Na vooral de Yamaha YBR125 en de Honda CBF125 met elkaar te hebben vergeleken, ben ik tot de keuze gekomen om de Honda te willen kopen. Vanaf dit punt begint de zoektocht pas echt. Via google kom je verschillende sites tegen waar de nodige tweede hands motoren te vinden zijn.
Bij het uitzoeken van een motor moet je goed letten op de leeftijd en de kilometerstand. Wanneer de motor jonger is dan zes maanden of minder dan 6000 km op de teller heeft staan wordt de motor namelijk als nieuw beschouwd en dien je bij invoer 21% extra belasting te betalen op de aankoopprijs. Dit begreep ik zelf niet helemaal dus heb ik met de belastingdienst gebeld. Zij gaven het voorbeeld dat wanneer je motor één jaar oud is en 2000 km op de teller heeft staan, wordt deze beschouwd als een nieuwe motor en moet je dus extra belasting betalen. Hetzelfde geld dus wanneer je motor bijvoorbeeld maar vijf maanden oud is en al 15000 km op de teller heeft staan, ook dan dien je de belasting te betalen. Dus bij het kopen van een motor dient deze ouder te zijn dan zes maanden en meer op de teller te hebben staan dan 6000 km.
Voordat ik een bod maakte op een motor rekende ik eerst uit wat ik kwijt zou zijn aan invoerkosten, je rekent jezelf namelijk nogal snel rijk wanneer je de verkoopprijzen ziet in België. Bij het berekenen van de BPM kun je nogal wat foutjes maken. De belastingdienst geeft maar weinig informatie over hoe je dit precies moet berekenen en wanneer je ze opbelt voor hulp met het berekenen van de BPM geven ze enkel voorbeelden. Dit om te voorkomen dat ze aan de telefoon een ander bedrag bereken dan wanneer de motor uiteindelijk is ingevoerd. De tabel is op de volgende link te vinden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w.../bereken_de_bpm/bereken_de_bpm_voor_een_motor
In deze tabel wordt enkel aangegeven wat je bruto BPM zal zijn over de catalogus prijs in Nederland (dus niet de prijs in België). In mijn geval is de catalogusprijs van de motor €2699,-. De netto catalogusprijs is de catalogusprijs minus 21% btw, dus €2699 - €566,75(€2699 * 0,21) = €2132,21. Om het bruto BPM te berekenen zal ik dus 9,6% moeten berekenen van de netto catalogus prijs. €2132,21 * 0,096 = €204,69.
Wanneer het om een motor gaat boven de €2133,- zul je 19,4% moeten berekenen van de netto catalogusprijs en mag je hier €210,- vanaf trekken.
Vanaf hier begint het echte feest met aflezen van de tabel en berekenen van de BPM. De regel is namelijk dat aan de hand van de leeftijd van de motor, je een korting krijgt op het bruto BPM. Deze tabel is terug te vinden op:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...l/afschrijving_op_basis_van_forfaitaire_tabel
Op basis van de korting welke je krijgt bij de leeftijd van je motor kun je de BPM berekenen die je bij invoer moet betalen. In mijn geval is de motor uit maart 2009 en was mijn motor bij invoeren vier jaar en één maand oud. Ik pak dus het percentage bij 3 jaar en 6 maanden, dat is 62%, en ik tel daar zeven maal 0,75% bij op. Dan kom ik uit op 67,25% korting. Dit is een korting van €204,69 * 0,6725 = €137,65. Deze korting kun je vervolgens van je bruto BPM bedrag halen en het bedrag wat overblijft zul je moeten betalen aan de belastingdienst bij het invoeren van de motor, €204,69 - €137,65 ≈ €67,-.
Voor het 'keuren' van de motor en het opstellen van het kentekenbewijs die je logischerwijs ook te betalen. Zoals duidelijk te vinden is op de site van de RDW is dit samen €103,70.
Voertuigenbewijs 1A = €39,-
Tenaamstellingbewijs 1B = €9,70
Inschrijving voertuig = €55,-
Invoeren vanuit EU- of EVA-land | RDW
Naast de aankoopprijs van de motor zou ik dus in totaal nog ongeveer €170,- kwijt zijn aan invoerkosten. Een belangrijk bedrag om in je achterhoofd te houden zoals ik al eerder zei.
Voordat ik een serieus bod maakte op de motor had ik eerst de vraag aan de verkoper gesteld of hij me enkele detailfoto's kon sturen van het voorste wiel, zodat ik een beter beeld had hoe de schijfrem eruit zag (qua roest e.d.). Ditzelfde vroeg ik voor het achterste wiel om de ketting/uitlaat e.d. beter te kunnen beoordelen. Dit vind ik zelf een belangrijke vraag om te stellen. Voordat je een paar honderd kilometer op pad gaat om de motor te bezichtigen is het belangrijk om al een goed beeld bij de motor te hebben. Bij de eerste motor die ik op het oog had was namelijk flinke roest op de vering, ketting en schijfrem zichtbaar en dat gaf mij al genoeg indicatie om verder te zoeken. Verder is het slim om te vragen of de verkoper beschikt over het inschrijvingsbewijs en het CVO, deze zijn namelijk noodzakelijk voor het invoeren van de motor. Andere papieren zoals onderhoudspapieren e.d. en de schadegeschiedenis van de motor zijn uiteraard altijd verstandig om naar te vragen.
Wanneer je er genoeg vertrouwen in hebt om op pad te gaan en een prijs hebt afgesproken moet je gaan nadenken over het vervoer van de motor. De kentekenplaat van Belgen staan namelijk op hun naam en schroeven ze van de motor als ze deze verkopen. Het is dus niet mogelijk om met de motor over de grens te rijden. Ikzelf ben de motor gaan halen met een aanhanger. Aangezien de motor maar 128 kilo weegt hebben we deze met drie man op de aanhanger getild. Vervolgens hebben we een houten plaat op de aanhanger gelegd waar we de bok van de motor op konden zetten. Zo kun je de motor namelijk nog goed verschuiven wanneer deze eenmaal op de bok staat, zonder de aanhangerbodem te veel te beschadigen. Het voorwiel drukten we tegen de voorzijde van de aanhanger en met een grote spanband over het zadel hebben we de motor op de aanhanger gedrukt. Het stuur hebben we met kleine spanbanden aan de linker en rechterzijde vastgezet. Verder hebben we nog andere spanbanden en houten balken gebruikt om de motor in zijn geheel steviger op de aanhanger te zetten, better save then sorry. Hieronder twee foto's hoe de motor op de aanhanger stond.
Aangezien de tenaamstelling van motoren via de verzekeringsmaatschappij verloopt in België, meld de Belg simpelweg de motor af bij zijn verzekeringsmaatschappij en overhandigt hij/zij je het CVO, het inschrijvingsbewijs en eventuele onderhoudspapieren. Een vrijwaardes bewijs komt er dus niet aan te pas en het is wel verstandig om deze zelf een te maken. Enkel om een soort van aankoopbewijs te hebben zodat je hierover onderweg met eventuele politie geen problemen krijgt, omdat je een motor op aanhanger aan het vervoeren bent. Het CVO en het inschrijvingsbewijs heb ik hieronder ook als foto toegevoegd. Voordat je de motor daadwerkelijk koopt controleer voor zekerheid het framenummer op alle plekken en het motornummer, zo weet je zeker dat alles in orde is.
Vervolgens is het hopen op een veilig ritje naar huis zodat de motor heelhuids in Nederland aankomt. Eenmaal thuis kun je de keuringsafspraak plannen (of je kunt van 08:00 tot 12:00 zonder afspraak langs gaan, volgens verhalen relatief druk). Na het plannen van de afspraak krijg je een bevestigingsmail en de mogelijkheid om een eendagskenteken aan te vragen. Deze heb je nodig om naar de RDW en terug te rijden. Je kunt ook opnieuw de motor op een aanhanger plaatsen en zo naar de RDW gaan. Houd er rekening mee dat je motor verzekerd moet zijn wanneer je met je eendagskenteken de weg op gaat. Ben je niet verzekerd en je raakt betrokken bij een ongeluk of iets dergelijks heb je logischerwijs een klein probleem. Een aantal verzekeringsmaatschappijen willen een eendagskenteken niet verzekeren, de maatschappijen welke dit wel willen doen hebben enkel als voorwaarde dat wanneer je je motor een dag verzekerd deze na goedkeuring voor minimaal één jaar verzekerd wordt bij diezelfde maatschappij. Houdt hier dus rekening mee bij het aanvragen van je eendagskenteken.
Voordat je naar de keuring gaat dien je twee formulieren voor de BPM in te vullen. In deze formulieren vul je alle noodzakelijke technische gegevens in en vul je de bovenstaande BPM berekening in. Deze formulieren heb je nodig nadat de motor gekeurd is. De links naar deze formulieren staan hieronder:
Aangifte bpm voor niet-vergunninghouders
Toelichting aangifte, melding en berekening bpm
Nu kun je dan eindelijk op pad met de motor naar het keuringsstation voor de afspraak. Na het CVO en het inschrijvingsbewijs te hebben overhandigd aan de RDW balie, wordt je gevraagd de motor de garage binnen te rijden. In mijn geval werd de motor in zijn algemeen snel bekeken of hij er goed uit zag en vervolgens werden alle framenummers en het motornummer gecontroleerd. Hierna wordt je terug gestuurd naar de RDW balie voor het goedkeuringsbewijs en je gaat vervolgens naar de balie van de belastingdienst om het goedkeuringsbewijs en de vooraf ingevulde BPM formulieren in te leveren. De belastingdienst zal na het ontvangen van de formulieren de volgende dag of de dag daarop een mail sturen met het daarin te betalen BPM bedrag. Nadat je dit bedrag hebt overgemaakt is het wachten op je kentekenbewijs welke waarschijnlijk binnen vier werkdagen binnen is. En dan is het zover, je kunt eindelijk je kenteken laten maken en hopelijk heb je zo na wat extra inspanning flink wat geld bespaard op een motor!
Hopelijk hebben anderen hier wat aan, ik denk vooral degenen die op zoek zijn naar een 125cc motor en niks kunnen vinden in Nederland. Vragen/opmerkingen, ik hoor het wel! Succes als je hetzelfde denkt te gaan doen.
Ps foto's moet ik nog toevoegen