Sommige mensen schijnen nogal wat moeite te hebben met de motor op de paddockstand zetten. Dit probleem kan ertoe leiden dat iemand de controle verliest en de motor valt, da's natuurlijk zonde.
Vandaar dit topic (zoals beloofd) want Revolution (en sommige anderen) schijnt (nog steeds) niet te weten hoe dit moet.
Stap 1:
De motor staat gewoon op de zijstandaard en de paddockstand hangt tegen de diabolo (of onder de brug bij ander type paddockstand). Positioneer de stand zo dat het vorkje al onder de rechter diabolo zit.
Het is NIET nodig om een blokje onder de standaard te leggen zodat de motor zo verticaal mogelijk staat, hier wordt het gebeuren alleen maar instabiel van, een klein tikje is dan al voldoende om de motor de andere kant op te doen vallen.
Stap 2:
Ga tegen de motor aanstaan zodat je met je buik half op de kont van de motor ligt en pak met je linkerhand de rechterkant van de kont beet. Op deze manier heb je controle over het gewicht (vanuit je benen). Zorg ervoor dat je voeten goed staan, want met het op de paddockstand zetten komt de motor MEESTAL (niet altijd, hangt van de ondergrond af en of er wieltjes onder de stand zitten) naar achteren toe. Als je dan zelf al iets meer naar links gaat staan ben je zelf nooit instabiel.
Als je nu met je buik tegen de motor duwt gaat de motor eig vanzelf al rechtstaan en valt de rechterdiabolo al in het vorkje.
Stap 3:
Nu is mijn paddockstand vrij kort, dus ik moet zeg maar de paddockstand en de kont van de motor uit elkaar duwen. Hoe korter de stand, hoe meer kracht er nodig is. Bij de meeste paddockstands (die dus wat langer zijn) heb je niet veel kracht nodig, gaat allemaal vrij soepel en hoef je de stand alleen maar naar beneden te duwen.
Zogauw het achterwiel van de grond is kun je in principe de motor loslaten. Voor de zekerheid is dit niet aan te bevelen. Gewoon vasthouden totdat je armen niet meer lang genoeg zijn of de motor stevig staat op de stand.
Het laatste stukje (zogauw als het gewicht over het dode punt heen is) gaat erg snel, de motor duwt de paddockstand dan naar beneden.Pas met het laatste stukje van de stand ook op dat je je vingers er niet onder krijgt. Veel stands zijn omhoog gebogen bij het "handvat" maar niet allemaal.
Stap 4:
Nu staat de motor stevig genoeg om eraan te gaan sleutelen of de ketting in te smeren oid. Het resultaat ziet er dan ong zo uit:
Zo moet het NIET:
Deze mensen moeten nog wat langer oefenen.
Eraf halen:
Is ongeveer de omgekeerde volgorde van het erop zetten... Belangrijke punten blijven gewoon dat je stevig staat en zorgt dat je controle hebt over het gewicht. Nog iets heel belangrijks: zorg dat je zijstandaard uitstaat als je de fiets weer van de stand afhaalt.
ALS ie de verkeerde kant wil vallen kun je dat meestal zien/voelen aankomen, dus gewoon op tijd reageren (aan de fiets trekken dus).
Vandaar dit topic (zoals beloofd) want Revolution (en sommige anderen) schijnt (nog steeds) niet te weten hoe dit moet.
Stap 1:
De motor staat gewoon op de zijstandaard en de paddockstand hangt tegen de diabolo (of onder de brug bij ander type paddockstand). Positioneer de stand zo dat het vorkje al onder de rechter diabolo zit.
Het is NIET nodig om een blokje onder de standaard te leggen zodat de motor zo verticaal mogelijk staat, hier wordt het gebeuren alleen maar instabiel van, een klein tikje is dan al voldoende om de motor de andere kant op te doen vallen.
Stap 2:
Ga tegen de motor aanstaan zodat je met je buik half op de kont van de motor ligt en pak met je linkerhand de rechterkant van de kont beet. Op deze manier heb je controle over het gewicht (vanuit je benen). Zorg ervoor dat je voeten goed staan, want met het op de paddockstand zetten komt de motor MEESTAL (niet altijd, hangt van de ondergrond af en of er wieltjes onder de stand zitten) naar achteren toe. Als je dan zelf al iets meer naar links gaat staan ben je zelf nooit instabiel.
Als je nu met je buik tegen de motor duwt gaat de motor eig vanzelf al rechtstaan en valt de rechterdiabolo al in het vorkje.
Stap 3:
Nu is mijn paddockstand vrij kort, dus ik moet zeg maar de paddockstand en de kont van de motor uit elkaar duwen. Hoe korter de stand, hoe meer kracht er nodig is. Bij de meeste paddockstands (die dus wat langer zijn) heb je niet veel kracht nodig, gaat allemaal vrij soepel en hoef je de stand alleen maar naar beneden te duwen.
Zogauw het achterwiel van de grond is kun je in principe de motor loslaten. Voor de zekerheid is dit niet aan te bevelen. Gewoon vasthouden totdat je armen niet meer lang genoeg zijn of de motor stevig staat op de stand.
Het laatste stukje (zogauw als het gewicht over het dode punt heen is) gaat erg snel, de motor duwt de paddockstand dan naar beneden.Pas met het laatste stukje van de stand ook op dat je je vingers er niet onder krijgt. Veel stands zijn omhoog gebogen bij het "handvat" maar niet allemaal.
Stap 4:
Nu staat de motor stevig genoeg om eraan te gaan sleutelen of de ketting in te smeren oid. Het resultaat ziet er dan ong zo uit:
Zo moet het NIET:
Eraf halen:
Is ongeveer de omgekeerde volgorde van het erop zetten... Belangrijke punten blijven gewoon dat je stevig staat en zorgt dat je controle hebt over het gewicht. Nog iets heel belangrijks: zorg dat je zijstandaard uitstaat als je de fiets weer van de stand afhaalt.
ALS ie de verkeerde kant wil vallen kun je dat meestal zien/voelen aankomen, dus gewoon op tijd reageren (aan de fiets trekken dus).