How to: Motor op paddockstand, voor Rev (ea)

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Sommige mensen schijnen nogal wat moeite te hebben met de motor op de paddockstand zetten. Dit probleem kan ertoe leiden dat iemand de controle verliest en de motor valt, da's natuurlijk zonde.
Vandaar dit topic (zoals beloofd) want Revolution (en sommige anderen) schijnt (nog steeds) niet te weten hoe dit moet.

Stap 1:
De motor staat gewoon op de zijstandaard en de paddockstand hangt tegen de diabolo (of onder de brug bij ander type paddockstand). Positioneer de stand zo dat het vorkje al onder de rechter diabolo zit.
Het is NIET nodig om een blokje onder de standaard te leggen zodat de motor zo verticaal mogelijk staat, hier wordt het gebeuren alleen maar instabiel van, een klein tikje is dan al voldoende om de motor de andere kant op te doen vallen.
21219


Stap 2:
Ga tegen de motor aanstaan zodat je met je buik half op de kont van de motor ligt en pak met je linkerhand de rechterkant van de kont beet. Op deze manier heb je controle over het gewicht (vanuit je benen). Zorg ervoor dat je voeten goed staan, want met het op de paddockstand zetten komt de motor MEESTAL (niet altijd, hangt van de ondergrond af en of er wieltjes onder de stand zitten) naar achteren toe. Als je dan zelf al iets meer naar links gaat staan ben je zelf nooit instabiel.
Als je nu met je buik tegen de motor duwt gaat de motor eig vanzelf al rechtstaan en valt de rechterdiabolo al in het vorkje.
21220


Stap 3:
Nu is mijn paddockstand vrij kort, dus ik moet zeg maar de paddockstand en de kont van de motor uit elkaar duwen. Hoe korter de stand, hoe meer kracht er nodig is. Bij de meeste paddockstands (die dus wat langer zijn) heb je niet veel kracht nodig, gaat allemaal vrij soepel en hoef je de stand alleen maar naar beneden te duwen.
Zogauw het achterwiel van de grond is kun je in principe de motor loslaten. Voor de zekerheid is dit niet aan te bevelen. Gewoon vasthouden totdat je armen niet meer lang genoeg zijn of de motor stevig staat op de stand.
Het laatste stukje (zogauw als het gewicht over het dode punt heen is) gaat erg snel, de motor duwt de paddockstand dan naar beneden.Pas met het laatste stukje van de stand ook op dat je je vingers er niet onder krijgt. Veel stands zijn omhoog gebogen bij het "handvat" maar niet allemaal.
21221


Stap 4:
Nu staat de motor stevig genoeg om eraan te gaan sleutelen of de ketting in te smeren oid. Het resultaat ziet er dan ong zo uit:
21223


Zo moet het NIET:
21229
Deze mensen moeten nog wat langer oefenen.

Eraf halen:
Is ongeveer de omgekeerde volgorde van het erop zetten... Belangrijke punten blijven gewoon dat je stevig staat en zorgt dat je controle hebt over het gewicht. Nog iets heel belangrijks: zorg dat je zijstandaard uitstaat als je de fiets weer van de stand afhaalt.
ALS ie de verkeerde kant wil vallen kun je dat meestal zien/voelen aankomen, dus gewoon op tijd reageren (aan de fiets trekken dus).
 
Om eerlijk te zijn vind ik deze manier te omslachtig voor mij.

Ik zet de Paddock onder beide Diabolos, dus m'n paddock hangt met 1 wiel in de lucht.

Dan duw ik de Paddock lanzaam omlaag waardoor de motor zichzelf rechtop zet.
Hiernij hou ik 1 hand op ket kontje om de motor een beetje te rustig te houden.

De paddock staat nu met 2 wielen op de grond en de motor staat nog met z'n achterwiel op de grond.

Daarna houd ik 2 handen op het kontje en duw met mn voet de paddock omlaag, waardoor de motor omhoog komt.

Ik heef mn voorkeur aan het gebruik van een voet om de paddock omlaag te duwen, omdat je zo meer kracht hebt en beide handen vrij hebt om de motor onder controle te houden.

Ik heb al eens een verhaal gehoord van iemand die het met z'n handen de motor proveerde op te bokken en er ging iest fout waarop de paddock terug omhoog in z'n gezicht sloeg. 2 voortanden minder!!
 
Wat ook nog helpt is de motor wat rechter zetten door een baksteen of plankje onder de zijstandaard te zetten, dan staat de motor veel rechter, je hebt dan alleen de standhendel nodig om hem te bokken. Gaat prima. Hoef je niet aan de motor gaan sleuren, sta je gewoon netjes achter de bok.
Bij mij is ie er nog nooit afgedonderd.

Oja, kies een redelijk vlakke ondergrond. Anders gaat het hoe dan ook fout als je alleen bent.
 
Ik doe het altijd heel gemakkelijk.

- Motor gewoon op jiffy
- linker diabolo inhaken. Paddockstand blijft gewoon met beide wieltjes op de grond.
- achter naast het kontje van de motor staan, en vanuit mijn heup de motor rechter beginnen te zetten, ondertussen met mijn linkerhand zorgen dat de fiets niet door kan slaan, en met de rechter de paddockstand dusdanig sturen dat de rechterdiabolo ook inhaakt.
- op het moment dat beide diabolos ingehaakt zijn, kan ik mijn fiets gewoon loslaten (heeft heel lang geduurd voor ik dat door had :+
- druk paddock naar beneden
- fiets is zo stabiel op de paddock dat ik hem zelfs voor en achteruit rol op de paddock :)

Klinkt misschien best ingewikkeld, maar ik weet niet hoe ik het beter zou kunnen uitleggen. Neem van mij aan, zoals ik het doe, stelt het echt geen drol voor!

Edit: Is dus zo goed als dezelfde methode als die wat Rage beschrijft, muv het feit dat ik de fiets gewoon los "durf" te laten als beide diabolo's netjes ingehaakt zijn :)
 
Om eerlijk te zijn vind ik deze manier te omslachtig voor mij.

Ik zet de Paddock onder beide Diabolos, dus m'n paddock hangt met 1 wiel in de lucht.

Dan duw ik de Paddock lanzaam omlaag waardoor de motor zichzelf rechtop zet.
Hiernij hou ik 1 hand op ket kontje om de motor een beetje te rustig te houden.

De paddock staat nu met 2 wielen op de grond en de motor staat nog met z'n achterwiel op de grond.

Daarna houd ik 2 handen op het kontje en duw met mn voet de paddock omlaag, waardoor de motor omhoog komt.

Ik heef mn voorkeur aan het gebruik van een voet om de paddock omlaag te duwen, omdat je zo meer kracht hebt en beide handen vrij hebt om de motor onder controle te houden.

Ik heb al eens een verhaal gehoord van iemand die het met z'n handen de motor proveerde op te bokken en er ging iest fout waarop de paddock terug omhoog in z'n gezicht sloeg. 2 voortanden minder!!

Ja... zo kan het ook... maar denk dat de paddockstand eerder onder je voet vandaan schiet (helemaal met motorlaarzen) dan uit je hand glipt.

Oh ja... omdat mijn paddockstand dus zo kort is moet ik de motor wel vasthouden omdat ik kontje en stand uit elkaar druk ipv alleen de stand naar beneden te duwen.

Ach... ieder zn eigen manier, dit is ws een van velen. Maar asjeblieft, laat dat ding er niet af flikkeren... dat staat/klinkt zo dom :X :X .
 
Terug
Bovenaan Onderaan