HOW TO Motor winterklaar

Marianchi ®

MF veteraan
12 dec 2003
7.454
0
Jawel, het is weer zover. Wéér een topic over de winterstop. Overal op het forum zit (in ieder geval voor mij) bruikbare informatie verstopt :) . Heb de zoekfunctie gebruikt en heb onderaan naar mijn idee bruikbare tips en truuks van MF’ers geplaatst.

Aangezien dit mijn eerste winterstop wordt en toch niks belangrijks wil vergeten, heb ik besloten een soort checklist samen te stellen om niks aan het toeval over te laten.

Hieronder volgt in chronologische volgorde dat lijstje met te verrichten handelingen alvorens mijn trots in de garage verdwijnt. Wat ik persoonlijk van plan ben te gaan doen is om zo af en toe, als het weer en de kwaliteit van de weg het toe laat, zo af en toe een rondje te rijden zodat de kwaliteit van de olie en de kwaliteit van m’n benzine optimaal blijft.

Deze lijst is voor mij persoonlijk en hoop met deze thread mensen te kunnen helpen en ideeën uit te wisselen / meer tips en aanbevelingen te ontvangen. Fire away :)

Olieverversing
- Olie vervuilt door verbrandingsresten en wordt verdund door benzine waardoor de dikte en smeuïgheid van de olie er niet beter op wordt
Tips die ik overal opvang is dat het een aanrader is om VOOR de winterstop er al nieuwe olie in te mikken. Oude olie heeft zuur aangemaakt wat niet al te best is voor het hartje van je motor. Bovendien; de nieuwe olie absorbeert vocht die eventueel al aanwezig is in je systeem.
Nadat je je olie in je blok hebt gegooid even een stuk gaan rijden en in elke versnelling laten lopen zodat de nieuwe olie op alle plakken is gekomen.
Edit Smitjr:
- Remolie verversen voordat je weer gaat rijden ivm het aantrekken van vocht

Ketting
- Vrije slag van de ketting checken
- Inspuiten van de ketting met witte kettingspray om de ketting soepel te houden. Beste is mijns inziens om het na een rit te doen zodat je ketting soepel is zodat de op te spuiten vloeistof ook de minder bereikbare plekjes bereikt.

Accu
- Accu doe ik bij voorkeur aan een druppellader, voor € 20,- heb je al een leuke geloof ik :) . Check dat zelf opMarktplaza, Marktplaats en een hoop anderen

Bougies
Geen idee wat ik daar aan zou moeten doen. In het artikel en andere bronnen die ik heb gebruikt gaan ze er van uit dat je een €uroboom in de tuin hebt staan en dat je voor het gemak maar eventjes nieuwe bougies koopt :) . Doe ik persoonlijk niet, voor meer info, check de onderstaande bronnen ;)
(Tips op dit gebied zijn natuurlijk altijd welkom!)

Poetsen en boenen
- Eerst al het grove vuil met de tuinslang
- Emmertje met oude spons voor m’n velgen, achterbrug en andere stalen onderdelen
- Emmertje met fijnere spons voor kuipdelen, tank en andere gelakte onderdelen zodat ik m’n lak niet beschadig
- Droogmaken met een handdoek
- Nadat m’n motor is opgedroogd alles, (behalve ketting, demper, electrische onderdelen en cockpit) inspuiten met was. Gaat ie mooi van glimmen en geeft volgens mij een beschermend laagje.
[vraag] Waarmee kan ik het best mijn einddemper mee beschermen?
- Chroom met speciale spuitbus behandelen om bloemkolen en lelijke afdrukken van vanalles te voorkomen

Afdekzeil
Omdat ik mijn motor binnen in een garage zet, ga ik er behalve een oud laken voor als er iemand per ongeluk met z’n sleutels langs m’n motor loopt, geen extra hoes of afdekzeil over heen gooien.

Bronnen en meer tips en truuks :) (zal nog wel worden aangevuld denk ik)
Bovenstaande truuks zijn een slap aftreksel van de ondersten . Dit komt omdat waarschijnlijk sommigen niet de energie kunnen opwekken om het gehele artikel te lezen :)

http://home.planet.nl/~pikaa008/Motor/Winterklaar1.jpg (Artikel uit Motor deel 1)
http://home.planet.nl/~pikaa008/Motor/Winterklaar2.jpg (Artikel uit Motor deel 2)
http://home.planet.nl/~pikaa008/Motor/Winterklaar3.jpg (Artikel uit Motor deel 3)

Zal nieuwere artikelen ook inscannen als daar behoefte aan is (weet niet of dat copyright-technisch verantwoord is en of MF dat soort dingen wel toelaat :) )

Bronnen op Motor Forum Zelf
Post van Furry :} op 4-10 2003
http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=Winterstop&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (<b>Zoekfunctie Motorforum op 18-11-2004</b>)

Bronnen op Motorfreaks.nl
Klikkie ®

Met vriendelijke groet,

Marianchi ® 8-)
 
Laatst bewerkt:
Netjes! :}
Handig hoor...
Enne wat betreft remvloeistof, die zou je moete vervangen vlak voor je weer begint. Als je dit nl ververst voor de winter, heeft het de winter lang de tijd om vocht aan te trekken (eigenschap van remolie) en das nie zo best voor je remdruk ;)
 
je bent iets vergeten

CARBS leeg laten lopen....krijg je geen afzinksel en andere meuk die de sproeiers gaan verstoppen
 
Hee Snorro,

Je kunt ook bij een motorfietszaak een speciaal goedje kopen wat je in je benzinetank sodemieterd. Vervolgens de motor een minuutje of 10 laten draaien en kaar is kees.

Ikzelf heb dit tot nog toe nooit gedaan en heb ook nooit problemen gehad na de winter. Ik weet dat de nieuwerwetse benzine raar spul is, maar ik ken niemand die er echt last van heeft gehad na de winter. Dit geld overigens zowel voor injectie als ook carburateur systemen.

Misschien een slimme marketingtruuk om ons motorrijders weer geld uit de portemobeurs te troggelen??
 
Marianchi ®, even offtopic maar waar heb jij je SV op 25kw gezet en hoeveel was je kwijt?

verder handig topic :}
Ik heb een nieuwe (2004) gekocht bij Goedhart Motoren in Bodegraven. Mooie tent, kwaliteit verzekerd, nemen altijd de tijd voor je. Probleem voor jou is dat het niet naast de deur van Slochteren (uut Groningen 8-) ) ligt.

vroeger was die CPU (of hoe zo'n ding ook moge heten; zo'n electrisch kastje wat je injectie regelt) helemaal gratis voor een nieuwe motor. Tegenwoordig heeft Suzuki gezien dat er een hoop geld met die dingen is te verdienen en vraagt maar liefst €700-800,- er voor. :(

Ik heb het bij Goedhart zo ver geschopt dat zij voor mij een gratis (NIEUWE) CPU gingen regelen. Mijn inziens niet onredelijk aangezien zo'n SV toch best een dure motor is....
 
Is dit niet een topiq dat beter past in Techniek bij de andere How-To's?

Neemt niet weg dat dit een mooi stukje werk is :)
 
je bent iets vergeten

CARBS leeg laten lopen....krijg je geen afzinksel en andere meuk die de sproeiers gaan verstoppen

Makkelijkste manier op de carbs leeg te krijgen: benzinekraan op dicht draaien en motor laten lopen totdat ie stil valt. Klaar.

Wel op dicht draaien en niet op reserve heh :+
 
Makkelijkste manier op de carbs leeg te krijgen: benzinekraan op dicht draaien en motor laten lopen totdat ie stil valt. Klaar.

Wel op dicht draaien en niet op reserve heh :+

Maar hoe zit dat dan met injectie motoren??
 
Terug
Bovenaan Onderaan